Amphora

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Amphora

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Daar ik vandaag een (nieuwe) Amphora pijp aan de collectie heb kunnen toevoegen heb ik even gegoogled naar het speciale systeem van deze pijpen. Gezien het feit dat ik op ons forum niets erover kon vinden de volgende info: (bron: hetpijpenhuis.nl)

Afbeelding


Amphora pijpen hebben een speciale ring aan het mondstuk waarbij koele lucht word ingelaten.
Door de ring te verdraaien kunt u de koele luchttoevoer regelen.
Als u de toevoer afsluit rookt de Amphora pijp als een gewone filterpijp.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

heb hem ook in de tabakszaak bekeken,
is gewoon een soort valse lucht wat je zit te happen lijkt mij...
wat is je rookervaring ermee?

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

multiballs schreef:heb hem ook in de tabakszaak bekeken,
is gewoon een soort valse lucht wat je zit te happen lijkt mij...
wat is je rookervaring ermee?
Heb hem vandaag bij ome Haddocks in Maastricht afgehaald, was wel bijzonder door dat systeem en was ontzettend vriendelijk geprijsd.
Oke, antwoord op je vraag: Ja, het is een kleine opening die je traploos open kunt zetten zodat je gewone omgevings-lucht meetrekt. Of het werkt weet ik nog niet. Ik zal ze een dezer dagen gaan roken en berichten.
Als je het ventiel sluit is het trouwens een gewone pijp. Wellicht heeft nog iemand zo'n pijp en heeft er al ervaringen mee. Misschien onze "Pijp Paus"? :lol:
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

multiballs schreef:heb hem ook in de tabakszaak bekeken,
is gewoon een soort valse lucht wat je zit te happen lijkt mij...
wat is je rookervaring ermee?
Dat lijkt mij ook, Multiballs. Puur theoretisch hoor, maar het lijkt mij dat je valse (koele) lucht meezuigt met de warme rook van de tabak. Hierdoor zou ik bang zijn om te denken lekker koel te zitten roken en ondertussen mijn vingers te verbranden aan de gloeiend hete ketel. Want de warmte van de rook in je mond is niet meer de graadmeter om de warmte in de pijp te beheersen.

Maar zoals gezegd: theoretisch beredeneerd. Heb er zelf geen ervaring mee en ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen, Tweetakt.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Hans... Ook ik ben benieuwd hoe deze pijp rookt. Ik kan mezelf er geen voorstelling bij maken, want het lijkt mij of je net een sigaar met een gaatje of scheurtje in het dekblad rookt. Ik lees je ervaring graag...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Aangezien dat jullie ook nieuwsgierig zijn heb ik ze net maar gestopt met MB Virginia no 1. Aansteken met het ventiel dicht voor maximale trek. Toen ze goed brandde het ventiel open gezet. Je merkt goed dat de weerstand afneemt (9 mm filter inside), en dat de rook koeler wordt. Het werkt dus zeker. Het is een ideale pijp voor ex sigarettenrokers. Je stookt de pijp niet zo heet en je wordt ahw gedwongen zachtjes te roken. Je moet natuurlijk wel niet je zuigkracht gaan opvoeren want dan ben je weer terug bij af. Het lijkt me ook een perfekte pijp om onbekende zware tabakken te roken. Je kunt de concentratie zelf regelen. Buiten het feit dat ik wel hou van zulke gimmicks vind ik het een goed systeem. Bij een gewone pijp heb je geen keuze bij deze wel en als je het even niet wil: ventiel dicht en hij rookt als ieder andere pijp.
Een ding weet ik nu al zeker: het wordt een favoriet in de persoonlijke top 3.
In het topic "nieuwe aanwinsten" zal ik zometeen wat foto's plaatsen.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Gebruikersavatar
robby
Berichten: 474
Lid geworden op: 10 feb 2011 17:37
Locatie: kozen

