A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht door Eliminator »

Brand: A & C Petersen
Tin Description: Bright Virginia grades hand-blended with bulk-cured Dark Cavendish. Flavoured with Scottish Highland cream whiskey. Easy to fill and easy to smoke.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Black Cavendish
Virginia
Flavoring: Alcohol / Liquor
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Tin
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... HA=C&TID=2
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Re: A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht door Remon »

Vreemd om te zien dat hier nog geen reviews van zijn op het forum, maar misschien is deze tabak niet verkrijgbaar in Nederland / België?

Ik kocht mijn blik Highland Cream vorig jaar in Zweden, en na de aankoop heeft het alleen maar in de kast gestaan als "nog zo'n aromatic". Bijna een jaar later begon het dan toch te kriebelen, en wat blijkt... Dit is eigenlijk een hele lekkere tabak. Mijn ervaring met aromatics is dat deze meestal lekker ruiken in de tin, lekker ruiken tijdens het roken, maar dat de smaak maar vlak en saai is. Deze blend is daar niet mee geplaagd. Misschien dat ze daarom twee gouden medailles binnen heeft gesleept (als we het blik mogen geloven: Parijs 1979, Wenen 1980).
Tijdens het openen van het blik is de geur het eerste dat opvalt. Zoetig, lekker, maar ik kan er weinig tabak in ontdekken. Die eigenschappen heb ik wel vaker waargenomen, en dat is meestal geen goed teken. Het stoppen van de pijp is geen probleem, de blend bestaat uit nette sliertjes virginia en wat dikkige klontjes cavendish.
Zodra de vlam in de pijp gaat word ik verrast door het feit dat deze tabak smaakt zoals hij ruikt, en dat is helemaal niet slecht. Nu zijn mijn smaakpupillen niet om over op te scheppen, maar ik meen er toch echt wat highland cream en virginia's uit te halen. Lekker, zoet, een perfecte tabak voor in het zonnetje. De tabak wordt naar het einde toe iets scherper, en een deel van de smaak verdwijnt, maar dit kan meer aan mijn manier van roken liggen dan aan de tabak.

Zelfs al ben ik na verloop van tijd overgestapt op ongesausde tabak is dit een aromatic die ik mezelf in de toekomst nog een keer zie kopen, gewoon voor de afwisseling. Dit is een van de beste aromatics die ik ooit gerookt heb en absoluut een aanrader!
They proved that if you quit smoking, it will prolong your life. What they haven't proved is that a prolonged life is a good thing. I haven't seen the stats on that yet.' - Bill Hicks

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht door Dukdalf »

Hij is inderdaad niet (meer) te krijgen en volgens mij wordt hij zelfs helemaal niet meer gemaakt. Ik heb er nog drie of vier blikjes van liggen en rook er nu eentje. Ik had exact hetzelfde vooroordeel als jij: "het zal wel erg zoet zijn". Nu, halverwege het blik, begin ik deze tabak steeds meer te waarderen en ik denk dat een belangrijke reden daarvoor de kwaliteit ervan is. De smaak is mooi in evenwicht met een heel subtiele hint van de whisky, de samenstelling ziet er schitterend uit in het blik en hij rookt zeer rustig en gelijkmatig. Oh ja, als je in Zweden ook nog de groene Caledonian (#466) kunt vinden hou ik me van harte aanbevolen. Die is namelijk nog lekkerder :mrgreen: .

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht door janneman »

Oe, oe, oe... Nog een voor die groene Caledonian 466! Maar ik vrees dat ook die al lang verdwenen is...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht door Dukdalf »

Niet helemaal: ik heb er nog vier liggen :mrgreen: .

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht door smoking-rob »

Bofkont!
Ik heb Caledonian groen, blauw en rood vroeger veel gerookt, in de tijd dat het bezoeken van je tabakszaak nog een waar feest was met een keur aan tabakken..
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht door Immler »

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht door Dukdalf »

Bedankt, Immler. Die rode ga ik zeker proberen. Je bent volgens mij al aardig op weg naar je derde dan in google-fu :wink: .

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: A & C Petersen - Caledonian Highland Cream

Bericht door Ribbon »

Voor de geïnteresseerden: hij is momenteel ook bij Dan Pipe te verkrijgen, samen met de rode variant.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie