Saint-Claude

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Saint-Claude

Bericht door smoorder »

Geen “merk”, eerder een begrip


De post is een ministerie op zich, en daarom moet ze niet weggestopt worden in een hoekje.

Afbeelding

De rest van het dorp ligt er een beetje schamel bij en heeft weinig uitstraling.
Vanzelfsprekend een aantal pijpenwinkels, maar het loopt er niet bepaald van over.

Intussen stroomt de regen overvloedig.
Twee kruispunten en een paar straten, en toch is het verkeer hels.
De metamorfose van pop tot vlinder is klein bier in vergelijking met de gedaantewisseling die een petanquespeler die een hele voormiddag besteed heeft aan het afpassen van zes voet en twee vingers ondergaat zodra hij zijn voertuig bestijgt.
Aan de grootte van het dorp afgemeten zal hij maximum 800 meter ver rijden, maar toch is ook St-Claude, zoals elke andere franse plaats, vergeven van auto’s en scooters die rondrazen als bankrovers die op de vlucht zijn voor een horde achtervolgers.

Lacroix is onze eerste stop.
Artisanaal aanbod, maar geen foto’s in de winkel !

Afbeelding

Afbeelding

Het Genod-atelier.

Afbeelding

Endorsing door sherpa Galley die een Genod rookt aan de oever van het Tilicho-meer

Afbeelding


Een eindje verder in de hoofdstraat vier winkels naast elkaar met verscheidene merken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En tot slot : kreativiteit leidt tot … een glimlach …

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Er is een zeker aanbod, maar het is geen bedevaartsoord waar je naartoe trekt om de pijp van je leven te gaan ontdekken. In seriematige productie kom je weinig wereldschokkende revelaties tegen.
Het is veeleer een plaatsje in de bergen waar je min of meer toevallig stopt om een lekkere quiche te eten.

S

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Saint-Claude

Bericht door Rob »

Leuk verslag!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Saint-Claude

Bericht door janneman »

Dank, Smoorder, dank... Ik heb die plaats al jaren op mijn verlanglijstje staan, dit helpt in elk geval de verwachtingen wat realistischer te maken. Al moet ik zeggen dat je foto's toch wel uitnodigen om er eens te gaan kijken...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Saint-Claude

Bericht door Arno »

Yup, leuk verslag!! :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Saint-Claude

Bericht door Bommel »

Top verslag Smoorder.
Die kerstbal zal het goed doen in mijn boom, alleen zit een reisje daar na toe er niet in.
En met dit geweldige zomer weer dit jaar zal zo'n plu ook niet een overbodigheid hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Saint-Claude

Bericht door smoorder »

Bommel schreef: En met dit geweldige zomer weer dit jaar zal zo'n plu ook niet een overbodigheid hebben.
. . . da's inderdaad inspelen op het heersend klimaat :)
S

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Saint-Claude

Bericht door robvoorburg »

Rond 1975 zal ik in Saint Claude geweest zijn, zelfs bij de slager lagen er pijpen in de etalage. Op het dorpsplein een enorme pijp uit bloemen, ergens moet ik nog een foto hebben. Ik herinner me nog goed geen aandrang te hebben gehad een pijp te kopen, ondanks de overweldigende hoeveelheden pijpen, was er nou niks waarvan ik dacht het te moeten kopen.
Tegenwoordig zal het aanbod een stuk beperkter zijn vermoed ik.

Toen wij in Tours overnachtten deze zomer 2 (!) tabakswinkels op 300 meter van elkaar. Hoe ziet zo'n etalage eruit? Op een paar stukken karton met een soort suede bespannen hangen 5 a 6 pijpen aan een stukje elastiek. Jeantet-Saint Claude-France.
€ 33,-- per stuk, de moeite van het bekijken niet waard.
Verder een relatief grote pijp (onbekend merk) van € 220,-- met een stop, die me vanuit de etalage al vriendelijk toeknipoogde. Niet iets voor een beetje pijproker dus.
Daarnaast de bekende hoeveelheid messen en souveniers.
Helaas/gelukkig was de winkel al gesloten. Frankrijk is in zijn algemeenheid niet een pijprookland.
In het dorpje waar wij verbleven in de lokale tabakswinkel lagen in de etalage wat stukken hout die nog het meest op pijpen leken. Blikjes pijptabak heb ik niet gezien, wel Amsterdamer blauw, Amphora, Wild Cherry, Saint Claude (?) en Mac Baren Mixture. (De Saint Claude voor € 6 heb ik niet durven proberen.)

Het was goed toeven op het terras van het dorpspleintje, heerlijk onder platanen een pijp stoppen en een koele Monaco drinken. Als pijproker heb je een enorm bekijks, wanneer je uit het blikje de pijp stopt. Volgens mijn vrouw waren het onze niet onknappe dochters van 18 een 22 jaar, maar dat weet ik niet.

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Saint-Claude

Bericht door Master-Fan »

robvoorburg schreef:
Het was goed toeven op het terras van het dorpspleintje, heerlijk onder platanen een pijp stoppen en een koele Monaco drinken. Als pijproker heb je een enorm bekijks, wanneer je uit het blikje de pijp stopt. Volgens mijn vrouw waren het onze niet onknappe dochters van 18 een 22 jaar, maar dat weet ik niet.
:lol: :lol: :lol:
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Saint-Claude

Bericht door Kynikos »

smoorder schreef:Afbeelding
Lijkt het maar zo, of hebben die pijpen een houten mondstuk? :o Zo niet, dan is het een erg goede imitatie.

Dat ziet er dan weer wel erg interessant uit.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Saint-Claude

Bericht door St Patrick »

Leuk verslag. Deze plek staat ook bij mij op het lijstje voor een bezoekje... Thanx, erg leuk om te lezen.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Saint-Claude

Bericht door Bart Iron »

Mooi verslag en een aantal mooie pijpen.

Toch moet het volgende mij van het hart:
Ik ben doorgaans mooie volzinnen en dromerige zinsneden gewend van u, maar hier kan ik geen (hollandsche) kaas van maken:
Smoorder schreef:De metamorfose van pop tot vlinder is klein bier in vergelijking met de gedaantewisseling die een petanquespeler die een hele voormiddag besteed heeft aan het afpassen van zes voet en twee vingers ondergaat zodra hij zijn voertuig bestijgt.
:?

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Re: Saint-Claude

Bericht door endevos »

Bart Iron schreef:Mooi verslag en een aantal mooie pijpen.

Toch moet het volgende mij van het hart:
Ik ben doorgaans mooie volzinnen en dromerige zinsneden gewend van u, maar hier kan ik geen (hollandsche) kaas van maken:
Smoorder schreef:De metamorfose van pop tot vlinder is klein bier in vergelijking met de gedaantewisseling die een petanquespeler die een hele voormiddag besteed heeft aan het afpassen van zes voet en twee vingers ondergaat zodra hij zijn voertuig bestijgt.
:?
Onze dichter des forums vergelijkt de metamorfose van een pop tot vlinder met die van een rustig petanquespeler tot een jachtige snelheidsduivel op de baan.

Volgens mij is deze zin taalkundig volkomen correct.
Enkel worden er bijzinnen gebruikt alsof geen Nederlands maar Latijn was :P
Maar het gebruik van bijzinnen in bijzinnen, die toch logischer zijn opgebouwd dan een gewone zin in bijvoorbeeld het Engels, is net een van de dingen die in in de Germaanse talen mis. :wink:

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Saint-Claude

Bericht door Bart Iron »

endevos schreef:
Bart Iron schreef:Mooi verslag en een aantal mooie pijpen.

Toch moet het volgende mij van het hart:
Ik ben doorgaans mooie volzinnen en dromerige zinsneden gewend van u, maar hier kan ik geen (hollandsche) kaas van maken:
Smoorder schreef:De metamorfose van pop tot vlinder is klein bier in vergelijking met de gedaantewisseling die een petanquespeler die een hele voormiddag besteed heeft aan het afpassen van zes voet en twee vingers ondergaat zodra hij zijn voertuig bestijgt.
:?
Onze dichter des forums vergelijkt de metamorfose van een pop tot vlinder met die van een rustig petanquespeler tot een jachtige snelheidsduivel op de baan.

Volgens mij is deze zin taalkundig volkomen correct.
Enkel worden er bijzinnen gebruikt alsof geen Nederlands maar Latijn was :P
Maar het gebruik van bijzinnen in bijzinnen, die toch logischer zijn opgebouwd dan een gewone zin in bijvoorbeeld het Engels, is net een van de dingen die in in de Germaanse talen mis. :wink:
Dankzij je uitleg zie ik nu inderdaad waar de komma's zouden moeten komen om het geheel voor een niet Latijns onderlegde leesbaar te maken.
Dank je wel.

Winslow Collector

Re: Saint-Claude

Bericht door Winslow Collector »

Kynikos schreef:Lijkt het maar zo, of hebben die pijpen een houten mondstuk? :o Zo niet, dan is het een erg goede imitatie.

Dat ziet er dan weer wel erg interessant uit.
Er zijn pijpen met een houten mondstuk. Rudi had er laatst ook enkele. Ben niet zeker, maar wellicht Butz Choquin? Wil je dat ik het even navraag?

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Re: Saint-Claude

Bericht door Henk de Jong »

Die Lacroix-pijpen vind ik erg mooi.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Saint-Claude

Bericht door Joey Peters »

Lijkt mij ook wel fijn, een houten mondstuk!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Saint-Claude

Bericht door smoorder »

Bart Iron schreef:
endevos schreef:
Bart Iron schreef:Mooi verslag en een aantal mooie pijpen.

Toch moet het volgende mij van het hart:
Ik ben doorgaans mooie volzinnen en dromerige zinsneden gewend van u, maar hier kan ik geen (hollandsche) kaas van maken:
Smoorder schreef:De metamorfose van pop tot vlinder is klein bier in vergelijking met de gedaantewisseling die een petanquespeler die een hele voormiddag besteed heeft aan het afpassen van zes voet en twee vingers ondergaat zodra hij zijn voertuig bestijgt.
:?
Onze dichter des forums vergelijkt de metamorfose van een pop tot vlinder met die van een rustig petanquespeler tot een jachtige snelheidsduivel op de baan.

Volgens mij is deze zin taalkundig volkomen correct.
Enkel worden er bijzinnen gebruikt alsof geen Nederlands maar Latijn was :P
Maar het gebruik van bijzinnen in bijzinnen, die toch logischer zijn opgebouwd dan een gewone zin in bijvoorbeeld het Engels, is net een van de dingen die in in de Germaanse talen mis. :wink:
Dankzij je uitleg zie ik nu inderdaad waar de komma's zouden moeten komen om het geheel voor een niet Latijns onderlegde leesbaar te maken.
Dank je wel.
[/quote]

Mea culpa :oops:
'k Ben geen fan van komma's.
Ik kan dus niets beloven.

Kynikos schreef:
smoorder schreef:
Lijkt het maar zo, of hebben die pijpen een houten mondstuk? :o Zo niet, dan is het een erg goede imitatie.

Dat ziet er dan weer wel erg interessant uit.
Ja, inderdaad, met houten mondstuk .
Een oneconomische constructie omdat een kunststofbit - inclusief tige - in een fractie van een seconde gemaakt wordt en dus omzeggens niets kost , terwijl hier toch enige tijd inkruipt. Quasi zeker moet er ook een aparte tige gedraaid worden.

S

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Saint-Claude

Bericht door Bart Iron »

smoorder schreef:........
Mea culpa :oops:
'k Ben geen fan van komma's.
Ik kan dus niets beloven.
.......
Je hoeft je in deze niet te verontschuldigen noch te verantwoorden. Ik ben van eenvoudige komaf en heb taalonderwijs genoten hier in Nederland... En dat helpt ook niet mee.

Plaats reactie