De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefenen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefenen

Bericht door Kynikos »

Heren,

Ik was net wat aan het lezen over zen meditatie en de technieken die daarmee gepaard gaan. Zonder hier verder ver op in te gaan zal ik wel de aanleiding van deze post die ik daar aan ontleend heb noemen: Het artikel wat ik las ging over rituele buigingen. Men stelt dat dit in veel gevallen een effectieve manier is om heel het lichaam en de geest in te zetten bij één enkele activiteit, zodat men door de volledige gerichtheid van de handeling en de betrokkenheid van je gehele zelf minder het slachtoffer is van afleidingen. Men kan zichzelf geheel kwijt in de oefening, waardoor niet een deel ervan kan vluchten naar iets anders.

Terwijl ik dit las zat ik een pijp te roken. Het is een gebogen Big Ben billiard. Het is een erg fijn pijpje, maar hij is ooit geselecteerd op een verzameling eigenschappen die me op dat moment gewenst leken. Het is een pijp die als het ware uit de weg gaat bij het roken. Hij houdt makkelijk vast, heeft een gladde afwerking en is dus niet heel interessant voor de tast. Het is een gebogen pijp, waardoor hij gemakkelijk bungelt, met een zadelbit, waardoor hij gemakkelijk klemt. Hij bevind zich door zijn gebogen vorm niet eens in mijn blikveld als ik hem rook. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat deze pijp vooral een favoriet is om te roken als ik met andere zaken bezig ben. Ik kan rustig door roken zonder al te veel aandacht aan de pijp te besteden.

Maar wat nu als men op een wat meer aandachtige, ritualistische manier wil roken? Wat als men de pijp juist als centrum van de aandacht wil, een pijp die alle zintuigen prikkelt? Ik overdacht eens wat voor eigenschappen zo'n pijp zou moeten hebben.

Ten eerste zou het denk ik een pijp zijn die eerder in de hand gehouden wordt dan in de mond. Op die manier wordt zowel de tactiele sensatie van de hand als de mond erbij betrokken in plaats van slechts de laatste. Nu moet een mondstuk vooral comfortabel zijn. Het vasthouden moet dit natuurlijk ook zijn, maar mag ook wel interessant gemaakt worden. Wat dat betreft zou ik stellen dat een pijp eerder gezandstraald, of nog liever gerustificeerd zou moeten zijn. Rustificatie zorgt immers voor de meest grillige, tastbare oppervlakken. Maar het meest interessant zou misschien nog een pijp zijn die slechts ten dele gerustificeerd is. Zo heeft de hand wat te verkennen, zo kan hij zich extra bewust worden van de verschillende texturen.

Ten tweede zou het een pijp mogen zijn die graag gezien wordt. Een interessante vorm, een interessante kleurencombinatie. Misschien wat extra details die de ogen bezig houden. De pijp moet onderzocht kunnen worden, een beetje niet denkend maar ook niet afwezig zijnd beschouwd kunnen worden, zoals men iemand soms ook een juweel, een speciale pen, een bloem of een schelp zou kunnen zien bekijken. Net als voor de tast betreft het hier een pijp die de visuele ervaring van de roker zo veel mogelijk in beslag kan nemen wanneer dit gewenst is.

Ten slotte zou misschien het rookgedrag zelf bekeken kunnen worden. Wanneer is een pijp wat dat betreft het meest interessant? Ik zou een combinatie van smaak, trek en rookvarianten benoemen. Of wel een pijp die goed op smaak is, die de tabak optimaal de ruimte geeft. Een pijp met een ietwat ruime boring misschien, zodat de lucht goed kan stromen zonder al te veel moeite, met een subtiele trek waardoor de roker zo veel mogelijk invloed heeft op de kracht waarmee hij de lucht door de pijp heen zuigt, zonder dat hij per se erg hard hoeft te trekken. Een pijp die misschien een filterkamer bevat, zodat men zowel met als zonder filter kan verkiezen te roken.

Nu ik al deze eigenschappen genoemd hebt zou je je misschien een beeld kunnen vormen van het soort pijp dat ideaal is om de roker geheel in beslag te nemen, een pijp die het tegenovergestelde is van het sobere werkpaard wiens grootste deugd zijn stille aanwezigheid is. Het is een pijp die buiten mijn oorspronkelijke voorkeuren valt, maar die steeds meer mijn interesse trekt en al de voorkeur van vele forumleden is geworden. Een die ik zelf nog nooit gerookt heb maar wel ooit nog eens zou willen bezitten. Wat voor een pijp zou dit zijn, denken jullie?

