smaak verschil

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

smaak verschil

Bericht door diego »

hey
heb 2 verschillende merken nieuwe pijpen op de zelfde manier ingerookt
na het inroken smaken deze 2 totaal verschillend
is er iemand die dit kan uitleggen?
scheelt dit eigenlijk aan de bruyere?
want het eigenaardige is dat de duurdere pijp eigenlijk het slechts smaakt!!!
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: smaak verschil

Bericht door robvoorburg »

Wanneer ik jouw verhaal zo lees zou ik niet te snel oordelen, maar het de
komende tijd eerst eens rustig aankijken. De ene pijp vraagt meer tijd dan
de andere om op smaak te komen.
Petersons pijpen bijvoorbeeld staan er om bekend dat het langer duurt dan gemiddeld,
voordat ze de roker het genot schenken dat je er van verwacht.

Bruyere is een natuur produkt, onverhoopt kan een exemplaar wel eens
tegenvallen, maar dat zou slechts sporadisch voor moeten komen.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: smaak verschil

Bericht door Bommel »

Het natuurproduct bruyere is een grillig stuk wortel met even zeer grillig voedingskanalen.
Daarnaast zullen de pijpen nooit uit de zelfde wortel of zelfs struik gemaakt worden.
Dat betekent dat het ene blok wortel onder andere weersomstandigheden gegroeid is dan de andere.
Dit kan zijn weerslag hebben op de door jou ervaren smaak verschil tijdens het inroken en later gewoon roken.
Ook worden vaak de pijpen tijdens de productie met behandeld met afwerk materialen.
Men denk dat dit alleen aan de buiten kant is maar ook bruyere is poreus dus sommige vloeistoffen die gebruikt worden voor afwerking kunnen in het hout trekken.
Als je gewoon doorrookt en de cake is dik genoeg zal je merken dat de smaak steeds beter wordt.
Zoals Robvoorburg al vertelde de ene pijp heeft langer nodig dan de andere.
Afbeelding

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: smaak verschil

Bericht door multiballs »

zelf merk ik wel verschillen tussen de modellen van de pijp,
de ene tabak smaakt mij beter uit een rechte,dan uit een gebogen pijp,
zijn het beide wel dezelfde model pijp?
en is de boring ook gelijk?
en beide filter/filterloze pijpen?
WINSLOW Waarom niet ?

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: smaak verschil

Bericht door robvoorburg »

Soms betrap ik mezelf er wel eens op dat ik er zaken bij haal,
die met de pijp zelf niks te maken hebben.
Puntjes die zich openbaren tijdens het gebruik.
De pijp ligt niet zo lekker in de hand tijdens het gebruik, of
klemt niet goed tussen de tanden, of bij een krom model, hangt
net niet lekker naar je zin.
Ik durf ook te schrijven dat suggestie een rolletje zou kunnen
spelen.
Zaken waar je in winkel geen aandacht aan kon besteden.

Kortom je krijgt er geen klik mee.

Winslow Collector

Re: smaak verschil

Bericht door Winslow Collector »

Zelf merk ik het niet zo snel, Diego, omdat ik de fijnheden van bruyère-smaken nogal "verkracht" met mijn voorliefde voor zoete tabakjes, maar bruyèreknollen uit verschillende landen kunnen onderling in smaak verschillen en (wat al eerder geschreven is) in verschillend tempo op smaak komen.
Bruyère wordt niet alleen uit Italië gehaald, maar ook Griekenland, Algerije, Spanje en nog een paar landen rond de Middellandse Zee. Met allemaal hun eigen karakter.

(heb ik mij door fijnproevers laten vertellen, hoor)

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: smaak verschil

Bericht door diego »

ik heb in de eerste topic bewust geen merken genoemt
het zijn 2 rechte modellen
er zijn nu zo ongeveer een 30 rookbeurten per pijp gebeurt
het zijn beide filterloze pijpen
het gaat hier over een savinelli en een bb
de bb geeft een fijn smakenpallet,wat van de savinelli zeker niet kan gezegd worden
dit is nu de 2de savinelli die mij dat doet ondervinden
sommige onder u zullen denken waarom koopt hij dan nog savinelli
reden ik vindt deze zo mooi,maar nu zal dit wel gedaan zijn met savinelli te kopen
ik koop ze in de zelfde winkel,misschien is eer tijdens de fabricatie iets misgelopen met deze partij savinelli's
ik ben wel enorm teleurgesteld in toch wel een middenklasse van pijpen die volgens mij toch wel goede rookeigenschappen zouden mogen hebben(prijs/kwaliteit)spreken we toch wel over pijpen van rond de 250 euro en dan te vergelijken met een bb van 85euro
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: smaak verschil

Bericht door janneman »

Een aantal goeie verklaringen zijn hierboven al gegeven, niet elke pijp rookt even snel of soepel in, het is een natuurmateriaal en zaken als tabak en boring maken veel uit. Bovendien zou ik een pijp met 30 keer roken nog lang niet als 'helemal ingerookt' beschouwen, dan denk ik eerder aan een keer of 100 roken. Na een keer of 10 is het 'echte' inroken dan wel voorbij, de koollaag moet ook daarna nog lang groeien, ik moet leren hoe de pijp te roken -geen twee pijpen roken hetzelfde voor mijn gevoel- en in de loop van 1 of 2 jaar groeien pijpen bij mij vaak naar een bepalde tabaksrichting toe.

Los even van wat wel of niet smaakt raak je hier an een belangrijk punt Diego; vanaf een bepaald kwaliteitsniveau -en dat hoeft niet heel duur te zijn, merken als Big ben en Stanwell hebben daar altijd middenin gezeten- wordt de prijs bepaald door uiterlijk, niet door beter roken.

Als het hout oud genoeg is, op een fatsoenlijke manier gedroogd is, en als er vervolgens een technisch goede pijp van gemaakt is -boren en beits- wordt het niet heel veel beter. Natuurlijk geldt dat hout een natuurproduct is, en dat er dus altijd missers tussen kunnen zitten (onzichtbaar totdat je ze rookt, en zelfs dan soms niet zichtbaar maar wel proefbaar).

Er zijn behandelingen die een pijp meestal beter rookbaar maken en die ook maken dat een pijp duurder is doordat het meer werk is (oli curing, inrookpasta), maar in verreweg de meeste gevallen betaal je bij een duurdere pijp vooral voor het uiterlijk.

Dit gezegd hebbende; ook weten wat een pijp gekost heeft is misschien wel een deel van de lol, en de schoonheid van nerf en vorm is heel zeker onderdeel van het plezier dat ik aan pijproken hebt. En daar wil ik dus ook wel voor betalen, zwelfs als die pijp hetzelfde smaakt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie