Favoriete pijpen.
-
Favoriete pijpen.
Tijdens de laatste meeting in Heukelem vertelde Dukdalf dat hij maar
een pijp of 6/7 heeft waar hij steeds uit rookt.
Herkenbaar, want ik heb hetzelfde. Met vulpennen idem.
Je koopt een pijp en hoopt stilletjes dat deze deel uit gaat maken van.
Naarmate ik langer pijp rook heb ik geen idee wat bepaald dat de ene
pijp een favoriet wordt en de andere niet, in de winkel zien zij er
allen uit als favoriet.
een pijp of 6/7 heeft waar hij steeds uit rookt.
Herkenbaar, want ik heb hetzelfde. Met vulpennen idem.
Je koopt een pijp en hoopt stilletjes dat deze deel uit gaat maken van.
Naarmate ik langer pijp rook heb ik geen idee wat bepaald dat de ene
pijp een favoriet wordt en de andere niet, in de winkel zien zij er
allen uit als favoriet.
- maboc
Re: Favoriete pijpen.
Je rookt uit je vulpennen????
Anyway....Ik heb slechts 4 pijpjes, maar ik merk dat ik er met een, mijn J.C. Satin, toch wel de meeste klik heb.
Anyway....Ik heb slechts 4 pijpjes, maar ik merk dat ik er met een, mijn J.C. Satin, toch wel de meeste klik heb.
--
Cheers maboc
Cheers maboc
- Dukdalf
Met die zes of zeven red ik het over het algemeen prima. Dat zijn de pijpen waar ik mee vergroeid ben en die ik blind kan roken. Als je drie of vier pijpen op een dag rookt wordt het waarschijnlijk een ander verhaal. Na zo'n meeting als in Heukelum ga ik duidelijk meer roken en wordt de poule ook wat groter. Heb nu een enorme Savinelli tussen de kaken die ik al vijf jaar niet meer gerookt heb, met Highland Cream. Als er dus wat verdwijnt uit mijn 'nog dertig-lijst' is die vertrokken naar de wekelijkse roulatie
.

- Eliminator
- Moderator
Nog lang nog niet zo ervaren als de heren hierboven, maar zelfs met mijn beperkte rookjaren kan ik zeggen dat er wel zeker voorkeuren beginnen te vormen, net zoals er pijpen zijn waar een mindere of zelfs geen klik mee is (die laatste vindt dan meestal wel een nieuwe eigenaar).
Waarom er bij de ene pijp wel, en bij de andere pijp geen klik is weet ik echt niet, met merk of prijs heeft het zeker niet te maken (in mijn geval) tuurlijk rook ik heel graag uit een fraaie Winslow, ook de nieuwe Peterson bevalt me erg goed,... maar één van mijn meest gerookte pijpen is bijvoorbeeld een Hilson (degene die op m'n avatar te zien is), hangt prettig in de mondhoek, doet geen tabak kwaad, een erg prettige pijp.
Terwijl deze pijp zeker geen schoonheidsprijs wint (wat zichtbare vullingen e.d.), ook een aantal BB pijpen rook ik met hele grote regelmaat,....... terwijl als ik ruim de tijd heb om op m'n gemak een wat grotere ketel leeg te roken grijp ik vaak, zo niet altijd, naar een Winslow pijp.
Ach,.. ik heb nog veel te leren, maar ik dit geval doe ik dat graag
Waarom er bij de ene pijp wel, en bij de andere pijp geen klik is weet ik echt niet, met merk of prijs heeft het zeker niet te maken (in mijn geval) tuurlijk rook ik heel graag uit een fraaie Winslow, ook de nieuwe Peterson bevalt me erg goed,... maar één van mijn meest gerookte pijpen is bijvoorbeeld een Hilson (degene die op m'n avatar te zien is), hangt prettig in de mondhoek, doet geen tabak kwaad, een erg prettige pijp.
