Perikelen van een beginnend pijproker... wie heeft tips?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Deadl0ck

Perikelen van een beginnend pijproker... wie heeft tips?

Bericht door Deadl0ck »

Heb nog steeds een probleem (denk ik, ken verder persoonlijk geen pijprokers om te verifiëren) met mijn pijp goed stoppen, na zo'n 400 gram tabak gerookt te hebben in de afgelopen 2 jaren. (Wat waarschijnlijk niet veel is hier... Ik voel me een beetje outclassed als ik zo op het forum rondkijk de laatste paar dagen.)

Waar het aan ligt weet ik niet. Ik rook te snel, dat is iets dat ik wel weet. Althans, mijn pijpen gaan vaak maar een 30-40 minuten mee, en worden ook erg warm.

Maar de pijp blijft uitgaan, of krijgt een vies smaakje. Tongbijt komt gelukkig niet echt meer voor, maar mijn gebruikte filters zijn vaak wel erg vochtig. Of dat nou ligt aan de goedkope tabak of dat ik echt gewoon geen idee heb hoe hard of zacht ik aan moet drukken, ik weet het niet.

Ik vind ook geregeld tegenstrijdig advies, voor mijn gevoel dan. Op de ene plek lees ik een 3 stappen model, eerste keer de kop vullen, aandrukken met de kracht van een kind, bijvullen, met de kracht van een vrouw, bijvullen, met de kracht van een man; op een andere plek juist weer dat je een volle kop samen moet drukken tot 1/3de van de kop, dan bijvullen, samen drukken tot 2/3de van de kop, dan bijvullen en tot net onder de rand aandrukken. Wat mij dan bovenop juist losse vulling oplevert, met onderop vrij stevig aangepakt tabak terwijl het vaak juist als andersom word omschreven. Ik moet zeggen, van wat ik tot nu toe hier op het forum gevonden heb, kan het goed dat ik (veel) te stevig aandruk.

Wellicht is flake een idee na daar wat filmjes van gezien te hebben... want 1 of 1.5 flake opvouwen, dubbelvouwen, dan met gebroken rug in de kop, iets aandrukken, en dan de top ietswat verscheuren of stukjes flake bovenop pakken lijkt me dan toch simpeler. Alhoewel het juist moeilijker schijnt te zijn.

Dan is er nog de tabak, Ik ben hier veel aan het lezen geweest, en natuurlijk blijft het allemaal een persoonlijke smaak. Ik moet zeggen dat wat ik veel voorbij zie komen, neptune, me niet echt aanspreekt gezien er een liquorice smaak aan zit, schijnbaar. Helaas omdat het allemaal wat aan de prijzige kant is (Tenzij je dus bij www.pipe-shop.net de goedkopere tabakken die ze hebben koopt / krijgt, onder 4 euro de 50 gram. Type Crazy en No Name.) word het moeilijk om veel uit te proberen voor mij, van een karige WAjong uitkering. Ik zat door eigen onderzoek online, mede dankzij hier en tabaccoreviews te denken aan MacBaren Golden blend. (Is er verschil tussen de MacBaren golden Blend en de MacBaren 7 seas gold blend? Het lijkt me wel... maar het kan ook gewoon rebranded zijn...) of Stanwell Melange... en als flake aan ilsted golden flake of Troost Slices. Mijn oog was ook gevallen op Ashton Guilty Pleasures, maar dat is meer omdat mango een boel voor mij doet, en het daarom interresant leek in plaats van dat het me een goede beginnerstabak lijkt. Misschien eens wat vrienden afbellen in zutphen om te vragen of ze zin hebben in bezoek. Als ik daarmee een bezoek aan De heer Schimmel kan combineren heb ik voor mezelf een reden een extra doosje tabak te kunnen kopen, omdat ik me dan verzendkosten uitspaar. (Dat ik meer geld uitgeef om in Zutphen te komen vergeet ik dan maar even... dat is tenslotte dan om mijn vrienden te zien!)

Maar zoals gezegd, wie heeft er na het lezen van dit verhaal wat tips?
Groet, Mark

Geloof

Re: Perikelen van een beginnend pijproker... wie heeft tips?

Bericht door Geloof »

1 to1,5 flake in 1 pijp?
Dat lijkt mij in ieder geval heel erg veel.
Ik wet natuurlojk niet waar je van houd, maar als het zoet moet zijn, dan denk ik persoonlijk dat je met een blik kentuky bird een eind moet koemen.
Houd dan vervolgens voorlopig toch het een twee drie systeem aan om te stoppen, en doe het vooral rustig aan.
2 Uur met 1 pijp is een leuknstreven, maar houd je hier absoluut niet aan vast.
Het ligt ook een betje aan je gemoeds toestand hoekang een pijp duurt.
Vanavond heb ikmtwee maal achtereen 5 kwartier met een pijp gedaan, maar de keren dat een pijp binnen 3 kwartier op is komt meer voor, dus dat is geen maatstaf.
Ewoon vol houden dus, en bewust langzaam proberen te roken zal de oplossing worden denk ik.
Ga anders een keer naar een bijeenkomst, en kijk de techniek van anderen eens aan, en je kunt daar ook de nodige vragen stellen, en adviezen inwinnen. Het loont echt de moeite.

metaltommy

Bericht door metaltommy »

hier ook een wa-jonger :roll: ik vind neptune, na het een 2de kans gegeven te hebben erg lekker, alsbo black is ook te roken, zei het meer vanille achtig dan neptune. sail groen,beige ( naturel) classic. amphora rood, MB london burley blend. baai: voortrekker, blanke baai, echte friesche heren baai paars.vind ik persoonlijk erg lekker qua flaketabak troost slices, peterson univercity en irish flake. tip koop blikken die kun je heeeel lang bewaren omdat t vacuum verpakt is, daarbij "rijpt" de tabak nog na in blik, en kan dus alleen maar beter worden.dit alles is natuurlijk erg peroonlijk, maar ik kan prima roken van mn wajong zo.
je kan je pijp beter te los dan te vast stoppen, te los kun je altijd nog aantampen.
tabak vers uit de pouch of blik, laat ik altijd even drogen. neem zoveel je denkt nodig te hebben uit de verpakking en laat dat bijvoorbeeld eerst is 5 minuten drogen en stop dan je pijp.
reinig je tieges is met alcohol, verkrijgbaar bij de drogist 95% geloof ik rager erin dopen, een punt, en dan door je steel, dat haalt de meeste aangekoekte teer enzo wel weg, goed laten drogen en de volgende dag ofzo is kijken of je pijpen beter smaken. zo lang verhaal ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groet,
Tom

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Geloof schreef:1 to1,5 flake in 1 pijp?
Gezien op een filmje on Youtube, kan natuurlijk goed zijn dat de pijp in kwestie erg groot was. Of dat de flake klein waren. Dus dat getal is zeker niet uit eigen ervaring.

En binnenkort is er een meet in zutphen begreep ik, had me hiervoor al op de lijst gezet.
Groet, Mark

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Je bent natuurlijk van harte welkom in zutphen, maar onthou goed dat pijproken een way of living is. Je moet het de tijd en rust gunnen die het nodig heeft. Kalm en ontspannen roken is de helft van de truc.
Qua tabakken is er een wereld om uit te kiezen, en ook hier geldt dat je smaak zal veranderen. Als je naar Zutphen komt heb ik nog wel een blik Kentucky Bird voor je, dat scheelt in je portomonnee... Lees en leer veel hier op het forum, maar genieten is het grootste advies wat ik je kan geven.
Succes en ik ben benieuwd hoe het gaat.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Readburd

Bericht door Readburd »

Heel herkenbaar over het stoppen van de pijp. Hoewel ik nog maar een klein half jaar bezig ben, is dit ook voor mij op dit moment de grootste uitdaging. Nu heb ik al een aantal verschillende soorten (flake, curly-cut, ready rubbed, etc) tabak geprobeerd en alle zijn -tot nu toe- niet echt een succes. En helemaal als je je realiseert dat de smaak en aroma pas duidelijk aanwezig zijn (voor mij althans) op moment dat de pijp goed gestopt is (en rustig rookt). Ik ga ervan uit dat dit een kwestie is van blijven proberen en oefenen met verschillende technieken zoals je die al noemt of op internet te vinden zijn.

De tabak die echter -zelfs voor mij- vrij makkelijk stopt is baai tabak. Daarnaast heeft baai nog een aantal voordelen, nml dat het je "dwingt" om rustig te roken om de pijp niet te heet te laten worden, maar ook dat het relatief gezien de goedkoopste (en tevens pure) tabak is die ik kan krijgen, nml. de Semois (Vincent Manil in mijn geval, maar er zijn er nog een paar).

Wat betreft de hoge kosten voor de tabak, is dit -ben ik bang- inherent aan de hobby, maar er zijn wegen om het economischer te maken.
Zo heb ik al een aantal keer besteld bij http://www.au-plaisir-de-vivre.be waar ik zowel de Semois, maar ook Kentucky bird als Samual Gawith het goedkoopst (USA daargelaten) kan aanschaffen (vergeleken met NL of DL).
Alleen de verzendkosten zijn hoog, maar veel in een keer bestellen kan zeker uit; bij een bestelling van 1 kilo semois (ja, ik ben er dol op :D) en een 6-tal blikjes kwam voor mij de semois op een prijs van €4,39 per 50gram. En zover ik weet is er in onze nabijheid nergens een dergelijke pure naturel tabak zonder toevoegingen te vinden; win-win.

Wil je nog goedkoper dan zul je in de VS moeten shoppen.

Kortom, gericht shoppen en wat grotere hoeveelheden in 1x om de verzendkosten te dekken, kan zeer zeker uit.

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Geloof schreef:1 to1,5 flake in 1 pijp?
Is veel, maar ik heb zelf twee pijpen waar in iedergeval een hele troostslice in gaat.
The eagle flies alone!

