STG - Escudo

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

STG - Escudo

Bericht door Pieter »

Brand: Scandinavian Tobacco Group
Tin Description: A combination of full bodied Virginia from North Carolina and Virginia blended with Perique from Louisiana are the cornerstones in Escudo. The blend is pressed and matured before it is spun and cut into coins. This process ensures the unique character of Escudo.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents:
Virginia
Perique
Cut: Flake medallion
Packaging: 50g Tin
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: STG - Escudo

Bericht door Pieter »

Escudo wordt gezien als een klassieker in de pijprokerswereld. Het recept bestaat sinds 1870 en is al een behoorlijk aantal keer van fabrikant gewisseld. Het betreft een Flake Medallion cut, geproduceerd uit Virginia en Perique. Mijn blikje heb ik een tijdje geleden gekocht in de VS voor nog geen 10 dollar. Voor zover ik weet wordt deze tabak niet naar Nederland geïmporteerd, en is deze in Duitsland en zelfs Denemarken ook lastig te krijgen (hoewel dit niet per se een probleem hoeft te zijn, zie verder). Daarom prijs ik mijzelf dan ook zeer gelukkig dat ik een blik van deze tabak op de kop heb weten te tikken. Mijn blikje is inmiddels half leeg, dus hier volgt een kleine review.

Bij het openen van het blik kwam mij in eerste instantie een beetje een zurige lucht tegemoet, die toe te kennen is aan de Perique. Deze geur heeft na verloop van een paar maanden echter plaats gemaakt voor een mooie donkere strogeur, zoals deze af te snuffelen is aan bijna alle goeie ongearomatiseerde Virginias. De rondjes flake zijn netjes gestapeld in het blikje, het is net alsof je een chique dienblad koekjes wordt aangeboden. De samenstelling lijkt uit een groot verschillend aantal kleurgraden. Donkerbruin tot zwart is het meest aanwezig, maar de lichtbruinere tonen laten zich hierdoor niet overmeesteren, en hier en daar is zelfs een licht spikkeltje te ontwaren.

In de eerste instantie is de tabak nog een beetje vochtig, maar na een week of twee kwam het vochtniveau op het juiste peil, en nu, een aantal maanden later, lijken ze dat prima te hebben vasgehouden, ondanks het feit dat de tabak verpakt zit in het standaard ronde blik zoals we dat ook kennen van tabaksmerken als Peterson en Dunhill.

Het stoppen van de rondjes kan op een aantal manieren. Zelf ben ik een voorstander van het opvouwen en daarna lichtjes uitdraaien van de rondjes, waarna ze gemakkelijk kunnen worden gestopt als een grove broken flake. Denk ze niet om te kunnen buigen naar een trechtervorm of iets dergelijks, dat lukt niet, en als je ze zo dan toch stopt brandt het echt voor geen ene meter.

Het aansteken en uitroken gaat hetzelfde als met elke andere flake - het duurt even voordat het goed aan de gang is, maar daarna rook je het in één keer goed weg. De as is mooi lichtgrijs, maar met behoorlijk wat zwarte stukjes die achterblijven. De tabak blijft heerlijk koel, en er is absoluut geen sprake van tongue bite.

De smaak van deze tabak is in het algemeen wat je mag verwachten van een VaPer: middelzwaar, en mild, met een klein vleugje kruidigheid. Escudo weet de balans tussen deze aspecten goed te vinden, en zwaait nooit te ver door naar één van de twee kanten. Zoete ondertonen zijn lastig te vinden, maar de tabak is zeker niet wrang of zurig. Het nicotinegehalte is gemiddeld, niet zwaar, maar het is een flake, dus het zal moeilijk licht te noemen zijn.

Interessante bijzaak is de merkwaardige overeenkomst met Dunhill's Deluxe Navy Rolls. Ik heb die tabak nog nooit gerookt, maar kwam op tobaccoreviews een reviewer tegen die simultaanrooksessies met de twee tabakken had uitgevoerd, en na alle mogelijke soorten van vergelijking geen enkel verschil kon ontwaren. De tabakken worden bij dezelfde fabrikant gemaakt, dus het zou een aanwijzing kunnen zijn waarom Escudo binnen Europa erg zeldzaam is. Saillant detail is dan wel dat bij de koopman waar ik hem vandaan heb de Dunhill een fikse hoeveelheid duurder is (bijna 50%)! Brand awareness noemen ze dat.

Escudo roken is geen ontdekkingsreis met allerlei rare bochten door verschillende smaakervaringen. Het is een simpel smakenpalet dat meesterlijk is uitgebalanceerd om de beste aspecten van dit genre tabak naar voren te laten komen. Een fantastische tabak om met niet al te veel aandacht en poespas weg te roken, die vermaakt op een manier die niet opzichtig is, maar subtiel en meesterlijk. Escudo is zijn goede reputatie meer dan waard.

4/5
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: STG - Escudo

Bericht door Arno »

Pieter schreef:Interessante bijzaak is de merkwaardige overeenkomst met Dunhill's Deluxe Navy Rolls. Ik heb die tabak nog nooit gerookt, maar kwam op tobaccoreviews een reviewer tegen die simultaanrooksessies met de twee tabakken had uitgevoerd, en na alle mogelijke soorten van vergelijking geen enkel verschil kon ontwaren. De tabakken worden bij dezelfde fabrikant gemaakt, dus het zou een aanwijzing kunnen zijn waarom Escudo binnen Europa erg zeldzaam is. Saillant detail is dan wel dat bij de koopman waar ik hem vandaan heb de Dunhill een fikse hoeveelheid duurder is (bijna 50%)! Brand awareness noemen ze dat.
Mooie review! =D> Wat betreft het Escudo <--> Dunhill Deluxe Navy Rolls verhaal, zie deze 2 links: http://pipesmagazine.com/blog/pipe-toba ... -the-same/ en http://pipesmagazine.com/blog/kevins-bl ... e-verdict/
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: STG - Escudo

Bericht door Ribbon »

Soms verbaas ik me wel eens dat er van sommige 'legendarische' blends nu pas een topic wordt gemaakt. :wink:

Er staat hier een blikje te rijpen in de kast, dus ik kan er voorlopig nog niet over meebabbelen.

Goeie review trouwens. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: STG - Escudo

Bericht door Dukdalf »

Heel goede review, inderdaad. De discussie over Escudo vs. Navy Rolls zal nog wel even doorgaan, ons pijprokers kennende. Toen de Navy Rolls werden uitgebracht werkte ik zijdelings voor Dunhill. Met wat ik toen opgevangen heb (die geheimzinnigheid in dit wereldje blijft me verbazen) in gedachten kan ik me alleen maar aansluiten bij de slotsom van Kevin Godbee (in de linkjes van Arno, hierboven): "they are one and the same" en dat is niet per ongeluk. Uiteraard heb ik ze ook beide geproefd maar mijn kunnen op dat terrein is vrij beperkt, zodat het niet zoveel zegt dat ik geen verschil proefde :wink: .

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: STG - Escudo

Bericht door Wowbagger »

Arno schreef:
Pieter schreef:Interessante bijzaak is de merkwaardige overeenkomst met Dunhill's Deluxe Navy Rolls. Ik heb die tabak nog nooit gerookt, maar kwam op tobaccoreviews een reviewer tegen die simultaanrooksessies met de twee tabakken had uitgevoerd, en na alle mogelijke soorten van vergelijking geen enkel verschil kon ontwaren. De tabakken worden bij dezelfde fabrikant gemaakt, dus het zou een aanwijzing kunnen zijn waarom Escudo binnen Europa erg zeldzaam is. Saillant detail is dan wel dat bij de koopman waar ik hem vandaan heb de Dunhill een fikse hoeveelheid duurder is (bijna 50%)! Brand awareness noemen ze dat.
Mooie review! =D> Wat betreft het Escudo <--> Dunhill Deluxe Navy Rolls verhaal, zie deze 2 links: http://pipesmagazine.com/blog/pipe-toba ... -the-same/ en http://pipesmagazine.com/blog/kevins-bl ... e-verdict/
Wat die prijs betreft: in Duitsland is een 50 grams blik Deluxe Navy Rolls €12,50. Ter vergelijking, een 50 gr blik Petersons tabak kost in Nederland tegenwoordig al € 13,50.
Als ik er de volgende keer weer eens kom zal ik mijn ogen open houden voor een blikje (of 2), ben wel erg benieuwd geworden namelijk.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: STG - Escudo

Bericht door Ribbon »

Momenteel heb ik een blikje Escudo uit 2012 open staan. Voor het beeld; dat is bijna net zo oud als dit topic. :wink:
De inhoud komt bijzonder vlak en smakeloos op me over en dat verbaasd me omdat Escudo in mijn herinnering een prima VaPer is. Ik heb hem inmiddels in bijna alle beschikbare pijpen gerookt, doch telkens met dezelfde matige smaakervaring. De buurman opperde dat het misschien een slechte batch zou kunnen zijn. Laat ik het hopen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: STG - Escudo

Bericht door roocker »

Voor mij is het idd verschillend hoe sommige rijpen en wat de toegevoegde waarde van rijpen is . Er is immers geen zuurstof aanwezig , dus fermenteren lukt dat wel ?? Escudo rook ik regelmatig , ook veel navy rolls op voorraad . Toch zeg ik , dat ik de escudo niet echt overtuigend vind . Soms vlak van smaak , de perique te scherp ? Dit kan mijn beleving zijn , maar iets meer zoetheid en minder peper vind ik lekkerder . Terwijl een aromaat me te soft is en snel verveeld . De Dunhill dark flake smaakt me juist bijzonder goed ! Pas een blikje uit 2016 op , en dat smaakte erg lekker . Continu zoeken naar de ware ....

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: STG - Escudo

Bericht door Paasei »

Luchtdicht wil niet zeggen vacuum, groot verschil.
Weinig blikjes zijn echt vacuum, in de meeste zit nog wel lucht, maar mits goede sealing kan er niks bij of uit van lucht.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: STG - Escudo

Bericht door Ribbon »

Persoonlijk zie ik de meerwaarde van rijping (tot op bepaalde hoogte en vooral bij Va/VaPer's) wel. Zoals Paasei zegt zit er in het overgrote deel wel wat lucht, zo ook bij Escudo. In mijn herinnering was de huidige Escudo versie echter een stuk smaakvoller. Ik heb nog wat blikjes, dus de tijd zal uitwijzen of dit een kwestie van een veranderende smaak is, of dat het aan de tabak zelf ligt...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie