Allereerst een goede voorbereiding genoten om alle papillen paraat te krijgen (zie; wat paft de schot).
De tabak heb ik op een schaaltje even een half uur laten 'luchten' om wat van de vochtigheid kwijt te raken.
Twee pijpen te gaan vanavond, de eerste is de zwarte KLM, favoriet om dit soort zoete tabakjes uit te proberen.
Vervolgens een verkenningstocht met de neus;
Wanneer je het blik open maakt komt de kokosnoot je tegemoet, alsof je in een auto met zo'n kerstboompje aan de binnenspiegel stapt, overweldigend!
Dieper met de neus in het tabaksmengsel ontwaar ik ook duidelijk de vanille en de wat lichtere ondertonen die me aan caramel en chocolade doen denken.
Het roept ook een indruk van romigheid op.
Een vruchtje kan ik hier nog niet echt ontdekken.
Visueel;
Veel lichte Virginia, ietwat grof gesneden, domineert het beeld en de kleur.
Hier en daar de donkere Black Cavendish en donkerbruine Burley.
Smaakindruk;
Zacht, subtiel, duidelijk kokos en vanille in de smaak, tikje nootachtige en rokerige smaakjes op de achtergrond, verder een zachte natuurlijke en zeker niet overdreven zoetheid aanwezig in de smaak.
Misschien zelfs heel ver weg een flauwe hint van een pepertje en wat kruidigheid.
Vruchtjes kan ik er nu nog niet in ontdekken, zeker geen lime.
Wel ingebed in een voor mij zeer herkenbaar smaakvol onderliggend karakter dat vrijwel alle Peterson gelegenheidstabakken dragen, hoe verschillend ze onderling ook mogen zijn.
Roomnote;
Zacht, niet opdringerig, eerder subtiel en geraffineerd.
Algemene eerste indruk;
Zeer aangenaam licht en intrigerend door de subtiliteiten, gaat imho niet vervelen en vraagt zeker een diepere verkenning op verschillende momenten van de dag.
Zoals Paul hierboven al aangaf is wat voorzichtigheid qua losjes stoppen van de pijp geboden, zowel door de structuur alsmede door het vochtigheidsgehalte.
Ik kan me zo voorstellen dat je er een tongbite aan zou kunnen overhouden wanneer je te stevig moet lurken aan een te vast gestopte pijp of te snel rookt...
Door de dominante Virginia is dit voor mij toch wel een ochtendtabak waar ik nog veel genoegen aan ga beleven want een snoepje is het zeker, niet mierezoet maar wel verfijnd...
Morgenochtend dus pas de tweede pijp, niet meer vanavond.
Aanrader wanneer je je kunt vinden in de beschrijvingen van Paul en mijzelf.