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Deadl0ck schreef:Waar het aan ligt weet ik niet. Ik rook te snel, dat is iets dat ik wel weet. Althans, mijn pijpen gaan vaak maar een 30-40 minuten mee, en worden ook erg warm.
Is 30-40 minuten geen normale brandduur voor een gemiddelde pijp die min of meer volledig gevuld is? En dat ze redelijk warm worden, lijkt me onvermijdelijk, tabak brandt nu eenmaal niet bij 20°C.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

St Patrick schreef:Je bent natuurlijk van harte welkom in zutphen, maar onthou goed dat pijproken een way of living is. Je moet het de tijd en rust gunnen die het nodig heeft. Kalm en ontspannen roken is de helft van de truc.
Qua tabakken is er een wereld om uit te kiezen, en ook hier geldt dat je smaak zal veranderen. Als je naar Zutphen komt heb ik nog wel een blik Kentucky Bird voor je, dat scheelt in je portomonnee... Lees en leer veel hier op het forum, maar genieten is het grootste advies wat ik je kan geven.
Succes en ik ben benieuwd hoe het gaat.
Genieten is iets wat ik zeker doe. Zelfs als het niet goed gaat. Ik ben begonnen met sigaren, toen, 2 jaar geleden pijp roken, dit af en aan gedaan sindien, met een tussenstap naar waterpijp, nu weer terug naar pijp roken, met name om iets ontspannends te doen te hebben, en geniet momentjes in te lassen in mijn leven. Ik ben een redelijk wrak wat bestreft (sociale) angststoornissen en stress, en heb daarbij de neiging om als ik aan iets begin, het ook meteen goed te willen doen.

Ik heb dan ook ondekt dat een pijp voor mij het prettigste is voor de ontspanning en het rust moment forceren. Het ritueel van het stoppen, trekken, stoppen, aanbranden, tampen, aansteken, en dan achterover zitten is voor mij al een plezier op zich, ookal haal ik nog niet uit mijn pijp wat ik weet dat erin zit. Dat ik daarna de pijp in mijn mond kan hangen, mijn handen vrij heb heb (of aan de pijp kan opwarmen als ze koud zijn) is ook erg prettig.

Ik heb in de paar dagen dat ik nu op het forum zit mijn kennis al zeker verdubbeld, waarschijnlijk zelfs verdrievoudigd, wat het alleen maar meer laat gloeien om het goed aan te willen pakken. Maar na drie jaar dakloos en inkomenloos te zijn geweest ben ik erg voorzichtig met mijn geld geworden, tot het punt dat ik mezelf moet dwingen geld uit te geven voor luxe artikelen.

Het kalm roken is nog wel een probleem, en op de zutphen meet zal dat zeker een issue zijn door boven genoemde angst stoornissen. het is voor mij al een prestatie dat ik me onder voorbehoud heb opgegeven voor de meet, de zenuwen gieren al door me heen als ik alleen al denk aan die dag en het ontmoeten van een boel mensen die ik niet ken. Gelukkig heb ik nog even om van jullie te leren, en jullie te leren kennen en mezelf te profileren zodat jullie weten wat je aan mij hebt, voor die dag. Dan nog zal het heel sterk aan de dag zelf liggen hoe ik me voel of ik daadwerkelijk mijn gezicht ga laten zien.

Dat gezegd hebbende wil ik je dan ook vragen om even te wachten met de toezegging van je blik kentucky bird tot je een beetje weet wat je aan me hebt. Ik ben net nieuw in deze gemeenschap en hoewel ik erg gierig ben naar jullie kennis en tips, wil ik niet de indruk wekken dat ik hier ben om van jullie verbazingwekkende vrijgevigheid en gebroederlijke eenheid misbruik te maken. Wat me overgens pijn aan het hart doet om te vragen, want de heer Schimmel heeft mij ook een pouch kentucky bird verkocht met mijn pijp toen ik hem aanschafte, en dat is tot heden nog wel de beste tabak geweest die ik gerookt heb. Wat niet veel zegt zoals al eerder aangegeven gezien mijn zeer gebrekkige ervaring tot nu toe met pijp roken en de tabakken die erbij horen. Die eerste keer is toch speciaal.
Groet, Mark

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Deadl0ck schreef: Het kalm roken is nog wel een probleem, en op de zutphen meet zal dat zeker een issue zijn door boven genoemde angst stoornissen. het is voor mij al een prestatie dat ik me onder voorbehoud heb opgegeven voor de meet, de zenuwen gieren al door me heen als ik alleen al denk aan die dag en het ontmoeten van een boel mensen die ik niet ken. Gelukkig heb ik nog even om van jullie te leren, en jullie te leren kennen en mezelf te profileren zodat jullie weten wat je aan mij hebt, voor die dag. Dan nog zal het heel sterk aan de dag zelf liggen hoe ik me voel of ik daadwerkelijk mijn gezicht ga laten zien.
Mocht je op het laatst toch besluiten dat een meeting met een grote aantal nieuwe gezichten te veel is voor je, kijk dan of je met iemand een 'mini-meeting' kunt houden. Mini-meetings van 2 a 3 personen zijn wat minder overdonderend en je hebt meer tijd voor elkaar. Op die manier kan je rustig en op je gemak iemand leren kennen en informatie vergaren. Het laatste wat we willen is dat we je problemen aanwakkeren door je in het diepe te gooien bij een mega-meeting in Zupthen!

