Formule 1

Naast het pijproken natuurlijk ...
The_Undertaker
Administrator

Re: Formule 1

Bericht door The_Undertaker »

Beide waar, maar ik betwijfel of Ricciardo 'm aan kan.. Of is dat wishful thinking :lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Tobias Tobit

Re: RE: Re: Formule 1

Bericht door Tobias Tobit »

The_Undertaker schreef:Beide waar, maar ik betwijfel of Ricciardo 'm aan kan.. Of is dat wishful thinking :lol:
De tijd zal het leren. Fingers crossed.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Tobias Tobit

Dit kan gewoon niet waar zijn! Hoe krijg je het voor elkaar om op zo'n manier geschiedenis te schrijven. Ik heb de laatste tien rondes van deze race met een hartslag van 180 op het puntje van mijn stoel gezeten. Ongelooflijk. De laatste keer dat ik zo heb meegeleefd met sport op tv was toen Barney voor het eerst wereldkampioen werd op Lakeside.

Toegegeven de kans werd Max in de schoot geworpen maar om dan de rust te behouden en die kans ook te pakken daar moet je een groot kampioen voor zijn. Gezien de huidige situatie gaat hij dat ook zeker nog een keer worden.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

The_Undertaker
Administrator

Natuurlijk geluk gehad doordat de twee Mercedessen elkaar eraf kegelden, én dat ie toch Vettel terug kon pakken vlak na de start. Dat is wellicht niet helemaal hoe je zou willen winnen, maar kom op, eerste race voor dit nieuwe team, twee weken geleden nog in een andere auto, en nu bovenop het podium, wat een eindbaas!! Dit overtrof mijn stoutste verwachtingen..

Afbeelding

Ongelofelijk...

Olav Mol die het niet droog hield, en ik moet toegeven.. :roll:

De kans werd 'm nou niet helemaal in de schoot geworpen, vind ik, hij heeft er toch voor moeten strijden om zijn P1 te behouden. Gelukkig de betere bandenstrategie, maar ook daar moet je met het team voor werken en rekenen. Superstrak hoe hij Raikkonen nét ver genoeg achter zich wist te houden, waar het er voor mij op leek alsof Raikkonen toch minder voorzichtig was met de bandjes, en meer leek te glijden in vergelijking met Verstappen. Prachtig!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Tobias Tobit

Ik bedoelde ook niet echt in de schoot geworpen maar alles viel wel zijn kant uit. Ik dacht nog dat die laatste set banden de finish niet gingen halen en dat ie dan weer op mindere strategie vierde of vijfde zou worden. En als de Mercedessen niet weg waren gevallen had hij het nooit gered. Maar de Taoist in mij zegt het heeft zo moeten zijn. Prachtig Pinkster kado zo voor mij. Ik ga het lekker vieren met een biertje en misschien ook nog wat sterkers.

Tobias Tobit

Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Hoewel de bandenstrategie natuurlijk een keuze is, en geen kwestie van geluk. Het wegvallen van de Mercedessen weer wel, maar dan nog had er, blijkbaar, een P3 in gezeten.

Ook ik dacht dat zijn laatste set banden het niet zouden houden, en verwachtte dat ze nog een rondje of 10 op de supersofts zouden gaan knallen, maar toen ze eenmaal de 60 ronden gepasseerd waren met nog 6 te gaan, en de rondetijden nog lekker constant waren én zijn banden er nog beter uit zagen dan die van Raikkonen, met Vettel die een kleine 5 seconden achterstand had, toen begon ik toch wat te dromen...

Ongelofelijk...

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci »

Altijd samen gekeken. Afgelopen 6 jaar niet meer maar nu weer draadje opgepakt en het is weer leuk! Gaat nog wat worden in de toekomst en voor nu al geschiedenis!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Tobias Tobit

Ja dat was voor mij ook het moment dat ik erin ging geloven. Die laatste rondes waren een aanslag op mijn hart.

Ik ben ook geen emotioneel mens maar moest toch ook even met mijn ogen knipperen toen het Wilhelmus klonk.

The_Undertaker
Administrator

Tobias Tobit schreef: Ik ben ook geen emotioneel mens maar moest toch ook even met mijn ogen knipperen toen het Wilhelmus klonk.
Het Wilhelmus zal me aan m'n aars corroderen, maar die overwinning gewoon.. en het emotionele commentaar van Olav Mol, prachtig!

En tja, Max bewees weer dat hij gewoon de regie weet te houden. Goede controle over de bandenslijtage, enzovoorts.. Zijn banden waren net een rondje ouder dan die van Raikkonen, en zagen er beduidend beter uit. Pfieuw, kan nog wel even doorgaan zo, genieten!

Tobias Tobit

The_Undertaker schreef: Het Wilhelmus zal me aan m'n aars corroderen

Wij begrijpen elkaar nogaleens verkeerd. Het Wilhelmus an zich doet mij ook niet veel het ging om de emotie van het moment. Max en Jos met rooie oogjes, de adrenaline die uit begint te werken en einde aan het jarenlange wachten als fan op een Nederlandse overwinning. Dat viel dan allemaal op zijn plaats tijdens het volkslied.

The_Undertaker
Administrator

Tobias Tobit schreef:
The_Undertaker schreef: Het Wilhelmus zal me aan m'n aars corroderen

Wij begrijpen elkaar nogaleens verkeerd.
Valt mee, wilde alleen maar aangeven dat dat niet mijn moment was waarop het op z'n plek viel ;) Dat had ik bij het uitkomen van de laatste bocht en het over de finish knallen :mrgreen:

Tobias Tobit

Toen zat ik alleen vol ongeloof naar het scherm te staren[emoji1]

The_Undertaker
Administrator

Haha, kan ik helemaal begrijpen. Wie had dit durven dromen..

Bommel

Bericht door Bommel »

Even de dag in zich zelf genieten.
Afbeelding
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Zelf nooit een F1 liefhebber geweest, een goede collega juist heel erg.
Zijn enthousiasme over de sport en mijn chauvinisme hebben er voor gezorgd dat ik het toch zijdelings volg.
Zo'n jonge gast en enkele dagen na zijn overstap, impressive.

Dat belooft wat voor de toekomst.
Afbeelding

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Och wat heb ik met plezier weer gekeken, voor het eerst via Ziggo Sport en later nog een keer het Duitse RTL dat ik had opgenomen op de highlights.
Bijzonder hoe én de Duitsers én Tom Coronel er van uit gingen dat de Mercedes teamgenoten nog eens bonje met elkaar zouden kunnen krijgen.
De stabiliteit van Max als coureur is fenomenaal. Hoeveel voorgangers hebben van de zenuwen niet een of meer fouten gemaakt, bijvoorbeeld alleen al omdat ze voor het eerst aan de leiding gingen.
Bijzonder sterk is juist de controle over de machine, het sparen van de banden in plaats van brute kracht en maar vlammen. Echt wereldgeschiedenis is er geschreven, juist door gepast en gematigd te rijden. Petje af voor zo'n talent!

The_Undertaker
Administrator

Ik kijk uit naar Monaco, en naar de nieuwe motor! :mrgreen: Kan nog steeds niet goed uit over vandaag :lol:

The_Undertaker
Administrator

Vorige ronde wel een beetje een kater van Monaco, ondanks alle fraaie inhaalacties van Verstappen aldaar.

Deze ronde in Canada liet toch een mooi stukje verdedigingskunst van de Nederlander zien aan het eind van de race. Schitterend hoe die dat zo vol zelfvertrouwen deed. Een dik verdiende vierde plek. Helaas de bandenstrategie niet helemaal optimaal gehad, anders had mogelijk P3 er ook nog in gezeten.

Berend72

Bericht door Berend72 »

Dat denk ik zeker! Maar vooral t laatste rondje was heel spannend, maar wat kan Max goed zijn plekkie verdedigen!! De inhaalactie van Rosberg was te verwachten, maar niet dat ie zou spinnen....
Nulla Tenaci Invia Est Via

The_Undertaker
Administrator

De race in Baku heb ik 'moeten' missen, ik was elders en volgens mij had ik er ook weinig aan gemist.

Deze race in Oostenrijk daarentegen, man o man, wat een ontknoping weer.. Natuurlijk een mazzeltje voor Verstappen dat Rosberg deze keer besloot een poging te doen om zijn teamgenoot eraf te ketsen, maar anders alsnog op P3 geëindigd, maar nu dus P2. Ook wanneer Vettel die klapband niet had gehad had die P3 erin gezeten, want als ik het goed zag lag Vettel ten tijde van die klapband nog geen halve pitstoplengte voor, en die had ie sowieso ook nog nodig gehad. Dit terwijl Verstappen reeds zijn pitstop gemaakt had.

Al met al wel weer dik genoten van deze race!

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Zou er zoiets bestaan als bandendoping?

The_Undertaker
Administrator

Wowbagger schreef:Zou er zoiets bestaan als bandendoping?
Hoe bedoel je dat? :lol:

Kwestie van een auto hebben die de banden niet opvreet én netjes rijden. ;) En daarnaast de juiste banden kiezen en er niet te lang op door willen rijden. In het geval van Vettel was duidelijk te zien hoe de vellen al aan z'n banden hingen.. Dat er dan eentje klapt, verbaast me niet zoveel.

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Het laat zien dat je naast goede stuurmanskunst ook zuinig aan moet kunnen doen, doseren. Al heeft vandaag ook Christian Horner bevestigd dat de banden van Max ook bijna op het canvas zaten. Dus als coureur moet je vooral voorspelbaar en goed kunnen rijden, dan kunnen de rekenkunstenaars laten zien wat ze waard zijn. Deze race heel veel: een 2e plek! Dat wordt nog een mooie tijd de komende jaren, ik hoop echter niet dat Max echt een 2e Schumi wordt, want dan wordt het saai!

Tobias Tobit

NoneNicer schreef:Het laat zien dat je naast goede stuurmanskunst ook zuinig aan moet kunnen doen, doseren.

En dat heeft Jos nooit begrepen. Die man had ook het talent om mensen in te halen en laat te remmen maar vroeg daarbij zoveel van zijn materiaal dat vroeg of laat er iets begaf en hij in de grindbak eindigde.

The_Undertaker
Administrator

Nu is het natuurlijk wel zo dat het destijds vooral nog 'slechts' een kwestie van racen was. En als je wil racen, dan wil je hard gaan, en als het materiaal dat dan uiteindelijk niet meer aankan... tja. Kan me voorstellen dat je vanuit die gedachtegang gewoon tot het uiterste gaat totdat het stukgaat.

Tegenwoordig spelen er natuurlijk meer zaken een rol, die hybride systemen, de banden, al die fratsen. Het is natuurlijk veelzeggend dat Max in Oostenrijk in zijn 69e ronde pas zijn snelste raceronde neerzette, terwijl de banden dus reeds 53 rondjes oud waren. Dat geeft aan dat ie gerust sneller had kunnen zijn in de eerdere rondes. Natuurlijk moet kun je je afvragen of die snel genoeg had kunnen rijden om een extra pitstop goed te maken, maar toch is het wel jammer dat het tegenwoordig veel meer op strategie en 'zuinigheid' is gaan leunen in vergelijking met het simpelweg zo snel mogelijk racen van 10-20 jaar geleden.

Tobias Tobit

Ook de schuld van de FIA als je lekker 3,0 V10 motoren terughaalt en niet zo op de veiligheid hameren worst het ook weer anders. Vettel gaf dit laatst ook aan, als je alles aan regels bind is er tzt niets meer bijzonder aan de F1 en zul je zien dat de beste coureurs andere klassen gaan prefereren boven de F1.

Jammer dat dat destijds met de A1 niet helemaal uit de verf is gekomen.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Tobias Tobit schreef:Ook de schuld van de FIA als je lekker 3,0 V10 motoren terughaalt en niet zo op de veiligheid hameren worst het ook weer anders. Vettel gaf dit laatst ook aan, als je alles aan regels bind is er tzt niets meer bijzonder aan de F1 en zul je zien dat de beste coureurs andere klassen gaan prefereren boven de F1.

Wijze opmerking, geldt ook voor andere zaken in het leven.

The_Undertaker
Administrator

Tobias Tobit schreef:Ook de schuld van de FIA als je lekker 3,0 V10 motoren terughaalt en niet zo op de veiligheid hameren worst het ook weer anders. Vettel gaf dit laatst ook aan, als je alles aan regels bind is er tzt niets meer bijzonder aan de F1 en zul je zien dat de beste coureurs andere klassen gaan prefereren boven de F1.

Helemaal mee eens, en zeker voor wat betreft de A1 GP. Hoewel de F1 natuurlijk altijd een sport is geweest waar interessante ontwikkelingen uit voortkwamen voor de rest van de (auto-)industrie, denk ik dat ze nu wat te ver doorslaan. Natuurlijk is het prachtig om te zien hoeveel vermogen ze nu uit een 1.6 liter koffiemolen weten te persen, maar toch..

Tobias Tobit

En al die regels wat betreft aerodynamica waardoor de auto's een soort gedrochten worden om tussen de mazen van het web door te kruipen.

Doet me ook even terugdenken aan de X-wings was allemaal best toen Minardi daarmee kwam maar toen het een bewezen succes was en Ferrari ze erop schroefde was het ineens verboden.

Hebben jullie ook die Halo-concepten al zien rijden? Die blokkeren voor een deel het zicht van de coureurs en dat in de naam van de veiligheid. Iemand moet Adrian Newy als adv van de FIA aanstellen dan komt er misschien nog wat terecht van de nieuwste F1 auto's. Kunnen ze weer echt innovatief zijn en niet door borduren op het verbeteren van oude techniek binnen de grenzen van de regels.

Plaats reactie