Welke voordelen voor tabak in blik?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Animalis

Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Animalis »

Nu ben ik nieuw in de wereld van pijprokers, en in tabakszaken lijk ik af toe te verdwalen in de verschillende soorten tabak die aangeboden word.
Maar wat mij meteen opvalt is dat er ook tabak in blik verkocht word. Wat zijn daar de voordelen van? Of is het zo ie zo goed om tabak in een pot of blik te bewaren?

Gr,

Patrick

Nekker
Erelid

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Nekker »

Goh of er echt grote voordelen zijn kan ik zo niet meteen zeggen. De voornaamste reden is voor zover ik weet: dat tabak veel beter bewaard in dat blik, omdat het vacuüm veel beter afsluitbaar is. Zeker tegenover een pouch, kan je tabak veel langer in een blik bewaren.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Tabak in blik is altijd beter naar mijn mening. Blikken zitten vacuüm gesloten en zodoende kan de tabak binnenin niet uitdrogen. Pouches die lang liggen (ook al zijn ze gesealed) drogen wel uit. Bovendien kan de tabak in blikken gaan fermenteren. Dat houdt zoveel in dat het rijpingsproces van de tabak in het blik doorgaat en de tabak eigenlijk alleen maar beter wordt.
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

En een geldelijk voordeel, wanneer je veel blikjes
inslaat van je favorieten blijf je de tabaksaccijns
voor. (gaat binnenkort weer duurder worden)

Kapitein Haddock

Bericht door Kapitein Haddock »

Er zijn twee verschillen die bij mij opkomen:
- blik is duurder dan plastiek
- blik houdt de tabak langer vers

Mac Baren bevestigt het tweede:
Mac Baren tins

The tobacco is the same, regardless of whether it is packed in a pouch or a tin. Only the packaging differs. A tobacco tin is very different from a tobacco pouch. First, a tin holds roughly twice as much tobacco as a pouch. Because of the size of the tin, it is not so easy to take it with you compared to a pouch because it is not a perfect “pocket size”. Second, you can be certain that when you open a new tin, the tobacco is as fresh as when it was packed at Mac Baren.

How is it done?

First, 100 g of tobacco is weighed and placed in the bottom of the tin. The paper roundel is then folded over to protect the tobacco and finally the lid is put on. All the way round the inside edge of the lid is a rubber membrane and when we complete the packing process by extracting about 40% of the air out of the tin, the membrane ensures that the vacuum created remains inside the tin. Consequently the moisture level in the tobacco does not change for a long time – decades, in fact. The tobacco does not lose its moisture until the tin is opened or the rubber membrane begins to degrade (after many years). So as well as looking attractive, a tin offers the major advantage that unopened it keeps the tobacco fresh for many years.
http://www.mac-baren.com/Default.aspx?ID=2119

Animalis

Bericht door Animalis »

Ben je dan aan merk gebonden wanneer je tabak in blik koopt of verkoopt elke merk ook in blik?

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Sommige tabakken zijn idd niet in blik te verkrijgen, maar das maar een enkeling. Het gros dus gelukkig wel...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Met dien verstande, dat er grofweg 2 soorten blikken zijn (de vormen niet meegerekend). Maar de verschillen zitten in de afsluiting. Ronde blikken, zoals beschreven in het stukje van Mac Baren, met een rubberen membraam in de rand van het deksel, sluiten het blik veel beter af dan bijvoorbeeld blikken van het nieuwe soort W.Ø. Larsen. Daar klemt het deksel gewoon in het blik, met alle mogelijke kansen op kieren.

Voor de prijs maakt het niet veel uit. De tabak in een 100 grams blik is per gram niet duurder dan dezelfde tabak in een 50 grams pouch. De verpakking is, in grote aantallen, geen costdriver. Veel fabrikanten kopen enkele vormen blikken in, die geheel blanco zijn. De verpakkingsmachines voorziet ze dan van stickers met de juiste tabaksetiketten. Terwijl pouches meestal per soort tabak (en soms zelf per land i.v.m. de anti-rook waarschuwingen) apart gedrukt moeten worden.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Klopt WC, ik was de Larsen blikken vergeten. Deze sluiten (helaas) alleen maar af maar geen vacuüm.
Afbeelding

Animalis

Bericht door Animalis »

Ik zal er eens rekening mee houden met de volgende tabak aankoop. Bedankt voor de info!

robvoorburg

Dat geldt ook voor o.a. de jaartabak van Peterson, Solani Silver
Flake en ik meen ook de potten van V.B. 1&2.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

??? Zijn de VB blikken niet vacuüm?
Afbeelding

Winslow Collector

Arno schreef:??? Zijn de VB blikken niet vacuüm?
Jawel. Maar eenmaal open sluiten ze net zoals de Winslow blikken: een deksel dat in de opening van het blik klikt. Geen rubberen rand, maar wel beter dan die Larsen blikken.

Bommel

Bericht door Bommel »

Arno schreef:Klopt WC, ik was de Larsen blikken vergeten. Deze sluiten (helaas) alleen maar af maar geen vacuüm.
Bij dat soort blikken doe ik altijd een stuk zilverfolie over het blik alvorens de deksel er op ga.
Geeft bij mij het idee dat het dan beter sluit, althans is mijn ervaring dat de tabak minder uitdroogt.
Afbeelding

robvoorburg

Vochtmuntje?

Animalis

Bericht door Animalis »

Bommel schreef:
Arno schreef:Klopt WC, ik was de Larsen blikken vergeten. Deze sluiten (helaas) alleen maar af maar geen vacuüm.
Bij dat soort blikken doe ik altijd een stuk zilverfolie over het blik alvorens de deksel er op ga.
Geeft bij mij het idee dat het dan beter sluit, althans is mijn ervaring dat de tabak minder uitdroogt.
Dat is een ook een goeie ja!

Bommel

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Vochtmuntje?
Gebruik ik als folie niet meer wilt werken.
Nogmaals dank hiervoor, ze werken prima. (T)
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:
Jawel. Maar eenmaal open sluiten ze net zoals de Winslow blikken: een deksel dat in de opening van het blik klikt. Geen rubberen rand, maar wel beter dan die Larsen blikken.
Oooh ja dat ken ik. Beetje een verfblik idee. Ik heb een paar Duitse blikken die zo open gaan. Werkt volgens mij beter als de Amerikaanse blikken met alleen een plastic deksel als je het blik open hebt getrokken. En op grote open blikken doe ikzelf huishoudfolie. Zelfde idee als zilverfolie :)
Afbeelding

Winslow Collector

Arno schreef:
Winslow Collector schreef:
Oooh ja dat ken ik. Beetje een verfblik idee. Ik heb een paar Duitse blikken die zo open gaan. Werkt volgens mij beter als de Amerikaanse blikken met alleen een plastic deksel als je het blik open hebt getrokken. En op grote open blikken doe ikzelf huishoudfolie. Zelfde idee als zilverfolie :)
Precies: verfblikken-idee.

Dat van die plastic zakjes of alu-folie is een goede tip. Nooit aan gedacht.

pipealicious

Bericht door pipealicious »

Als je tabak lang wil bewaren na opening van het blik kan je ze best in een steriliseer-bokaal met rubberen afsluitring bewaren, zoals grootmoeders jam indertijd. Je kan ook tupperware ofzo gebruiken als 2e optie.
Nadeel is dat die potten net iets te groot en te zwaar zijn en algouw meer plaats innemen dan die platte blikjes.
Beste oplossing is een beperkt aantal blikjes of pouches openen en snel alles oproken :-)

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:Tabak in blik is altijd beter naar mijn mening. Blikken zitten vacuüm gesloten en zodoende kan de tabak binnenin niet uitdrogen. Pouches die lang liggen (ook al zijn ze gesealed) drogen wel uit. Bovendien kan de tabak in blikken gaan fermenteren. Dat houdt zoveel in dat het rijpingsproces van de tabak in het blik doorgaat en de tabak eigenlijk alleen maar beter wordt.
En juist hierom vind ik het jammer dat Orlik Golden Sliced hier in Nederland niet in blikken te verkrijgen is. Op een buitenlandse site zag ik laatst wel blikken. Best jammer eigenlijk, aangezien deze Virginia ook rijpt met de jaren.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Geloof

Bericht door Geloof »

Deze week een nieuw testje gedaan om tabak langer houdbaar te maken na opening.
Heb hier een vacu pompje van vacu vin, waar je een rubber dop mee op een opengemaakte wijnfles kan zuigen.
Hierbij hebben we ook een bewaarpot voor chips of iets dergelijks in te bewaren.
Deze bewaarpot word ook vacuem gezogen met het pompje.
Heb vervolgens een geopend blikje tabak (mb navy flake) in de bewarpot gedaan, het geheel vacuem gezogen, en jawel het deksel van het tabaksblikje zat weer potdicht, en moest met een botermesje worden geopend, als ware het een nieuw blik.
Ga deze week nog kijken of ik een iets grotere bewaardoos kan vinden, waar ook de grotere tabaksbliken met schroefdeksel in passen.
Als dat ook lukt, dan kun je dus de WO Larsen tabakken in een ander blik overgooien, en vervolgens weer vacuem trekken.
Zelf vind ik dit erg interesant omdat een blik van 100 gram veel te lang duurt voor deze leeg gerookt is.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Geloof, dat is een erg interessant product. Ik zit hier zelf met een grote voorraad, veel geopende blikken. Omdat ik nu eenmaal iemand ben die heel veel tabakken verzameld en telkens iets nieuw koopt, maar bijgevolg zijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen om toch als eens te ruiken of al eens een pijpje van te stoppen. Waar kan je dat apparaat vinden?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Geloof

Bericht door Geloof »

Hadden ze altijd bij blokker.
Op de site van vacu vin staat het een en ander.
Zelf hebben we hier een vacuum apparaat van solis, en daar zijn mooie grote potten van te krijgen.
Je hebt dan maar 1 pot nodig, want het blik eenmaal vacuum gezogen kan de bewaarpot van solis opnieuw gebruikt worden voor het volgende blik.
Die van solis vind je op www.marmelot.com.
Heb op dit moment nog een pouche of 10 vacuum verpakt in vacuumfolie met dit solis apparaat.
Deze zitten nu ongeveer 4 maanden in deze verpakking, en hiervan heb ik er vorige week een opengemaakt.
Tabak was nog goed op vochtigheid, enige minpuntje is dat de tabak bijna tot een flake getransformeerd was. Dit was exhter zo opgelost, door er een keer in te knijpen viel de koek weer uit elkaar, en zag de tabak er weer als nieuw uit.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Interessant!

Los van de rooktechnische en smaakvoordelen vind ik het esthetisch ook wel iets hebben. Dit gezegd zijnde: een goede tabak in een pouch ten opzichte van een mindere tabak in blik, zal altijd mijn voorkeur verdienen.

En toch: zoals eerder gezegd in dit draadje: tabak in een ongeopende pouch verliest smaak, in blik eerder het tegendeel
Groeten,
jarnogab

robvoorburg

Om die reden koop ik geen pakjes Jarnogab, tenzij ik iets nieuws
wil proberen, of wanneer het Orlik Slices betreft.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Ik zal mij er niet door laten kennen: een ongeopende pouch van 50g verdient mijn aandacht
maar als ik 'm een beetje ken, of indien ik door aanraden enigszins weet dat ik een tin van 100g kan appreciëren
dan koop ik de tin.

Waarmee ik bedoel: indien twijfel: dan kies ik voor de prijs en verkies ik een 50g pouch boven een 100g tin.
Tenzij men natuurlijk een 50g tin verkoopt of tenzij ik de tabak al ken/ ik geef toe: tin smaakt én bewaart beter.

(dit gezegd zijnde met de beperkte ervaring van net iets meer dan 1 jaar pijp roken)
Groeten,
jarnogab

Animalis

Bericht door Animalis »

Je had een aantal jaren geleden ook zakken die je kon vacium kon zuigen via een stofzuiger nu weet ik niet of je die ook in klein verpakking had, maar dat waren ook handige systemen.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Animalis schreef:Je had een aantal jaren geleden ook zakken die je kon vacium kon zuigen via een stofzuiger nu weet ik niet of je die ook in klein verpakking had, maar dat waren ook handige systemen.
Heb ik, maar dat waren grotere dingen, vooral bedoeld om dekbedden of truien op te bergen
Groeten,
jarnogab

Geloof

Bericht door Geloof »

Jarno, als jij die hebt, probeer het eens.
Leeg tabaksblik in de zak, zak leegzuigen, en misschien is je blikje ook direct vacuum gezogen.
Ik ga het ook eens proberen met een onze solis vacuumzuiger, en een vacuumzak met een blik erin.

Plaats reactie