Het rookkanaal

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Generaal

Het rookkanaal

Bericht door Generaal »

Beste forumers,
Heeft iemand van jullie dit ook voor?
Het betreft hier 'n Vauwen 2010 jaarpijp, witte stip.
Voor de filterrokers zal dit geen probleem geven, maar als niet filterroker, zit ik met het rager probleem dat je er niet tot in de ketel kan geraken.
Nu het rookkanaal komt wel netjes onder in de ketel uit.
Zo heb ik ook 'n Neerup, handmade by Peder Jeppesen, met identiek hetzelfde geboorde rookkanaal.

Afbeelding

Afbeelding
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

belphegor

Re: Het rookkanaal

Bericht door belphegor »

Als ik kijk naar mijn Butz Choquin kom ik ook soms moeilijk met een rager tot in de ketel.
Bij nadere inspectie bleek dat het gat van het rookkanaal prima aansluit en in de ketel uitkomst.
Echter is een er omheen als het ware een opening waar de filter komt. (dus een soort van verzonken vlak voor de ketel)
Hier blijft de rager dan vaker "hangen" dus moet ik de rager een heel klein beetje terug trekken en draaien en na een paar keer friemelen zit ik netjes met mijn rager in de ketel.

Ik vermoed dat dit ook bij jou het geval zal zijn.

(mocht mijn uitleg te onduidelijk zijn wil ik best proberen foto's te maken maar of dat veel zal helpen?)
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow

Pieter

Bericht door Pieter »

Het probleem is dat het bij veel gebogen pijpen nogal lastig is om uit te komen in de onderkant van de ketel als men het gat boort. Dan moet men wel wat hoger beginnen om in een laag genoege hoek uit te komen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

belphegor

Bericht door belphegor »

Ik ben toch even zo vrij geweest om 2 foto's te maken.
De eerste foto laat het rookkanaal zien en wat ik bedoel met de uitsparing voor de filter.
De 2e foto laat zien dat het toch mogelijk de pijprager er helemaal doorheen te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Generaal

Bericht door Generaal »

Je gebruikt ipv 'n filter ook 'n adapter?
Er zit ook weer verschil in die dingen, de Big Ben adapters vind ik waardeloos..
Verder heb ik er die vrij lang zijn en ook aan de zijde van het mondstuk het rookkanaal erin, conisch voorzien is, waardoor je niet met je rager tegen de kant van die adapter zit te poken..
Dan heb ik er ook nog met 'n 0-ringetje, ivm het goed afsluiten in je mondstuk.

Maar ben ven mening, dat je misschien per pijp 'n adapter zelf zou maken, op exact de juiste lengte, diameter enz..
Maar ik kan hierin mis zijn, op 'n Duitstalig forum heb ik zelfs gelezen dat er pijprokers zijn die er alles uitlaten..
Maar of dit 'n goed rookresultaat zou geven, heb ik nog niet uitgeprobeerd.

belphegor

Bericht door belphegor »

Ik gebruik geen adapter.
Ik laat gewoon de filter en rook dan.

Ik heb nog geen adapter gevonden en om die simpele reden heb ik er geen.
Mocht ik een adapter vinden zou ik die wel aanschaffen en proberen.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik rook filterpijpen soms met filter, maar meestal zonder. En in dat laatste geval ben ik niet heel erg kieskeurig of daar nu wel of niet een adapter inzit; die adapters zijn iets van de laatste 10 of 15 jaar of zo, bij oudere filterpijpen zat nooit een adapter. Ik beschouw zo'n adapter meer als een truc om het droog en gemakkelijk roken te bevorderen (minder turbulentie in het rookkanaal en minder holle ruimte is directere trek) dan als een hulpmiddel voor de pijpenragertruc.

Ik heb een paar gebogen pijpen waarbij de pijpenragertruc echt niet opgaat. Jammer, maar ook zonder zijn ze best wel te roken. Het gaat dan inderdaad meestal om pijpen zoals de hier getoonde, waarbij het boorgat in de hals op een wat vreemde plaats moet beginnen om nog mooi onder in de ketel uit te komen.

In veel meer gevallen is het bij gebogen pijpen zoals Bephegor al schreef vooral een kwestie van even wriemelen; even terugtrekken, wat draaien, nog eens proberen, en vroeger of later lukt het dan wel.

Een noodoplossing voor pruttelgeluiden tijdens het roken -de voornaamste reden voor mij voor de pijpenragertruc onder het roken- is het 'uitslaan' van de pijp; kop stevig vasthouden (met duim op het gat van de ketel) en de pijp krachtig afslaan zoals je een ouderwetse koortsthermometer moet afslaan (ik realiseer me terwijl ik het schrijf dat dit voor jongere generaties vermoedelijk niets zegt). Op 5 min. van de video is te zien wat ik bedoel: https://www.youtube.com/watch?v=ZsjLen_ ... ature=plcp
Je slingert als het ware vocht naar en uit het mondstuk, en dat mondstuk kun je daarna wel gemakkelijk met een pijpenrager schoonmaken. Binnenshuis is dit wat minder aan te raden, al helpt een pijpenrager die je voor het uitslaan in het mondstuk steekt de schade wel beperken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

belphegor

Bericht door belphegor »

janneman schreef:Een noodoplossing voor pruttelgeluiden tijdens het roken -de voornaamste reden voor mij voor de pijpenragertruc onder het roken- is het 'uitslaan' van de pijp; kop stevig vasthouden (met duim op het gat van de ketel) en de pijp krachtig afslaan zoals je een ouderwetse koortsthermometer moet afslaan (ik realiseer me terwijl ik het schrijf dat dit voor jongere generaties vermoedelijk niets zegt).

Ik reken mijzelf nog altijd jong. (28) maar weet heus wel wat je bedoeld met zo'n ouderwetse koorts thermometer.
Dat zijn toch die je in het oor kunt stoppen?? :twisted:

Mus

Bericht door Mus »

Nee, die stop je in een gat waar je niet mee kunt horen :mrgreen:

Overigens overkomt nat roken mij zelden. Alleen een diep gebogen pijp (zoals op het plaatje) met een gul gesausde tabak wil nog wel eens gaan pruttelen.

Afbeelding

Generaal

Bericht door Generaal »

Wel het is me intussen heel duidelijk, dat ik niet moet gaan janken bij de fabrikant als het aanboren van het rookkanaal niet in het midden van de pijpenhals begint, maar ergens hoger en alsnog netjes op de bodem van de ketel zit.
Ik zal in de volgende aankoop hierop letten en deze exemplaren niet meer tot de mijne maken.

Wat die adapters betreft, dacht ik dat het in feite 'n verlenging zou geven met 'n zelfde diameter, dus minder turbelentie, maar dat zie ik blijkbaar dan ook mis. (mits ze maar zelden netjes aansluiten tegen het rookkanaal.

Ik merk, als ik enkele keren tijdens het roken, rager, het veel aangenamer roken is.
Het pruttelen heeft 'n andere oorzaak, wat aan tabak, stoppen en roken kan liggen.

Maar de tip van janneman, heb ik nog niet toegepast, dus zal ik hier eens geregeld het behangpapier van 'n uniek design voorzien :P :P

Bedankt allen voor jullie behulpzaamheid,
nu kan ik me weer meer met onbezorgd pijproken bezighouden!! :B :B

belphegor

Bericht door belphegor »

Mus schreef:Nee, die stop je in een gat waar je niet mee kunt horen :mrgreen:
Misschien kun je er niet mee horen maar je kunt er wel geluid me maken 8)

Generaal

Bericht door Generaal »

't Ruikt al naar gesausde tabak!! :mrgreen: :mrgreen:

Bommel

Bericht door Bommel »

Als ik al een prutteltje in de pijp krijg, ik rook veel gebogen pijpen, zet ik de duim even op de ketel en blaas heel zachtjes in de steel.
Dat drijft het vocht de pijp weer in en kan ik weer rustig genieten.
Ik heb het uitslaan van het vocht nooit geprobeerd in de wetenschap dat ik onhandig ben in dat soort subtiele handelingen en dan eerder de pijp uitklop dan het vocht. :mrgreen:

Ik wil toch nog een opmerking maken over de boringen in gebogen pijpen daar ik het volgende in deze topic niet ben tegen gekomen of ik moet er overheen gelezen hebben.
Vaak wordt het rookkanaal in gebogen pijpen dubbel geboord.
Dit wordt gedaan omdat er geen gebogen boren waren, of zijn.
De eerste boring is niet helemaal door maar geeft de hoek aan waar de tweede boring gericht kan worden en er tot in de kop het rookkanaal gemaakt wordt.
Omdat de rager steeds geleid wordt door de eerste boring komt deze niet tot in de kop en moet gefriemeld worden om in het tweede boorgat te geraken.
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Nooit bij stilgestaan. Vaag herinner ik me vroeger wel eens met
een rager heb moeten draaien om onderin de kop te belanden.

Vandaag heb ik mijn pijpen er eens op bekeken, het zijn overwegend
Winsløws. Ik weet niet of ik me duidelijk uitdruk, maar alle kromme
pijpen lijken een rechte boring te hebben.
Dus vanuit het laagst mogelijk punt in de hals geboord naar de laagst
mogelijke plek in de kop.

Nat roken kan je voorkomen door je pijp vaker vanuit de hand te roken,
wanneer je wegens omstandigheden dat niet kan of lukt sluit dan
met de punt van je tong het rookkanaal af, zodat er niet ongemerkt
speeksel in je steel/hals/pijp terechtkomt.
Daarnaast is rustig roken eveneens een belangrijke voorwaarde.
Behoudens uitzondering, toch speeksel, rook ik kurkdroog.

Peregrijn

Bericht door Peregrijn »

Ik rook rechte of licht gebogen pijpen en hou, zoals Rob al omschrijft, de pijp merendeels in de hand waardoor ik zelden te maken heb met pruttelen. Komt dit toch voor, omdat ik te gretig heb zitten lurken of de tabak aan de vochtige kant is, dan blaas ik net als Bommel het vocht rustig de ketel in. Samen met aanpassing van het rooktempo werkt dit prima.
In het begin gebruikte ik dan ook nog wel eens een pijpenrager maar dat moet dan wel met beleidt, 't is tenslotte niet de bedoeling om de tabak in de kop omhoog te duwen.
Afbeelding

Generaal

Bericht door Generaal »

Ik had 'n emailtje gestuurd naar Vauen met de betreffende foto en vraag, hier het antwoord:

Sehr geehrter Herr Pfeifenraucher aus Belgien!

Eine Blick auf Ihr Bild bezüglich der Bohrung ergab, dass diese einwandfrei angebracht ist.

Die Zuglochbohrung ist ideal angebracht - besser geht es nicht.
Wir achten darauf, dass die Luftbohrung im Tabakraum direkt am Boden austritt,

was durch die Biegung des Holmes die Richtung der Luftkanalbohrung begrenzt.

Die Position des Rauchkanals ist entsprechend des Pfeifentyps optimal gewählt.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Dit zul je inderdaad heel vaak tegenkomen bij gebogen pijpen. Vandaar dat rechte modellen ook zo ideaal zijn voor beginners.

Helaas Generaal: het gepruttel voor lief nemen, het "afslaan" van de pijp als kunst verheffen, toch voorlopig rechte pijpen roken om zo te leren minder nat te roken? Allemaal geen echte oplossingen waarmee je direct geholpen bent. :cry:

De anatomie van een gebogen pijp is nu eenmaal anders dan die van een rechte.

Generaal

Bericht door Generaal »

Wel ik moet toegeven dat ik geen last van puttelen heb, en als ik ze rook zonder adapter, lukt het me na enig friemelen wel de rager tot in de kop te krijgen, niet dat dit altijd nodig is.
Maar het is zoals je aangeeft, 'n leerrijk proces, om aan den lijve te ondervinden dat het de pijpenkop op zich 'n gebogen vorm geeft, die het boren van het rookkanaal niet kan laten starten in het midden, om het alsnog keurig in de ketel te laten uitkomen.

Bedankt voor jullie verklarende uiteenzetting.

Plaats reactie