Welk boek lees je nu?

Naast het pijproken natuurlijk ...
GR69

Re: Welk boek lees je nu?

Bericht door GR69 »

:) poe rules!
"There are two medicines for all ills: time and silence"
Alexandre Dumas

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

Victor Baarn schreef: 04 feb 2022 18:41 Mezelf voorgenomen om dit jaar minder achter schermpjes te zitten en meer tijd te nemen voor lezen. Kan wel een stapel tot het plafond maken van boeken die ik nog wil lezen. Inmiddels al zes gelezen in januari.

Dan begin ik natuurlijk weer te gretig en ben ik in teveel boeken gelijk bezig:
- Verzamelde gedichten van J.C. Bloem
- Verzamelde gedichten van Gerrit Achterberg
- Boek der rusteloosheid van Fernando Pessoa
- Dagboeken van Soren Kierkegaard
- Hoogmoed (deel 1 van de H*tler biografie) van Kershaw
- The trouble with being born van Emil Cioran
- Moby Dick van Herman Melville
Nou, Boek der rusteloosheid, dagboeken van Kierkegaard en The trouble with being born heb ik uit. Gedichten van Achterberg heb ik dichtgeklapt, niet door te komen. Als je een teruggetrokken introvert bent dan moet je Boek der rusteloosheid zeker lezen.

Citaat:
Het is een matte, lome, broeierige dag. Ik ben alleen op kantoor en laat mijn leven de revue passeren. Wat ik daarin zie, is als het weer van vandaag, dat mij bedrukt en kwelt. Ik zie mij als kind, blij met niets, als jongeman die alles wil, als volwassene zonder vreugde of aspiratie. En dat alles trok loom en troebel voorbij, als het weer, dat maakt dat ik het zie om mij herinner. Wie van ons kan, wanneer hij zich omdraait op de weg zonder terugkeer, zeggen dat hij hem is gegaan zoals hij hem had moeten gaan?

Recent Stoner van John Williams gelezen. Dat was destijds een hype. Het is in een mooie, sobere stijl geschreven maar inhoudelijk geloof ik het allemaal wel. Zie de hype niet zo. "Als u een boek wilt lezen dat u leven gaat veranderen, lees dan Stoner”. Schreef Arnon Grunberg op de voorkant van de Volkskrant. Nou, dat betekent dat ik aan Grunberg nooit hoef te beginnen.

Las vervolgens 'Job' van Joseph Rot. Kijk, dat is nou een meesterwerk. Diepe buiging. Nu bezig in een boek over Alma Mahler. Boeiend maar ik ben blij dat het mn moeder niet was :lol:

oehoe

Bericht door oehoe »

De verzamelde werken van Edgar Allen binnen. Gloednieuwe ongelezen pil (hardcover met omslag, dust cover zoals ze die daar noemen) voor ietskes meer dan 18 euro. "The mask of the red death" was als puber al fascinerend en indrukwekkend. De elite die zich meent te kunnen vrijwaren van 'n besmettelijke ziekte door zich tezamen op te sluiten in 'n paradijs op aarde in de vorm van 'n kasteel. De lezer weet beter. Zeker na de de Spaanse griep en Corona.

De oh, ja de verdere verhalen gaan ook nog vast nog uit de krochten van mijn herinneringen komen. Ik heb niets met gedichten maar die ga ik ook vast lezen.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Marc Den Haag

Bericht door Marc Den Haag »

Afbeelding

Afbeelding

Rob

Bericht door Rob »

Marc Den Haag schreef: 05 okt 2022 21:16 Afbeelding

Afbeelding
De titel is al lekker, de achterkant belooft veel goeds. Ben benieuwd wat je er van vindt, hoor het graag in Heukelum.

GR69

Bericht door GR69 »

:D
Marc Den Haag schreef: 05 okt 2022 21:16 Afbeelding

Afbeelding
Als het de moeite waard is hoor ook ik het graag.😄
Alexandre Dumas

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Laat ik ook eens delen waarin ik momenteel verwikkeld ben. Overigens pas net aan begonnen maar tot nu toe vermakelijke kost, waar je bijna filosofisch van gaat denken... :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Marc Den Haag

Bericht door Marc Den Haag »

GR69 schreef: 06 okt 2022 07:47 Als het de moeite waard is hoor ook ik het graag.😄
Wat mij betreft zeer zeker een aanrader: goed geschreven (en vertaald), zinnige gedachten die aan het denken zetten, originele invalshoeken, enz. En momenteel voor een tientje in de aanbieding, als ik het goed heb. :wink:

GR69

Bericht door GR69 »

Marc Den Haag schreef: 06 okt 2022 18:13
GR69 schreef: 06 okt 2022 07:47 Als het de moeite waard is hoor ook ik het graag.😄
Wat mij betreft zeer zeker een aanrader: goed geschreven (en vertaald), zinnige gedachten die aan het denken zetten, originele invalshoeken, enz. En momenteel voor een tientje in de aanbieding, als ik het goed heb. :wink:
Lekker dan😃 ik ga ff kiek'n
Dank voor de tip
Alexandre Dumas

oehoe

Bericht door oehoe »

Enkhuizer Almanak 2022. Die van 2023 besteld vandaag.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Nico Dijkshoorn:
Bijna op de Radio
Een boek over een bandje ergens uit een polder.

Hilarisch
Ad impossibile nemo tenetur

Bommel

Bericht door Bommel »

Pieter Bas van Godfried Bomans.
Voor de zoveelste keer aan het beginnen......ergens ligt een oorzaak dat ik er niet doorheen kom.
Afbeelding

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Wat ik nu lees; Sigurd en Gudrún van J. R. R. Tolkien

Dagboek van een natuur jongen van Dara Mc Anulty

Sun-Tsu de kunst van het oorlog voeren een bewerking door Prof. Roger T. Ames
Ad impossibile nemo tenetur

Jozef

Bericht door Jozef »

Inmiddels van een serie van 7 boeken, begonnen aan het 6e deel van Harry Potter en de halfbloed prins. Auteur J.K Rawling
Groet Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

GR69

Bericht door GR69 »

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast...:
Good to Great: Why some companies make the leap and others don't

En veel e-mail...
Alexandre Dumas

Victor Baarn

Ik moet 'In de ban van de Ring' gaan lezen. Want, Tolkien was bevriend met Lewis (en die lees ik graag), was een pijproker, net als ik een INFP-er, en bij mijn type persoonlijkheid staat er vaak 'likes science fiction'. Echter nog nooit science fiction gelezen dus maar eens proberen met In de ban van de ring.

Wat is een tip qua uitgave? Ik las dat de vertaling van Max Schucharts mooi is. Wat ouderwets inmiddels maar daarom extra sfeervol. Ik twijfel over alles in 1 band of uitgave in delen die ik mee kan nemen onderweg (zoals de Prisma uitgave).

GR69

Bericht door GR69 »

Victor Baarn schreef: 13 apr 2023 12:39 Ik moet 'In de ban van de Ring' gaan lezen. Want, Tolkien was bevriend met Lewis (en die lees ik graag), was een pijproker, net als ik een INFP-er, en bij mijn type persoonlijkheid staat er vaak 'likes science fiction'. Echter nog nooit science fiction gelezen dus maar eens proberen met In de ban van de ring.

Wat is een tip qua uitgave? Ik las dat de vertaling van Max Schucharts mooi is. Wat ouderwets inmiddels maar daarom extra sfeervol. Ik twijfel over alles in 1 band of uitgave in delen die ik mee kan nemen onderweg (zoals de Prisma uitgave).
Ik heb alleen de Engelse versie. Maar ik lees Engels minstens zo makkelijk als Nederlands. Dus kan je alleen raden de Engelse versie te nemen.
Alexandre Dumas

oehoe

Bericht door oehoe »

Ik geloof niet in Friki's (kippen) en andere kaboutertjes en zal er dus nooit aan beginnen.

Mark Twain

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Reageer dan niet.

In het geval van Tolkien is de originele versie in het Engels zeker aan te raden, al is Max Schuchart vertaling ook erg fijn (de eerste versie die ik las). Het origineel is in ieder geval in erg toegankelijk Engels geschreven wat mij betreft. Of je voor een hardcover of slappe kaft gaat is zeer persoonlijk. Ik ben uiteindelijk voor een gebonden dundruk gegaan omdat ik al snel het vermoeden kreeg dat het niet bij eenmaal lezen zou blijven.
Huidige rotatie:DTM Patriot Flake (2014), Orlik Bull's Eye (2014), SG Grousemoor (2013)

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

oehoe schreef: 14 apr 2023 18:56 Ik geloof niet in Friki's (kippen) en andere kaboutertjes en zal er dus nooit aan beginnen.
Dan ontzeg je jezelf wel mooie boeken. Tolkien is (terecht) een zeer grenommeerde shcrijver. Maar doe wat je wil.

Wel een vriendelijk advies: Je mag ten alle tijde je mening geven maar het hoeft niet. Jouw reacties strijken nog wel eens mensen tegen de haren in valt me op. Dat kan ook aan het verschil tussen wat jij bedoelt en hoe zij het lezen liggen. Ik heb (op dit forum) door schade en schande geleerd dat daar een groot verschil in zit. Soms is niet reageren of anders omschrijven de oplossing tegen evt. scheve gezichten. Maar ook hier geldt, Doie wat je wil.
Curator des Forums! tegen wil en dank!

Geoff

Bericht door Geoff »

Niet helemaal on topic, maar wel aansluitend met de huidige bespreking.
Ook de moeite om eens te zien, is de verfilming over de jeugdige jaren van Tolkien. Zeer zeker geromantiseerd, maar des al niettemin zeer entertaining. Hier een link naar de IMDB site: https://www.imdb.com/title/tt3361792/

On topic: zoals geschreven de Engelstalige versie is volgens mij de moeite om te proberen. Eventueel in een bibliotheek een keertje uitlenen en even proberen. Bevalt het kan je alsnog de boeken aanschaffen. Indien niet kan je voor de Nederlandse versie gaan.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Geoff schreef: 15 apr 2023 11:31 Niet helemaal on topic, maar wel aansluitend met de huidige bespreking.
Ook de moeite om eens te zien, is de verfilming over de jeugdige jaren van Tolkien. Zeer zeker geromantiseerd, maar des al niettemin zeer entertaining. Hier een link naar de IMDB site: https://www.imdb.com/title/tt3361792/
Dank voor de tip! Deze had ik nog niet meegekregen en gaat wel op de lijst :mrgreen:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Victor Baarn schreef: 13 apr 2023 12:39Ik twijfel over alles in 1 band of uitgave in delen die ik mee kan nemen onderweg (zoals de Prisma uitgave).
Mijn advies zou zijn: kies voor de afzonderlijke delen. De talrijke liefhebbers hier voelen zich misschien op hun tenen getrapt, maar er bestaat altijd nog de mogelijkheid dat je na het eerste deel wel genoeg Tolkien hebt gelezen. Niet iedereen heeft een onbeperkte tolerantie voor hobbits, elfjes en orks. Ribbon heeft overigens gelijk als hij stelt dat het Engels van Tolkien goed toegankelijk is en gezien zijn fascinatie voor taal zou ik dan voor de oorspronkelijke tekst gaan.

oehoe

Bericht door oehoe »

Sidekickelvis schreef: 15 apr 2023 00:28
oehoe schreef: 14 apr 2023 18:56 Ik geloof niet in Friki's (kippen) en andere kaboutertjes en zal er dus nooit aan beginnen.
Dan ontzeg je jezelf wel mooie boeken. Tolkien is (terecht) een zeer grenommeerde shcrijver. Maar doe wat je wil.