Wellicht kan je via de berichten hier op het forum al een beetje achterhalen welke personen makkelijk in de omgang zijn of, nog belangrijker, waarbij de kans groot is dat jij je op je gemak voelt. Schroom niet (alhoewel ik vermoed dat dat ook een drempel kan zijn!) om mensen via PB te benaderen, en voor je het weet heb je zo'n mini-meeting afgesproken!
Pijproker des forums

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Deadl0ck schreef: Het kalm roken is nog wel een probleem, en op de zutphen meet zal dat zeker een issue zijn door boven genoemde angst stoornissen. het is voor mij al een prestatie dat ik me onder voorbehoud heb opgegeven voor de meet, de zenuwen gieren al door me heen als ik alleen al denk aan die dag en het ontmoeten van een boel mensen die ik niet ken. Gelukkig heb ik nog even om van jullie te leren, en jullie te leren kennen en mezelf te profileren zodat jullie weten wat je aan mij hebt, voor die dag. Dan nog zal het heel sterk aan de dag zelf liggen hoe ik me voel of ik daadwerkelijk mijn gezicht ga laten zien.
Dit is heel herkenbaar. Ikzelf heb ook voor dat dilemma gestaan. Twee jaar geleden had ik ook niet gedacht dat ik naar een bijeenkomst zou gaan met meerdere mensen.
En het is mij enorm meegevallen.

Het voordeel van zo'n grotere meeting is dat je niet perse iets met iemand hoeft. Als je gewoon op je gemakje in een hoekje wat observerend wilt zitten roken wordt dat totaal geaccepteerd en je hoeft je dan ook niet verplicht te voelen tot het voeren van gesprekken.
Dat is het mooie van deze groep gelijkgestemden.
En al kijkend naar al het moois en lekkers dat ligt uitgestald ontstaat er al snel contact voordat je er erg in hebt.
Het heeft mij in ieder geval geholpen met mijn zelfvertrouwen in dat opzicht.

Bij een mini meeting is dat wat moeilijker lijkt mij, omdat je dan meer sociaal met elkaar bezig bent.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Deadl0ck schreef: Ik heb dan ook ondekt dat een pijp voor mij het prettigste is voor de ontspanning en het rust moment forceren. Het ritueel van het stoppen, trekken, stoppen, aanbranden, tampen, aansteken, en dan achterover zitten is voor mij al een plezier op zich, ookal haal ik nog niet uit mijn pijp wat ik weet dat erin zit. Dat ik daarna de pijp in mijn mond kan hangen, mijn handen vrij heb heb (of aan de pijp kan opwarmen als ze koud zijn) is ook erg prettig.
Ik herken dit. Ik rook nu ongeveer iets meer dan 1 jaar pijp en ook ik haalde mijn voldoening in het begin vooral uit het ritueel en het pijproken an sich. Het echte smaken van tabak kwam pas later, en ook nu leer ik elke dag bij. In het begin wou ik wat té leergierig zijn, nu geniet ik er vooral van.
Laat het op je afkomen, dat is een tip die ik je wil meegeven.
Groeten,
jarnogab

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Beste iedereen, allereerst wil ik jullie bedanken voor het al getoonde begrip en ook de opmerkingen die ik mee krijg van jullie. Zoals jullie vast wel begrijpen zijn alle opmerkingen en tips erg gewaardeerd, ookal reageer ik niet op iedereen persoonlijk.
Fossiel schreef: Is 30-40 minuten geen normale brandduur voor een gemiddelde pijp die min of meer volledig gevuld is? En dat ze redelijk warm worden, lijkt me onvermijdelijk, tabak brandt nu eenmaal niet bij 20°C.
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen idee. Ik was tot voor kort onder de indruk dat een goed gevulde pijp makkelijk een uur tot anderhalf mee ging. Na hier op het forum een boel meer kennis te vergaren bleek dat ik met een boel verkeerde ideeën in mijn hoofd zat. Met erg warm worden bedoelde ik dat de kop soms zo heet word dat hij bijna niet meer vast te houden is.

Ik heb deze avond (zit nu voorzichtig wat te puffen, zeer bewust veel langzamer om de pijp niet te dwingen aan te blijven) eens mijn theorie getest dat ik tot nog toe veel te stevig mijn tabak stopte, met een beetje van mijn restje goedkope tabak. De tabak in de kop min of meer uit zichzelf via een spiraal in de tabak laten vullen (Welke ik via een filmpje op dit forum heb leren kennen) en heel voozichtig wat aangetampt Geweldig gaat het nog niet, maar de smaak is een stuk minder scherp met meer nuances, de kop is prettig lauwwarm in plaats van warm tot heet, en het aanblijven ging al makkelijker. Heb het vermoeden dat ik nu wat te los gestopt heb, want na wat aantampen blijft de pijp weer beter aan. Wellicht dat ik met een tabak die goed van vochtigheid en wellicht betere kwaliteit / beginners vriendelijker is (en niet door mezelf opnieuw op vochtigheid is gebracht omdat het al 6+ maanden in een hersluitbaar plastic zakje ligt) nog betere resultaten verkrijg.

Zonder het PRF had deze gewaarwording me nog jaren kunnen ontsnappen, dus PRF, bedankt! :sherlock:
Groet, Mark

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Voilà zie, dingen uitproberen, op het gemak genieten en er komt duidelijke vooruitgang in de zaak! Keep up the good work!
Groeten,
jarnogab

Henk de Jong

Bericht door Henk de Jong »

Deadl0ck, je hebt een PB!

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Zo te lezen kom je van heel ver en ben je een heel stuk goed op weg... Neem het in het echte leven ook rustig aan en met kleine stappen, net als het pijproken en het genieten van een pijpje op zijn tijd een reis die maar voort duurt en waardoor je verder komt dan je misschien ooit zelf had durven hopen. Schroom idd niet om dingen te vragen want daarvoor zijn wij hier...:) Mochten je bepaalde dingen je toch boven het hoofd groeien dan kan je altijd personen PB-en om hulp te vragen.
Natuurlijk zien wij je graag verschijnen op de meeting bij Schimmel, want hoe meer zielen hoe meer vreugde. Mocht je er toch vanaf zien dan is een mini meeting zo geregeld.
Hoe dan ook: Keep up the good work and enjoy the ride on this pipesmoking rollercoaster...:)
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Leuk te lezen. Vooruitgang gaat in stapjes, soms sta
je een tijdje stil om vervolgens weer vooruit te vliegen.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Deadl0ck,

Ik herken je verzuchting, zowel terugdenkend aan mijn eigen begin, als aan wat ik in de loop der jaren vaak gehoord heb. Pijp token val, zeker in het begin, niet mee... Het is dan ook niet voor niets een hobby waar je een leven lang aan kunt blijven leren.

Eerst even een betrekkelijk simpel advies: experimenteer, maar beperk je even tot één tabak tot je een paar dingen begint aan te voelen. Je noemt al een van de belangrijkste zaken; hoe los of vast moet een pijp gestopt worden? Een van de problemen is namelijk dat verschillende tabakken verschillend gestopt moeten worden; sommigen vaster, anderen minder vast. Als je de ene keer een flake hebt, en de andere keer een vochtige gesausde tabak dan wordt het een stuk moeilijker om de grote lijn te ontdekken. Probeer over het algemeen eerder te los dan te vast te stoppen, later verder aandrukken met de pijpenstopper gaat een stuk beter dan te vast gestopte tabak losser krijgen.

De reden voor al die verschillende en soms tegenstrijdige adviezen heeft daar alles mee te maken. Verschillende tabakken worden verschillend gestopt, hebben verschillende brandduur en reageren zelfs verschillend op wat sneller of wat langzamer roken. En al die variatie geldt ook nog eens voor verschillende pijpen; grote of kleiner kop, bredere of smallere kop... Een van de voordelen als beginnend pijproker is in elk geval dat je niet heel veel variatie in pijpen hebt, dus dat maakt zaken iets eenvoudiger. Maak het voor jezelf niet te ingewikkeld door telkens een andere tabak te pakken...

De twee manieren die je beschrijft (kinderhand/vrouwenhand/mannenhand en aandrukken tot 1/3, 2/3, vol) zouden overigens ongeveer hetzelfde resultaat moeten hebben; losser onderin, steviger bovenin. Voor die laatste methode moet de tabak wel goed losgeplukt zijn, en heel licht in de kop gedaan worden; die eerste keer aandrukken moet bijna vanzelf gaan, de 2e keer moet je al wat harder drukken, en de derde keer nog iets harder. Hoe lso of vast een pijp[ gestopt moet worden is ook nog eens een volstrekt persoonlijke smaak, een vriend die hier regelmatig ook pijp rookt stopt ongeveer 2/3 van wat ik in een pijp stop; die van mij is dus duidelijk steviger gestopt. Het zal dan ook niet verbazen dat ik normaal inderdaad ongeveer een uur rook waar hij drie kwartier rookt uit eenzelfde maat pijp...
Laatst gewijzigd door janneman op 12 mar 2012 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Alvader

Bericht door Alvader »

Hallo deadlock,

Ikzelf ben ook een beginnende pijproker en ik heb allicht niet de allesomvattende tips maar wat mij ontzettend heeft geholpen bij het pijproken in de beginne is de tabak van Havezaethe - Edelman. Deze tabak is vrij fijn gesneden en dat hielp in den beginne mij echt met het opstarten van een pijp. Buiten het feit om dat als je met liefde en geduld deze tabak rookt je gelijk word beloond met een fruitig en plezierig aroma kom je er op een prettige wijze achter dat het pijproken niet al te moeilijk hoeft te zijn (al leer je denk ik elke keer weer, net zo lang als je deze hobby behoud) Ik stopte deze tabak op gevoel en werd niet meteen afgestraft als ie te los of te strak zat. Op deze manier kon ik experimenteren met het stoppen en het roken zonder dat het een frustrerend geheel werd. Zelfs met mijn 'mandjespijpje' die ik toen en regelmatig met deze tabak rookte kan ik er hemels van genieten. En ook is het zo dat ik welke tabak dan ook, altijd probeer te verkruimelen, versnijden of verknippen tot het de 'schnitt' heeft als die van Havezaethe - Edelman. Dat werkt voor mij nu eenmaal het beste.

gratis tip; een van mijn andere eerste tabakken; Peterson Connoisseurs choice mix ik graag half om half met Havezaethe - Edelman. Dat is echt een genot met de hoofdletter G. De peterson tabak gaat bij mij net iets te vaak uit maar is te lekker om te laten liggen, gemixt met de edelman brand ie heerlijk en kun je je heerlijk in troetelbeertjesland wanen!

Succes en tot horens!
'There was never a winner who wasnt a beginner'

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

janneman schreef:Eerst even een betrekkelijk simpel advies: experimenteer, maar beperk je even tot één tabak tot je een paar dingen begint aan te voelen.
Het probleem is een beetje dat ik me voel als een kind in een snoepwinkel die vol ligt met snoepjes die ik niet ken. Zeker nu er gisteren een kleine openbaring is geweest. Ik snap dat ik me het beste bij een soort snoep kan houden tot ik wat beter bekend ben met de ins and outs van het nuttigen, Maar welke dan?

Helaas denk ik dan ook dat, hoe eens ik ook met je advies ben, ik toch zal bezwijken en een paar verschillende blikken zal aanschaffen, om er dan een uit te kiezen waar ik voorlopig even bij blijf hangen.
Groet, Mark

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Deadl0ck schreef:
janneman schreef:Eerst even een betrekkelijk simpel advies: experimenteer, maar beperk je even tot één tabak tot je een paar dingen begint aan te voelen.
Het probleem is een beetje dat ik me voel als een kind in een snoepwinkel die vol ligt met snoepjes die ik niet ken. Zeker nu er gisteren een kleine openbaring is geweest. Ik snap dat ik me het beste bij een soort snoep kan houden tot ik wat beter bekend ben met de ins and outs van het nuttigen, Maar welke dan?

Helaas denk ik dan ook dat, hoe eens ik ook met je advies ben, ik toch zal bezwijken en een paar verschillende blikken zal aanschaffen, om er dan een uit te kiezen waar ik voorlopig even bij blijf hangen.
PB me even je adres; ik zal je een paar samples toesturen. En na ik het bovenstaande posts van je heb gelezen: niet mee inzitten, het is graag gegeven. Doe er je voordeel mee ;-)

Misschien nog een vraagje: hou je eerder van zoet, of van naturel, of van meer zwaardere-rokerige tabak (als je zoiets al kan zeggen na de ervaringen die je al gehad hebt)
Groeten,
jarnogab

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

jarnogab schreef:
PB me even je adres; ik zal je een paar samples toesturen. En na ik het bovenstaande posts van je heb gelezen: niet mee inzitten, het is graag gegeven. Doe er je voordeel mee ;-)

Misschien nog een vraagje: hou je eerder van zoet, of van naturel, of van meer zwaardere-rokerige tabak (als je zoiets al kan zeggen na de ervaringen die je al gehad hebt)
Dit is nou precies een van de dingen waar ik aan moet werken, hulp en vrijgevigheid accepteren. Het is voor mij erg moeilijk om dingen te krijgen zonder voor mijn gevoel iets van compensatie te kunnen terug doen. Mijn begeleider zal erg blij met je zijn, hahaha.

Omdat me dit tot diep raakt, en ik anders ongenadig op mijn donder krijg dat ik het afwijs (het was ook haar idee me aan te melden hier, hulp te vragen met mijn pijp, en heb al een standje gehad over het bovenstaande aanbod van een blik kentucky) maar toch echt met name omdat ik geraakt ben door de enorme hoeveelheid vrijgevigheid en het op mijn gemak stellen van iedereen, zal ik over mezelf heen stappen en je het pb sturen.

Jullie zijn allemaal onbezongen helden in het langzaam positiever wordende epos van mijn leven. Nogmaals bedankt voor alle vrijgevigheid en het warme welkom.
Groet, Mark

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Deadl0ck schreef:
jarnogab schreef:

Dit is nou precies een van de dingen waar ik aan moet werken, hulp en vrijgevigheid accepteren. Het is voor mij erg moeilijk om dingen te krijgen zonder voor mijn gevoel iets van compensatie te kunnen terug doen. Mijn begeleider zal erg blij met je zijn, hahaha.

Omdat me dit tot diep raakt, en ik anders ongenadig op mijn donder krijg dat ik het afwijs (het was ook haar idee me aan te melden hier, hulp te vragen met mijn pijp, en heb al een standje gehad over het bovenstaande aanbod van een blik kentucky) maar toch echt met name omdat ik geraakt ben door de enorme hoeveelheid vrijgevigheid en het op mijn gemak stellen van iedereen, zal ik over mezelf heen stappen en je het pb sturen.

Jullie zijn allemaal onbezongen helden in het langzaam positiever wordende epos van mijn leven. Nogmaals bedankt voor alle vrijgevigheid en het warme welkom.
Ik weet zeker dat ik in naam van iedereen spreek hier als ik zeg: graag gedaan.
En als je je tijd wil nemen voor het PB'tje, dan is dat ook goed.
Welgemeende groeten
Groeten,
jarnogab

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Deadl0ck schreef:
Hehehe, ik herken dat probleem, ik voel me ook altijd ongemakkelijk als ik dingen krijg. Maar tegen de vriendelijkheid en gulheid hier van dit forum is niemand opgewassen. Ik ben dat ook nog steeds aan't leren Deadl0ck!
Groet, Janneman

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

janneman schreef:
Deadl0ck schreef:
Hehehe, ik herken dat probleem, ik voel me ook altijd ongemakkelijk als ik dingen krijg. Maar tegen de vriendelijkheid en gulheid hier van dit forum is niemand opgewassen. Ik ben dat ook nog steeds aan't leren Deadl0ck!

Dat begin ik langzaam aan te leren. Zit nu jouw tips voor een eerste keer pijp roken video te kijken... Hoop dat je het niet verkeerd opvat, want zo is het niet bedoeld, maar ik dacht heel even naar een nederlandse Dumbledore (van Harry Potter) te kijken. Wat ik overgens een briljante man vind, dus het is zeker niet bedoelt als belediging. Het is een erg briljant gedetailleerde video. De subtiel in beeld gebrachte PFR tamper kan ik uit creatief oogpunt erg waarderen, en zeer vermakelijk en onderhoudende video ook.

De tip over het kooltje is ook gewaardeerd, ik heb, zeker in het begin de neiging gehad de hele pijp gloeiend te willen houden. Het is dus fijn om te horen dat ik het inderdaad fout deed, en zelf dit al min of meer gecorrigeerd had. Wel heb ik daar dan nog een vraag over. Ik heb dan vaak donker bijna verkoolde tabak die aan de zijkanten van de pijp blijft zitten, terwijl het kooltje al veel verder de pijp in is. Hoort dit, en kan dit gewoon los gemaakt en aangetampt worden, of doe ik dan iets fout? Het kan goed zijn dat het komt ondat ik te snel en te heet rook(te), ik heb dit gisteravond pas echt ondekt, dus weet nog niet precies hoe het zich gedraagt met het vele lichtere stoppen en rustigere roken dat ik ondekt heb. Ik was gisteravond te erg aan het genieten om er op te letten.
Groet, Mark

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dank je, collega's hebben me al eerder met Hagrid vergeleken (al ben ik dan wel een erg kort uitgevallen versie). Dumbledore is nogal een stap omhoog zou ik zo zeggen :-)

Tijdens het roken gebruik ik de tamper om de tabak in de pijp aan te drukken. Daarbij wordt zowel de as als de onverbrande tabak omlaag gedrukt. Niet hard drukken, het is meer zo dat je gewoon de ruimte die tussen de tabak door het roken ontstaat weer een beetje wegdrukt. Wat ik zelf vaak zie is dat op gegeven moment de 'gloei' dan vanzelf weer wat omhoog komt om de onverbrande tabak alsnog mee te nemen.
Groet, Janneman

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Dank voor de tip Janneman!

En Jarnogab, Ik wil je hier nogmaals even bedanken, ook voor het snelle op de bus doen! Bewust niet naar beneden gegaan om de pb te beantwoorden, word graag verrast :-?
Groet, Mark

Bommel

Bericht door Bommel »

Deadl0ck schreef: Dit is nou precies een van de dingen waar ik aan moet werken, hulp en vrijgevigheid accepteren. Het is voor mij erg moeilijk om dingen te krijgen zonder voor mijn gevoel iets van compensatie te kunnen terug doen. Mijn begeleider zal erg blij met je zijn, hahaha.
Beste Dead0ck, ik begrijp je gevoel van het krijgen en de onmogelijke gevoel iets terug te geven.
Een hele tijd terug had ik eens op het forum laten vallen dat ik opzoek was naar een Tamper van Peterson uit de Sherlock Holmes serie.
Via de site zag ik dat ze alleen per set verkocht werden of nu nog worden en dat vond ik iets te veel.
Plots kreeg ik een PB van een forumlid, die er een over had en dat ik maar moest reageren als ik hem wilde hebben.
Na enig aarzelen heb ik gereageerd.
Enkele dagen later stond de postbezorger voor de deur met een doos.
Ik vond het wel wat raar een grote doos voor een tamper, maar na opening trof ik niet alleen een hele mooie Sherlock Holmes tamper aan maar ook twee hele mooie pijpen van een pijpmaker hier alom bekend.
Ernstig geschokt wist ik mij geen raad, doch via PB de gulle gever uit de grond van mijn hart bedankt.
Wat ik bedoel te zeggen met deze kleine reactie is het enige wat hier op het forum telt als men wat ontvangt een simpel dank je wel te zeggen en er van genieten.

Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik kort geleden zo beduusd was van het gene dat mij gegeven werd dat ik eerst moest bijkomen voor dat ik dank je kon zeggen.
En nog steeds ben ik onder de indruk van de gift, en denk met heel veel plezier terug naar die ontmoeting, vooral op zondag. :wink:

Wat ik over de "grote"meetings kan zeggen is dat ze ongedwongen, uitermate gezellig en leerzaam zijn.
Niets moet, veel mag, zo ook je zelf afzonderen en in een stoel genieten van de tabak die over en weer aangeboden worden.
Als vanzelf ontstaat er een klein gesprekje en voor je het weet klets je iedereen de oren van het hoofd. :lol:
Je moet maar zo denken, dat de oud gediende ooit ook als vreemden tegen over elkaar stonden tijdens de eerste meeting maar dat ze net als jij pijproker zijn.
En ze leven nog allemaal. :mrgreen:
Ik hoop je in ieder geval in Zutphen te ontmoeten, ook al staan we samen zwijgend in een hoekje te observeren hoe anderen druk aan het keuvelen zijn.

Neem ook eens een kijkje in mijn Persoonlijke tabak collectie en laat mij per PB weten of er iets voor je bij zit voor een sample.
Afbeelding

Rob

Bericht door Rob »

Deadl0ck schreef:

Zo deed ik het ook: ik begon met Alsbo Vanilla als m'n allereerste tabak. Achteraf misschien niet de beste keus omdat die zwaar gearomatiseerd is, maar gaandeweg bezweken voor andere tabakken.
Ook voor het proeven van tabakken geldt wat mij betreft het advies: zoek niet naar perfectie, maar geniet van de weg die je gaat als je het een en ander uitprobeert. Na verloop van tijd ga je ontdekken wat je smaak is. En als ik voor mezelf mag spreken: ik verbaasde me erover dat die smaak zich ging ontwikkelen en ik later tabakken ging waarderen die ik voorheen te zwaar vond.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

En wederom weet ik eigenlijk niet wat te zeggen. Wat een gulheid Heer Bommel.

Ik heb toevallig eerder vandaag de tabak verzamelingen bekeken, en als ik het me goed herinner zag ik er wel een paar voorbij komen die mijn intresse wekten, maar ik weet niet wat Jarnogab me opstuurt (Het staat wel in de PB, maar doelbewust verstopt na wat lege regels voor het geval ik het niet wou zien, en dat wou ik dus ook niet) En ik denk dat ik toch ook nog even moet acclimatiseren aan zoveel gulheid. Dus het kan even duren voor die PB er komt... als hij er komt. (alhoewel de mogelijk tot wat meer samples wel heel erg lonkt... toch weer dat kind in snoepwinkel gevoel.)

Om U allen wat meer op de hoogte te houden, als voorbereiding voor de samples van Jarnogab vandaag bij de apotheek een flesje gedenatureerde alcohol gehaald Nadat ik gevaagd om ethanol wat ze niet hadden, en ze me verzekerd hadden dat het geen kwaad kon mits je het goed liet drogen. Natuurlijk niet gezegd dat het voor een pijp was, maar voor wat houten en plastic mondstukken voor instrumenten. Had geen zin in een preek dat roken slecht voor me is.

Hiermee het laatste uur mijn twee pijpen zeer grondig mee schoon gemaakt, getuige mijn bruine vingers. mede dankzij de instructies van de heer Janneman's youtube video's. Ben door 13 pijpragers en 6 wattenstokjes heen gegaan, maar de pijpen zijn bijna als nieuw. Nou ja, het mondstuk van de BC pijp is ondertussen een boel van de zwarte kleuring van het rook kanaal kwijt, ook de kleuring die er door BC zelf in gemaakt was. Daarintegen zie je nu wel de rook door het rook kanaal komen vermoed ik wat me ook wel boeiend lijkt. Kan ik ook in de gaten houden wanneer de pijp weer goed schoongemaakt kan worden. Heb ook de hele middag een verbazingwekkend goed gevoel gehad.

Wat is pijproken toch relaxend. ;p Heb al wel door dat ik aan 2 pijpjes niet genoeg ga hebben met zoveel genot.
Groet, Mark

Plaats reactie