Help een beginnend pijproker

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Help een beginnend pijproker

Bericht door belphegor »

Als eerste een goede dag beste heren.
Zoals jullie misschien al vermoeden ben ik nieuw hier op het forum.

Dat komt omdat ik pas ben begonnen met het roken van de pijp.
Nou ja begonnen is misschien niet het juiste woord.
Ik heb echt niks van ervaring van het roken van een pijp.
Maar laat ik mij eerst voorstellen.
Mijn naam is Arno.
Ik kom uit het zuiden des lands en ben een jongeman van 28.
Ik heb eigenlijk altijd al een pijp willen roken maar ik wilde wacheten mijn 30ste.
Dit omdat ik vind dat pijp roken iets is voor echte heren en niet voor een jong knapie van in de 20.
Echter ik heb onlangs mijn vaders pijp gekregen die hij vroeger ooit eens heeft gehad.
Het gaat hier om een Falcon pijp. (recht model)

Nu vind ik deze pijp niet echt lekker roken / aanvoelen in de hand.
Ook vind ik de tabak die ik momenteel heb niet smaken.
Ik heb momenteel Stanwell fruit & Vanilla tabak.
De vanille is echt niet te proeven. (of het ligt aan de pijp)

Echter mijn vragen die ik eigenlijk heb zijn heuse beginners vragen.

Ik wil dus graag een pijp kopen. Een houten pijp en geen falcon.
Ikzelf vind de modellen van Peterson erg mooi echter net als bij veel mensen groeit er op mijn rug geen geld.
Dus 80 a 100 euro voor mijn eerste eigen pijp vind ik al vrij schappelijk. Hoger wil ik niet met mijn eerste eigen pijp gaan.
Welke pijp adviseren jullie dan?

Verder welke tabak kan ik het beste gebruiken?
Ik vind vanille opzich lekker maar die van stanwell fruit en vanille is geen vanille te proeven.
Verder ben ik wel wat gewend qua sterke tabak daar ik ook regelmatig kan genieten van een sigaar.

Het stoppen van de pijp dat gaat volgens mij nog enigzins.
De ene keer lukt het mij beter dan de andere keer.

Maar wat ik mij echt afvraag is het langzaam roken.
Want verstaat men onder langzaam roken?
Zijn dat meer enkele trekjes nemen per minuut?
Zijn het dan grote trekken die men neemt of kleine?


De falconpijp die ik nu heb wordt behoorlijk warm halvere het roken.
Hierdoor vermoed ik dat ik iets verkeerd doe. (niet goed gestopt? te snel aan het roken?

Nou dat was voorlopig mijn eerste verhaal.
Hopelijk is het niet te lang voor jullie heren.

Met vriendelijke groet:

Arno.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Whitesnake

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Whitesnake »

Welkom! :D Ik ben er zeker van dat je hier veel kan leren! :wink:

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door AlbertE »

Welkom op dit forum, Arno.
Voor 80-100 euro koop je een prima pijp. Veel pijpen die ik heb zijn goedkoper. Big Ben maakt prima pijpen voor een redelijke prijs, voor pakweg 60 euro heb je een hele goede Big Ben. Mijn favoriete vanilletabak is McBaren Vanilla Cream (loose cut). Makkelijk te krijgen en erg goed. Ik ken de stanwell tabak niet, maar bij de McBaren is de vanille goed te proeven (en te ruiken).

Langzaam roken betekent zachtjes roken en kleine trekjes. Als de pijp goed trekt hoef je amper te zuigen. Dan wordt pijp ook niet te heet en gaat hij niet pruttelen.

Lees daarnaast alle info van Janneman eens door die onder pijprokerskennis op dit forum staat. Daar staan heel veel nuttige tips voor (beginnende) pijprokers.

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door belphegor »

Bedankt voor de kleine tips alvast.

Ik zal zeker even de informatie van Jannemans doornemen.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7988
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Arno »

Welkom naamgenoot! :)
Afbeelding

Whitesnake

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Whitesnake »

Je hebt een PB Belphegor!

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Mus »

Allereerst welkom op dit forum!

Wat betreft je leeftijd: er zijn hier genoeg leden die al voor hun 30e zijn begonnen met pijproken, en zelfs een aantal die nog geen 30 zijn. Pijproken is iets dat in ieder geval voor mij niet verbonden is aan leeftijd, eerder aan een gemoedstoestand.

Stanwell Fruit & Vanilla ken ik persoonlijk nog niet dus ik weet niet of en hoe goed de vanille te onderscheiden is van de andere zoetigheid bij de tabak. De tabakken van Stanwell kennende neem ik aan dat ook Fruit & Vanilla behoorlijk zoet is.

Als je een houten pijp wilt zijn er wel een aantal merken die voor een redelijke prijs te krijgen zijn: Big Ben, Hilson, Amphora, Chacom, Vauen, en ik vergeet er vast nog wel een paar te noemen. Peterson maakt mooi spul, maar zoals je zelf al opmerkt zijn Petersons vrij prijzig. Ik zou je in ieder geval een rechte of niet al te diep gebogen pijp met filter adviseren.

Om de beginselen van het pijproken onder de knie te krijgen raad ik je aan om een niet al te heftig gesausde tabak te nemen. Een heftig gesausde tabak heeft namelijk de neiging snel scherp te worden en op de tong te branden als je ook maar iets te snel rookt. Ik weet daarom ook niet of Stanwell Fruit & Vanilla een goede keuze zou zijn voor een beginner. Ik ben zelf begonnen met de beige Sail, maar als ik op dit moment mijn tabaksgeschiedenis eens bekijk denk ik dat Neptune een betere keuze is.

Het stoppen van de pijp is een kwestie van oefenen. De manier waarop ik het mezelf aangeleerd heb is:
1. Stop de tabak losjes in de pijp tot deze helemaal vol is. Druk dan de tabak aan tot de kop ongeveer voor de helft vol is. Trek een keer aan de pijp, je zou een zeer lichte weerstand moeten voelen.
2. Stop nogmaals tabak losjes in de pijp tot deze weer vol is. Druk nu de tabak aan tot ongeveer driekwart van de kop. Nogmaals trekken, de weerstand zou nu nog iets toegenomen moeten zijn.
3. Stop nogmaals tabak losjes in de pijp tot deze weer vol is. Druk nu de tabak aan tot enkele millimeters onder de rand. Nogmaals trekken, de weerstand zou nu ongeveer moeten zijn wat jij denkt dat prettig is.

Langzaam roken wil zeggen: snel genoeg zodat de pijp niet steeds uitgaat (al zal dat zelfs de meest ervaren pijproker dagelijks meermaals overkomen) en langzaam genoeg om niet te heet te roken. Hoe het bij een Falcon zit weet ik niet, maar bij een houten pijp hanteer ik voor mezelf de regel dat de kop aan de buitenkant hooguit zo warm mag worden dat ik hem nog prettig vast kan houden. Een pijp die zo heet is dat je 'm niet meer vast kan houden duidt op te snel roken. Bij te heet roken zul je de tabak niet meer proeven, je loopt het risico op een zere tong door te alkalische tabaksrook en op de lange duur is het ook niet echt bevorderlijk voor het hout van de pijp zelf.

Hoe vaak je een trek kunt nemen en hoe hard je kunt trekken is niet zomaar te zeggen, dit is namelijk afhankelijk van de combinatie van pijp en tabak.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Alvast veel rookplezier toegewenst! :)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door St Patrick »

Welkom Belphegor, 80-100 euro voor een pijp is een hele prijs. Persoonlijk zou ikzelf beginnen met een mooie pijp van rond de 50/60 euro (hiervoor heb je echt hele mooie en kwalitatief goede pijpen) en dan voor het resterende bedrag tabak kopen... Een mooi Big Ben is voor ons allen denk de starterspijp geweest, en die hebben momenteel hele mooie modellen. Qua tabak kan je hier op het forum je hart ophalen want en er zijn heel wat zoete tabaksliefhebbers (kijk maar eens op de tabakslijst van Winslow Collector).
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, want domme vragen bestaan niet. En je moet niet vergeten dat wij allemaal de eerste stappen in het pijproken moeten hebben maken, dus een ieder kan wel iets kwijt over zijn eigen ervaringen...
Succes met je bruyere aanschaf en een hele fijne tabaksreis gewenst...
:B

PS: wij zijn hier op het Forum niet vies van foto's van je aanwinsten, dus kom maar op zou ik zeggen...:)
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15084
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Eliminator »

Welkom hier, naast alle tips hierboven kan ik je ook nog melden, als je een leuke pijp zou willen kopen voor een zeer schappelijke prijs je ook kan overwegen een 2e hands te kopen, zie http://www.puffaway.nl/
al deze pijpen zijn door een gebruiker van dit forum grondig gereinigd en opgeknapt en absoluut betrouwbaar !
Afbeelding

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door belphegor »

Ik ben verbaasd over de vele vriendelijke antwoorden hier.
Alsmede de snelheid waarop gereageerd wordt.
Gewoonweg voortreffelijk.

Mocht ik tegen het einde van de maand mijn eerste eigen pijp (is toch net wat anders als eentje krijgen) kopen dan zal ik dat hier op het forum wel bij de nieuwe aankopen posten.

Ik zit momenteel 2 soorten tabak te overwegen.

Ik hoor veel over Neptune.
En Mcbaren vanilla cream.

Nogmaals bedankt allen.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Whitesnake

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Whitesnake »

Maar WIJ zijn nu eenmaal vriendelijke mensen Belphegor!
:D :D


Neptune!??! Yeah!!! =D>

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Mus »

Potdorie, hoe kon ik Puffaway vergeten!? :oops: Ik heb zelf nota bene inmiddels tien pijpen van Annie69 gekocht en ze zijn stuk voor stuk prima!

En met Neptune zit je altijd goed!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15084
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Eliminator »

Misschien nog een tip, begin met een filterpijp, niet dat deze per definitie voor een beginner beter zouden zijn, het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat, maar als je beginner bent heb je nog niet zo veel voorkeur, en van een filterpijp een non-filterpijp maken kan simpel (filter er uit knallen), maar andersom gaat niet (er past geen filter in een non-filterpijp).


Voor tips voor beginnerstabak, even hier klikken -> http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=65
Afbeelding

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door belphegor »

Whitesnake schreef:Maar WIJ zijn nu eenmaal vriendelijke mensen Belphegor!



Ja dat is denk ik toch iets wat pijprokers onderscheid van de "gewone rokers"

Al geef ik eerlijk toe dat ik in het café behoorlijk kan genieten van een gewone ordinaire sigaret.

Ik heb wel altijd al beetje de smaak gehad van zwaardere tabakken.
Bij gewone sigaretten bijvoorbeeld galoisis.

Ik zou willen dat het al het einde van de maand ik mijn loon had en een mooi pijpje kon uitzoeken.
Ik heb er echt zin in!
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Whitesnake

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Whitesnake »

Je wordt hier serieus in de watten gelegd Belphegor. Tof! :D

Wat je pijp betreft...geduld...komt voor mekaar! :wink: Ben ik zeker van.

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door belphegor »

Hier even een foto van de pijp die ik van mijn vader heb gekregen.
Inclusief pijp bestek.

Het mooie van dit pijpbestek is dat je het kan inklappen in in de "buis" kan stoppen zodat je 1 tamper hebt.
Handig en neemt zo nog minder plek in beslag.

Teven is hier een afbeelding van de tabak te zien die ik eerder beschreven had.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom! Je ziet, de antwoorden vliegen je links en rechts om de oren. De tip om eens naar gebruikte pijpen te kijken is denk ik wel een van de belangrijksten; zelfs een bescheiden nieuwe pijp kost toc al snel twee tot drie keer de prijs van een goed opgeknapte pijp van onze Annie69 (http://www.puffaway.nl/).

Aangaande het warm worden van een pijp; je moet hem wel nog kunnen vasthouden, maar inderdaad, een pijp wordt warm. Het is nu eenmaal spelen met vuur...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door robvoorburg »

Ook van mij een hartelijk welkom. Wen jezelf aan een pijp
na gebruik rust te geven en schoon te maken, zodra de
kop weer aangenaam ruikt (1 tot 3 dagen) is deze voor
gebruik weer klaar.
In dat licht bezien is het bezit van enige pijpen geen luxe.
Rook in het begin niet teveel! De enige reden dat je een
pijp rookt is immers het genot dat deze je verschaft.
Heb er geduld mee. Succes.

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door diego »

Eliminator schreef:Misschien nog een tip, begin met een filterpijp, niet dat deze per definitie voor een beginner beter zouden zijn, het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat, maar als je beginner bent heb je nog niet zo veel voorkeur, en van een filterpijp een non-filterpijp maken kan simpel (filter er uit knallen), maar andersom gaat niet (er past geen filter in een non-filterpijp).


Voor tips voor beginnerstabak, even hier klikken -> http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=65
eerst en vooral hartelijk welkom
bij deze moet ik eli. gelijk geven
heb het zelf niet gedaan en dat heb ik geweten want elke gesausde tabak was niet goed
tot ik wanhopig een big-ben filterpijp kocht en waarachtig alles smaakte zoals er in sommige review de tabak beschreven werd
zo zie je maar als je gegeven raad in de wind slaat
bij deze gesausde tabak =filterpijp
latakia=zonder filter
zo doe ik het althans
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2844
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Luys »

Ook van mij een warm welkom Arno. Voor antwoorden op je vragen verwijs ik naar eerder geplaatste reacties, en de rest van dit forum! (Valt heel weinig aan toe te voegen...)
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14876
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Bommel »

Hartelijk welkom Belphegor.
Het weinige wat ik aan de goede raad van de heren kan toevoegen.
Bekijk de filmpjes van Janneman eens, vooral die hoe een pijp te stoppen.
Ze zijn leuk ook te zien en uiterst leerzaam.
Janneman is een Goeroe op het gebied van pijproken en enorm bescheiden wat betreft zijn kennis en lesstof op film vandaar dat hij niet naar zijn eigen topic "Pijprokers Kennis" verwijst terwijl dit belangrijke informatie bevat voor beginnende en doorgewinterde pijprokers.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Fossiel »

belphegor schreef:Ik kom uit het zuiden des lands en ben een jongeman van 28.
Ik heb eigenlijk altijd al een pijp willen roken maar ik wilde wacheten mijn 30ste.
Dit omdat ik vind dat pijp roken iets is voor echte heren en niet voor een jong knapie van in de 20.
Dat vinden zoveel mensen. Redelijk wat forumleden hier zijn twintigers, sommigen zelfs tieners. Ik was zelf 16 of 17 toen ik voor het eerst een tabakspijp tussen de lippen had. Waarom zou een twintiger niet kunnen pijproken, zou pijproken uitsluitend iets zijn voor oudere heren?
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1075
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door culann »

Aan alle hierboven gegeven antwoorden heb ik niks toe te voegen, dus houd ik het bij een welkom...

Welkom Belphegor!

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door belgianpipesmoker »

Hey, ook van mij een hartelijk welkom!

Mss moet je ook maar eens een doosje engelse tabak kopen, ik lees dat je graag cigaren rookt.
Biij mij komen de niet auromaten minder bijterig over en mss ben jij wel helemaal geen auromaten roker.

Qua pijp zou ik zeker in het begin bij annie shoppen,
Voor 80€ heb je mss wel 4-5 pijpen bij hem.
In het begin is het toch wel altijd ff zoeken naar de vorm die je ligt, zo kan je wat experimenteren he.
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Whitesnake

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Whitesnake »

Enne Belphegor...alles al een beetje verwerkt? :D

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door belphegor »

nou er valt zoveel te lezen.
Zoveel informatie.
Maar heb al heel wat info opgedaan.

inmiddels heb ik een pakje neptune gekocht.
zit meer smaak aan.

ik begin de smaak meestal pas na 20 minuten te proeven zo af en toe. of athans dat ik er van bewust wordt.
En net als ik denk dat ik het een klein beetje onder de knie begin te krijgen gaat de pijp een paar keer uit.
(ongeveer de helft van de tabak)
Misschien ligt dat ook aan de pijp?
De pijp die ik heb heeft een smaller wordende ketel. Dus misschien dat de tabak dan te warm wordt?

Vermoedelijk zal het wel liggen aan het gebrek van ervaring.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door janneman »

Uitgaan en vaker aansteken hoort bij pijproken. Zo hard roken dat de pijp NIET uitgaat levert eerder smaakproblemen op dan iets te langzaam roken en eens af en toe opnieuw aansteken. En het klopt dat een pijp als je bezig bent met roken op gegeven moment wat meer smaak krijgt. Zo te horen gaat het best wel de goede kant op :-)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14876
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Bommel »

Dat wil ik net ook zeggen.
Vooral zo doorgaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door belphegor »

Janneman dat waren best wel bemoedigde woorden.

:mrgreen:
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15084
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Help een beginnend pijproker

Bericht door Eliminator »

Sowieso wat minder bezig zijn met 'het uitgaan van de pijp', geniet van het moment, de smaak, de rust, het gevoel,.... onbewust zul je zien dat het bijvlammen vanzelf minder wordt, trust us !
Afbeelding

Plaats reactie