Ik ben nog maar net met pijproken begonnen. Afgelopen pasen was ik op een korte vakantie in Sommerstorf, een piepklein dorpje in Mecklenburg-Vorpommern. Ik zat daar met mijn vrouw in een aardig landhotel vlak buiten het dorp. Na een morgenwandeling landden we in het restaurant "Zum Hufschmied". Tijdens het eten viel ons op dat het restaurant er bijzonder rokersvriendelijk uitzag, met overal om ons heen asbakken en andere rookbenodigdheden. Waar vind je dat nog? Na het eten raakten we aan de praat met de eigenaar, Michael Leyk. Nadat ik hem vroeg waarom er zoveel pijpen aan de muur hingen was mijn lot bezegeld. Hij begon uit te wijden over pijproken en opende op een gegeven moment een tussendeur naar een klein zaaltje waar nog zich nog veel meer parafernalia bevond. We waren beland bij het Tabakskollegium Sommerstorf, in dit lokaaltje vinden ook de Oostduitse kampioenschappen pijproken plaats. Twee uur later verlieten we het restaurant, ingewijd in het pijproken, mijn eerste pijp op zak.
http://www.pfeifenstammtisch-sommerstorf.de/index.html
Ik kan dit restaurant uiteraard van harte aanbevelen.
Op dit prachtige forum hoop ik veel te kunnen meepikken over de kunst van het pijproken. En hopelijk kan ik zelf ook wat zinnigs bijdragen.
Vriendelijke groet!
Flachpfeife