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door robvoorburg »

PW

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Kynikos »

Correct. :D Dit voornamelijk als het meest bekende en duidelijke voorbeeld van een dergelijke stijl. Ook andere pijpenmakers, vooral in de Deense stijl, beantwoorden vaak aan deze eisen natuurlijk. Het is in ieder geval een geheel andere benadering van de pijp dan de klassieke school. Wat er denk ik ook mee te maken heeft dat pijproken tegenwoordig een heel andere bezigheid is dan die van de klassieke pijproker.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door robvoorburg »

In zijn algemeenheid gebruiken de Denen meer hout voor een pijp en dat ervaar ik als prettig, daardoor een stukje groter dan de voorgangers.

drfretboard

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door drfretboard »

Uit het verhaal lees ik al af dat je met een Winslow op je netvlies schrijft. Mogelijk kan ik me zelfs voorstellen precies wat voor een Winslow. Uiteindelijk is het voor mij persoonlijk allemaal bullsh!t; ik vind het een mooie pijp ja/nee en hij rookt fijn ja/nee. Zo simpel is het. Hetzelfde met tabak; ik lees erover, probeer er op hobby-niveau veel over te leren en me in te prenten, maar pijp noch tabak verheerlijk ik tot een zweverige status.... :mrgreen:

:B

Winslow Collector

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Winslow Collector »

Verdikkeme, zit ik dit te lezen met een Winsløw in mijn mond. Een gebogen model dat niet in mijn blikveld hangt, met een gemakkelijk bit om tussen de kaken te klemmen, die gemakkelijk vasthoudt en een gladde afwerking heeft waardoor mijn tastzin niet geprikkeld wordt als ik hem in mijn hand houd, die ik graag rook als ik met andere dingen bezig ben en die ik rustig door kan roken zonder er veel aandacht aan te besteden.

Het lijkt die BB van jou wel. Echt waar!! :shock:

Maar zeker een dikke +1 voor de manier zoals jij de PW omschrijft... mag ik dat copy-pasten als iemand mij nog eens vraagt waarom een Winsløw zo'n fijne pijp is? :lol:

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Eliminator »

Begin er nou niet aan, aan die eerste Winslow, dat gaat je gegarandeerd meer geld kosten dan verwacht !! (daar blijft 't niet bij namelijk) :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Gypscoprotheres »

Ook ik dacht meteen aan een Winslow en dan wel een bepaald model! Ik kan er geen foto van vinden, maar in Leerdam lagen er een paar van: een soort van grote kogel, bol, lichtgebogen en gedeeltelijk gezandstraald. Volgens mij heeft iemand dit model zelfs in zijn bezit (WC? Was dat niet de grootste die toen naast de kleinste lag?)

Ik begrijp wat je bedoelt, Kynikos. Onbewust (of juist bewust misschien in jouw geval) ben je door zo'n groot model alleen met pijproken bezig. Simpelweg omdat je er door de maat gewoon niets naast kunt doen.

Nu ik het erover heb, zou ik best wel zo'n groot onhandelbaar ding willen hebben! Alleen wel met een kleine kop, want ik wil er wel een Latakiatabak uit roken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Bommel »

Gypscoprotheres schreef:Ook ik dacht meteen aan een Winslow en dan wel een bepaald model! Ik kan er geen foto van vinden, maar in Leerdam lagen er een paar van: een soort van grote kogel, bol, lichtgebogen en gedeeltelijk gezandstraald. Volgens mij heeft iemand dit model zelfs in zijn bezit (WC? Was dat niet de grootste die toen naast de kleinste lag?)

Ik begrijp wat je bedoelt, Kynikos. Onbewust (of juist bewust misschien in jouw geval) ben je door zo'n groot model alleen met pijproken bezig. Simpelweg omdat je er door de maat gewoon niets naast kunt doen.

Nu ik het erover heb, zou ik best wel zo'n groot onhandelbaar ding willen hebben! Alleen wel met een kleine kop, want ik wil er wel een Latakiatabak uit roken.
Volgens mij was die knol in Leerdam nogal klein geschapen wat betreft de inhoud van de ketel.
En wie hem heeft gekocht??????
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Gypscoprotheres »

Volgens mij heeft niemand hem gekocht. Er lagen er een paar op de tafel en WC had volgens mij de zijne meegenomen, tezamen met zijn kleinste model. :)
Afbeelding

Winslow Collector

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Winslow Collector »

Gypscoprotheres schreef:Volgens mij heeft niemand hem gekocht. Er lagen er een paar op de tafel en WC had volgens mij de zijne meegenomen, tezamen met zijn kleinste model. :)
Kan kloppen. Ik had mijn kleinste Winsløw bij me, samen met een EG (ronde kogel) en die grote pijp met die onooglijke schijf aan het mondstuk (de eerste foto van dit artikeltje http://www.pijprokenzeeland.nl/Pennenvr ... 02002.html , bij gebrek aan een eigen foto).
Mocht Rudi nog eens meekomen naar een PRF meeting, zal ik hem vragen enkele "onhandelbare" pijpen mee te nemen. :wink:

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Gypscoprotheres »

Inderdaad, het gaat om die EG. (via de link te zien met klein model er bovenop) Wat een mooi ding is dat, zeg! Dat wordt sparen... (ik heb ook nog een andere pijp op het oog)
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Kynikos »

Ik zat net dit filmpje te kijken over flow states. Erg interessant. Deze heer stelt dat de mens zo'n 110 bit aan informatie per seconde kan verwerken. Het kost ongeveer 60 bit om naar hem te luisteren. Ook stelt hij dat iemand die geheel in iets opgaat in opperste concentratie er dus letterlijk volledig door in beslag genomen wordt, daardoor ervaart men dat de rest van de wereld wegvalt.

Nu is pijproken van oudscher met concentratie en geestelijke activiteit geassocieerd. Zou het kunnen zijn dat de pijp als een soort opvulling werkt? Wanneer men iets aan het uitdenken is en daarnaast ook nog de ervaring van het pijproken heeft zou je misschien kunnen zeggen dat het roken van de pijp de rest van de hersencapaciteit in beslag neemt die niet door het denken in beslag genomen wordt. Zo vormt men een gehele occupatie van 't bewustzijn waardoor men minder gehinderd wordt door externe factoren. Dit zou ik wanneer zo'n wisselwerking bewezen zou kunnen worden wel als voornaamste reden zien dat grote denkers in aardig wat gevallen ook grote rokers waren.

Een zelfde theorie geldt natuurlijk voor mensen die graag wandelen tijdens het denken of met een pen spelen of iets dergelijks, al denk ik dat de relatief complexe handeling van het pijproken een erg effectieve variant is. Voeg daar nog de positieve werkingen van nicotine aan toe en men heeft een zeer effectief denkapparaatje. :P

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door St Patrick »

Ik kan bij deze omschrijving eigenlijk niet om PW heen, maar DW heeft ook erg mooie modellen. Zoals mijn JP Olive...
@WC; Ik ben erg benieuwd n aar die onhandelbare modellen. Ik hou wel van grote en grove modellen...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Kynikos »

Wie is DW?

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door St Patrick »

DW= David Wagner... Zie mijn topic onder hetzelfde kopje: Pijp van David Wagner.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door robvoorburg »

Vanavond op Nederland 2 Labyrint.

"Het geheime leven van ons brein" wetenschappelijk programma. Als we niks doen is ons brein juist heel actief, zo blijkt uit recent wetenscappelijk onderzoek.
Inzicht in het dagdroombrein kan helpen bij de aanpak van Alzheimer en depressie.

Helaas pas om 23:50 en dan lig ik op 1 oor.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Kynikos »

Heb het bekeken, Rob. Was best interessant, voornamelijk de invloed van meditatie op 't brein interesseert me.


Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door dr. Watson »

Ik kijk altijd naar de pijp vanuit het oogpunt van de tabak die ik eruit zou kunnen gaan roken. Verhalen over een mooie nerf gaan mij persoonlijk te ver. Net als een gouden bandje eromheen. De klassieke vormen vind ik het mooist. Een krasje of een deukje in de ketel interesseert mij ook niet. Als de prijs maar mooi is. Oude pijpen vind ik het leukst.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Luys »

Ik zit ook nog steeds te wachten tot ik een pijp heb gevonden die aan die beschrijving voldoet, en kijk idd regelmatig naar PW's :)

Vooral een mooie combinatie van gepolijst en ruw (rustic of sandblasted) spreekt mij erg aan. Mooie warme kleur, mooie nervatuur. Heb wat modellen gezien die het net niet zijn voor mij, en modellen die het qua prijs nog even niet zijn voor mij. Maar je moet wat te dromen hebben...
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door St Patrick »

Luys schreef:Ik zit ook nog steeds te wachten tot ik een pijp heb gevonden die aan die beschrijving voldoet, en kijk idd regelmatig naar PW's :)

Vooral een mooie combinatie van gepolijst en ruw (rustic of sandblasted) spreekt mij erg aan. Mooie warme kleur, mooie nervatuur. Heb wat modellen gezien die het net niet zijn voor mij, en modellen die het qua prijs nog even niet zijn voor mij. Maar je moet wat te dromen hebben...
@Luys: Kijk eens op de site van David Wagner, Bosswel, Savinelli, Claessens, Mario Grandes etc... Er zijn zoveel pijpenmakers die echt mooie freehand pijpen maken. PW is natuurlijk een heel bekende, maar mijn pijpen van DW mogen er ook absoluut zijn en roken net zo lekker als mijn Winslow.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Luys »

St Patrick schreef:
Luys schreef:Ik zit ook nog steeds te wachten tot ik een pijp heb gevonden die aan die beschrijving voldoet, en kijk idd regelmatig naar PW's :)

Vooral een mooie combinatie van gepolijst en ruw (rustic of sandblasted) spreekt mij erg aan. Mooie warme kleur, mooie nervatuur. Heb wat modellen gezien die het net niet zijn voor mij, en modellen die het qua prijs nog even niet zijn voor mij. Maar je moet wat te dromen hebben...
@Luys: Kijk eens op de site van David Wagner, Bosswel, Savinelli, Claessens, Mario Grandes etc... Er zijn zoveel pijpenmakers die echt mooie freehand pijpen maken. PW is natuurlijk een heel bekende, maar mijn pijpen van DW mogen er ook absoluut zijn en roken net zo lekker als mijn Winslow.
:B
Bedankt voor de tip! Merendeel van die merken heb ik al eens van gehoord, en ik ben me bewust dat PW niet de enige is die mooie pijpen (naar mijn smaak iig) maakt. Zal zeker eens bij de anderen gaan kijken!
Pijproker des forums

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door robvoorburg »

Deense pijpmakers hebben een gemeenschappelijke site.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Massis »

Kynikos schreef:...Zou het kunnen zijn dat de pijp als een soort opvulling werkt? Wanneer men iets aan het uitdenken is en daarnaast ook nog de ervaring van het pijproken heeft zou je misschien kunnen zeggen dat het roken van de pijp de rest van de hersencapaciteit in beslag neemt die niet door het denken in beslag genomen wordt. Zo vormt men een gehele occupatie van 't bewustzijn waardoor men minder gehinderd wordt door externe factoren. Dit zou ik wanneer zo'n wisselwerking bewezen zou kunnen worden wel als voornaamste reden zien dat grote denkers in aardig wat gevallen ook grote rokers waren.

Een zelfde theorie geldt natuurlijk voor mensen die graag wandelen tijdens het denken of met een pen spelen of iets dergelijks, al denk ik dat de relatief complexe handeling van het pijproken een erg effectieve variant is. Voeg daar nog de positieve werkingen van nicotine aan toe en men heeft een zeer effectief denkapparaatje. :P
volgens mij heb ik dan een héél grote hersencapaciteit, want ik denk het beste wanneer ik wandel én pijp rook :-D
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: De invloed die diverse vormen en stijlen pijpen uitoefen

Bericht door Luys »

massis schreef: volgens mij heb ik dan een héél grote hersencapaciteit, want ik denk het beste wanneer ik wandel én pijp rook :-D
Wandelen en pijproken? Tegelijkertijd? Klinkt meer als een teveel aan vrouwelijke hormonen; mannen kunnen immers geen twee dingen tegelijk? :P
Pijproker des forums

Plaats reactie