Rook probleem

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Markerbeer

Rook probleem

Bericht door Markerbeer »

Beste heren,

Ik heb een vraag die ik u voor zou willen leggen.
Ik kan enorm genieten van een lekkere tabak in een mooie pijp.
Ik krijg alleen tegen het einde van de bowl een beetje bittere hete smaak in mn mond.
Iemand een idee hoe ik dit tegen kan gaan, het zorgt er namelijk voor dat ik de smaak van de tabak niet meer oppik.

Groet en veel dank,

Markerbeer
“A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure, the companion of the wise; and the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan.”
-Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton

Massis
Administrator
Contacteer:

Re: Rook probleem

Bericht door Massis »

Pijp uit laten gaan en leegmaken :-p

Nee, serieus, je moet het zo bekijken: Gedurende de hele rooksessie filtert het laatste beetje tabak een hoop stoffen uit de rook, want alle rook trek je er doorheen. Tegen dat je aan het laatste beetje tabak zit, is dit volledig verzadigd met allerhande stoffen die het er niet smakelijker op maken.

Zeker bij gesauzde tabakken krijg je wel eens een natte klodder tabak onderin je pijp, die niet meer te roken valt.

Wat verder ook kan helpen is nog trager roken, zodat je minder vocht tegelijk doet vrijkomen...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Trager roken, lijkt mij hier de enigste oplossing. Door de hitte en het vocht, zoals Massis al zei, geraakt je tabak verzadigd en smaakt hij bitter en vies.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

multiballs

Bericht door multiballs »

ik rook vrijwel elke pijp tot de bodem leeg,
heb nooit meer last van natte proppen oid,
echter proef ik aan het eind van elke pijp wel,
dat ik bijna onderin ben,
de smaak verminderd wat,
en net zoals jij omschrijft is het iets meer as/rookiger,
op dat moment slechts hele kleine teugjes de pijp leegroken,
trek je te hard,dan krijg je idd de bittere as smaak,
op dat moment van omschakeling,
is het smaakgenot geweest,en gaat het leegrookproces beginnen....
het zeer fijne as komt als stofwolkje onderuit de pijp tijdens leegkloppen...
WINSLOW Waarom niet ?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Inderdaad; langzaam roken en niet tot de bodem leegroken.
Dat onderste restje in de pijp heeft, zoals metaltommy schrijft, al een uur lang alle nicotine, teer, vocht, sappen en weet ik wat door zich heen gekregen.
Ik verkies het dan om liever 3 cent tabak weg te gooien, dan 5 euro ellende uit dat laatste kwartiertje roken te persen. :wink:

Generaal

Bericht door Generaal »

Ik merk dit ook, dat het beste eraf is bij het naderen van de bodem ketel, en zoals jullie al schreven, heel rustig het laaste deel wegpuffen.

Wat ik me wel eens afvraag, of jullie bv halverwege het rookproces, de as laten zitten, deze aandrukken of liefst verwijderen, en opnieuw aansteken?
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Winslow Collector schreef:Inderdaad; langzaam roken en niet tot de bodem leegroken.
Dat onderste restje in de pijp heeft, zoals metaltommy schrijft, al een uur lang alle nicotine, teer, vocht, sappen en weet ik wat door zich heen gekregen.
Ik verkies het dan om liever 3 cent tabak weg te gooien, dan 5 euro ellende uit dat laatste kwartiertje roken te persen. :wink:
Ik heb zelf wel altijd een soort drang de boel tot onderin leeg te roken. Dit voornamelijk om de koollaag tot onderin gelijkmatig op te blijven bouwen, ook na het inroken. Misschien is dit tegen beter weten in, omdat ik nog nooit problemen heb gehad met de koollaag onderin. Zijn er meer mensen die met deze gedachte spelen?
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Winslow Collector schreef:Inderdaad; langzaam roken en niet tot de bodem leegroken.
Vorige week noemde Bart Iron me nog Nekker, nu jij Metaltommy...

Ik ben gewoon Massis hoor!

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Zalig! :lol: Ge weet hoe men dat noemt hé, "wishful thinking". Als we het negeren en vervangen door iets anders verdwijnt het wel vanzelf. :wink: :lol:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

verdwijnt zijn eigendom dan ook?

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Het kan aan vier zaken liggen:

de pijp;
de tabak;
jouw rooktechniek;
of een combinatie van het bovenstaande.

Winslow Collector

Massis schreef:Vorige week noemde Bart Iron me nog Nekker, nu jij Metaltommy...

Ik ben gewoon Massis hoor!
Sorry Henk...Kees...Piet...eeeuh: MASSIS!!!
Oprechte excuses. :oops:

Winslow Collector

robvoorburg schreef:Het kan aan vier zaken liggen:

de pijp;
de tabak;
jouw rooktechniek;
of een combinatie van het bovenstaande.
BRILJANTE logica. :wink: :mrgreen:

Mus

Bericht door Mus »

Misschien heb ik een leren tong of onderontwikkelde smaakpapillen, maar ik merk nooit dat mijn pijp bitter gaat smaken tegen het einde. Ik rook mijn pijp dan ook altijd indien mogelijk tot op de bodem leeg, en als ik tussendoor moet bijvlammen laat ik de as gewoon zitten.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Nekker schreef:Zalig! :lol: Ge weet hoe men dat noemt hé, "wishful thinking". Als we het negeren en vervangen door iets anders verdwijnt het wel vanzelf. :wink: :lol:
:lol: (T)

belphegor

Bericht door belphegor »

Ik heb hiervan ook af en toe last.
En dan heb ik bij de vanille tabak meer last ervan dan bij bijvoorbeeld neptune.

Ik had al een vermoeden dat het kwam door alle sappen die vrij kwamen.
Bekijk het positief dan weet je wel precies wanneer het tijd is om de pijp leeg te maken.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Winslow Collector

Eigenlijk net als bij sigaren. Er zijn sigaren (of rustige rooksessies) waarbij ik meer dan 80-85% weg kan roken zonder nadelige smaaksensatie.
Maar de straffere sigaren rook ik soms niet verder dan 60-70% op. Daarna is het gewoon niet meer de aangename smaak die het eerste deel van de sigaar had.

Dit omdat alle sappen, stoffen, teer, nicotine in die stomp sigaar terechtkomt.

Zo ook bij die onderste prop in de pijp.

Mocht je, zoals hierboven Robb aangeeft, bang zijn het onderste deel van de ketel niet goed genoeg op koollaagdikte te houden, stop je af en toe gewoon eens een pijpje halfvol.

Generaal

Bericht door Generaal »

Winslow Collector schreef:Eigenlijk net als bij sigaren. Er zijn sigaren (of rustige rooksessies) waarbij ik meer dan 80-85% weg kan roken zonder nadelige smaaksensatie.
Maar de straffere sigaren rook ik soms niet verder dan 60-70% op. Daarna is het gewoon niet meer de aangename smaak die het eerste deel van de sigaar had.

Mocht je, zoals hierboven Robb aangeeft, bang zijn het onderste deel van de ketel niet goed genoeg op koollaagdikte te houden, stop je af en toe gewoon eens een pijpje halfvol.
Voila sé..en ten gevolge van de crisis, draai je je sigaar bij 70% opgerookt, gewoon om.. :P
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Winslow Collector schreef:Eigenlijk net als bij sigaren. Er zijn sigaren (of rustige rooksessies) waarbij ik meer dan 80-85% weg kan roken zonder nadelige smaaksensatie.

Klopt aardig WC. Zover mij bekend is het advies bij sigaren dat je hem zo'n 2/3 oprookt of tot het sigarenbandje bereikt is (voordat dit gaat branden uiteraard anders word 'ie echt vies ;) ). Kan me voorstellen dat bij een pijp een vergelijkbaar advies kan gelden.

Zelf merk ik er niet veel van. Heeft vermoedelijk te maken met mijn uitmuntende rookmethode (ahum :roll:) en/of het feit dat ik weinig tot geen gesausde tabakken rook. Old Dublin gaat bij mij altijd tot de bodem leeg (maar die rook ik uit een redelijk klein pijpje), en eigenlijk al mijn andere Latakia en/of orientaalse tabakken ook. Flakes wisselt bij mij: soms tot de bodem leeg, soms een klein restje overlatend.

Cocnlcusie: (zoals de amerikanen mooi zeggen): You're mileage may vary. Rook dus zoals het voor jou het prettigst is, daar roken we immers pijp voor? Voor een nicotineshot kan je beter aan de sigaretten... Smaakt een pijp niet meer: gewoon stoppen en goed schoonmaken als 'ie is afgekoeld...
Pijproker des forums

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik bemerk zelf ook dat het volledig leeg roken van een pijp mij over het algemeen alleen maar bij latakia tabakken lukt. Aromatics moet ik vaak vroeger uitdoen, omdat ze simpelweg mij niet meer smaken. Vermoedelijk komt dit omdat de Cavendish zo uitstekend zijn job doet in smaken in zich opnemen, dus ook de vieze teer smaak.
Groet, Nekker

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Nekker schreef:Ik bemerk zelf ook dat het volledig leeg roken van een pijp mij over het algemeen alleen maar bij latakia tabakken lukt.
Grappig, ik heb juist het idee dat ik bij latakia houdende tabakken meer (slecht smakend) restmateriaal overhoudt. :-T
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Mijn eerste reactie zou zijn dat dit toch wel erg tabak-afhankelijk is; verreweg de meeste tabakken waaraan ik de voorkeur geef gaan naar het einde toe nu net steeds beter smaken. Maar ik heb dan ook een voorkeur voor zaken als Virginia en baaiachtigen, die van zichzelf een nogal subtiele smaak hebben.
De meeste Latakiatabakken die ik rook lijken gewoon niet helemaal op te willen branden, op gegeven moment krijg ik de pijp niet meer aangestoken, en bij het leegmaken kom ik toch wat onverbrande tabak tegen; kurkdroog, pikzwart, en blijkbaar gewoon niet brandbaar.
Bij gesausde tabakken als Neptune en de meeste 'zondagse' luxe-tabakken die ik rook kan de smaak naar het einde toe inderdaad nog wel eens net wat minder worden. Wegleggen, en na een paar minuten leegmaken is dan de beste oplossing lijkt me.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

lestat

Bericht door lestat »

Bij mij hangt het van de tabak af. Een droog rokende tabak zoals een semois rookt makkelijk tot het einde. Een vochtig rokende heeft inderdaad op het einde een lastige bittere smaak. Bij het volledig oproken vooral opletten dat men niet te hard trekt, zeker zonder filter, anders moet je de pijp nadien niet meer leeg maken. De assen zitten dan al lang in je mond :)
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

gezel

Bericht door gezel »

lestat schreef:Bij mij hangt het van de tabak af. Een droog rokende tabak zoals een semois rookt makkelijk tot het einde. Een vochtig rokende heeft inderdaad op het einde een lastige bittere smaak. Bij het volledig oproken vooral opletten dat men niet te hard trekt, zeker zonder filter, anders moet je de pijp nadien niet meer leeg maken. De assen zitten dan al lang in je mond :)
ha, dan ben ik toch niet de enige die as en vuur de mond in gezogen heeft. :oops:

Plaats reactie