tin description :
Double roasted Black Cavendish and finest Virginia leaves are the basis of this excellent mixture. Rounded off with a delicious, exotic aroma of roasted nuts and fruit essences - an elegant, smooth and fruity-sweetish tobacco for a a real delight !
Tijdje geleden waagde ik de sprong naar aromatics. Gezien enkele slechte ervaringen had ik mij beperkt tot ongesausde tabakken, en dat beviel. Maar dan zag ik andere heren van het prf, die zowel stevige Engels mixtures met Latakia als zoete vanilla flakes leken te waarderen. Schoorvoetend Grousemoor en wat later Celtic Talisman van Gawith gerookt. Beide niet té zwaar aromatisch, en hé, die bevielen !
Na de review van de nummer 2 van Jacques Vinche (met de groene streep op het blik) door Robvoorburg, heb ik die aangeschaft en ronduit schitterend bevonden.
Met deze tabak in het achterhoofd, stapte ik aan zee binnen bij Vierstraete in Oostende, en kocht daar dus de No. 1 (met terracottakleurige streep op hte blik)
De beschrijving op de doos wordt helemaal waargemaakt. Bij openen overheerst de geur van rode vruchten, zoet en lichtjes zuur. Een tweede snuif, en inderdaad ; daar is de geur van geroosterde nootjes, baclava, de Turkse bakker in de buurt van het Sint-Jansplein in Antwerpen die juist een oven heeft leeggehaald... Veelbelovend dus.
Tabak is bijna perfect in de doos, misschien 5 minuten drogen nodig. De tabak zit niet op elkaar gedrukt maar vrij los, je kan de plukjes zo pakken ipv ze los te moeten trekken van een 'blokje'. Curly Virginia en losse Cavendish dus.
Dan roken...
Brandt geweldig, geen bite, zachte volle ronde smaak. Je proeft nog kwaliteits tabak, maar dan wel op de achtergrond. De fruit en noottoetsen hebben duidelijk de bovenhand. Laag in Nicotine, dus daarvoor moet je het niet doen.
Wat de roomnote betreft.
Zoals steeds met zulke tabakken weet mevrouw Paasei enkel te zeggen 'zoet' of heel soms 'Caramel'. Wanneer ik zeg dat ze aan geroosterde noten moet denken of aan rode vruchten, dan is het 'ja ! dat is het !'.
Al bij al lijkt dit een zwaar gesausde tabak, maar toch wordt het nooit stroperig, de toevoegingen blijven licht verteerbaar, zeg maar.
Nog een kleine toevoeging : ook deze was 18 Euro voor 100 gram, dus qua prijs even snor als de No. 2 !