Een typisch Engelse pijp ...

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Een typisch Engelse pijp ...

Bericht door boyenne »

Afbeelding

Beste lieden,

Binnenkort vertrek ik naar Engeland voor het werk (in feite een studiebezoek). Ik verblijf er een korte tijd (week).

Uiteraard wordt er in Engeland een pijp gekocht. Op het moment van schrijven vraag ik mij echter af: wat zou een typisch Engelse pijp zijn? Wellicht is er een bepaald Engels merk (voor zover ik weet is Peterson Iers) waar ik me op zou kunnen richten. Mijn kennis rijkt op dit vlak niet ver genoeg.

Ik verheug me in ieder geval erg op de aanschaf. Wat is er nu mooier dan een pijp die uit een ander land komt te roken... dat is alvast een pijp met geschiedenis!

;-)
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dunhill? :) Goede reis!

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Ik denk dat ze je dat in de plaatselijke tabakzaak het beste kunnen vertellen :D!

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Dunhill lijkt me inderdaad een van de bekendste
In 1907, Alfred Dunhill opened his first cigar and tobacco pipe shop on Duke Street in London

Verder kwam ik dit nog tegen http://www.pipes2smoke.com/British_pipes.htm

If you are a pipe smoker who loves the classic shaped pipes then you can no better than pipes that are hand made in England. The Italians, Danes and Germans all make variations of the classic shapes . But for a true British classic nobody stays more faithful to the 100 years plus tradition than the British pipe makers. After all, it is their heritage. We are pleased to be able to offer a selection of classic hand made British pipes from five English makers. Bill Taylor and Les Wood are both responsible for the revival of British pipes since the 1980's. Blakemar Briars ( est. 1890), Michael Billington, is a third generation pipemaker. Ian Walker represents the next generation of classic British pipe makers. London Castle are the last pipes made by G. Huybecht 1912-1999. Ben Wade has been making pipes since 1869.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Een Engelse rommelmarkt. Ik heb spijt dat ik tijdens mijn bezoek in Londen niet één van de vele gebruikte pijpen die ik zag heb gekocht.... Alleen omdat ze gebruikt waren... (nu denk ik heel anders over gebruikte pijpen ;) )
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Dank heren, nuttige informatie!

Dunhill? Fantastisch, zal meteen een koffer met geld mee moeten nemen ;)
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Hier staan nog (iets) betaalbare merken http://www.thebriary.com/index.php/english-pipes.html
de Northern Briar en Rattrays zitten best fraaie modellen bij.

Ook leuk spul
http://www.smokingpipes.com/pipes/estat ... /index.cfm
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Boyenne; Een echte engelse pijp kan je vast wel vinden onder de noemer: Blakemar Briars...
Succes en ik ben benieuwd welke het is geworden...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Uhm... dat zijn er wel een paar: uiteraard Dunhill, maar bijvoorbeeld ook GBD, Parker, Barling, Comoy, Orlik, BBB, Barling, Charatan, Les Wood (Les Wood wordt in Engeland ook verkocht als Ferndown)... De lijst is in feite eindeloos, ooit eens 'kwam immers elke goeie pijp uit Engeland'...
Als je een uitputtende lijst wilt: http://pipedia.org/index.php?title=Brit ... kers_A_-_D en verder

Als ik strikt voor mezelf mag spreken: er zijn een paar dingen die in mijn ogen een pijp typisch Engels maken. Om te beginnen een van de klassieke modellen, dus geen freehand. Verder heb ik de indruk dat een rechte pijp het daar altijd wat beter heeft gedaan dan een gebogen pijp (geen idee waar ik die indruk echt vandaan heb, maar de wat slankere rechte biliards, al dan niet met zadelbit, kijken me vanaf zowat elke historische RAF-piloten-foto aan (precies wat de foto die je bijvoegd ook al laat zien).
Verder is me bij veel Engelse merken, vooral de wat ouderen, opgevallen dat ze betrekkelijk weinig doen om de nerf tot uitdrukking te brengen. Vaak een donkere beits en geen contrast-beits. Het lijkt erop dat men de nerf ooit in Engeland maar bijzaak vond.

Mijn keuze zou vermoedelijk Parker, Les Wood of Dunhill zijn (oplopend in prijs).

Goeie reis!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Dr. Plumb ?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Enrique
Berichten: 103
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:01
Locatie: Amstelveen

Bericht door Enrique »

Ik heb zelf een Rattray's pijp en ben zeer te spreken over dit ding!
De prijs is ook redelijk tot zeer vriendelijk!

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik zou voor Parker gaan bij een laag budget en Dunhill als je meer te besteden hebt.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

James Upshall maakte eveneens fraaie pijpen, volgens zeggen komt hij niet meer aan het juiste bruyere.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Leuk om te lezen allemaal en dank voor de informatieve posts.

