Gradje

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Gradje

Gradje

Bericht door Gradje »

Hallo allemaal,

Leuk forum, met veel informatie; dan vind ik het dus ook leuk om me even voor te stellen.

Mijn naam is Gerard, 51 jarige brave huisvader uit Oss. Sinds gisteren heb ik weer een pijp en heb ik de pijprokerij nieuw leven ingeblazen.

In mijn studentijd (in de jaren 80, time flies when you're having fun) heb ik enkele jaren regelmatig pijp gerookt. Fora als deze bestonden toen nog niet (internet was er immers niet eens), dus voor informatie was je volledig afhankelijk van wat de niet geheel belangeloze lokale winkelier je wijsmaakte. Ik had één mooie pijp (waarvan ik me de makelij echt niet meer kan herinneren, maar ik weet nog wel dat het een vrij goed ding was) en een paar keer een maiskolf-pijpje, ben toen begonnen met heel donkere en zoete mixtures (o.a. Neptune of iets dergelijks, als ik me goed herinner) en na enig zoeken en uitproberen waren uiteindelijk Troost Slices, Alsbo Gold en Indian Summer mijn favoriete tabakken.

In een periode dat ik heel fanatiek sportte (hardlopen) heb ik toen uiteindelijk de pijp aan maarten gegeven (haha, wat lollig op de vroege morgen) en jaren later zelfs weggegooid. Sindsdien rook ik regelmatig, maar niet voortdurend, een sigaartje (voor wie het weten wel: een voorkeur voor alles van Balmoral, zelfs boven exclusieve long fillers uit het Caribisch gebied).

Eerder deze week kreeg ik ineens weer enorme zin om aan een pijp te lurken; gisteren was ik jarig, en op je verjaardag mag je doen wat je wil, toch? Dus heb ik mezelf verwend door in de beste tabakkerij van ons stadje een nieuwe pijp uit te zoeken: het is een Vauen Basic geworden met een licht gebogen model. Zie bijgaand plaatje, ik hoop dat het werkt want heb in het verleden wel eens zitten klungelen met oploaden van foto's in fora. Daarbij twee tabakken gekozen: Kentucky Bird op aanraden van de winkelier, en Troost Cavendish (Slices had hij helaas niet) omdat ik die vroeger lekker vond.

Eerste indruk van de pijp: eenvoudig maar degelijk, eerlijk en rechttoe-rechtaan; eerste keer dat ik een pijp met filter rook. Ik vond dat aanvankelijk een raar idee, maar geloof dat ik heel snel aan dat idee ga wennen. Rookt veel koeler en droger dan ik me van vroeger kan herinneren. De pijp heeft een redelijk gemiddeld grote kop en een dikke wand; wordt dan ook niet snel warm aan de buitenkant. Ligt lekker in de hand, is wel wat zwaar om aan de mond te laten bungelen, maar dat vind ik met een pijp eigenlijk altijd wel.

Eerste indruk van de Kentucky Bird: super! Heb er gisteren twee halve pijpjes gerookt en ik vind hem geweldig. Heb de Troost nog niet eens open gemaakt, zo lekker vond ik hem. De lichtste pijptabak die ik ooit gerookt heb en toch met een heerlijke geur. Niet zwaar en zoet, maar wel met een heerlijk aangenaam aroma, gemakkelijk rokend (ik bedoel: gemakkelijk om te voorkomen dat hij te heet wordt). Ook geen enkele last van een pijnlijke tong of zo, wat ik vroeger toch wel eens had. Wat mij betreft een heel goede tabak voor de (her)beginnende pijproker.

Tot zover korte introductie. Ik geloof niet dat ik snel een enorme fanaat met 25 pijpen word die de hele dag door aan een pijp lurkt. Dat is de "schuld" van mijn vrouw, die een flinke astma heeft waardoor ik het niet kan maken om in huis te roken. Nooit, never, ze wordt er echt ziek van en dan laat je het wel uit je hoofd. Daardoor beperkt het roken zich tot de dagen waarop het weer het toelaat om buiten te zijn zonder af te zien, simpel gezegd. Dit zijn voor mij dus heerlijke weken ;-) Vooralsnog zal ik dus vooral struinen en info zoeken, wellicht af en toe eens een domme vraag stellen. Verder zal ik voor het uitproberen van andere tabakken toch op internet aangewezen zijn, want de lokale zaken hier in Oss hebben bedroevend weinig keus. Dus als iemand nog een goede speciaalzaak in de regio Den Bosch-Nijmegen weet is een tip altijd welkom; en anders maar webwinkels, daar is in ieder geval een enorme keus, heb ik al gezien.

Groet,

Gerard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wallace

Re: Gradje

Bericht door Wallace »

Van harte welkom :mrgreen:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Welkom.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

MaartenS

Bericht door MaartenS »

Welkom,
en mooi pijpke Gerard
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

MfOx

Bericht door MfOx »

Van harte welkom.

Mooie aanwinsten, veel plezier van de Vauen.

En mochten er vragen zijn, stel ze gerust en schroom u niet.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Welkom . En er zitten wel wat forumleden bij je in de buurt voor vraag en antwoord :lol:

Godfrey

kiske

Bericht door kiske »

Welkom!

bertus

Bericht door bertus »

Welkom Gerard :D
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

En nog een welkom ! :D

De meeste vragen zijn al eens gesteld, maar stel ze gerust nog een keer, we verwijzen je met plezier naar de reeds bestaande topics of beantwoorden ze met hetzelfde plezier nogmaals.

Hier http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=51 kun je een overzicht vinden van de betere detaillisten bij jouw in de buurt.

Veel plezier hier !
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

lestat

Bericht door lestat »

En nog een warm welkom
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Een warm welkom Gerard. Dat ziet er uit als een goede start!
Ondanks dat ik de resterende Nederlandse tabakshandel een warm hart toedraag, is het wellicht ook eens leuk om in Kleve Duitsland eens bij Edler langs te gaan. Net over de grens bij Nijmegen.

Calinero

Bericht door Calinero »

Welkom op dit mooie forum!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Hartelijk welkom!

Asmodeus

Bericht door Asmodeus »

Eveneens een hartelijk welkom van dit kersverse lid ! Ook ik, beginner, wordt heel blij van Kentucky Bird. Mooie pijp trouwens!

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Van harte welkom hier!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

tesch80

Bericht door tesch80 »

Welkom

JoskeB

Bericht door JoskeB »

Welkom en veel leesplezier op dit forum. :D

Voor een goede tabakszaak moet je zoals je zelf al zegt niet in Oss zijn, ze hebben inderdaad vrij weinig keus.
Daarom rij ik zelf regelmatig naar Uden naar Rokado ( op de hoek van Mondriaanplein ) of naar Kleef naar de winkel van Edler.
Bij Edler heb je een ruime keus aan tabakken, pijpen en toebehoren.
Mocht je nog meer info willen hebben stuur je maar een PB.
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Gradje

Bericht door Gradje »

Dank, Allen!
In Uden ga ik dan zeker eens kijken. Voor een buitje tabak naar kleef rijden gaat me wel wat ver, maar om eens een andere pijp te zoeken is het natuurlijk wel de moeite waard. Bedankt voor de tips.

Gerard

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Welkom Gerard!
Afbeelding pijpmaker

gezel

Bericht door gezel »

Welkom en veel genoegen. :B

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Welkom en veel plezier alhier
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

leonardo

Bericht door leonardo »

;p :D Hoi Gerard, leuk dat je er bent man ,zelf ben ik ook niet zon lurker,dus maak je daar ook maar niet druk over maar veel plezier daarmee ik heb net weer een aantal lekkere tabaksoorten opgekregen en die ga ik eerst uit proberen maar ik kom zeker op kentucky bird terug want ook die wil ik is uit proberen ......heb hem al is geroken van een fstand want ik was laatst op een braderie hier in lelystad en daar zat een man ook te schilderen en die had een pakje Kentucky Bird liggen en dat rook ook zo lekker... top man veel plezier hier op dit forum en tot horens groetjes Leo :mrgreen:
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

meindert

Bericht door meindert »

Een warm welkom van de Friese Pijpmaker!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Welkom.

Berend72

Bericht door Berend72 »

Welkom!!
Nulla Tenaci Invia Est Via

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Geoff

Bericht door Geoff »

Hartelijk welkom! Als beginnend pijproker is dat toch al meteen een schot in de roos qua aanwinsten.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Welkom op dit mooie pijprokersforum...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gradje

Bericht door Gradje »

Hartstikke bedankt voor al jullie vriendelijke welkomstwoorden.

Ik heb vakantie, dus ik heb alle tijd om mijn nieuwe aanwinsten uit te proberen. Of het nu komt door de filter, of doordat ik gewoon meer rust in de kont heb dan in mijn studententijd, ik heb helemaal geen last van een rauwe tong, terwijl dat indertijd mijn grootste bezwaar tegen de pijp was. Inmiddels geniet ik weer volop van de heerlijke geur van een lekker pijpje, en rook nu zo'n 3 pijpjes per dag. Als ik over een week of anderhalf weer aan het werk moet zal dat wel minderen tot 1 à maximaal 2 pijpjes per dag, zeker als het weer kouder wordt. Dat ik zo rustig mogelijk rook, en liever een pijp 8 keer aansteek dan hem te heet te trekken, zal wel de reden zijn dat mijn tongetje er geen moeite mee heeft; rustig roken en hem toch aan de gang houden lukt steeds beter, en ook tijdens een ommetje lukt het me nu heel goed om lekker te smoren. Dat is belangrijk voor mij in de winter, als buitenroker ;-) ;p

Intussen bevalt de Kentucky Bird me nog steeds fantastisch. De Troost is ook geen verkeerd tabakje, het was vroeger immers één van mijn favorieten, maar de KB is echt een openbaring. De Troost vind ik vooral in begin erg lekker, vol en aromatisch, maar naarmate de pijp verder leeg rookt weerbarstiger worden, en minder vergevingsgezind, terwijl de KB juist zo lekker blijft, en je er steeds maar smaak en geurnuances in blijft proeven dat je het iedere keer jammer vindt als hij leeg is. Qua rookgemak makkelijker en qua geur en smaak juist interessanter, echt een tabakje dat ik gewoon op elk moment heerlijk vind. Ik heb begrepen dat WO Larssen Fine&Elegant hier nogal op lijkt, die ga ik dus ook zeker proberen. Ik heb nog een tabak-vraagje, maar die zal ik in het juiste menu stellen.

Ik heb in de tussentijd flink op het forum zitten struinen, en o.a. de stukjes en filmpjes van Janneman bekeken, en gelezen over Meindert de Friese pijpenmaker, tabaksrecensies bekeken etc. Heel leuk forum met leuke bijdragen van een hoop mensen. Ook leuk om te zien dat er nog een Ossenaar op het forum zit!

Groet,

Gerard

Plaats reactie