Ljack

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
Ljack

Ljack

Bericht door Ljack »

Hallo iedereen.
Ik ben Lander uit België, 17 jaar oud (nog jong dus) en ben sinds kort begonnen met het pijproken.
2 jaar geleden rookte ik af en toe eens uit mijn vaders oude pijp (mijn vader rookt niet meer) maar de smaak stond me niet onmiddelijk aan.
Nogal bitter en licht zurig. Ik heb ook een goeie vriend die pijprookt en als ik eens van zijn pijpje lurkte smaakte het geweldig. Dus het lag aan de pijp.
Vorige week hebben we ons elk een nieuwe pijp (Don Gustavo -> Italy) gekocht en rook ik ze nu 2x per dag.
Ze is ondertussen al goed ingerookt en smaakt uitstekend. Ik ben momenteel enkel nog maar vertrouwt met mac baren vanilla tabak.
Maar aangezien het nogal een dure hobby is koop ik me niet onmiddelijk 10 verschillende soorten tabak.
Het lukt me momenteel al om ongeveer een halfuurtje met 1 plukje tabak te doen, en de smaak in mijn mond is zacht en doet geen pijn aan de tong zoals de allereerste keer dat ik wat te gulzig trok. Het is inderdaad een vorm van beheersing en oefening.
Ik heb veel opgestoken van dit forum voor dat ik met het pijproken begon en daarom wou ik me ook aanmelden om jullie even te bedanken!!
Ik rookte ook gewone sigaretten maar sinds ik mijn pijp heb, raak ik al een week geen sigaret meer aan.
Ik heb ondertussen al 3 leeftijdsgenoten die ook beginnen pijproken zijn en ik hoop binnenkort een pijprokersclubje te beginnen.
Ik heb ook nog veel andere hobbys, onder andere het spelen van schotse doedelzak waar ze ons "pipers" noemen^^.
& ik zit op een kunstschool... (weet er iemand of het mogelijk is om pijpen uit te tekenen en te ontwerpen en door een fabrikant te laten maken, of met iemand samen te werken die het vak beheerst? dat lijkt me wel leuk).
groeten.

Luys
Moderator

Re: Ljack

Bericht door Luys »

Ljack schreef: 2 jaar geleden rookte ik af en toe eens uit mijn vaders oude pijp (mijn vader rookt niet meer) maar de smaak stond me niet onmiddelijk aan.
Nogal bitter en licht zurig. Ik heb ook een goeie vriend die pijprookt en als ik eens van zijn pijpje lurkte smaakte het geweldig. Dus het lag aan de pijp.

& ik zit op een kunstschool... (weet er iemand of het mogelijk is om pijpen uit te tekenen en te ontwerpen en door een fabrikant te laten maken, of met iemand samen te werken die het vak beheerst? dat lijkt me wel leuk).
groeten.
Welkom Lander! Wat betreft de oude pijp van vader: een goede schoonmaakbeurt zal wellicht helpen. Het forum bied daar voldoende tips over. Als dat goed lukt heb je er met een beetje mazzel weer een pijp bij :)

Een pijp uittekenen en laten fabriceren moet geen probleem zijn. Er zijn aardig wat Artisane pijpenmakers (Elie, Claessens, Winslow, etc) die al regelmatig samen met een pijproker een ontwerp bedacht hebben en dit hebben omgezet naar een fraaie pijp.

Er zijn al diverse forumleden die een pijp op maat hebben laten maken, die kunnen je vast meer vertellen over de mogelijkheden...
Pijproker des forums

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Welkom hier, Lander! Wij zijn altijd geboeid hoe je ons forum hebt ontdekt?

Verder lees ik alleen maar toffe dingen, nodig je vrienden gerust uit om lid te worden van ons forum. Van waar uit België ben je precies, wellicht schept dat mogelijkheden tot samen zijn met een groep pijprokers!? Als ik je een raad mag geven, want ik zie je vertellen over 2x per dag je pijp roken. Eigenlijk is het de bedoeling dat je de pijp 1x per dag rookt en dan 1 dag laat rusten. In principe moet je pijp voldoende zijn afgekoeld. Daarom hebben ook vele pijprokers meerdere pijpen. Zodat alle pijpen voldoende rust krijgen.

Je kan zeker zelf een schets van een pijp maken en die bijvoorbeeld samen met een pijpenmaker bespreken en laten uitvoeren. Uiteraard hangt aan zoiets een kostenplaatje, en dan moet je niet onder de 200 euro gaan denken, afhankelijk van welke pijpenmaker uiteraard. Hier in ieder geval, twee namen: Dirk Claessen of Elie freehandpipes. Typ één van beide namen in google, en de rest wijst zichzelf uit.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Welkom hier. Ook wil ik waardering uitspreken voor de jongere pijprokertjes om zo vroeg al de stap te zetten i.p.v. de marlboro sigaretjes.
Gediplomeerd Clan Roker

Ljack

Bericht door Ljack »

Ik kom uit Zele (een gemeente dat jullie waarschijnlijk niet kennen) tussen Dendermonde en Lokeren. Gelegen in Oost vlaanderen. Maar ik zit op school in Gent.
Nog iets, mijn ouders mogen niet weten dat ik rook, ze waren een hele week niet thuis, daarom dat ik 2 maal per dag uit mijn nieuwe pijp rookte. 's morgens en 's avonds, Ik weet dat ze moet afkoelen, maar ik dacht dat die tijdsmarge wel volstond. Maar in het vervolg zal ik er hoogstens 1 maal per dag uit roken, ten slotte kan ik ze thuis toch niet opsteken, dus het zal jammer genoeg geen dagelijkse gelegenheid worden. :s
Wat ik me afvroeg, kent er iemand het merk "Don Gustavo" uit Italy?
De pijpen zijn van een heel lichtkleurig hout gemaakt dat ik persoonlijk heel mooi vind.
Wat kan het nadeel zijn als je te snel achter elkaar uit je pijp rookt?

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Ook van mij een welkom op dit forum, de meeste antwoorden zijn al gegeven maar nog even over de laatste, het nadeel van te vaak een pijp roken op één dag is dat de pijp niet de kans krijgt goed te drogen waardoor hij bitter gaat smaken, je zult vanzelf merken dat dat niet lekker is.
Een tweede pijpje is dan een betere optie, denk daarbij evt ook aan 2ehands pijpjes (om de prijs te drukken), hier kun je door een forumlid opgeknapte pijpjes kopen, zijn keurige pijpjes voor een leuke prijs
http://www.puffaway.nl/
Afbeelding

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:Ook van mij een welkom op dit forum, de meeste antwoorden zijn al gegeven maar nog even over de laatste, het nadeel van te vaak een pijp roken op één dag is dat de pijp niet de kans krijgt goed te drogen waardoor hij bitter gaat smaken, je zult vanzelf merken dat dat niet lekker is.
Een tweede pijpje is dan een betere optie, denk daarbij evt ook aan 2ehands pijpjes (om de prijs te drukken), hier kun je door een forumlid opgeknapte pijpjes kopen, zijn keurige pijpjes voor een leuke prijs
http://www.puffaway.nl/
Aanvullend over de pijp laten drogen: hij zal niet alleen minder smaken, maar ook minder prettig/natter gaan roken. Met twee keer roken met een lange tussenpauze zal je het niet echt merken (e.e.a. ook afhankelijk van de pijp en de tabak), maar als er slechts een uurtje tussen zit word het snel onprettig.

Uiteraard is dit alleen maar een excuus om meerdere pijpen te hebben; de meeste forumleden zijn inmiddels verslingerd aan verzamelen :twisted:

Even snel gerekend: als je 3 pijpen per dag zou roken (gemiddeld) en je wilt ze zeven dagen laten rusten heb je dus 21 pijpen nodig... En toch zijn er aardig wat leden die er meer hebben :mrgreen:
Pijproker des forums

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Hartelijk welkom op het Forum, ik hoop dat je
hier met plezier en genoegen zal verblijven.

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Welkom !!
Afbeelding pijpmaker

Wallace

Bericht door Wallace »

Van harte welkom :mrgreen:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Wederom een warm Welkom...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Welkom!!
Ljack schreef:.....
Wat ik me afvroeg, kent er iemand het merk "Don Gustavo" uit Italy?
De pijpen zijn van een heel lichtkleurig hout gemaakt dat ik persoonlijk heel mooi vind.
Dat zal olijfhout zijn denk ik.

Er zijn hier trouwens op het forum ook leden die zelf pijpen maken.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Hartelijk welkom. Veel plezier op dit forum.
En mogelijkheid genoeg ook tot ontmoetingen in real life, het regent het hier bijeenkomsten :wink:
Groeten,
jarnogab

diego

Bericht door diego »

en nog een hartelijk welkom :-?
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

culann

Bericht door culann »

Welkom Ljack!

Animalis

Bericht door Animalis »

Welkom op het forum ljack

Bommel

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

Geoff

Bericht door Geoff »

Welgekomen!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Generaal

Bericht door Generaal »

Van harte welkom en geregeld 'n genotsbeleving in het pijproken, en je talent ivm het ontwerpen van pijpen..je laat er hier maar eens wat schetsen slingeren...kwestie van reacties!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

belphegor

Bericht door belphegor »

Ook van mij een welkom.

Het lijkt wel alsof het pijproken in België lichtjes aan populair begint te worden.
Wat op zich een goed iets is.
We hebben de afgelopen week een aantal nieuwe leden vanuit België mogen verwelkomen.
Als dat nu ook eens doorslaat naar Nederland.
Dan kunnen we uiteindelijk heel Europa veroveren met de Pijp.
En uiteindelijk de rest van de wereld.
Muahahaha.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Mus

Bericht door Mus »

Welkom :D

eendrieenzestig
Contacteer:

Bericht door eendrieenzestig »

hartelijk welkom
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

Flakeroker

Bericht door Flakeroker »

wederom welkom!
Pijprokers zijn echte levensgenieters, immers, alleen met een pijp als trouwe metgezel kan men de meest verfijnde smaak van tabak ervaren.

Plaats reactie