Open deur?
-
Open deur?
Stel je bent belandt op dit forum, omdat je van plan bent een pijp
te gaan roken.
Je worstelt je door van alles heen en je komt tot de conclusie ik
schaf gelijk maar een paar pijpen (Winsløws, Dunhills) aan die hier
voor de betere doorgaan.
Hetzelfde geldt voor de pijptabak.
Bewijs jezelf hiermee een dienst mee?
te gaan roken.
Je worstelt je door van alles heen en je komt tot de conclusie ik
schaf gelijk maar een paar pijpen (Winsløws, Dunhills) aan die hier
voor de betere doorgaan.
Hetzelfde geldt voor de pijptabak.
Bewijs jezelf hiermee een dienst mee?
- AlbertE
Re: Open deur?
Niet echt. Als pijproken toch niet je "ding" blijkt te zijn dan heb je voor niets een hoop geld uitgegeven. Met een betaalbare pijp (zeg een big ben) en met iets als Neptune zit je volgens mij al goed. Ik ben begonnen met een merkloos pijpje en iets van Danske Club...
- multiballs
op zich ben je aan een mooie winslow (of dunhill) nooi bekocht,
mocht pijproken toch niet je ding zijn,
kun je een winslow altijd mooi als showobject neerzetten...
is een stukje kunst op zich
mocht pijproken toch niet je ding zijn,
kun je een winslow altijd mooi als showobject neerzetten...
is een stukje kunst op zich

WINSLOW Waarom niet ?
- Bommel
Neen geenszins.
Ik ben van mening dat je als beginner niet gelijk de crème de la crème op pijprook gebied moet aanschaffen daar nog niet duidelijk is of de gestarte hobby een geslaagde doorgang gaat vinden.
De beginnende pijproker komt vele obstakels op zijn pad tegen, zoals bekent in de vele topics, waardoor deze kan afhaken.
Om dan gelijk te beginnen met duur materiaal en dito tabakken is uiterst zonde van de zuur verdiende pleuro's.
Ik vergelijk het maar even als een beginnende sportvisser.
Sta tie met de allerduurste materiaal te hengelen, draden in de knoop, haakje in zijn oor, digitale verklikkers om hem heen,
winterpak/zomerpak aan, windtent op de kade en noem maar op, bijten ze niet.
Na enige malen vroeg uit de veren, kou lijden, eerste hulp bezoeken en niks vangen komt hij tot de conclusie dat het niks wordt en nooit iets worden zal.
Gaat de zaak voor een habbekrats MP op.
Neen het advies die ik geef is een middenklasse pijp te kopen, ja wat is een middenklasse pijp, van een pleuro of 40 tot 60 en een pakje door het Forum aanbevolen goede kwalitatieve starterstabak, ook vaak besproken al hier.
Voldoenden ragers bij de hand en dito dozen lucifers of een aantal aanstekers en dan onder het kijken van Jannaman's lesmateriaal een start maken.
En natuurlijk de tamper die vaak gratis verstrekt wordt bij de eerste aanschaf binnen hand bereik.
Bevalt deze hobby goed dan kan de collectie beginnen uitgebreid te worden.
Ook hier het advies niet al te dure pijpen te kopen tot ongeveer een aantal van 3 tot 4.
Is de beginner aan het virus van pijproken overgeleverd dan gaat zijn of haar interesse als van nature richting het wat kwalitatieve hoger gelegen segment en vaak gaat dat samen met interesse naar andere tabakken dat regelmatig door samples van forumleden aangewakkerd wordt.
Dit lijkt mij een eenvoudige maar nuttige start voor iemand die denkt "Hé ik ga eens pijproken".
Ik ben van mening dat je als beginner niet gelijk de crème de la crème op pijprook gebied moet aanschaffen daar nog niet duidelijk is of de gestarte hobby een geslaagde doorgang gaat vinden.
De beginnende pijproker komt vele obstakels op zijn pad tegen, zoals bekent in de vele topics, waardoor deze kan afhaken.
Om dan gelijk te beginnen met duur materiaal en dito tabakken is uiterst zonde van de zuur verdiende pleuro's.
Ik vergelijk het maar even als een beginnende sportvisser.
Sta tie met de allerduurste materiaal te hengelen, draden in de knoop, haakje in zijn oor, digitale verklikkers om hem heen,
winterpak/zomerpak aan, windtent op de kade en noem maar op, bijten ze niet.
Na enige malen vroeg uit de veren, kou lijden, eerste hulp bezoeken en niks vangen komt hij tot de conclusie dat het niks wordt en nooit iets worden zal.
Gaat de zaak voor een habbekrats MP op.
Neen het advies die ik geef is een middenklasse pijp te kopen, ja wat is een middenklasse pijp, van een pleuro of 40 tot 60 en een pakje door het Forum aanbevolen goede kwalitatieve starterstabak, ook vaak besproken al hier.
Voldoenden ragers bij de hand en dito dozen lucifers of een aantal aanstekers en dan onder het kijken van Jannaman's lesmateriaal een start maken.
En natuurlijk de tamper die vaak gratis verstrekt wordt bij de eerste aanschaf binnen hand bereik.
Bevalt deze hobby goed dan kan de collectie beginnen uitgebreid te worden.
Ook hier het advies niet al te dure pijpen te kopen tot ongeveer een aantal van 3 tot 4.
Is de beginner aan het virus van pijproken overgeleverd dan gaat zijn of haar interesse als van nature richting het wat kwalitatieve hoger gelegen segment en vaak gaat dat samen met interesse naar andere tabakken dat regelmatig door samples van forumleden aangewakkerd wordt.
Dit lijkt mij een eenvoudige maar nuttige start voor iemand die denkt "Hé ik ga eens pijproken".
- Bart Iron
- Moderator
Nee ik denk niet dat je je jezelf daar een dienst mee bewijst.
Om om te leren gaan met alle beginnersfoutjes etc is een eenvoudig en merkloos begin meer dan genoeg heb ik gemerkt.
Het is niet eens gezegd dat je een beter resultaat hebt met een 'duurder segment' (lees: merk) pijp in het begin.
Hoewel de kwaliteit van de pijp wel verschil kan maken met de eerste ervaringen, natuurlijk.
Om om te leren gaan met alle beginnersfoutjes etc is een eenvoudig en merkloos begin meer dan genoeg heb ik gemerkt.
Het is niet eens gezegd dat je een beter resultaat hebt met een 'duurder segment' (lees: merk) pijp in het begin.
Hoewel de kwaliteit van de pijp wel verschil kan maken met de eerste ervaringen, natuurlijk.
- Martin Romijn
- Contacteer:
Mijn collectie heb ik in zo'n 20 jaar opgebouwd...door schade en schande wijs geworden...niks mis mee
- janneman
- Contacteer:
Ook ik zou zeggen dat je jezelf daarmee geen plezier doet. Natuurlijk is er een risico dat pijproken uiteindelijk minder blijkt te bevallen, en dan is het toch eigenlijk zonde van geld en goede pijp.
Maar veel belangrijker: je weet nog helemaal niet wat voor soort pijproker je bent, en waar uiteindelijk je voorkeuren liggen. Hoeveel mensen zijn hier bijvoorbeeld niet binnengekomen met de wens om vooral een lange pijp te hebben, 'zoals uit Lord of the Rings'. En bijna alle pijprokers die ik ken hadden in het begin toch echt het idee dat een gebogen pijp veel mooier, veel 'echter' was. Na een paar jaar pijproken blijkt dat in veel -maar niet alle- gevallen toch iets anders uit te pakken. Ineens blijken kortere pijpen toch wel een stuk handiger, en ineens gaat men ook andere vormen meer waarderen. Het zou zonde zijn als zo'n dure eerste pijp uiteindelijk in een hoekje van het pijpenrek terecht komt, bijna vergeten omdat het geen ideale keuze was.
Verder denk ik dat veel dingen die een dure pijp van een goedkopere onderscheiden op z'n minst subtiel zijn; net iets betere trek, iets beter gevormde beet, een beits of nerf die eruit springt. Herken je dat soort van kwaliteitskenmerken als je net begint? Zonde om geld uit te geven aan iets waarbij je zelf niet eens merkt of ziet waarom dat nu precies zoveel geld moest kosten...
Ik sluit me aan bij Bommel en anderen; als eerste pijp zou ik voor een van de goedkopere merkpijpen kiezen. Big Ben, Stanwell, Vauen, Butz Choquin, noem maar op. Mijn persoonlijke voorkeuren lagen altijd bij Big ben en Stanwell vanwege een zekere technische perfectie die ik bij andere merken soms in de goedkoopste modellen nog wel eens kon missen. Voor ergens tussen de 50 en 80 euro kom je uitstekende pijpen tegen waar je een leven lang plezier van kunt hebben. Na die eerste pijp zou ik tegenwoordig mensen aanraden om vrij snel nog één of twee tweedehandspijpen aan te schaffen; goedkoper, ook goed, maar een eerste pijp mag toch wel wat bijzonderder en duurder zijn lijkt me.
Na die eerste drie kan het allemaal wat rustiger gaan. Ik heb me zelf heel lang aan de regel gehouden geen nieuwe pijp te kopen voordat de vorige nieuwe pijp volslagen ingerookt was (dat gaat wat verder dan een keer of 10-15 roken, ik denk dat je dan toch aan een keer of 100 roken moet denken). Pas als je echt weet wat je nieuwe aankoop is, welke plek hij in je roken en levengaat innemen, pas dan is het eventueel tijd om aan een volgende pijp te denken...
De toppers moeten denk ik pas aan de beurt komen als je inderdaad weet wat je wilt, hoe je rookt. En dan nog alleen maar als je een pijp tegenkomt, en inderdaad helemaal verliefd op het ding raakt...
Maar veel belangrijker: je weet nog helemaal niet wat voor soort pijproker je bent, en waar uiteindelijk je voorkeuren liggen. Hoeveel mensen zijn hier bijvoorbeeld niet binnengekomen met de wens om vooral een lange pijp te hebben, 'zoals uit Lord of the Rings'. En bijna alle pijprokers die ik ken hadden in het begin toch echt het idee dat een gebogen pijp veel mooier, veel 'echter' was. Na een paar jaar pijproken blijkt dat in veel -maar niet alle- gevallen toch iets anders uit te pakken. Ineens blijken kortere pijpen toch wel een stuk handiger, en ineens gaat men ook andere vormen meer waarderen. Het zou zonde zijn als zo'n dure eerste pijp uiteindelijk in een hoekje van het pijpenrek terecht komt, bijna vergeten omdat het geen ideale keuze was.
Verder denk ik dat veel dingen die een dure pijp van een goedkopere onderscheiden op z'n minst subtiel zijn; net iets betere trek, iets beter gevormde beet, een beits of nerf die eruit springt. Herken je dat soort van kwaliteitskenmerken als je net begint? Zonde om geld uit te geven aan iets waarbij je zelf niet eens merkt of ziet waarom dat nu precies zoveel geld moest kosten...
Ik sluit me aan bij Bommel en anderen; als eerste pijp zou ik voor een van de goedkopere merkpijpen kiezen. Big Ben, Stanwell, Vauen, Butz Choquin, noem maar op. Mijn persoonlijke voorkeuren lagen altijd bij Big ben en Stanwell vanwege een zekere technische perfectie die ik bij andere merken soms in de goedkoopste modellen nog wel eens kon missen. Voor ergens tussen de 50 en 80 euro kom je uitstekende pijpen tegen waar je een leven lang plezier van kunt hebben. Na die eerste pijp zou ik tegenwoordig mensen aanraden om vrij snel nog één of twee tweedehandspijpen aan te schaffen; goedkoper, ook goed, maar een eerste pijp mag toch wel wat bijzonderder en duurder zijn lijkt me.
Na die eerste drie kan het allemaal wat rustiger gaan. Ik heb me zelf heel lang aan de regel gehouden geen nieuwe pijp te kopen voordat de vorige nieuwe pijp volslagen ingerookt was (dat gaat wat verder dan een keer of 10-15 roken, ik denk dat je dan toch aan een keer of 100 roken moet denken). Pas als je echt weet wat je nieuwe aankoop is, welke plek hij in je roken en levengaat innemen, pas dan is het eventueel tijd om aan een volgende pijp te denken...
De toppers moeten denk ik pas aan de beurt komen als je inderdaad weet wat je wilt, hoe je rookt. En dan nog alleen maar als je een pijp tegenkomt, en inderdaad helemaal verliefd op het ding raakt...
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Eliminator
- Moderator
Volmondig NEE !, sterker nog, ik vondt het de reinste onzin toen ik er hier voor het eerst dingen over las,... 'lekker boeiend' was m'n eerste gedachte,.... als ik dit forum nooit tegen was gekomen had m'n gedachte waarschijnlijk nog identiek geweest.janneman schreef:........, een beits of nerf die eruit springt. Herken je dat soort van kwaliteitskenmerken als je net begint? ...
En niet dat ik nu een rek voor Winlows grade A heb staan, maar ik waardeer een mooie nerf wel meer en zie er steeds meer de meerwaarde van !
- multiballs
zelf heb ik toen ik begon met pijproken direkt enkele nieuwe pijpen aangeschaft,
bigben,stanwell,en winslow's,
en ook een bigben churchwarden nieuw...
maar is niet echt mijn ding...gewoon te lang...
deze heb ik weer verkocht...en nooit erg veel afschrijving op gehad...
verder heb ik geen spijt van mijn aankopen...
mijn voorkeur is altijd dat je beter iets goed en moois kunt kopen,
ipv eerst iets te kopen,waar ik later spijt van zou krijgen...
mbt vissen:
heb ik zelf altijd het idee,van net een te kort hengeltje,
molentje wat niet goed draait,kromme haakjes waar geen vis aankomt,
drijfnet met gat erin...en vis weer weg...

verder heb ik ook nog niet het idee,dat ik nu uit gechopt ben...
steeds kom ik nog weer leuke dingen tegen,
en wensen blijven er nog steeds...
taalfout bewerkt
bigben,stanwell,en winslow's,
en ook een bigben churchwarden nieuw...
maar is niet echt mijn ding...gewoon te lang...
deze heb ik weer verkocht...en nooit erg veel afschrijving op gehad...
verder heb ik geen spijt van mijn aankopen...
mijn voorkeur is altijd dat je beter iets goed en moois kunt kopen,
ipv eerst iets te kopen,waar ik later spijt van zou krijgen...
mbt vissen:
heb ik zelf altijd het idee,van net een te kort hengeltje,
molentje wat niet goed draait,kromme haakjes waar geen vis aankomt,
drijfnet met gat erin...en vis weer weg...

verder heb ik ook nog niet het idee,dat ik nu uit gechopt ben...
steeds kom ik nog weer leuke dingen tegen,
en wensen blijven er nog steeds...
taalfout bewerkt
Laatst gewijzigd door multiballs op 24 feb 2012 01:05, 2 keer totaal gewijzigd.
WINSLOW Waarom niet ?
Mijzelf aansluitend bij bovenstaande reacties nog een toevoeging:
Men evolueert als pijproker. Ik denk dat pijp en tabak mee dienen te evolueren. Tijdens het ontwikkelen van smaak en genot van het roken.
Dus: prijsbewust beginnen. Uitbouwen naar duurder kan altijd nog.
Men evolueert als pijproker. Ik denk dat pijp en tabak mee dienen te evolueren. Tijdens het ontwikkelen van smaak en genot van het roken.
Vind ik ook Winslow Collector!Winslow Collector schreef:Mijzelf aansluitend bij bovenstaande reacties nog een toevoeging:

- Toon
Ik kan aan deze reeks redenen niet heel veel toevoegen, behalve dat ik het er mee eens ben.
De zoektoch naar het model pijp en tabak wat bij je past is niet in één week klaar.
Een deel van het plezier van het pijproken is juist die zoektocht, waarbij je jezelf de nodige vergissingen moet kunnen vergeven.
Daarbij kan men beginnersfouten maken, zoals
1. meerdere malen per dag een natte prop laten zitten, waardoor de pijp niet kan drogen en 'zuur' wordt.
2. door onkundig vlamwerk, de bovenrand van de ketel cremeren
3. door onkundig krabben de net ontwikkelende koollaag verrabbezakken
4. etc.
Zou toch zonde zijn bij een Winslow PC, Dunhill of een Bang van vele honderden euro's [-X
De zoektoch naar het model pijp en tabak wat bij je past is niet in één week klaar.
Een deel van het plezier van het pijproken is juist die zoektocht, waarbij je jezelf de nodige vergissingen moet kunnen vergeven.
Daarbij kan men beginnersfouten maken, zoals
1. meerdere malen per dag een natte prop laten zitten, waardoor de pijp niet kan drogen en 'zuur' wordt.
2. door onkundig vlamwerk, de bovenrand van de ketel cremeren
3. door onkundig krabben de net ontwikkelende koollaag verrabbezakken
4. etc.
Zou toch zonde zijn bij een Winslow PC, Dunhill of een Bang van vele honderden euro's [-X
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --
- St Patrick
Ik zou zeggen; Gewoon lekker onderaan de ladder des pijprokersleven beginnen... Dan heb je tenminste een heel mooi en boeiend avontuur voor de boeg. Het leven van een pijproker is geen bestemming, maar een reis waarin je jezelf elke keer weer ontwikkeld, nieuwe tabakken ziet en proeft, waarin ook smaakpallet zal veranderen... Dat heb ik tenslotte aan den lijve mogen ondervinden...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
- Arno
- Contacteer:
Juist ja! Wanneer ga je aan de latakia en perique WC?Winslow Collector schreef:Men evolueert als pijproker. Ik denk dat pijp en tabak mee dienen te evolueren. .

Arno schreef:Juist ja! Wanneer ga je aan de latakia en perique WC?Winslow Collector schreef:Men evolueert als pijproker. Ik denk dat pijp en tabak mee dienen te evolueren. .

Misschien is het wel dat men begint met de heftige aroma-stoten, en pas later de finesses van de zoetere blends leert waarderen?

- belphegor
Op zich ben ik het eens dat je beter iets goedkoper kunt beginnen. (ook niet te goedkoop zoals mandjes pijpen)
En uiteindelijk meer naar de pijp te zoeken die jij echt hebben wilt. (het verliefd worden op een pijp)
Tevens ook jouw voorkeur van tabakken ontwikkelen.
Aan de andere kant als jij als beginnend roker meteen een winslow (a,b,c,d klasse) kan kopen dan heb je ook geld genoeg dat je
het je niet veel uitmaakt als pijproken niet je ding is.
En uiteindelijk meer naar de pijp te zoeken die jij echt hebben wilt. (het verliefd worden op een pijp)
Tevens ook jouw voorkeur van tabakken ontwikkelen.
Aan de andere kant als jij als beginnend roker meteen een winslow (a,b,c,d klasse) kan kopen dan heb je ook geld genoeg dat je
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
In the presence of greatness the humble can only bow
- janneman
- Contacteer:
Overigens wordt ik nu toch wel een beetje nieuwsgierig naar wat Robvoorburg dan voor eerste pijp gaat kopen... 

Groet, Janneman
- multiballs
in mijn geval had ik toen de mogelijkheden,om destijds de aankopen te doen,
maar dat wil niet zeggen,dat iemand (nu) genoeg geld heeft....
maar dat wil niet zeggen,dat iemand (nu) genoeg geld heeft....

belphegor schreef: Aan de andere kant als jij als beginnend roker meteen een winslow (a,b,c,d klasse) kan kopen dan heb je ook geld genoeg dat je
WINSLOW Waarom niet ?
-
OnlineLuys
- Moderator
Hmm, bij mij kwam als eerste vraag op toen ik de openingspost las: "Wat is het verhaal hierachter?". Is het slechts een hypothetische vraag of zit er meer achter?janneman schreef:Overigens wordt ik nu toch wel een beetje nieuwsgierig naar wat Robvoorburg dan voor eerste pijp gaat kopen...
Enfin, ik denk vooral dat eenieder lekker moet doen waar 'ie zin in heeft. Er zijn hele voksstammen die voor het eerst een computer gaan kopen en thuiskomen met een dikke Apple; terwijl een simpel 'eigen merk' Windows pc-tje ook een computer is. Daarentegen zijn er vermoedelijk minder mensen die voor het eerst een auto kopen, en dan gelijk een dikke supersport (euh, da's een motorterm geloof ik

Als nuchtere nederlander kan ik alleen zeggen: een hobby begin je met goed materiaal, maar ook met een nette prijs. Niet het duurste van het duurste. In sommige gevallen is 'beter' zelfs 'minder goed'. Iemand die na het lessen zijn eerste motorfiets koopt is meer gebaat bij een vergevensgezind model dat de foutjes van de bestuurder wegmoffelt, dan een model met een stijf frame en zero tolerantie: dan is het een inschattingsfout en je kan uit de greppel kruipen als je mazzel hebt...
Pijproker des forums
-
Het verhaal achter dit topic is dat ik wilde weten hoe jullie hierop
zouden reageren en dat valt mij reuze mee.
Ten tweede wordt deze informatie ook door mensen gelezen
die nog min of meer bij de start staan.
Vanuit onze monden is de informatie neutraal en kan het hen een
goed houvast bieden hoe je een en ander aan zou kunnen pakken.
Janneman, mijn eerste pijp kocht ik toen ik 15 jaar was geworden.
Mijn veel oudere zus was over uit Amerika en van haar kreeg ik
fl. 25,-- !
Ongeduldig als ik was moest ik per omgaande een pijp hebben.
Het was woensdagmiddag en dan waren de meeste tabakszaken
dicht.
Eentje in de Javastraat was open en daar kocht ik voor 15 gulden
mijn eerste pijp. (volgens mij merkloos)
Als starterstabak kreeg ik Amphora bruin mee, alsmede het 3-potertje
en een zak ragers.
Het was een zwarte gebogen appel met een metalen band en een
voor mijn gebit te dik mondstuk.
Thuisgekomen vul ik tijdens de thee de pijp trots met de tabak en
steek het aan. Na een klein half uur roken ben ik schielijk naar mijn
kamer gegaan omdat ik er kotsmisselijk van werd.
Pas enige dagen later heb ik het weer eens geprobeerd.
Toen met beter resultaat.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik pijproken de eerste maanden
niet kon waarderen.
Na een jaar aanklooien liep ik bij toeval tegen de winkel van meneer de
Graaff aan. Daar werden pijpen en tabakken verkocht die ik elders nog
niet was tegengekomen.
Daar kwam ik in een omgeving terecht van genietend roken en dat was
een andere wereld die ik van mijn oudere pijprokende broers had meegemaakt.
Ik hoorde over Dunhills, Comoy's en Charatan's (Denen waren toen nog
niet in beeld) maar ook over latakiatabak, de enige volgens De Graaff.
Kortom het gaf mijn pijprokersleven toen een enorme zet in opwaartse
richting met alle geldelijke gevolgen eveneens.
Ik deel jullie mening volledig, houd het aanvankelijk eenvoudig.
Wanneer ik erop terugkijk ben ik daar zeer tevreden mee.
Pijproken is een proces dat je hele leven met je meegroeit en wanneer je
het op die wijze beziet en het geduld weet op te brengen blijft het een
nooit vervelende bezigheid.
Er schiet mij nog iets te binnen. Voordat ik op mijn 15e de eerste pijp
aanstak wist ik dat ik dat een pijproker was realiseer ik mij.
Ik mag dat nu hardop schrijven, dit jaar word ik zestig.
zouden reageren en dat valt mij reuze mee.
Ten tweede wordt deze informatie ook door mensen gelezen
die nog min of meer bij de start staan.
Vanuit onze monden is de informatie neutraal en kan het hen een
goed houvast bieden hoe je een en ander aan zou kunnen pakken.
Janneman, mijn eerste pijp kocht ik toen ik 15 jaar was geworden.
Mijn veel oudere zus was over uit Amerika en van haar kreeg ik
fl. 25,-- !
Ongeduldig als ik was moest ik per omgaande een pijp hebben.
Het was woensdagmiddag en dan waren de meeste tabakszaken
dicht.
Eentje in de Javastraat was open en daar kocht ik voor 15 gulden
mijn eerste pijp. (volgens mij merkloos)
Als starterstabak kreeg ik Amphora bruin mee, alsmede het 3-potertje
en een zak ragers.
Het was een zwarte gebogen appel met een metalen band en een
voor mijn gebit te dik mondstuk.
Thuisgekomen vul ik tijdens de thee de pijp trots met de tabak en
steek het aan. Na een klein half uur roken ben ik schielijk naar mijn
kamer gegaan omdat ik er kotsmisselijk van werd.
Pas enige dagen later heb ik het weer eens geprobeerd.
Toen met beter resultaat.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik pijproken de eerste maanden
niet kon waarderen.
Na een jaar aanklooien liep ik bij toeval tegen de winkel van meneer de
Graaff aan. Daar werden pijpen en tabakken verkocht die ik elders nog
niet was tegengekomen.
Daar kwam ik in een omgeving terecht van genietend roken en dat was
een andere wereld die ik van mijn oudere pijprokende broers had meegemaakt.
Ik hoorde over Dunhills, Comoy's en Charatan's (Denen waren toen nog
niet in beeld) maar ook over latakiatabak, de enige volgens De Graaff.
Kortom het gaf mijn pijprokersleven toen een enorme zet in opwaartse
richting met alle geldelijke gevolgen eveneens.
Ik deel jullie mening volledig, houd het aanvankelijk eenvoudig.
Wanneer ik erop terugkijk ben ik daar zeer tevreden mee.
Pijproken is een proces dat je hele leven met je meegroeit en wanneer je
het op die wijze beziet en het geduld weet op te brengen blijft het een
nooit vervelende bezigheid.
Er schiet mij nog iets te binnen. Voordat ik op mijn 15e de eerste pijp
aanstak wist ik dat ik dat een pijproker was realiseer ik mij.
Ik mag dat nu hardop schrijven, dit jaar word ik zestig.
- maboc
Het meeste is wel gezegd denk ik.
Ik zou graag benadrukken dat een Dunhill van 300+ Eurae erg veel geld is voor een hobby waar je nog niet van weet of het een blijvertje is. Want de essentie van de hobby is toch het roken/genieten zelf in mijn optiek. Als dat roken dan eigenlijk heel vies blijkt, dan wordt het niet zoveel met de hobby en heb je een boel geld uitgegeven.
De pijpen als mooie objecten in de kast zetten is m.i. iets teveel als een pijproker gedacht. Als je een paar keer goed ziek bent geweest oid. van het roken of het uberhaupt niks vindt, dan ga je die pijpjes denk ik niet zomaar mooi vinden. Ik vermoed een andere emotie bij die pijpjes dan.
Wat je wel zou kunnen doen.....die pijpjes eens aan maboc doneren. Dat zal hij zeker waarderen.
Ik zou graag benadrukken dat een Dunhill van 300+ Eurae erg veel geld is voor een hobby waar je nog niet van weet of het een blijvertje is. Want de essentie van de hobby is toch het roken/genieten zelf in mijn optiek. Als dat roken dan eigenlijk heel vies blijkt, dan wordt het niet zoveel met de hobby en heb je een boel geld uitgegeven.
De pijpen als mooie objecten in de kast zetten is m.i. iets teveel als een pijproker gedacht. Als je een paar keer goed ziek bent geweest oid. van het roken of het uberhaupt niks vindt, dan ga je die pijpjes denk ik niet zomaar mooi vinden. Ik vermoed een andere emotie bij die pijpjes dan.
Wat je wel zou kunnen doen.....die pijpjes eens aan maboc doneren. Dat zal hij zeker waarderen.
--
Cheers maboc
Cheers maboc
Maboc lijkt me een slimme kerel.maboc schreef:Wat je wel zou kunnen doen.....die pijpjes eens aan maboc doneren. Dat zal hij zeker waarderen.

- Gypscoprotheres
- Contacteer:
Er zijn hierboven heel veel wijze worden gezegd. Ook ik vind het beter om te beginnen met een voordeligere pijp van degelijke kwaliteit. Je weet in het begin nog niet wat voor tabak je lekker gaat vinden en ook niet wat voor pijpen je het prettigst vind roken. Om dan nog maar niet van de veranderlijke smaak te spreken. (ik spreek uit ervaring!)
Hadden mijn eerste 5 pijpen Dunhills and Winsløw grade A's geweest, hadden er ongetwijfeld wat modellen tussen gezeten die ik nu niet meer zou aanschaffen.
Interessante vraag, robvoorburg.
Hadden mijn eerste 5 pijpen Dunhills and Winsløw grade A's geweest, hadden er ongetwijfeld wat modellen tussen gezeten die ik nu niet meer zou aanschaffen.
Interessante vraag, robvoorburg.
- maboc
Dat hoor ik dus niet zo vaakWinslow Collector schreef:Maboc lijkt me een slimme kerel.maboc schreef:Wat je wel zou kunnen doen.....die pijpjes eens aan maboc doneren. Dat zal hij zeker waarderen.

--
Cheers maboc
Cheers maboc
- jarnogab
Wees niet bevreesd; het is ook de enige keer dat je het hier zal horenmaboc schreef:Dat hoor ik dus niet zo vaakWinslow Collector schreef:Maboc lijkt me een slimme kerel.maboc schreef:Wat je wel zou kunnen doen.....die pijpjes eens aan maboc doneren. Dat zal hij zeker waarderen.

Groeten,
jarnogab
jarnogab
- Bommel
Nee dat is serieus.jarnogab schreef:Wees niet bevreesd; het is ook de enige keer dat je het hier zal horenmaboc schreef:Dat hoor ik dus niet zo vaakWinslow Collector schreef:Maboc lijkt me een slimme kerel.maboc schreef:Wat je wel zou kunnen doen.....die pijpjes eens aan maboc doneren. Dat zal hij zeker waarderen.![]()
(grapjeuuh)

- maboc