Ideetje: Pijproker van het jaar 20..

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Bolle
Contacteer:

Ideetje: Pijproker van het jaar 20..

Bericht door Bolle »

Ik gooi zomaar eens een ideetje op om allicht wat publiciteit te vergaren...

Waarom komen we niet eens met de titel "Pijproker van het Jaar 20.."? Ik bedoel, we hebben de sportman/vrouw van het jaar, voetballer van het jaar, en ga zo maar door.

Wat nu als pijprokers onderling - en democratisch - de pijproker van het jaar verkiezen? Leuk persberichtje naar buiten, leuke (kleine) award... Er is wellicht wel een handigerd die een leuke award van een (afval)stuk bruyerehout wil maken? gravureplaatje er op, en voila... of denk ik te simpel?

Ik bedoel maar zo: Zo kunnen we het roken der pijp eens positief in het nieuws zetten.

Wellicht is er al een dergelijk iets, zo niet, is dit wat? Zou een leuk vervolg op de visitekaartjes-actie kunnen zijn... Een jaarlijkse traditie...?
"Een tevreden roker is geen onruststoker..."
"After Monday and Tuesday, even the calendar says W T F"

- Mijn Pijpen - Mijn Tabak -

Mus

Re: Ideetje: Pijproker van het jaar 20..

Bericht door Mus »

Er is al zoiets, namelijk de titel Maître Pipier, oorspronkelijk bedoeld voor iemand die een positieve bijdrage heeft geleverd aan het pijprokerswezen. Het schijnt dat het verwerven van deze titel tegenwoordig meer afhangt van wie je vriendjes zijn dan van wat je daadwerkelijk voor het pijproken hebt betekend...

Bolle
Contacteer:

Bericht door Bolle »

Ik zat zelf meer te denken aan "een pijproker die zelf positief bijdraagt aan het verspreiden der geneugten".

Niet zozeer aan iemand die per sé iets heeft betekend voor het pijproken, dat is me te vaag... Maar wellicht denkt een ander daar anders over.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Dat bestaat eigenlijk al en met een korte klik via het wereldwijdeweb te vinden.

http://www.pijpenkabinet.nl/Pipeclub/05 ... 0jaar.html

Niet eens zo'n gek idee dus.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Bestaat al heel lang. Wordt door NFP (Nederlandse Federatie voor Pijprokers) uitgereikt. We hebben dit zelf een aantal keren meegemaakt, toen wij als pijprokersgilde de Nederlandse Kampioenschappen Pijproken hadden georganiseerd.

En dit fenomeen is zo goed als doodgebloed, het is voor pijprokers steeds moeilijker geworden om in het openbaar (lees: de media) het pijproken te promoten door rokend in beeld te verschijnen.

Mensen met bekendheid lijken ook steeds minder te willen laten weten dat zij pijp roken. De laatste jaren kwamen er steeds vagere en onbekendere mensen als pijproker van het jaar in aanmerking. Ik heb de tijden meegemaaakt dat het van bekende namen als Ralph Inbar langzaam overging naar Bert van der Veer (destijds directeur van de omroep Veronica) en Jacques Brochet (Jacques Snoek, een pijp rokende ontwerper van damesmode en stoffen die als logo een pijpje had). En die laatste twee waren al wat minder bekend bij het grote publiek.

Daarna zijn er nog mensen geweest als vage achetrkamertjespolitici die haast niemand kende.

Binnen de NFP schijnt het aardig te rommelen volgens de geruchten. Dus de kans om dit idee van Pijproker van het Jaar over te nemen is er misschien wel, maar bedenk wel goed wat je hiermee wilt en dat de spoeling zeer dun aan het worden is.

Gerard Hendriks (een zeer goede bekende van ons Middelburgse gilde) kreeg ná zijn faillissement die prijs nog een keer uitgereikt. Terwijl de beste man destijds voornamelijk sigaren rookte en inmiddels nauwelijks nog rookt.

Het is net als de Confrerie Maitres de Pipier, vroeger hielden die benoemingen nog wel iets in en hadden ze werkelijk waarde als "uitdrager der kunst en promoter van het pijproken".
Tegenwoordig is het meer: "wie weet nog iemand te benoemen, want dit stoffige idee zit nog in de kast en kunnen we het nog invullen."
En wat de Maitr Pipiers betreft, als je iemand weet die jou voor wil dragen, zit je zó in dat cluppie, stelt dus ook iets meer voor. Rudi is een goede vriend van me, én Maitre uit de tijd dat het nog nodig was dat je echt een succesvol voorvechter was voor het pijproken, en die heeft al gevraagd "als je wilt draag ik je voor en wordt je ook Maitre."

Dus... inmiddels nog gemakkelijker dan lid worden van de lokale voetbalclub, want dáár heb je misschien nog een wachtlijst. :wink:

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Het bovenstaande verhaal van Winslow C. kan ik alleen maar bevestigen. Overigens was het ook in de tijd dat Rudi en ondergetekende tot confrere (echte maitres zijn er maar een paar) werden gebombardeerd al zo dat eigenlijk elke Franse tabakshandelaar die wel eens een pijp verkocht vroeg of laat aan de beurt kwam. Uit mijn dagen bij de NFP kan ik me ook de eindeloze zoektochten naar een geschikte kandidaat voor de titel 'pijproker van het jaar' nog levendig herinneren. Forumlid van het Jaar, wacht dachten jullie daar van? Gratis forumpijp, jaar lang op Arno's mailinglijst, ere-avatar, noem maar op :wink:

Generaal

Bericht door Generaal »

Tja, dit zo even gelezen te hebben, ik weet er niets van, hoe het in z'n werk ging, maar nu is het me al 'n beetje duidelijker.
Persoonlijk vind ik het geen goed idee, om er 'n wedstrijd gevoel van te maken, er zijn altijd wel mensen die zich te kort gedaan gaan voelen, en om eerlijk te zijn, wat kan het inhouden, waar ga je 'n criterium stellen om 'n ranking op te baseren?
Ik kan wel vatten dat er mensen zijn die 'n uitzonderlijke verdienste mogen krijgen, als erkenning in hun werkzaamheden, hun inzet enz..maar of je dit nu aan 'n wedren moet koppelen, lijkt me 'n minder goed idee.
Je hebt al pijprook wedstrijden..ieder z'n meug, maar niet m'n deugd.
Just my 2 cents..
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

witte rasta

Bericht door witte rasta »

slecht idee,dan krijg je vroeg of laat sores
geen elitair gedoe voor mij
mijn 2 centen
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Paasei

Bericht door Paasei »

witte rasta schreef:slecht idee,dan krijg je vroeg of laat sores
geen elitair gedoe voor mij
mijn 2 centen
+1
Koninklijke Eikel Des Forums.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik denk dat we dit beter ook aan ons laten voorbij gaan. Het is moeilijk realiseerbaar om alle mooie redenen die WC al aanhaalde.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Misschien is pijproker van de maand wat en dan moet het iemand uit onze club zijn :lol:
Gediplomeerd Clan Roker

Bolle
Contacteer:

Bericht door Bolle »

Ik heb het woord "wedstrijd" nooit in de mond genomen; meer als een soort eretitel voor iemand in onze club, danwel er heel dicht bij.

Maar goed, als de heren het niet zien zitten... dan houdt het al gauw op.

Bommel

Bericht door Bommel »

Bij pijproker van het jaar denk ik altijd aan iemand die, in verenigingsverband, dat jaar veel betekent heeft voor de club.
Enkele criteria zijn dan vaak van kracht waaronder, inzet voor de club, aanwas van nieuwe leden, organiseren van evenementen ook buiten de vereniging.
Om maar wat te noemen en deze zaken zijn vaak door het bestuur controleerbaar.
Nu zijn we een leuk, vriendelijk cluppie pijprokers maar om nu een pijproker van het jaar uit te benoemen lijkt mij een moeilijke opgave, hoe nobel het idee ook is.
Ik denk dat we er niet aan moeten beginnen.
Afbeelding

Plaats reactie