Sidekickelvis schreef:Mag ik ook op stop en rook les Winslow san??
(Met Japans accent:) Yes off course, Grasshopper.
Sidekickelvis schreef: Heb altijd last van me liklap na het (gulzig) roken.... Met of zonder filter! Hoewel... ik heb net besloten de filters definitief aan de wilgen te hangen... houd mij te veel smaak tegen en rookt te zwaar.
Maar ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben over het goed stoppen van een pijp. Het is een onbewust trucje, dat je jezelf eigen maakt door het gewoon te doen. Er is zeker verschil in het stoppen van een filterpijp en een niet-filterpijp. Ik rook uitsluitend filterpijpen en met vertrouwde tabakken voel ik tijdens het pijpstoppen aan mijn vingers of ik "goed zit", gewoon de druk die ik voel tijdens het stoppen.
Als ik eens een wedstrijdje rook in een niet-filterpijp, hanteer ik dezelfde stopmethodiek. Met gevolg dat ik blijkbaar iets te los stop en zelden boven het uur rook. Meestal tussen 3 kwartier en 1 uur 5 minuten. (dat is zonder tussendoor aansteken).
Om maar even aan te geven dat het type pijp ook van belang is. Daarnaast natuurlijk de tabakssoort en -snede.
Let wel: bij (voor mij) nieuwe tabakken of tabakken die ik zelden eens rook, zit ik ook weleens fout. Hetzij gepruttel tot gevolg, hetzij "putjes-roken" (aan de zijkant van de ketelvulling een klein kanaal tot beneden toe roken, de rest van de tabak ongemoeid in de pijp).
Maar goed, schrijven over het "Fingerspitzen"-gevoel tijdens stoppen vind ik erg lastig. Het beste werkt dat F2F met pijp en tabakken op tafel en gewoon proberen. Ik ben je graag van dienst hiermee en als je ook anderen wilt raadplegen is dat alleen maar goed. Iedereen zal wel zo zijn eigen trucje of methodiek hebben. Wat voor jou het beste werkt blijkt dan wel.