Orlik - Bull's Eye

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4234
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Orlik - Bull's Eye

Bericht door Ribbon »

Bull's Eye
-----------------------------------------------------------------------
Merk: Orlik Tobacco Company
Blender/ fabriek:
Blend type: Virginia/ Perique
Ingrediënten: Black Cavendish, Perique, Virginia
Toegevoegde smaken: Geen
Snede: Schijven
Verpakking: 50 grams blik
Land: Denemarken
Productie: niet verkrijgbaar

https://www.tobaccoreviews.com/blend/32 ... %27s%20eye

Afbeelding

Dit blik kocht ik in 2014 bij Aston in Manchester. Aston zonder 'h' inderdaad. Wellicht niet overbodig om even te benoemen. ;)
Na deze verder nutteloze info dan maar gelijk door naar de tabak zelf. Op tobaccoreviews.com wordt geschreven over een 'curly cut'. Persoonlijk associeer ik deze term toch meer met de kleine curly's die we kennen van bijv. Three Nuns. Dat zijn het dus niet. Het gaat hier om de grotere schijven bekend van o.a. Escudo en Deluxe Navy Rolls. De schijven bestaan uit een 'buitenring' van Virginia en Perique plus een 'hart' van Black Cavendish. Ze zijn vrij dun en laten zich makkelijk fijnwrijven.

Het aansteken gaat zonder problemen evenals het brandend houden. Dat laatste gaat zo goed, dat ik vermoed dat er vrij royaal is omgesprongen met een additief om de brandbaarheid te verhogen (was het glycol...?). Zelf heb ik een broertje dood hieraan. Liever heb ik meer grip op de brandbaarheid door tabak zo nodig wat meer te laten drogen. Ook vermoed ik dat het de smaak kan beïnvloeden en de boel wat vlakker laat overkomen, al heb ik nooit enige bevestiging voor dit vermoeden gevonden.

Hoe dan ook. Het is wat mij betreft zeker geen hoogvlieger. In het begin van de pijp valt een lichtzoetige vrij eenduidige smaak op, die na verloopt van tijd alleen maar zwakker wordt. Toegegeven; geheel smakeloos wordt 'ie nergens, maar de Perique laat zich maar erg zwakjes gelden en nergens trekt de smaak echt de aandacht. Dit resulteert aan het einde van de pijp meestal in de gedachte "Wat heb ik nu eigenlijk zitten roken?".

Maar goed. Ook deze blends verdienen natuurlijk een plekje in onze immer uitdijende recensielijst. Wie weet heeft iemand hier nog een half vergeten blikje in de kelder liggen, en wie weet kan diegene het toch wel enigszins bekoren. Maar een zoektocht naar een vintage blik lijkt me niet bepaald de moeite.

Zesje.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Peterson Hyde Park (2015)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Orlik - Bull's Eye

Bericht door Chris »

Leuke review Robbin. Is er op enige manier een vergelijk te maken met escudo of deluxe navy rolls?

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4234
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Orlik - Bull's Eye

Bericht door Ribbon »

Op papier ontbreekt het deze blends natuurlijk aan de Black Cavendish, die Bull's Eye wel heeft.

Hoewel het geen topfavorieten van me zijn, ken ik Escudo en DNR als tamelijk consistent smakende VaPer's. Goeie eenduidige smaak, zonder echt sterk te smaken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Peterson Hyde Park (2015)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Orlik - Bull's Eye

Bericht door Chris »

Ribbon schreef: 23 mei 2024 17:22 Op papier ontbreekt het deze blends natuurlijk aan de Black Cavendish, die Bull's Eye wel heeft.

Hoewel het geen topfavorieten van me zijn, ken ik Escudo en DNR als tamelijk consistent smakende VaPer's. Goeie eenduidige smaak, zonder echt sterk te smaken.
Ik twijfelde even over dat hart van die coins, of het hetzelfde zou kunnen zijn. DNR heeft wel een hart dat wat donkerder is. Escudo heb ik nog niet gerookt, ik heb wel nog een oud blik daarvan. Al met al…Ik zal nooit weten of bull’s eye erop lijkt! 😉

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Orlik - Bull's Eye

Bericht door Pieter »

Een vergelijkbare samenstelling in tabakken die nog wel te krijgen zijn zie je in Davidoff Flake Medallions en Stokkebye Luxury Bullseye Flake. Voor die laatste moet je wel naar Amerika meestal, maar is wat mij betreft een erg goede.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie