Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Indigo

Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door Indigo »

Hallo mensen,

Sinds een week ben ik begonnen met het roken van pijp.
De reden is dat ik niet meer over mijn longen wil roken... en bevalt mij meer dan prima!
Dit is mijn pijp die ik gekocht heb, alleen mijn "bora" heeft een wat schuinere kop.
Ik hou er van om mijn pijp in mijn mond te laten zonder hem vast te houden, maar dat is met dit explaar niet echt mogelijk zo zwaar is hij :)
Afbeelding
Nu heb ik een paar vragen en ik hoop dat die hier beantwoord kunnen worden, heb niet zo'n zin om het hele forum af te zoeken.
Alvast bedankt.

*Hoor je pijp niet over de longen te roken of is dat een fabel?

*Mijn pijp heb ik nu aardig ingerookt,.. ben begonnen met weinig tabak en naar 5 x steeds iets meer erin gestopt, en ook steeds iets meer aangedrukt.
Nu is mijn vraag hoe stevig moet de tabak erin gedrukt worden,.. moet het zo stevig zijn dat als je je de pijp omdraait de tabak erin blijft zitten?
Ik heb totaal geen dee.

*Ik moet echt na elke keer dat ik rook mijn pijp opnieuw aansteken,.. is dat normaal?

*Ik heb twee doosjes tabak gekocht. Orginal black vanilla en Davidoff blue mixture, menthol. Ruiken en roken lekker, hoewel de smaak van mij nog wel wat sterker had mogen zijn.
Bestaan er meerdere smaken zoals fruitsmaken? Aarbei en banaan lijken mij ook heel lekker, of chocolade, mocca, koffie?

*Als ik rook dan wordt de tabak as, wat begrijpelijk is natuurlijk, maar moet ik nu dat as eruit kloppen voordat ik hem weer aansteek of gewoon laten zitten en aansteken?
Hoe vaak moet ik mijn stampertje gebruiken of gebruik je die alleen in het begin? Er zit ook een krabbertje op om de te dik geworden roet eruit te krabben tot 1 mm heb ik gelezen.
Er zit ook een soort pikkie aan,.. waarmee ik de tabak kan los wroeten denk ik, wanneer gebruik je die?

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door AlbertE »

Welkom op het forum en natuurlijk veel plezier met roken.

Ik heb wel wat antwoorden voor je:
Pijp rook je niet over je longen hoewel er net een topic over begonnen is op dit forum en er blijken er die het wel doen.

Voor het stoppen van de pijp kun je het beste even op Youtube kijken naar de filmpjes over het stoppen van een pijp. De filmpjes van forumlid Janneman zijn heel verhelderend (en leuk).

Meer keren opnieuw aansteken is niet erg. Pijproken doe je rustig aan. Gemiddeld moet ik een pijp ook twee of drie keer opnieuw aansteken.

Er zijn allerlei aromatabakken, chocola, kers, vanille zijn bekende....banaan en aarbei heb ik nog niet gezien, maar wellicht zijn die er ook wel.

Tijdens het roken kun je as laten zitten en opnieuw aansteken, soms beetje aandrukken met de tamper. Na iedere rookbeurt maak je de pijp leeg en laat hem afkoelen. Daarna maak je hem schoon met een rager. Het puntje van de driepoot is om het rookkanaal door te prikken als daar tabak/as in blijft hangen.

Er zijn overigens ook lichter pijpen te koop die je makkelijk zonder handen kunt roken. Sommige merken hebben zelfs speciaal "featherweight" typen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Veel plezier met je nieuwe hobby....

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door Mus »

Indigo schreef:Ik hou er van om mijn pijp in mijn mond te laten zonder hem vast te houden, maar dat is met dit explaar niet echt mogelijk zo zwaar is hij :)
Hoe dieper een pijp gebogen is, hoe lager het zwaartepunt ligt en dus hoe makkelijker hij handsfree te roken is. Overigens is een diep gebogen pijp voor een beginner niet aan te raden omdat een dieper gebogen pijp meer de neiging tot nat roken heeft.
Indigo schreef:*Hoor je pijp niet over de longen te roken of is dat een fabel?
Een pijp hoor je inderdaad niet over de longen te roken. Het bederft de smaak en is in de meeste gevallen zelfs ronduit onaangenaam.
Indigo schreef:*Mijn pijp heb ik nu aardig ingerookt,.. ben begonnen met weinig tabak en naar 5 x steeds iets meer erin gestopt, en ook steeds iets meer aangedrukt.
Nu is mijn vraag hoe stevig moet de tabak erin gedrukt worden,.. moet het zo stevig zijn dat als je je de pijp omdraait de tabak erin blijft zitten?
Ik heb totaal geen dee.
Je moet als de pijp gestopt is een lichte weerstand voelen, m.a.w. de pijp moet iets zwaarder trekken dan wanneer hij leeg is. Hoe vast je een tabak moet aandrukken hangt erg af van de soort tabak en de vochtigheidsgraad, en dat is iets dat je door ervaring leert. Hoe droger de tabak, hoe vaster je 'm aan moet drukken.
Indigo schreef:*Ik moet echt na elke keer dat ik rook mijn pijp opnieuw aansteken,.. is dat normaal?
Ja. Een pijp vaker aansteken hoort er gewoon bij. Ik heb in het ruime jaar dat ik nu pijp rook nog maar één keer meegemaakt dat ik een pijp zonder bijvlammen in een keer leeg kon roken.
Indigo schreef:*Ik heb twee doosjes tabak gekocht. Orginal black vanilla en Davidoff blue mixture, menthol. Ruiken en roken lekker, hoewel de smaak van mij nog wel wat sterker had mogen zijn.
Bestaan er meerdere smaken zoals fruitsmaken? Aarbei en banaan lijken mij ook heel lekker, of chocolade, mocca, koffie?
Tenzij je op zoek bent naar tabak met uien- of augurkensmaak zal er best iets van je gading bijzitten. Er zijn tabakken die gearomatiseerd zijn met smaken van kersen, aardbeien, vanille, cocos, chocolade, noten, tropische vruchten, mokka, caramel, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Indigo schreef:*Als ik rook dan wordt de tabak as, wat begrijpelijk is natuurlijk, maar moet ik nu dat as eruit kloppen voordat ik hem weer aansteek of gewoon laten zitten en aansteken?
Als je een pijp opnieuw aansteekt kun je de as het beste gewoon laten zitten omdat dat laagje as zorgt dat de tabak niet te snel gaat branden.
Indigo schreef:Hoe vaak moet ik mijn stampertje gebruiken of gebruik je die alleen in het begin?
De tamper gebruik je direct na het aansteken om de opkrullende tabak wat aan te drukken, en verder zo vaak als nodig is, dat wil zeggen als de pijp merkbaar lichter begint te trekken.
Indigo schreef:Er zit ook een krabbertje op om de te dik geworden roet eruit te krabben tot 1 mm heb ik gelezen.
Voor het afschrapen van de koollaag is speciaal gereedschap voorhanden, maar een pijp moet een behoorlijke tijd gerookt zijn voordat dat nodig is. Het schepje aan het driepootje is daar niet voor bedoeld, dat is om de as uit de pijp te scheppen.
Indigo schreef:Er zit ook een soort pikkie aan,.. waarmee ik de tabak kan los wroeten denk ik, wanneer gebruik je die?
Allereerst is die priem ontzettend handig om de tabak wat los te wroeten in het geval je de pijp te vast hebt gestopt. Als dat gebeurt voordat je de pijp hebt aangestoken is dat geen ramp: haal met de priem gewoon de ketel leeg en stop hem nog eens. Daarnaast wil ik de priem ook nog wel eens gebruiken om pluisjes van de rager uit de tige of rookkanaal te "hengelen", en in het ergste geval om het rookkanaal weer open te porren als die door koolaanslag of tabakssmurrie verstopt is. Ik gebruik hem echter meestal om een half uur na het roken een keer door de as in de ketel te "roeren", en als ik dan mijn pijp boven de asbak omkeer dan valt alle as er keurig uit. Let ERG goed op dat je de priem met de nodige omzichtigheid hanteert zodat je het hout en/of de koollaag niet beschadigt!

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door Fossiel »

Indigo schreef:Hoor je pijp niet over de longen te roken of is dat een fabel?
Een pijp behoor je inderdaad niet over de longen te roken, want dan rook je alleen maar om je zucht naar nicotine te bevredigen. De meeste pijprokers inhaleren niet, dat is ook de reden dat algemeen aangenomen wordt dat pijproken minder schadelijk voor de gezondheid is dan peuken paffen.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door janneman »

De vragen zijn in feite hierboven al prima beantwoord, dus ik beperk me maar even tot een hartelijk welkom...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door Pieter »

Laat ik me er eens dunnetjes aan wagen. Meerdere visies zijn nooit weg.
Indigo schreef:*Hoor je pijp niet over de longen te roken of is dat een fabel?
Het is zeker geen fabel. De essentie van pijproken is de smaak van de tabak beleven. Daarnaast is de concentratie van nicotine in pijptabaksrook dusdanig hoog dat een nicotinevergiftiging (met als gevolg duizeligheid, misselijkheid en potentieel diarree) een reëel risico is bij het inhaleren. Echter, mocht je zo verzot zijn op nicotine, en het effect daarvan sterk gewend, is er zeker niets op tegen om toch te inhaleren. Het is en blijft immers een persoonlijke keuze: doe wat je het lekkerst vindt.
Indigo schreef:*Mijn pijp heb ik nu aardig ingerookt,.. ben begonnen met weinig tabak en naar 5 x steeds iets meer erin gestopt, en ook steeds iets meer aangedrukt.
Nu is mijn vraag hoe stevig moet de tabak erin gedrukt worden,.. moet het zo stevig zijn dat als je je de pijp omdraait de tabak erin blijft zitten?
Ik heb totaal geen dee.
Er zijn honderd methodes om de pijp te stoppen. Persoonlijk geef ik weinig om de methode, maar veel om het resultaat: er moet trek ontstaan op je pijp. Een lichte luchtweerstand is erg belangrijk. Is deze er niet, dan zal de pijp maar lastig blijven branden tot op het punt dat deze feitelijk onrookbaar wordt.
Indigo schreef:*Ik moet echt na elke keer dat ik rook mijn pijp opnieuw aansteken,.. is dat normaal?
Nou, elke keer dat ik rook moet ik mijn pijp ook opnieuw aansteken... Is dat wat je bedoelt? Streef ernaar om je pijp zo lang mogelijk aan te houden. Het is geen probleem als deze een keer uit gaat, maar de pijp een flink aantal minuten aanhouden zonder bij te hoeven vlammen is toch wel een minimumvereiste. Dat dit niet lukt betekent meestal één van twee dingen: de pijp is niet strak genoeg gestopt, of je rookt te langzaam.
Indigo schreef:*Ik heb twee doosjes tabak gekocht. Orginal black vanilla en Davidoff blue mixture, menthol. Ruiken en roken lekker, hoewel de smaak van mij nog wel wat sterker had mogen zijn.
Bestaan er meerdere smaken zoals fruitsmaken? Aarbei en banaan lijken mij ook heel lekker, of chocolade, mocca, koffie?
Pijptabak bestaat werkelijk in honderden smaken. Ik ken geen pijptabakken die naar aardbei of banaan smaken - allicht dat ze bestaan - maar chocolade, mokka en koffie zijn zeker voorkomende smaken. Echter, de tabakken die hun smaak halen uit zaken die geen tabak zijn zijn zeker niet de enige soort tabakken. Men heeft het hier over de zogenaamde aromatische tabakken. Heel veel pijptabakken hebben geen of nauwelijks toegevoegde smaakstoffen, en hebben van zichzelf en de speciale manier waarop ze geprepareerd zijn een zeer complexe smaak, die zeker niet onder hoeft te doen voor de aromatische tabak. Experimenteer ook met deze tabakken, en zoek uit wat je het lekkerst vindt. Ik begon ook met aromatische tabakken, maar rook deze nu nauwelijks meer.
Indigo schreef:*Als ik rook dan wordt de tabak as, wat begrijpelijk is natuurlijk, maar moet ik nu dat as eruit kloppen voordat ik hem weer aansteek of gewoon laten zitten en aansteken?
Tamp de as even plat. Je vlam door een dikke laag as heen trekken als je bijvlamt is erg moeilijk. Door een dunnere laag, hoe dicht deze nu ook wordt, is veel gemakkelijker. Of je kunt hem er gewoon uitgooien. Is wel fijn als je af en toe ook een beetje in je pijp blaast (kan soms helpen om je pijp aan de praat te houden of als er veel vocht in je mondstuk komt): dan vliegt de as niet alle kanten op.
Indigo schreef:Hoe vaak moet ik mijn stampertje gebruiken of gebruik je die alleen in het begin?
Tamp wanneer het nodig is! Als je aslaag dunner moet om bij te vlammen, maar ook als door het verbranden van de tabak de hoeveelheid trek op je pijp minder wordt, waardoor deze lastig aan te houden blijft. Zet je tabak dan wat strakker aan, wordt het weer net zo gemakkelijk als daarvoor. Daarbij is het raadzaam om als je de pijp (opnieuw) aansteekt de bovenkant van je tabakslading vlak te maken. Zo weet je zeker dat de tabak gelijkmatig zal opbranden van boven naar beneden, en niet van halverwege je pijp alle kanten op oid.
Indigo schreef:Er zit ook een krabbertje op om de te dik geworden roet eruit te krabben tot 1 mm heb ik gelezen.
Niet roet, maar de koollaag. Te dik is overigens een relatieve term. Gebruik de krabber eerder om ervoor te zorgen dat de wand gelijkmatig van structuur blijft. Dat de koollaag te dik wordt duur meestal wel een tijdje.
Indigo schreef:Er zit ook een soort pikkie aan,.. waarmee ik de tabak kan los wroeten denk ik, wanneer gebruik je die?
Om te prikken! Een truc die sommige pijprokers gebruiken is een gaatje in de tabak prikken naar beneden toe, zodat je vlam veel oppervlakte heeft om aan te steken. Doe ik meestal niet, een kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar een dun prikding is voor heel veel zaken handig bij een pijp: vaak zijn er zaken die even een zetje moeten krijgen bij je tabak waar je niet altijd bij kan met je vingers (of als je geen vieze vingers wilt), kan handig zijn. Rookkanaal in de pijp raakt soms ook verstopt met teer of prut. Dat is met een rager lastig eruit te krijgen, een priem werkt dan iets beter.


Veel succes, veel plezier, en blijf vragen stellen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door Eliminator »

Kan aan bovenstaande reactie's niets meer toevoegen, behalve dan misschien 'welkom hier' !

Lees het pijpenboek van Janneman eens door, dat gaat je zeker op weg helpen verder veel plezier hier !
Afbeelding

Indigo

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door Indigo »

Bedankt mensen, jullie hebben me geweldig geholpen. Ben een stuk wijzer geworden.
Hahaha,.. tabak met uien/augruken smaak :lol:, weet iemand nog een leuke website dan het pijpenhuis die andere smaken verkopen?
Ik heb inderdaad verleden week al een paar hele interessante/leerzame filmpjes van janneman op youtube gezien volgens mij.
Ben er wel achter dat je pijp echt moet leren roken,.. de eerste dagen gooide ik eigenlijk as weg wat nog wel tabak was volgens mij, merk sinds vanavond dat het nu echt grijs as begint te worden. .. ik neem nu kleine haaltjes en blaas ook af en toe wat lucht terug in de pijp en zuig dan weer,..merk dat het tabak dan beter blijft branden. Of is dat verkeerd? De smaak is ook scherper in mijn mond.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door Eliminator »

Hier kun je per provincie leuke zaken vinden die je op weg kunnen helpen http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=51

en hier allerhande internetshops met voldoende tabak om 10 levens elke dag iets anders te kunnen roken :mrgreen: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=1305
Afbeelding

Indigo

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door Indigo »

Bedankt, daar ben ik wel even zoet mee! ;p

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Een paar vragen van een beginnende pijp roker

Bericht door St Patrick »

Ik beperk mijzelf ook alleen tot een hartelijk welkom... Alle overige vragen zijn reeds dubbel beantwoordt. Je moet niet vergeten dat pijproken een persoonlijke queste is naar een andere leefomstandigheid. Pijproken is in mijn ogen dan ook geen hobby, maar een levensstijl...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Plaats reactie