Ik heb mij op de laatste meeting bij Schimmel een doosje aangeschaft.
Volgens de bovenstaande omschrijving zou ik honing en fruit moeten ontwaren.....
Ik ervaar in eerste instantie een lichte, frisse ondefinieerbare smaak; als de rook goed doorkomt iets "fris metaligs" zonder vervelend te zijn (menthol?). Het blijft licht. Halverwege de pijp verdwijnt de frisse metalige smaak en komt er iets kruid-achtigs voor in de plaats en wordt de smaak voller. Tegen het laatste deel van de sessie heeft de kruidsmaak plaats gemaakt voor een pure tabaksmaak, goed vol en rond, blijft lang hangen in de mond, zonder sigaar-achtig te worden.
Davidoff heeft voor mij, net als Dunhill en Peterson, een aura van "beschaafdheid" en "sophisticated". In vergelijking met bijvoorbeeld MacBaren (eenduidige smaak) kan dit wellicht wel kloppen, de green heeft meer lagen. Of het de 3 euro meer dan Troost Slices (mijn favoriet) aan "beschaafdheid" waar maakt, moet ik nog afwachten. Het doosje is namelijk nog niet op, en van een paar sessies kan je nog weinig zeggen volgens onze nestors (en wie ben ik om mij daartegen te verzetten).
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.