Wel een vriendelijk advies: Je mag ten alle tijde je mening geven maar het hoeft niet. Jouw reacties strijken nog wel eens mensen tegen de haren in valt me op. Dat kan ook aan het verschil tussen wat jij bedoelt en hoe zij het lezen liggen. Ik heb (op dit forum) door schade en schande geleerd dat daar een groot verschil in zit. Soms is niet reageren of anders omschrijven de oplossing tegen evt. scheve gezichten. Maar ook hier geldt, Doie wat je wil.
Ik had, heb en zal nooit de bedoeling hebben mensen tegen de haren in te strijken. Ik heb me daarom 'n woordenweegschaal (niet online verkrijgbaar maar alleen intern te vinden) aangeschaft en beloof beterschap.

Mark Twain

Johan86

Bericht door Johan86 »

Afbeelding

oehoe

Bericht door oehoe »

Ik ben nogal in detectives. De Frost reeks van R.D. Wingfield is in het Engels ook toegankelijk , goed, spannend en ook erg vermakelijk. De tweeënveertig hechtingen bijna uit de buik gelachen tijdens mijn maandenlang verblijf in het ziekenhuis toen.

Ellery Queen was, is en blijft goed al is 't al met al traag en langdradig soms. Met de prachtige werken van Raymond Chandler toch wel 't woordenboek bij de hand moeten maar wat was de man naast schrijver ook 'n poëet echter. Nostalgie allemaal beken ik.

Ik heb niets met fantasy, sprookjes en sf maar mag graag wegdromen in 'n goed verhaal uit de '30, '40 en '90-tiger jaren. Ik kan 't visualiseren, ruiken en horen. Vleugje herkenbaarheid van iemand uit 1958 denk ik.

Mark Twain

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Dan heb ik nog een tip: probeer Lynn Truss eens. Klassieke 'whodunnits' met erg veel humor, met als achtergrond Blackpool in de jaren zestig. "Psycho by the sea" of "Murder by milkbottle" bijvoorbeeld.

oehoe

Bericht door oehoe »

Bedankt voor de tip! Ga ik doen.

Mark Twain

Victor Baarn

Dukdalf schreef: 15 apr 2023 14:08
Victor Baarn schreef: 13 apr 2023 12:39Ik twijfel over alles in 1 band of uitgave in delen die ik mee kan nemen onderweg (zoals de Prisma uitgave).
Mijn advies zou zijn: kies voor de afzonderlijke delen. De talrijke liefhebbers hier voelen zich misschien op hun tenen getrapt, maar er bestaat altijd nog de mogelijkheid dat je na het eerste deel wel genoeg Tolkien hebt gelezen. Niet iedereen heeft een onbeperkte tolerantie voor hobbits, elfjes en orks. Ribbon heeft overigens gelijk als hij stelt dat het Engels van Tolkien goed toegankelijk is en gezien zijn fascinatie voor taal zou ik dan voor de oorspronkelijke tekst gaan.
Dank voor de tips. Aan de Engelse versie waag ik me niet. Dat ligt niet aan het Engels van Tolkien maar aan mijn Engels. Ik dacht bij de kringloop wel een uitgave aan te treffen maar dat valt tegen. Tussen vele Donna Tarts en Vestdijks staat steevast geen Tolkien.

Ik heb overigens zware twijfels of ik er door ga komen. Ik heb tegenwoordig al moeite met fictie (literatuur) laat staan met science fiction. Maar soms moet je dingen een kans geven.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

oehoe schreef: 15 apr 2023 16:31
Sidekickelvis schreef: 15 apr 2023 00:28

Ik had, heb en zal nooit de bedoeling hebben mensen tegen de haren in te strijken. Ik heb me daarom 'n woordenweegschaal (niet online verkrijgbaar maar alleen intern te vinden) aangeschaft en beloof beterschap.
Ik verwacht ook niet dat het express is en deze weegschaal is waarschijnlijk afdoende om evt. irritatie te vookomen.
Curator des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie