Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: wisselen van filters

Bericht door Eliminator »

Hier valt er ook al het één en ander te lezen over het gebruik van filters tapkastje : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=3255
wellicht geeft dit antwoord op jouw vragen.

** edit, link is vervallen, topics heb ik samengevoegd **
Afbeelding

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: wisselen van filters

Bericht door Charlie »

Zelf rook ik ook zonder filter. Ik vind dat zo'n gedoe en ik heb het idee dat de smaak dan anders wordt...
Nekker schreef:Tip voor te nat roken: Hou je tong op voor de opening wanneer je niet rookt van je pijp. Zo voorkom je een hoop kwijl die er anders wel in sukkelt.
Bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Eliminator »

Topics 'Big-Ben filters' en 'wisselen van filters' even samengevoegd en hernoemd naar "Het wisselen van 9mm filters" waar beide topics immers om draaide, alle info op één plek !
Afbeelding

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door antonius »

Ik rook meestal tweemaal met een 9 mm filter en dan mieter ik hem weg.
Dan is het filter ook al pittig soppig van het condens en al aardig roetzwart.
Rook meestal troost flakes en orlick golden slices. :B :B

fijne kerstdagen toegewenst,antonius

Indigo

Re: wisselen van filters

Bericht door Indigo »

janneman schreef:Ik ben niet zo'n grote filter gebruiker, maar als, dan inderdaad een hergebruiker, zoals Nekker al schreef. Ter verdediging van die praktijk; het ligt vermoedelijk aan de tabakken die ik rook, maar als ik na één keer een filter uit de pijp haal is dan nog niet zo heel erg vuil of nat. Ik denk dat dit vooral komt door de tabakken die ik rook.

Afbeelding

(van links naar rechts: nieuw, één keer gebruikt, een aantal keren gebruikt en tijd voor weggooien)
Mooie voorbeelden!
Heb even gezocht naar een topic als deze want ik heb vanmiddag nieuwe filters gekocht nadat mijn eerste echt roetzwart was geworden,.. smaak was ook niet echt lekker meer. Dacht ook wel even zonder filter te kunnen doen maar dat viel wel tegen, zonder filter valt er niet mee te roken.... Ik vindt 1 x gebruiken en dan vernieuwen iets te snel... denk dat het dan eerder na 2 of 3 keer is,.. maar ligt er denk ik ook inderdaad aan wat voor tabak en de manier van roken en hoe de filter er uit begint te zien. En als ik zie wat voor troep erin de filter terrecht komt dan ben ik blij met een filter erin, zal niet zo snel overstappen op een pijp zonder filter,..maar wil er wel één aanschaffen in de toekomst,.. puur om te proberen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door robvoorburg »

Ik zie dat je filters met meerschuim gruis gebruikt,
vind je die prettiger dan de koolstof filters?

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Mus »

Rob, ik heb bij Heinrichs een pak van 210 meerschuimfilters besteld. Als je wilt kan ik er een paar naar je toesturen als ik ze binnen heb, dan kun je het zelf eens ondervinden. :)

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door robvoorburg »

Heel aardig van je Mus, maar ik heb beide soorten
al geprobeerd en geen verschil gemerkt.
Ik was benieuwd naar de ervaring van anderen met
deze filters.

Winslow Collector

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Heel aardig van je Mus, maar ik heb beide soorten
al geprobeerd en geen verschil gemerkt.
Ik was benieuwd naar de ervaring van anderen met
deze filters.
Als je voorkeuren van anderen wilt weten: ik ben geen meerschuimfilter liefhebber. Voor mij koolfilters.
Nu zijn er (sinds kort?) ook filters die uit filter + meerschuim bestaan (50%-50%), dus beide materialen in 1 filtertje. Binnenkort hoop ik die binnen te hebben om die eens te testen.
Ik laat mijn bevindingen dan nog wel weten.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Eliminator »

Kun je dat onderbouwen WC, wat is er in jouw ogen mis met meerschuim filters, ben al een aantal keer van plan geweest die eens uit te proberen (en waarschijnlijk doe ik dat toch wel), ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
keesie75
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mar 2010 21:07
Locatie: Haarlem/Paesens
Contacteer:

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door keesie75 »

Zo ziet het filter eruit dat ik uit de pijp van mn opa haalde. (Zal wel een jaar of 50 oud zijn?)

Afbeelding

Ik bewaar het ding omdat het zo lekker ruikt. 8)

Winslow Collector

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Winslow Collector »

Eliminator schreef:Kun je dat onderbouwen WC, wat is er in jouw ogen mis met meerschuim filters, ben al een aantal keer van plan geweest die eens uit te proberen (en waarschijnlijk doe ik dat toch wel), ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Ik vind, dat meerschuimfilters het vocht prima opvangen, maar koolfilters halen meer van de scherpte weg van de tabak.
Ik ben, net als jij, nogal een behoorlijk zoete tabaksroker. Die zoetere tabakken hebben vaak een scherp "randje" en dat halen koolfilters beter weg dan meerschuim. Tenminste, dat ik mijn ervaring.

Daarom ben ik zo benieuwd naar die "mixed filters" (dus meerschuim én kool) om te proberen of die het beste van 2 werelden bieden:
en flink vocht afvangen door de meerschuim, én de scherpte van de rook weghalen door de kool.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door robvoorburg »

Aardig te lezen, wist van het bestaan van de
mix niet op de hoogte.

Winslow Collector

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Aardig te lezen, wist van het bestaan van de
mix niet op de hoogte.
Schijnt ook redelijk nieuw te zijn, Rob. Hoorde dit via Rudi en hij zou een verpakking bestellen om te laten testen. We dachten eerst, dat het een verpakking van 150 stuks was met meerschuimfilters en koolfilters door elkaar. Al vond ik dat niet echt logisch.

Blijkt dus een relatief nieuw product te zijn, waarbij daadwerkelijk de inhoud per filtertje uit een mix van meerschuim en kool bestaat.

Raar eigenlijk, dat niemand daar eerder op gekomen is, om dat eens te proberen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door robvoorburg »

Voor de hand liggende zaken zijn vaak
het slechts te zien/herkennen.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Eliminator »

Thanks voor de uitleg, ook benieuwd naar de ervaringen van de mix-filters.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14875
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Bommel »

Ik gebruik altijd meerschaum filters en ondervind weinig scherpte van de tabak.
Maar ook heer Bommel is nieuwsgierig naar de fifty/fifty filters.
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Winslow Collector »

Morgen (donderdag dus, voor degenen die dit donderdag pas lezen: vandaag {en voor degenen die dit vrijdag lezen: gisteren [zucht, ik word moe van mezelf :oops: ]}) spreek ik Rudi. Zal hem dan vragen wanneer hij die filters verwacht.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Mus »

Ik heb besloten om mijn 6 mm-filters twee keer te gebruiken. Ze zijn in Nederland zo goed als niet aan te komen en ik gebruik ze in mijn corn cob en die heeft een vrij kleine ketel.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Het wisselen van 9mm filters

Bericht door Toon »

Klikt interessant, Paul.
Ik rook ook eigenlijk altijd met (koolstof)filter.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe filters.
Weet je ook of ze op de gewone markt gaan komen?
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Generaal »

Zoals ik hier kan lezen, voor en tegenstanders.
Hetgeen ik wel heb uitgeplozen is, dat als je de filter achterwege laat, je 'n grote ruimte hebt, die in feite niet aansluit op het dunnere (meestal 4mm) rookkanaal, wat volgens de beweringen van kenners, nefast is.
Verder het gebruik van adapters, deze sluiten meestal ook niet aan op het rookkanaal.
Bij de aanschaf van 'n nieuwe pijp, best ook de ruimte tussen het mondstuk en het rookkanaal nazien, filterpijp, met filter er in, een te grote speling, laat ik ze netjes in de winkel liggen. Dit meet ik met 'n staafje, lucifer of 'n pijptooltje.

Wat betreft die metalen ondingen, die haal je er meteen uit en keil ze weg!
Verder steek ik ook 'n ragger door het mondstuk en zonder filter tot in de kop, zodat ik goed kan zien of de boring goed zit en dat het rookkanaal in het mondstuk geen vernauwing heeft, veelal bij sterk gebogen mondstukken, dat ze dichtgaan bij het plooien.

En misschien wel 'n waarheid, dat veel niet goed uitgevoerde pijpen via Ebay ea, te koop worden gesteld, en tja je hebt ze maar in huis.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door belphegor »

Ik rook ook zonder filter.
Al kan mijn BC ook met filter gerookt worden.

Ik heb 1x met filter gerookt en ik vond het toch anders.
Ik kan het moeilijk uitleggen maar het voelde toch minder goed aan.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door jarnogab »

In den beginne rookte ik vrij vaak met filter. Sinds ik de filter weglaat rook ik technisch beter: trager, gelijkmatiger, ...
Ik heb wel onlangs terug eens met filter gerookt, maar het ding er na 10 minuten uitgezwierd. Ik had de tabak iets te vast gestopt, zoals ik het gewoon
was van filterloos te roken.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door maboc »

Ik rook altijd filterloos. Vind ik gewoon makkelijker.
--
Cheers maboc

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door diego »

gesausde uit filterpijpen
latakia uit filterloze pijpen
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Gebruikersavatar
Peregrijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Peregrijn »

Zoals Winslow Collector en anderen al aangeven haalt een filter de scherpe kantjes van de tabak, dus ik rook nu gesausde tabakken nog uitsluitend met filter (9mm Big Ben) de ongesausde tabakken rook ik zonder filter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Generaal »

Wat ik merk is, dat de meeste 9mm filterpijpen, het filter er meestal los in zit, om dit te verbeteren, zodat je 'n goede aansluiting krijgt in de steel, maak ik het randje van de filter 'n beetje conisch, zodat het 'n beetje klemt bij het inschuiven in de steel.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Master-Fan »

hier voorheen altijd met filter. Maar sinds ik een paar filterloze pijpen heb ingerookt, bevalt met dat ook wel. De tabak smaakt naar meer. Hoewel ik het inroken met een filterloze pijp niet echt een feest vind.....
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Winslow Collector

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Winslow Collector »

Generaal schreef:Wat ik merk is, dat de meeste 9mm filterpijpen, het filter er meestal los in zit, om dit te verbeteren, zodat je 'n goede aansluiting krijgt in de steel, maak ik het randje van de filter 'n beetje conisch, zodat het 'n beetje klemt bij het inschuiven in de steel.
Normaal gesproken is het juist de bedoeling dat het filter een beetje los in de steel zit. Dan heeft het papier net even de ruimte om uit te zetten wanneer het vochtig wordt van de rooksessie. Een natgerookt filter zit normaal gesproken dus keurig geklemd in de ruimte van het mondstuk en sluit het geheel mooi af.
Na drogen (na de rooksessie) zit het filter weer los want het vocht is uit het filterpapier verdwenen en kan dan gemakkelijk verwijderd worden.

Natuurlijk kun je de filters conisch blijven maken, zoals je omschrijft. Maar het is, denk ik, zonde van de tijd en moeite. Maar laat dit zeker niet jouw manier van prettig roken veranderen: gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ik rook het meeste zinder filter. De pijp die ik met fi;ter rook, rook vele male prettriger met filter dan zonder.
The eagle flies alone!

Plaats reactie