Verpakking
Blik 100 gram uit Duitsland. In Nederland komt deze tabak binnenkort op de markt (maart 2011?), waarschijnlijk alleen in 40 grams pouch, blikken van 100 gram zijn mij in Nederland vooralsnog onbekend, maar wie weet?
Samenstelling
Virginia tabak met een "bijzondere" bewerking, volgens de verpakking. Deze tabak bestaat uit uitsluitend gefermenteerde Virginia, dus geen Burley of andere tabaksoorten. Gezien de kleur lijkt mij de fermentatietemperatuur veel hoger dan normaal.
Geur in het blik
Overduidelijk chocolade met sinaasappel, zelfs de bitterheid en kruidigheid van echt pure chocolade treft je neus als een hamer. Maar wel erg lekker. De geur in het blik doet een scherpe tabak vermoeden. Doet heel sterk denken aan die snoepjes: soort rumbonen, qua vorm, van pure chocolade met van binnen sinaasappelgelei, weet u welke ik bedoel?
Roomnote
Ook weer overduidelijk chocolade. De sinaasappel herken ik niet terug in de roomnote.
Smaak
Chocolade. Geweldig voor deze liefhebber van zoete tabak. De smaak blijft tot onderin de ketel, dus tot het laatste restje tabak. Dat is met veel andere gesausde tabakken weleens anders, dan proef je het oorspronkelijke smaakje alleen maar het eerst (1/3 tot 1/2) deel.
En verrassend mild, in tegenstelling tot de best heftige geur in het blik.
Brandbaarheid
In 1 woord: prima. Even moeilijk bij het aansteken van de pijp, maar als hij eenmaal smeult, gaat het door tot onder in de pijp. Alleen af en toe aandrukken met de tamper en de lichtgrijze as eraf tikken, bijvuren niet of nauwelijks nodig.
Varia
Pikzwarte tabak, geen enkel lichtbruin plukje in het blik, louter zwarte tabak met hier en daar een zeer donkerbruin stukje tabak.
De type-naam "Velvet" slaat zeker op de mildheid tijdens het roken. Maar ook op de pouchverpakking, want het karton van het pakje voelt een beetje fluweelachtig aan. Een "sexy" pakje, zogezegd. Het blik heeft dat lekkere gevoel onder de vingers helaas niet.
Er is ook een Velvet "rode versie" in aankomst.
Prijs
In Duitsland gekocht, daar €14,50 voor het 100 grams blik. Prijzen in Nederland nog niet bekend bij mij.
Prijs 40 grams pouch in Duitsland €5,95. De "rode" Velvet variant heeft dezelfde prijzen.
Conclusie
Voor mij een blijvertje, absoluut. De liefhebbers van uitgesproken zoete, gesausde tabakjes raad ik deze zeker aan.
UPDATE 18 maart 2011:
Na inmiddels een tweede blik aangebroken te hebben valt mij een ding wel op. Er zit nogal wat gruis/stof in het blik. Ik heb het idee, dat deze tabak op hoge temperatuur is gefermenteerd en dat dit iets doet met de structuur van de tabak. Zou dit de lengtevezels kunnen verzwakken? Ik ga Per Jensen van Mac Baren hier eens over e-mailen. Dus ik hoop dit binnenkort nóg eens te kunnen updaten, maar dan met info van de fabrikant Mac Baren.
Overigens stoort dit me niet, wat los gruis boven in de pijp vergemakkelijkt het aansteken wel een beetje.
UPDATE 03 augustus 2011:
Volgens de e-mail die Eliminator heeft ontvangen komt de tabak dus niet naar Nederland. Erg jammer voor de liefhebbers, maar gelukkig is er internet en is de wereld van bestellen en geleverd krijgen een stuk gemakkelijker geworden dan afhankelijk zijn van uw plaatselijke tabakswinkelier.