Ik ben zelf ook heel benieuwd wat het gaat worden. Stiekem verlang ik toch wel naar een DUnhill ... wat mag zo'n pijp kosten doorgaans? Regulier model, geen gekke fratsen? :roll:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Nieuw Dunhills vallen nooit echt mee... Over het algemeen zijn de Shell Briar pijpen (zwart gezandstaald) het goedkoopste, en zelfs dan ga je al snel richting 180-200 euro... Op een leven lang uitgezet niet duur, maar toch een hoop geld :-)

Ferndown zie ik her en der voor 130 euro beginnen (alweer de goedkoopste reeks, zwart gezandstraald, bij Ferndown Bark genoemd).

Parker (of London) en Charatan beginnen al bij 50 euro.

Het grote probleem is in dit soort gevallen wel om de juiste zaak te vinden; kijk hoe groot ook hier vaan de verschillen tussen internetprijzen en winkels zijn... Sommige Engelse internetwinkels hebben ook echte zaken. Ik weet niet waar je naartoe gaat, maar in London zullen alvast niet de goedkoopste winkels te vinden zijn...

My Smokingshop:
Unit 2a Oyston Mill
Strand Road
Preston
Lancashire
PR1 8UR

Barber
20-24 Westgate,
Otley, West Yorkshire,
LS21 3AS
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Bericht door belgianpipesmoker »

Mijn citytrip naar londen is ook geboekt.
Maar als ik het goed lees dan kan ik beter naar de internet shops kijken?
Ik zou graag in londen een dunhill aanschaffen.

Iemand ervaring mat de dunhill shop in londen zelf?
Dacht daar te gaan kijken maar als ze er echt veel duurder zijn....

Iemand?
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Klopt in zekere zin, je kan best de prijzen op voorhand even bekijken.

Alleen wat Peterson betreft : die zijn in Londen soms zelfs net iets goedkoper dan in Ierland, zeker wat de tabak betreft. De Ieren hebben nl een stevige accijns... (heb ik van een Ierse collega)
Ook als je kijkt naar de webiste van Bonds of Oxford Street zal je dat merken.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Bericht door belgianpipesmoker »

Paasei schreef:Klopt in zekere zin, je kan best de prijzen op voorhand even bekijken.

Alleen wat Peterson betreft : die zijn in Londen soms zelfs net iets goedkoper dan in Ierland, zeker wat de tabak betreft. De Ieren hebben nl een stevige accijns... (heb ik van een Ierse collega)
Ook als je kijkt naar de webiste van Bonds of Oxford Street zal je dat merken.
Heeft iemand nog goeie internet of echte adressen?
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4218
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Paasei schreef:Klopt in zekere zin, je kan best de prijzen op voorhand even bekijken.

Alleen wat Peterson betreft : die zijn in Londen soms zelfs net iets goedkoper dan in Ierland, zeker wat de tabak betreft. De Ieren hebben nl een stevige accijns... (heb ik van een Ierse collega)
Wat betreft tabak is dit zeker waar. Maar qua pijpen kan je in de Peterson's shop op Grafton street aardig voordelig aan een goede pijp komen. Ze hebben een apart 'aanbiedingkastje' waar ik een Spigot Walnut XL voor 95 euro op de kop tikte. :D

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

En toch is het ook daar uitkijken !
Volgens mij betaal je daar extra voor de locatie...

Een Ierse collega, van wie de kantoren op een boogscheut daar vandaan zijn, heb ik daar ooit eens laten kijken naar de prijs van een standard system 317 (dus een kleintje) met de bedoeling dat hij het zou kopen en opsturen hierheen. Kwam uiteindelijk duurder uit (een Euro of vijf, niet echt veel maar toch...) dan dat ik dezelfde pijp bij mysmokingshop zou bestellen.

Maar dat was dan wel in het standaard aanbod, niet bij de special offers. Dan kan je natuurlijk wel een goede zaak doen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Even iets om in de gaten te houden inderdaad.

Vandaag met wat collega's hierover gepraat, ik heb al een overzicht.

Wat is trouwens jullie ervaring met Davidoff? Is dat ook niet een typisch Engels merk? Ik ken het niet goed. :oops:
boyenne Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »


Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »


Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4218
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Paasei schreef:En toch is het ook daar uitkijken !
Volgens mij betaal je daar extra voor de locatie...
Ja, dat is waar. Door de overweldigende hoeveelheid Peterson's heb je al snel het idee dat je naar iets heel speciaals staat te kijken. Misschien kom je een bepaalde pijp die daar hangt wel nooit meer tegen :wink: Gevolg: je bent al snel geneigd wat meer (en soms dus teveel) te betalen. Althans, dat zou ik hebben.

Plaats reactie