Ribbon schreef: ↑14 mar 2019 22:04
Aangezien ik wat voorzichtige stappen in sigarenland aan het zetten ben, heb je mijn interesse gewekt Mark.
En nu we toch in het juiste topic zitten stel ik gelijk maar een vraag. Is het nodig deze sigaren in een humidor te bewaren? Het gaat hier toch om shortfillers? Of sla ik nu het cederhouten plankje mis?
Gaat inderdaad om shortfillers, maar wel de hogere klasse, naar ik me heb laten vertellen. Had de ruimte in mijn humidor, ik weet dat ze bij Willem Schimmel ook in de humidor liggen, dus daar heb ik ze eigenlijk ook gewoon in geparkeerd. Het maakt de sigaren wat zachter van smaak weet ik uit ervaring van semois sigaartje. Je hoeft ze inderdaad niet te bewaren in een humi. Maar het kan wel. Zo weet ik dat de whisky & cigar lounge vlak over de grens bij Enschede, in gronau Duitsland, ook een shortfiller in de humidor heeft liggen omdat ze deze zo exceptioneel vinden.
Als je wilt kun je zowiezo een paar semois shortfiller cigarillos van me krijgen trouwens, (die ik niet in de humi bewaar) sinds ik de longfillers ondekt heb rook ik ze amper. Zowel van Manil als Martin.
-edit- over shortfillers bewaren heb ik al diverse dingen gelezen vandaag, van humidor tot 65% tot 40%... Dus ik heb ook geen idee meer, haha.
Qua humidor is het bewaren ook niet heel moeilijk (of duur) trouwens. Ik heb een kleine tafel humidor met 72% boveda pakjes voor mijn onverpakte sigaren, en een tupperdor op 69% voor de tubos, kleine doosjes en cellofaan verpakte dingen.
Tupperdor heb ik als tip van de vertegenwoordiger van Cubaanse sigaren. Een luchtdichte tupperware bak (in mijn geval IKEA bak) met daarin cederhout fineer / hergebruikte plankjes van uit mekaar gehaalde sigaar kistjes, en boveda 69% humidor packs. Boveda dingen zijn officieel voor eenmalig gebruik, maar vrij simpel te hergebruiken door ze twee dagen te weken in demiwater / gedestilleerd water.