Alle tips staan in mijn Moleskine...
Vorige week nav de Orlik GS een blik Ashton Gold Rush aangeschaft. Eveneens als de Orlik GS erg lekker!
Gr. Ron
Dicht laten die blikken! Als je ze opent 1. droogt de tabak uit en 2. onderbreek je het rijpingsproces.JanSt schreef:Ik pak dit draadje weer op want ik heb een aanvullende vraag over het laten rijpen van tabak. Ik ben bezig een voorraad aan te leggen. De tabak is luchtdicht verpakt, is het voor het rijpingsproces noodzakelijk de blikken te openen zodat er lucht bij komt? Of laat je ze ongeopend staan om ze na jaren te openen. Een andere vraag die zich op doet. Mooi al die blikken in de voorraad kast, maar wat zal ik ondertussen roken?
Arno schreef:Dicht laten die blikken! Als je ze opent 1. droogt de tabak uit en 2. onderbreek je het rijpingsproces.JanSt schreef:Ik pak dit draadje weer op want ik heb een aanvullende vraag over het laten rijpen van tabak. Ik ben bezig een voorraad aan te leggen. De tabak is luchtdicht verpakt, is het voor het rijpingsproces noodzakelijk de blikken te openen zodat er lucht bij komt? Of laat je ze ongeopend staan om ze na jaren te openen. Een andere vraag die zich op doet. Mooi al die blikken in de voorraad kast, maar wat zal ik ondertussen roken?
Tip;JanSt schreef:Dank Arno, lijkt mij logisch. Kan ik helaas de komende jaren niet roken, daar moet ik nog wat op verzinnen
Precies! Plaats van aanschaf zet ik er dan niet bij maar wel een datum. En dan het nieuwste blik onderop zodat ik altijd een wat ouder blik van boven af pak.magicmarcello schreef:Tip;JanSt schreef:Dank Arno, lijkt mij logisch. Kan ik helaas de komende jaren niet roken, daar moet ik nog wat op verzinnen
Besmet jezelf met THZ (Tabak Hamster Ziekte) en koop vooral veel meer tabak...![]()
Maak weloverwogen keuzes in welke tabakjes je voor directe consumptie aanschaft en welke tabakjes je naar de 'tabakskelder' gaat verkassen voor opleg/rijping.
De blikken die mijn 'kelder' ingaan voor een aantal jaren voorzie ik tevens van een sticker met plaats van aanschaf en datum...
Het liefst zo lang mogelijk. Vooral Virginia's rijpen enorm goed. Ik heb Capstan gerookt uit ene blik van eind jaren '80 en die was buitengewoon subliem.JanSt schreef:Dank allen voor jullie antwoorden. Nooit geweten dat je bij dit onschuldige forum deze virussen oploopt![]()
Ik begin steeds meer een voorkeur te krijgen voor virginiaflakes en Vaper's. Wat is jullie ervaring, hoe lang houden jullie deze blikken dicht?
Heb ik ook gelezen. perique neemt de smaak over van de tabakken die deze vergezellen. Nou 20 jaar wachten kan geen kwaad, maar dan ben ik 75! ( als ik dat haal, want volgens de waarschuwingen op de verpakkingen heb ik hier weinig kans op). ik heb dus net zoveel geduld als Cali en trek ook altijd de nieuwe tabakken open en zal dan maar moeten accepteren dat de tabak over 20 jaar nog lekkerder zou smaken, maar dat ik hem al heb opgerookt.Robb schreef:Wat betreft VaPers geloof ik dat Perique zich door de jaren heen meer 'integreerd' in de Virginia. Het wordt meer 1 geheel als het ware. Er zijn ongetwijfeld leden die hier meer over kunnen vertellen. Mij ervaringen met 'vintage' VaPers zijn lang niet altijd goed geweest. Dit had waarschijnlijk meer te maken met omgevingsfactoren dan de tabak zelf.
YES, slim bezig!JanSt schreef:...Ik heb mij nu wel voorgenomen meer te investeren in Tabak. als ik meer koop dan ik rook, bouw ik een voorraad op.
Jaha, daar zeg je wat.. Met bv. Capstan kunnen we voor aankoop gelukkig uitwijken naar andere landen. Troost is alleen maar hier verkrijgbaar..Laafke schreef:Ja, zo werk ik ook aan mijn voorraad Troost Slices. Aan de ene kant om het te kunnen laten rijpen aan de andere kant het wantrouwen tegen STG of ze de tabak wel blijven produceren. Maar ik zeg er nooit wat over want ik ben veel te bang dat ik Jos op mijn dak krijg......
Als je de blikken dicht laat is dat gevaar geweken.JanSt schreef:Nou 20 jaar wachten kan geen kwaad, maar dan ben ik 75! ( als ik dat haal, want volgens de waarschuwingen op de verpakkingen heb ik hier weinig kans op)
Robb schreef:Virginia's lenen zich bij uitstek voor langdurig riijpen. Een blik een jaar of 10 á 20 wegleggen kan volgens mij geen kwaad, maar na 5 jaar is de smaak ook al prima.
Ik heb bijvoorbeeld in 2010 3 blikjes Capstan gekocht. Die gaan voorlopig nog niet open. De planning was om er in 2015, 2020 en 2025 1 open te maken, aantekingen te maken en te kijken of er veel verschil in smaak valt te ontdekken.
Full Virginia Flake van SG is ook een populaire soort om wat langer weg te leggen lees ik hier en daar.
Wat betreft VaPers geloof ik dat Perique zich door de jaren heen meer 'integreerd' in de Virginia. Het wordt meer 1 geheel als het ware. Er zijn ongetwijfeld leden die hier meer over kunnen vertellen. Mij ervaringen met 'vintage' VaPers zijn lang niet altijd goed geweest. Dit had waarschijnlijk meer te maken met omgevingsfactoren dan de tabak zelf.
edit: ik zie nu Arno's post. We zaten dus een beetje op hetzelfde spoor.
Ik zet het in mijn Agenda, kom er dus op terug mits ik niet geveld wordt door mr. alzheimer.discus123 schreef: Ik kijk uit naar je verslag in 2025!![]()
![]()
Haha, nu hopen dat ik het zelf niet vergeet.JanSt schreef:Ik zet het in mijn Agenda, kom er dus op terug mits ik niet geveld wordt door mr. alzheimer.discus123 schreef: Ik kijk uit naar je verslag in 2025!![]()
![]()
Probeer eens de McConnel Pure Cuban of een Semois.Roytje schreef: Ik hou van een sigaar. En dan zijn het meestal senoritas/corona's. Lekkere volle smaak zonder scherp te zijn. Meestal Oud kampen oid.
Beetje kort door de bocht maar semois heeft inderdaad iets baai-achtigs, vooral de wat fijnere snedes. Voor meer info over semois zie: http://dutchpipesmoker.wordpress.com/20 ... ny-semois/Roytje schreef:Ah dankje voor de tips. En Semois is toch een variant op baaitabak?