Ideetje: pijp van de maand

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Mus

Ideetje: pijp van de maand

Bericht door Mus »

Even voortbordurend op de Pijproker-van-het-jaar-topic van Bolle, en schaamteloos het idee jattend van het Duitse pijprokersforum: wat zouden men ervan vinden als we elke maand een Pijp Van De Maand-verkiezing houden?

Even brainstormen:
  • Elke maand is er een thema zoals:
    • mooiste pijp die deze maand gekocht is
    • mooiste freehand
    • mooiste olijfhouten/meerschuimen/ander materiaal pijp
    • mooiste Savinelli/Winsløw/Big Ben/Peterson/ander merk
    • mooiste billiard/Oom Paul/bulldog/nosewarmer/ander model
    • etc.
  • Elk PRF-lid kan één pijp uit zijn/haar collectie voordragen (met foto), en aan het einde van de maand is er een verkiezing waarbij alle PRF-leden de winnaar kiezen. Op jezelf stemmen mag, maar net zoals bij de parlementsverkiezingen wordt het aan de wellevendheid van de kandidaat overgelaten of hij/zij op zichzelf stemt of op een ander.
  • Eventueel kan er aan het eind van het jaar een verkiezing gehouden worden voor de Pijp Van Het Jaar, waarbij alle maandwinnaars nog eens tegen elkaar "strijden".
  • De prijs voor de winnaar bestaat uit eeuwige roem. :mrgreen:
Ik houd me aanbevolen voor uw aller inbreng :)

Generaal

Re: Ideetje: pijp van de maand

Bericht door Generaal »

Lijkt me wel 'n leuk en haalbaar initiatief, Mus. =D>
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Peregrijn

Bericht door Peregrijn »

Klinkt als een leuk idee Mus, en beter goed gejat dan slecht verzonnen hè (bovendien een Duits forum... jij de fiets van je opa nog terug gezien na 45?) :mrgreen:
Vraag me alleen wel af of we bij het stemmen dan puur en alleen af gaan op het uiterlijk van de pijp of dat we er ook andere criteria bij zouden kunnen/moeten betrekken?

Enfin, maar eens kijken wat de animo is.
Afbeelding

Immler

Bericht door Immler »

Na de Voice of Holland, Holland got Talent, Idols, The X-factor en The winners is nu deThe Pipe of the Month.

Op TV doe ik al het mogelijke om dergelijke shows te vermijden en helaas gaat dit ook op voor de pijpverkiezing.
Ik ben nog niet zo lang aan de pijp maar lang genoeg om te weten dat een mooie pijp vaak niet zegt over het rookgenot.
Bovendien zijn voorkeuren voor uiterlijk zo persoonsgebonden dat ik er het nut niet echt van inzie.

Zoals je nu op dit heerlijke forum trots je nieuwe aanschaf kan tonen zonder in competitie te geraken is mij veel liever.

Bovendien leert de geschiedenis dat Duitsers niet altijd goede ideeën voortbrengen
Laatst gewijzigd door Immler op 26 apr 2012 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik persoonlijk ben ook niet echt zo voor het competitieve van zulke zaken te vinden. Wat misschien wel een leuk idee is, los van ieder zijn collectie een pijp van het jaar verkiezen. Een topic openen en daar post iedereen plaatjes in van een pijpenmaker en zijn creatie. En met een poll verkiezen we uiteindelijk het mooiste model. Zo zetten we een pijpenmaker in het licht en kan iedereen op een ongedwongen manier de onbekendere pijpenmakers en hun creaties leren kennen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Leuk idee, alleen de eerste jaargang wordt niet spannend,.... *denkend aan de Vulcano van Vandaahl* :D
Afbeelding

belphegor

Bericht door belphegor »

Nou ik vind dit wel een redelijk goed idee.
Er zijn hier zat mensen op het forum die zeer regelmatig een pijp kopen.
Echter de kans dat dezelfde persoon wint is wel vrij groot daar er hier ook flink wat leden zijn die maar af en toe een pijp kan roken.

Misschien kan je het dan beter per kwartaal of per half jaar doen.
En dan mag iedereen uiterlijk 2 a 3 pijpen opgeven voor de pijp van het kwartaal/half jaar.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Ik ben totaal niet competitief ingesteld, dus deze laat ik aan mij voorbij gaan.

Bommel

Bericht door Bommel »

Ben ook niet zo van wedstrijdjes.
Maar het idee van Nekker kan een uitgangspunt zijn om de pijpmaker van het jaar te contacten voor de daarop volgende PRF jaarpijp.
( zonder reservering van nummers) :mrgreen:
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Bommel schreef: ( zonder reservering van nummers) :mrgreen:
KOEST! Bommel, terug in je mand! :twisted: :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Nu heb je heer Bommel, tegen zijn voorstel in, toch
op z'n nummer gezet. :lol:

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Zoveel pijprokers, zoveel meningen. Niets voor mij in ieder geval.

Mus

Bericht door Mus »

Peregrijn schreef:Vraag me alleen wel af of we bij het stemmen dan puur en alleen af gaan op het uiterlijk van de pijp of dat we er ook andere criteria bij zouden kunnen/moeten betrekken?
Aangezien de winnaar gekozen wordt aan de hand van foto's gaan we inderdaad alleen maar af op het uiterlijk; hoe goed of slecht een pijp rookt is zelden aan een foto te zien.

Even ter aanvulling: in mijn "plan" geldt de regel dat een voorgedragen pijp in eerste plaats bedoeld moet zijn om te roken. Een pijp die vooral bedoeld is als souvenir (lees: rommel voor toeristen) of kunst- of verzamelobject is op voorhand van deelname uitgesloten.
Immler schreef:Ik ben nog niet zo lang aan de pijp maar lang genoeg om te weten dat een mooie pijp vaak niet zegt over het rookgenot.
Bovendien zijn voorkeuren voor uiterlijk zo persoonsgebonden dat ik er het nut niet echt van inzie.
Voorkeur voor het uiterlijk is inderdaad persoonsgebonden, maar het is juist de vormgeving van de pijp die bij deze verkiezing het criterium vormt. Ik weet niet hoe het voor de anderen is maar ik zie hier regelmatig een pijp voorbijkomen die ik erg mooi vind maar die ik zelf nooit zou kopen. De hoeveelheid esthetisch genoegen en rookgenot die een pijp zijn eigena(a)r(esse) geeft staat los van de mening van andere PRF-leden. Daarnaast denk ik dat een pijp die niet goed rookt vrij snel uit de collectie van de eigenaar zal verdwijnen.
belphegor schreef:Nou ik vind dit wel een redelijk goed idee.
Er zijn hier zat mensen op het forum die zeer regelmatig een pijp kopen.
Echter de kans dat dezelfde persoon wint is wel vrij groot daar er hier ook flink wat leden zijn die maar af en toe een pijp kan roken.
Uiteraard mag je elke pijp uit je collectie voordragen, ook die je al jaren hebt, mits deze voldoet aan het thema van de desbetreffende verkiezing.
Winslow Collector schreef:Zoveel pijprokers, zoveel meningen.
Juist daarom lijkt me zo'n verkiezing wel leuk.

Generaal

Bericht door Generaal »

Wat miss ook 'n mooi iets kan zijn, Je meest gerookte pijp, krijg je meteen 'n feeling met de bezitter en z'n voorkeuren. En natuurlijk ook veduidelijken waarom je hem het meest rookt.
one pipe, one voice / person.

Verder denk ik dat bv iemand die 'n uitgesproken voorkeur heeft voor 'n bent, de rechte stelen zowiezo al aan zich laat voorbij gaan, hiervoor misschien ook es 'n peiling..zodat we kunnen afleiden wat nu de meest gekozen vorm is...full bent, 1/3 bent enz..
My 2 cents.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Animalis

Bericht door Animalis »

Leuk idee! En als je gaat kijken naar de compositie van een foto hoeft het niet alleen om de pijp te gaan maar om het gehele plaatje.

Mus

Bericht door Mus »

Generaal schreef:Wat miss ook 'n mooi iets kan zijn, Je meest gerookte pijp, krijg je meteen 'n feeling met de bezitter en z'n voorkeuren. En natuurlijk ook veduidelijken waarom je hem het meest rookt.
one pipe, one voice / person.
Dat kan ook, maar er zijn ook forumleden met een vrij uitgebreide collectie die dus niet zomaar aan kunnen geven welke pijp duidelijk hun meest gerookte of favoriete pijp is, ook omdat er aan een pijp vaak herinneringen verbonden zijn of simpelweg omdat een pijp voor de ene tabak meer geschikt is dan voor de andere.
Generaal schreef:Verder denk ik dat bv iemand die 'n uitgesproken voorkeur heeft voor 'n bent, de rechte stelen zowiezo al aan zich laat voorbij gaan
Het gaat hier uiteraard niet om welke pijp je zelf zou kopen, maar welke je het mooiste vindt. Bovendien is stemmen niet verplicht, dus als je geen enkele pijp mooi vindt stem je niet. Desnoods voegen we een optie toe om blanco te stemmen ;)
Animalis schreef:Leuk idee! En als je gaat kijken naar de compositie van een foto hoeft het niet alleen om de pijp te gaan maar om het gehele plaatje.
Dan zou het meer om de foto gaan en niet meer om de pijp zelf, en ik vermoed dat de meeste forummers voor zoiets de apparatuur, computerprogramma's, kennis, ervaring en/of handigheid niet hebben.

Pieter

Bericht door Pieter »

Ik zie het nut niet helemaal. Als je dit wilt doen, schiet er dan gewoon een paar mensen voor aan en doe het.

Waarom moet overigens kenbaar zijn welke pijp het mooist is?

Als er 50 pijprokers zijn die stemmen en 49 pijpen om op te stemmen, dan wint er één, en dat is de pijp met twee stemmen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Mus

Bericht door Mus »

Pieter schreef:Ik zie het nut niet helemaal. Als je dit wilt doen, schiet er dan gewoon een paar mensen voor aan en doe het.

Waarom moet overigens kenbaar zijn welke pijp het mooist is?
Waarom niet? :mrgreen:
Pieter schreef:Als er 50 pijprokers zijn die stemmen en 49 pijpen om op te stemmen, dan wint er één, en dat is de pijp met twee stemmen.
49 pijpen gaan we niet halen, gezien de thema's die er zijn. Het kan voorkomen dat geen enkele pijp uit je collectie voldoet aan het thema, of dat er juist meerdere zijn die eraan voldoen.

Plaats reactie