Bericht door robby »

ik heb ook een ampfora pijp ,met ventiel .
ik vind deze pijp lekker roken .
zeker om mee op wandeling te nemen met de honden , rookt bijten ook heef fijn
eens kijken bij nieuwe aanwinsten welk model je hebt gekocht.
veel plezier ermee

Haddocks
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 feb 2011 17:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Haddocks »

Amphora is een geliefde pijp. Ik verkoop deze met grote regelmaat.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Ik heb een paar weken geleden een Amphora pijpje van Joe overgenomen, zeker een fijn pijpje, dat zeker, maar de toevoeging van het verstelbare 'ventiel' doet mij niet zo heel veel, heb er wat mee geexpirimenteerd, maar eigenlijk laat ik het gewoon dicht staan, voor mij geen meerwaarde dus.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Ik heb er ook een paar. Ik moet zeggen dat de ring meetal dicht staat maar heel af en toe als ik een Amerikaanse tabak van Bijv G.L. Pease, of Cornell & Diehl rook waarin vrij veel vitamine N ( lees Nicotine) zit wil ik het schuifje nog wel eens een klein beetje open zetten om de rook, als het ware, een beetje te "verdunnen", zodat ik niet na een uurtje roken zit te suizebollen :wink:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

heb de mijne inmiddels weer te koop gezet,
rook hem eigenlijk te weinig,
maar komt mede door de andere pijpen die mij meer aanspreken

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Duidelijk verhaal. Ik denk dat het mij persoonlijk ook niets zou doen. Ik heb een hekel aan "valse" lucht door de pijp ook al wordt de rook hierdoor koeler. Ik hou over het algemeen wel van een stevige trek...
Maar zo heeft een ieder zijn voorkeuren.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

multiballs schreef:heb de mijne inmiddels weer te koop gezet,
rook hem eigenlijk te weinig,
maar komt mede door de andere pijpen die mij meer aanspreken
En ik heb haar gekocht en ben er erg tevreden over,mooie afwerking en rookt ook uitstekend.
Je kan er nog langzamer mee roken als een gewone pijp,je hebt dan ook bij bepaalde tabakken minder last van tong bite.
Ze heeft een lekkere grote diepe ketel dus perfect voor flake tabak,er kan makkelijk een hele flake in.

gr ton

Whitesnake

Re: amphora

Bericht door Whitesnake »

Heb 2 Amphora's en ben er erg blij mee. Zeker een van de betere pijpen!!!

Gebruikersavatar
Alvader
Berichten: 190
Lid geworden op: 28 feb 2012 16:14
Locatie: Doesburg

Amphora pijpen

Bericht door Alvader »

Ik was vorige week aan het loeren in de vitrine in Lenssen tabak in de Arnhemse binnenstad en mijn oog viel op een prachtige gestoffeerd koffertje met daarin vier Amphora pijpen uit de Samos serie; zie foto's. Allicht dat je kunt voorstellen dat ik enigszins smoor op deze mooie diep zwarte pijpen raakt, 75 euro pst en de hele set voor 275. Afijn klonk vrij aanlokkelijk.
Echter viel me een soort van schuifje op, wat in het mondstuk zit, wat van rechts naar links geschoven kan worden. Het zogenaamde gepatenteerde ARS-air regulation system. In het kort: een traploos instelbaar lucht inlaat systeem wat de rook koeler zou kunnen maken voor de wat onervaren pijproker. Nu wist de verkoopster me eigenlijk ook niet meer te vertellen dan dat en rees de vraag bij mij of dit A: wel een toevoeging is aan het pijproken is? B: of het van degelijke kwaliteit zou zijn, ik denk namelijk niet dat losse bewegende onderdelen in een pijp thuishoren.
Is er iemand die dit systeem of deze type pijpen van Amphora kent of wel eens van een ander vernomen heeft hoe dit rookt? Ik zou het zonde vinden om een hele set te kopen (of beter gezegd krijgen met de verjaardag :lol: ) als achteraf blijkt dat het mooie ornamenten zijn voor in de kast, maar voor roken niet zo geschikt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'There was never a winner who wasnt a beginner'

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Amphora pijpen

Bericht door Eliminator »

Fraaie set Alvader,.. heb zelf een pijp gehad met een dergelijk luchtreguleersysteem en heb er absoluut geen profijt van gehad, de meerwaarde ontgaat mij volkomen !
Daarbij moet ik ook zeggen dat bij een 'schuif dicht'-stand er ook geen nadeel aan hangt, dan is het een 'normale' pijp zonder voor- of nadelen (qua luchtregulering),... dus mocht er een klik zijn moet het ook geen punt van twijfel zijn, doe wat je hart je ingeeft !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alvader
Berichten: 190
Lid geworden op: 28 feb 2012 16:14
Locatie: Doesburg

Re: Amphora pijpen

Bericht door Alvader »

Eliminator schreef:dat bij een 'schuif dicht'-stand er ook geen nadeel aan hangt, dan is het een 'normale' pijp zonder voor- of nadelen (qua luchtregulering)
Tsja dat ging ook door mijn gedachten, ik vond het enigszins een domper toen ik die schuifjes zag en hoorde waarvoor ze diende, want de pijpen zien er inderdaad erg mooi uit!
Misschien maar even verder kijken voor een potentieel verjaardagscadeau. ;p
'There was never a winner who wasnt a beginner'

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Amphora pijpen

Bericht door metaltommy »

mocht je je een estate pijp ( 2dehands dus ) zien zitten, er worden hier( pijprokersforum-marktplaats) mooie pijpen tegen zeer fatsoenlijke prijzen aangeboden, helemaal nagekeken en schoongemaakt.

http://marktplaats.puffaway.nl/index.py
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Amphora pijpen

Bericht door culann »

Het is een mooie serie om te zien! Zeker wel, maar als ze niet fijn blijken te roken, dan zit je wel gelijk met 4 stuks... Vooral in het begin is het denk ik verstandiger om juist verschillen in modellen, merken en soorten te ontdekken. Grote/kleine kop, recht/krom, lang/kort. Op de marktplaats op dit forum en http://www.puffaway.nl, oa via Annie69 zijn 2ehands pijpen te verkrijgen. Een aanrader! Voor zeer redelijke prijzen, kwalitatief goede en mooi schoongemaakte pijpen! Moet je echter wel niks tegen door anderen gebruikte pijpen hebben natuurlijk...
Net zoals de zoektocht naar de ideale tabak, is ook de zoektocht naar de ideale pijp een mooie tocht! :D

Ps, wat estate pijpen betreft was metaltommy me voor

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Amphora pijpen

Bericht door culann »

culann schreef: Net zoals de zoektocht naar de ideale tabak, is ook de zoektocht naar de ideale pijp een mooie tocht! :D
Vergat er bij te vermelden dat uiteindelijk zal blijken dat er niet één ideale tabak en één ideale pijp zal blijken te zijn... :roll: Wat de zoektocht alleen maar leuker maakt :P

Whitesnake

Re: Amphora pijpen

Bericht door Whitesnake »

Amphora's zijn heel goede pijpen, zonder meer. Je hebt zeker waar voor je geld.
Wat dat regelsysteem voor de lucht betreft...ik zie er 't nut niet van in.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Amphora pijpen

Bericht door Bommel »

Ik heb zelf nog nooit een Amphora pijp gerookt, dus kan niet spreken van enige kennis van het schuif/lucht systeem, maar wat ik hierboven lees heeft het geen voor en nadeel.
Ik zou je adviseren niet gelijk de hele set te kopen als je hartje van rikketik boem de boem doet bij deze set maar koop er een om uit te proberen of deze serie je bevalt.
Overigens vind ik het nogal een prijsverschil per stuk 75.- of per set 275.-.
De setprijs gedeeld door 4 is bij mij 68.75.
Ik zou proberen af te dingen.
Het zijn wel hele mooie pijpen.
Afbeelding

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Amphora pijpen

Bericht door antonius »

Nou iki zelf heb 2 amphora pijpen en moet zeggen dat de rook koeler en de tabak minder scherp smaakt met de schuif open.
Het zijn echte alles branders,kunnen alles aan.
Ik vindt ze super roken,makkelijk en gaan toch niet snel uit.
al met al ben ik er echt tevreden mee.
Ik heb deze twee luchthappers over genomen van andere forum leden,dus niet nieuw gekocht.
Maar geen moment spijt van gehad,zijn wel 9 mm filter pijpen

gr antonius

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Amphora pijpen

Bericht door jarnogab »

Ik vind het alleszins mooie pijpen. Een hele set hoef ik niet, maar ik zou heel tevreden zijn met eentje.
Dat van die schuif wist ik niet. Als ik het zo lees, is er eigenlijk niemand ontevreden over. Of de ene vind het geen meerwaarde hebben, en laat de schuif dicht. Of de andere vind het juist wél interessant en gebruikt de schuif zoals bedoeld.

Goed, dan kan je praten over het feit of je dan wel zo'n pijp moet aanschaffen als je het op voorhand niet weet, of ervoor kiest om de schuif dicht te laten, maar voor gemiddeld een 75 euro per stuk voor esthetisch mooie pijpen die bovendien blijkbaar goed roken... dan vind ik het de moeite waard te proberen.

Helaas is dat met veel dingen het geval...

Het zou tof zijn als je later eens laat weten wat je beslist hebt. :wink:
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Alvader
Berichten: 190
Lid geworden op: 28 feb 2012 16:14
Locatie: Doesburg

Re: Amphora pijpen

Bericht door Alvader »

Dank jullie allemaal voor de reacties! Ik laat het idd maar eens bezinken en wie weet wat daar uit komt. Wat gebruikte pijpen betreft: daar heb ik, mits goed schoon gemaakt en onderhouden, geen enkel probleem mee. Sterker nog de Big Ben challenger van Annie69 zie ik wel ziiten eigenlijk. Misschien daar maar eens over na gaan denken.
Wel leuk om te lezen dat degene die de pijpen kennen er toch enigzins positief over zijn! :D
'There was never a winner who wasnt a beginner'

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Amphora pijpen

Bericht door dr. Watson »

Ik heb een Amphora pijp gehad en weggegeven. Het schuifje vind ik alleen maar flauwekul en waarschijnlijk bedacht door een niet-pijproker.
Zijn het allemaal filterpijpen? Misschien ligt je voorkeur wel bij filterloos? Vergeet niet dat je je geld maar 1 keer kunt uitgeven en dat er talloos veel pijpen zijn die je waarschijnlijk mooier zult vinden: je moet ze alleen nog tegenkomen. De geboden prijs vind ik veel te duur.
Gediplomeerd Clan Roker

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Amphora pijpen

Bericht door robvoorburg »

Als starter zou ik voor zo'n schuifje gevoelig geweest zijn.
Aangezien ik dit systeem nooit bij andere merken toegepast
heb gezien betwijfel ik het effect ervan.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Amphora pijpen

Bericht door Mus »

Ik heb ook een Amphora-met-schuifje gehad, en zoals velen hier ontgaat mij het nut ervan ook. Met het schuifje dicht rookt hij zoals we van een pijp van de firma Gubbels gewend zijn: goed. Met het schuifje open zuigt hij alleen valse lucht aan, en zoals ik al eerder zei: als ik lucht aan wil zuigen haal ik wel adem.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Amphora pijpen

Bericht door Luys »

Mus schreef:als ik lucht aan wil zuigen haal ik wel adem.
Trust me: als je niet wil haal je ook adem, anders was je er niet meer! :P
Pijproker des forums

Plaats reactie