Terwijl deze pijp zeker geen schoonheidsprijs wint (wat zichtbare vullingen e.d.), ook een aantal BB pijpen rook ik met hele grote regelmaat,....... terwijl als ik ruim de tijd heb om op m'n gemak een wat grotere ketel leeg te roken grijp ik vaak, zo niet altijd, naar een Winslow pijp.
Ach,.. ik heb nog veel te leren, maar ik dit geval doe ik dat graag

-
ik merk dat mijn kleine pijpen de voorkeur hebben alsmede mn 2 corncobs. al mijn pijpen hebben wel een vulling hier en daar dat doet zeker niet af voor de rookeigenschappen sterker nog van mij zouden ze niet eens opgevuld hoeven worden het geeft die pijp zn charme.
Groet,
Tom
Tom
- Dukdalf
Kwaliteit speelt hier ook maar een bijrol. Eli voelt zich op z'n gemak met die Hilson, metaltommy met een corncob, de volgende heeft het met een grote Winslow. Het gaat om die klik, of die nu meteen komt of pas na een paar keer roken. Wat ik wilde zeggen met mijn opmerking tegen Rob is dat ik eigenlijk altijd naar een vertrouwde pijp grijp en dat zijn er inderdaad nog geen tien, denk ik. Zo'n ding hangt een uur of twee aan je lippen, je handen zitten er langer aan dan aan je vrouw (ik spreek voor mezelf hier), dus dat kweekt een heel bijzondere band. Vooral het gevoel als die ketel langzaam warm begint te worden en je tabak lekker smeult, heerlijk...
Dukdalf schreef:...., je handen zitten er langer aan dan aan je vrouw (ik spreek voor mezelf hier), dus dat kweekt een heel bijzondere band. ...

En een pijp zanikt niet aan je hoofd: "doe dit, doe dat, mijn zus zo, mijn moeder zei dan weer dat, ruim je sokken eens op". En het zal een pijp worst zijn of jij vandaag aan de beurt bent voor de afwas.

PS: stoere mannenpraat, want gelukkig is Mevr. Collector niet zo.
PS 2: en nee, ze leest niet mee.
Oh... eeeeuhm: on topic.
Als ik met aandacht een pijp rook, maakt het me niet veel uit qua favoriete pijp. Ik rouleer redelijk trouw mijn collectie om ze allemaal enkele malen per jaar van tabak te voorzien en eens op temperatuur te brengen.
Toch zijn er enkele pijpen die ik uitsluitend met veel aandacht rook. Sommige modellen van mijn favoriete merk (guess), mijn LOTR-pijpen, mijn meerschuimers en enkele kunststukjes zoals bijvoorbeeld speciale modellen van Elie en Design Berlin en antuurlijk leespijpen/churchwarden-modellen. Ze zijn daarmee zeker niet minder favoriet, maar dat zijn eigenlijk de echte hobby-pijpen waarvoor ik wat extra aandacht mag besteden aan de rooksessie. Dus eigenlijk... juist daarom favoriet? Want écht met het pijproken bezig?
En dan rook ik best wat pijpen op een dag die (ik schaam me een beetje voor het volgende) het best te omschrijven zijn als "achteloze rooksessies". Zoals tijdens autorijden of tijdens werken aan de computer. Ik stop dan een pijp, soms met best speciale tabak, en rook die pijp leeg. Ergens op de achtergrond ben ik me dan bewust van het heerlijk genieten van die pijp, maar eigenlijk ben ik niet zeer bewust met die pijp bezig. Rook ik tijdens die activiteiten NIET, dan merk ik dat gemis meteen. Mijn aandacht ligt dan voornamelijk op wat ik aan het doen ben, náást dat pijproken. En toch kan ik dan niet zónder die pijp, ook al is het qua aandacht op de achtergrond.
En zulke rooksessies gaan bij mij het beste met een rechte pijp of een "ouwe getrouwe" die ik al minstens 10 jaar heb en van voor naar achter en van binnen naar buiten ken. Dan is een recht model of een "ouwetje" wel favoriet.
Bij tabakskeuze idem: voor die "achteloze rooksessies" liever een gemakkelijke tabak die ik al jaren ken, voor die pijp met aandacht, ook een wat moeilijkere tabak of een nieuwe uitproberen.
En zo varieert dat dus van het aandachtig inroken van een kunstwerkje als een nieuwe, dunwandige Elie pijp met een neutralere tabak die ik niet vaak rook, tot een achteloze rooksessie in een kaarsrecht pokermodel van Winsløw en een Planta Black Vanilla, Indigo of Kentucky Bird als tabakje.
Als ik met aandacht een pijp rook, maakt het me niet veel uit qua favoriete pijp. Ik rouleer redelijk trouw mijn collectie om ze allemaal enkele malen per jaar van tabak te voorzien en eens op temperatuur te brengen.
Toch zijn er enkele pijpen die ik uitsluitend met veel aandacht rook. Sommige modellen van mijn favoriete merk (guess), mijn LOTR-pijpen, mijn meerschuimers en enkele kunststukjes zoals bijvoorbeeld speciale modellen van Elie en Design Berlin en antuurlijk leespijpen/churchwarden-modellen. Ze zijn daarmee zeker niet minder favoriet, maar dat zijn eigenlijk de echte hobby-pijpen waarvoor ik wat extra aandacht mag besteden aan de rooksessie. Dus eigenlijk... juist daarom favoriet? Want écht met het pijproken bezig?
En dan rook ik best wat pijpen op een dag die (ik schaam me een beetje voor het volgende) het best te omschrijven zijn als "achteloze rooksessies". Zoals tijdens autorijden of tijdens werken aan de computer. Ik stop dan een pijp, soms met best speciale tabak, en rook die pijp leeg. Ergens op de achtergrond ben ik me dan bewust van het heerlijk genieten van die pijp, maar eigenlijk ben ik niet zeer bewust met die pijp bezig. Rook ik tijdens die activiteiten NIET, dan merk ik dat gemis meteen. Mijn aandacht ligt dan voornamelijk op wat ik aan het doen ben, náást dat pijproken. En toch kan ik dan niet zónder die pijp, ook al is het qua aandacht op de achtergrond.
En zulke rooksessies gaan bij mij het beste met een rechte pijp of een "ouwe getrouwe" die ik al minstens 10 jaar heb en van voor naar achter en van binnen naar buiten ken. Dan is een recht model of een "ouwetje" wel favoriet.
Bij tabakskeuze idem: voor die "achteloze rooksessies" liever een gemakkelijke tabak die ik al jaren ken, voor die pijp met aandacht, ook een wat moeilijkere tabak of een nieuwe uitproberen.
En zo varieert dat dus van het aandachtig inroken van een kunstwerkje als een nieuwe, dunwandige Elie pijp met een neutralere tabak die ik niet vaak rook, tot een achteloze rooksessie in een kaarsrecht pokermodel van Winsløw en een Planta Black Vanilla, Indigo of Kentucky Bird als tabakje.
-
wow W.C.,dan heb jij een mooi stuk in handenEn zo varieert dat dus van het aandachtig inroken van een kunstwerkje als een nieuwe, dunwandige Elie pijp
ik denk dat ik die pijp ken....
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

beat down babylon!!
Clan-smoker
Ghe ghe, in bovenstaande voorbeeld doelde ik op deze:witte rasta schreef:wow W.C.,dan heb jij een mooi stuk in handenEn zo varieert dat dus van het aandachtig inroken van een kunstwerkje als een nieuwe, dunwandige Elie pijp
ik denk dat ik die pijp ken....
http://www.eliesfreehandpipes.com/index ... liegance_2
Dit soort pijpen rook ik niet (ondoordacht) in de auto of wanneer ik druk aan de computer werk. Echt pijpjes voor het aandachtig bezig zijn met deze rookhobby.
- Wallace
Ik merk wel wie de scepter zwaait in huize Collector (bij mij is het niet anders hoorWinslow Collector schreef:Dukdalf schreef:...., je handen zitten er langer aan dan aan je vrouw (ik spreek voor mezelf hier), dus dat kweekt een heel bijzondere band. ...Hilarisch.
En een pijp zanikt niet aan je hoofd: "doe dit, doe dat, mijn zus zo, mijn moeder zei dan weer dat, ruim je sokken eens op". En het zal een pijp worst zijn of jij vandaag aan de beurt bent voor de afwas.![]()
PS: stoere mannenpraat, want gelukkig is Mevr. Collector niet zo.
PS 2: en nee, ze leest niet mee.

De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.
- Nekker
- Erelid
e
Dat is werkelijk een prachtig kunstwerk, dat werk van Elie zie ik zonder meer het liefste. Zo vind ik zijn Autumn-collectie in die aard, een lust voor het oog. Wie weet... Ooit!?Winslow Collector schreef: Ghe ghe, in bovenstaande voorbeeld doelde ik op deze:
http://www.eliesfreehandpipes.com/index ... liegance_2
Dit soort pijpen rook ik niet (ondoordacht) in de auto of wanneer ik druk aan de computer werk. Echt pijpjes voor het aandachtig bezig zijn met deze rookhobby.

Wat betreft mijn lievelingspijpen, dat is zo iets dat je niet kan uitleggen. Ikzelf heb een grote klik met een aantal pijpen en dat zijn vaak mijn minder fraaie pijpen. Toch rook ik ze dolgraag. Esthetiek heeft vaak niets te maken met of je al dan niet een klik zal hebben met de pijp, het kan wel helpen... Ik herken mezelf heel sterk in Rob zijn woorden, in de winkel zijn er veel potentieel pijpen die ik graag zie en mee naar huis wil nemen. Soms krijg ik achteraf de klik en word ik er beste vrienden mee, maar soms komt de klik nooit. Dan gaat die pijp opzij liggen en vergeet ik ze, meestal geef ik ze dan gewoon weg.
Een mooi voorbeeld is dat ik onlangs via Flakeroker een leuke Prince kon kopen. Ik rook hem met veel respect, want zoals jullie ben ook ik op de hoogte gebracht van zijn toestand. Het maakt een mens nederig en ik onderhoud zijn spullen met veel liefde. Omdat hij nog wat pijpjes over had, deelde hij die uit. En zo kreeg ook ik in mijn pakketje naast die mooie Prince een heel erg mooie Savenelli. Hoewel ik die pijp aanvankelijk niet had gekozen rook ik hem nu bijna dagelijks en die Prince een pak minder. Geen idee waarom...
Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
- pipealicious
Voor mij is het onstaan van je favoriete pijp of pijpen een beetje een sneeuwbaleffect.
Op een bepaald moment, omwille van een of andere toevallige reden misschien, grijp je net iets vaker naar die ene pijp. Die ontwikkelt een mooie egale koollag en gaat alsmaar droger en lekkerder roken, waardoor je er automatisch weer meer naar grijpt. En op die manier rolt die pijp in het vakje van de favoriet.
Een ander voorbeeld: Op een bepaalde dag kocht ik een oude Dunhill shell billiard op ebay. Wow, eindelijk was ik in het bezit van een echte oude Dunhill. Dat moest en zou m'n dagelijkse pijp worden. De werkelijkheid was anders: ze had een sterke ghost van zware tabakken (ik denk ropes of twists), ze rookt altijd warm en gaat pruttelen. Resultaat, ik heb een Dunhill maar gebruik ze nauwelijks.
Op een bepaald moment, omwille van een of andere toevallige reden misschien, grijp je net iets vaker naar die ene pijp. Die ontwikkelt een mooie egale koollag en gaat alsmaar droger en lekkerder roken, waardoor je er automatisch weer meer naar grijpt. En op die manier rolt die pijp in het vakje van de favoriet.
Een ander voorbeeld: Op een bepaalde dag kocht ik een oude Dunhill shell billiard op ebay. Wow, eindelijk was ik in het bezit van een echte oude Dunhill. Dat moest en zou m'n dagelijkse pijp worden. De werkelijkheid was anders: ze had een sterke ghost van zware tabakken (ik denk ropes of twists), ze rookt altijd warm en gaat pruttelen. Resultaat, ik heb een Dunhill maar gebruik ze nauwelijks.
- dewitte
Re: e
Als je wil heb ik nog wel een falcon voor je liggen Nekker. Hij heeft een apple bowl, maar is uiteraard wel gebruikt.Nekker schreef: Dat gezegd zijnde begin ik meer en meer gewonnen te worden voor eens een Falcon uit te proberen. Zijn handigheid wat betreft reizen en zijn naar verluid sublieme rookeigenschappen, hebben me toch wel nieuwsgierig gemaakt.
- Nekker
- Erelid
Pb'tje voor dewitte! 

Groet, Nekker
- janneman
- Contacteer:
Die 'inner circle' van een beperkt aantal echt trouwe pijpen van Robvoorburg herken ik helemaal. En ik denk dat Pipelicious ook wel een punt raakt dat ik herken, die favorieten zijn doorgaans inderdaad veel gerookt, en ontlenen waarschijnlijk een fors deel van hun kwaliteit aan de veel roken. Iets vergelijkbaars heb ik ook met tabakken, vandaar dat ik dingen als Neptune en baai als oude getrouwen kan noemen.
Veranderingen, zowel in pijpen als in tabakken, worden in elk geval voor een deel, door invloeden van buitenaf in gang gezet. Jaren was de combinatie van Neptune en Friesche Heerenbaai mijn vaste tabakscombi. Toen die Friese Heerenbaai hier in de buurt lastiger te krijgen was (niet meer in Sittard) verdween die langzaam naar de achtergrond, zonder dat daar een vaste baai voor terug kwam. En toen gingen we naar de Semois... Dank Paasei!
Met de vaste pijpen is het al net zo. Door af en toe veranderende gewoonten in mijn leven zijn er ook veranderingen in mijn groepje trouwe pijpen. Door wat Franse schilderreizen kwam de gewoonte van koffie op een terrasje in mijn leven, en die gewoonte blijkt perfect te passen bij de Falcon's, waardoor ik die veel meer rook dan ik tevoren ooit verwacht had. Ik had al heel lang een vergelijkbaar pijpje (Supertwist), en hoewel dat lange tijd een genoeglijke roker was, waren die Falcon's zonder mijn vrijdagse koffie bij Tapas nooit zo populair geworden.
Veranderingen, zowel in pijpen als in tabakken, worden in elk geval voor een deel, door invloeden van buitenaf in gang gezet. Jaren was de combinatie van Neptune en Friesche Heerenbaai mijn vaste tabakscombi. Toen die Friese Heerenbaai hier in de buurt lastiger te krijgen was (niet meer in Sittard) verdween die langzaam naar de achtergrond, zonder dat daar een vaste baai voor terug kwam. En toen gingen we naar de Semois... Dank Paasei!
Met de vaste pijpen is het al net zo. Door af en toe veranderende gewoonten in mijn leven zijn er ook veranderingen in mijn groepje trouwe pijpen. Door wat Franse schilderreizen kwam de gewoonte van koffie op een terrasje in mijn leven, en die gewoonte blijkt perfect te passen bij de Falcon's, waardoor ik die veel meer rook dan ik tevoren ooit verwacht had. Ik had al heel lang een vergelijkbaar pijpje (Supertwist), en hoewel dat lange tijd een genoeglijke roker was, waren die Falcon's zonder mijn vrijdagse koffie bij Tapas nooit zo populair geworden.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Arno
- Contacteer:
Favo pijp... Moeilijk.. Moeilijk omdat in veel pijpen 1 tabak echt lekker smaakt. Die magische klik tussen een tabak en pijp bedoel ik dan. Maar goed, mijn Winslow Harlekin (http://postimage.org/image/ya2q3mr2p) en Dunhill shell briar (http://postimage.org/image/pdiujivcz) zijn mijn favo voor niet-latakia en aromatische tabakken. Voor de latakia tabakken grijp ik vaak naar een Dunhill prince (http://postimage.org/image/g0sd9p1q3) en een GBD prince (http://postimage.org/image/accu3wgdx). Hoewel de Dunhill Shell Briar prince (http://postimage.org/image/kejfssvnn) zich in rap tempo een weg naar de top aan het banen is!
- dewitte
Hier is de David Jones poker de beste roker. Vrij onbekend Amerikaanse pijpenmaker maar echt een superpijp. Ik weet dat Huub ook een heeft, misschien kan hij zijn bevindingen hierover laten weten.
Tweede plaats is voor een Comoy's rhodesian, die elke latakia tabak een extra schwung geeft. Moelijk te beschrijven maar deze pijp geeft latakia tabakken een klein beetje een heerlijke zoete toets mee. En de laatste ereplaats is toch wel weggelegd voor een Edelacour van Elie, waar ik enkel nightcap uit rook.Die man weet toch met wat hij bezig is.
Tweede plaats is voor een Comoy's rhodesian, die elke latakia tabak een extra schwung geeft. Moelijk te beschrijven maar deze pijp geeft latakia tabakken een klein beetje een heerlijke zoete toets mee. En de laatste ereplaats is toch wel weggelegd voor een Edelacour van Elie, waar ik enkel nightcap uit rook.Die man weet toch met wat hij bezig is.
- Bommel
Mijn collectie pijpen heb ik in twee gedeeld.
Ik heb buiten pijpen, deze worden gerookt tijdens b.v. wandelingen met de honden, anderen zijn binnen pijpen.
Allen zijn favoriet en worden regelmatig gerookt.
Echter valt het mij op, en wat al eerder gezegd is, dat de wat oudere doorrookte de lekkerste zijn om te roken.
De komende tijd betekent het voor mij hard werken.
Ik heb buiten pijpen, deze worden gerookt tijdens b.v. wandelingen met de honden, anderen zijn binnen pijpen.
Allen zijn favoriet en worden regelmatig gerookt.
Echter valt het mij op, en wat al eerder gezegd is, dat de wat oudere doorrookte de lekkerste zijn om te roken.
De komende tijd betekent het voor mij hard werken.

- culann
Phoeh, favoriete pijpen, moeilijk... Heb verschillende pijpen, wat ik vooral merk is dat er een drie deling in mijn collectie zit. Pijpen die ik min of meer dagelijks rook. Pijpen die ik nauwelijks of niet rook. En een aantal pijpen die ik weinig maar wel graag rook. Die laatste groep zijn de wat onpraktische modellen, zoals m'n Peterson leespijp, een Goudse lakpunt en de Big Ben Callabash. Hoewel die callabash toch wel minimaal wekelijks gerookt wordt. De niet of amper gerookte exemplaren zijn pijpen die kwalitatief niet voldoen of waar ik simpelweg tot nu toe geen klik mee heb kunnen krijgen. Wat betreft de veel gerookte pijpen dat zijn gewoon voor mij allemaal prettig rokende pijpen. Ongeacht het uiterlijk. Echter in deze groep springen er twee duidelijk boven uit. Bieden een soort van klein pot model. Een BC Flamme en een Pfeiffen Timm. Wellicht dat dit dan mijn favoriete pijpen zouden kunnen zijn... Van dit model zou ik dan graag ook nog een extra pijp willen aanschaffen, benieuwd of het inderdaad aan het model ligt, of dat het toevallig twee uitstekende pijpen zijn...