Het gebeurd mij jammer genoeg geregeld dat ik een pijp heb gestopt
maar ik dan na 2/3 moet stoppen om bv. voort te gaan werken.
Die 1/3 tabak gooien we dan weg (

zijn voor de pijp zelf? mij lijkt het niet maar je weet maar nooit.
grtz, Maichel
Dat kan naar mijn mening prima, zolang je ze gewoon leegrookt. Of je dat nu in één uur doet of in één dag, dat maakt niet zoveel uit. Zolang je er maar voor zorgt dat de koollaag overal geleidelijk vormt.Mikali schreef:Is het dan misschien een optie om de pijp maar half te vullen? zonder nadelige gevolgen?
Niet van mij.., maar wel een van de weinige zaken waarin ik met Rob ernstig van mening verschil !!robvoorburg schreef: Toen kwamen er reacties dat de bovenkanten van mijn
pijpen er zo uitzagen.
Die mening deel ik 100%. Daarom vind ik de eerste paar keer inroken ook niet echt veel aan.smoking-rob schreef:Mijn ervaring met een half gestopte, verse pijp is dat ie veel minder smakelijk rookt, vaker moet worden aangestoken en eerder vocht reutelt.
Bij een nieuwe pijp zou dat misschien voor problemen kunnen zorgen, maar bij een al goed ingerookte pijp zal dit wellicht geen rol spelen, lijkt me?Nekker schreef:Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit nadelige gevolgen heeft. Aangezien een mislukte koollaag een pijp zijn rookgemak kan verslechteren, is het aangewezen om de pijp volledig leeg te roken zodat je overal een gelijke koollaag ontwikkeld.
Dit kan op zich vrij goed. Alleen niet met alle soorten tabak. Gearomatiseerde tabak leent zich hier niet zo goed voor, Virginia's daarentegen juist weer wel. Er zijn zelfs pijprokers die bewust een gestopte pijp voor een derde leegroken, of nog minder, de as eraf halen en pas de volgende dag de pijp verder oproken. Dit wordt DGT smoking genoemd (Delayed Gratification Technique). De tabak wordt, zo zegt men, op deze manier even voorverwarmd, extra"stoved", waardoor het zachter van smaak wordt en minder kans op een bijtende tong.Mikali schreef:bedankt allen voor de wederom wijze raad. Heb ook eens een halve pijp s'anderendaags leeggerookt en dit viel tot mijn verbazing heel goed mee.
Proefde eigenlijk geen verschil