Welk boek lees je nu?
- Rob
Re: Welk boek lees je nu?
Eerste helft vind ik prachtig.
Ligt al drie jaar op m'n nachtkastje. Nu nog de tweede helft lezen
Ligt al drie jaar op m'n nachtkastje. Nu nog de tweede helft lezen
- Victor Baarn
Mezelf voorgenomen om dit jaar minder achter schermpjes te zitten en meer tijd te nemen voor lezen. Kan wel een stapel tot het plafond maken van boeken die ik nog wil lezen. Inmiddels al zes gelezen in januari.
Dan begin ik natuurlijk weer te gretig en ben ik in teveel boeken gelijk bezig:
- Verzamelde gedichten van J.C. Bloem
- Verzamelde gedichten van Gerrit Achterberg
- Boek der rusteloosheid van Fernando Pessoa
- Dagboeken van Soren Kierkegaard
- Hoogmoed (deel 1 van de H*tler biografie) van Kershaw
- The trouble with being born van Emil Cioran
- Moby Dick van Herman Melville
- oehoe
Voeg toe:
Pieter Sijbersma: Hans Wiegel.
Herman Finkers: De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat wederom niet door.
Hans Peter Roel: Tijdgeest.
Moby Dick kent éénieder. "De zeewolf" van Jack London is 'n meer dan mooi alternatief

Pieter Sijbersma: Hans Wiegel.
Herman Finkers: De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat wederom niet door.
Hans Peter Roel: Tijdgeest.
Moby Dick kent éénieder. "De zeewolf" van Jack London is 'n meer dan mooi alternatief

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
- Ribbon
Fijne lijst Victor. Momenteel lees ik ook eigenlijk teveel boeken tegelijk. Maar toch hou ik mezelf altijd voor dat als de onderwerpen en stijlen voldoende uiteenlopen dit geen probleem hoeft te zijn. De immer uitdijende lijst van nog aan te schaffen boeken, of de reeds aangeschafte stapel komt me bekend voor.Victor Baarn schreef: ↑04 feb 2022 18:41 Mezelf voorgenomen om dit jaar minder achter schermpjes te zitten en meer tijd te nemen voor lezen. Kan wel een stapel tot het plafond maken van boeken die ik nog wil lezen. Inmiddels al zes gelezen in januari.
Het verzamelde werk van Bloem is een van die boeken op de lijst. De 'hollandsheid' die hij in zijn gedichten wist te verwerken heeft me altijd enorm aangesproken. Over het werk van Cioran heb ik laatst een aantal podcasts gehoord die me er toe brachten om ook iets van zijn werk aan het lijstje toe te voegen. Van Kierkegaard staat 'Het Begrip Angst' ook al een tijdje stof te vergaren...
Momenteel worstel ik me door:
Mulisch - De Ontdekking van de Hemel (het moest er toch maar eens van komen)
Henry David Thoreau - Walden
Martha Nussbaum - Oplevingen van het Denken
Nietzsche - Voorbij Goed en Kwaad
Helaas ligt mijn leestempo een stuk lager dan dat van jou...
Huidige rotatie:DTM Patriot Flake (2014), Orlik Bull's Eye (2014), SG Grousemoor (2013)
- Victor Baarn
Walden staat ook op mn wensenlijst! Van Kierkegaard heb ik recent de vuistdikke biografie aangeschaft. Die wil ik dit jaar ook lezen. Daarna zijn Of/Of maar eens aanschaffen. De ontdekking van de hemel heb ik paar jaar geleden gelezen maar daar was ik niet heel positief over: https://www.hebban.nl/recensie/wouw-ove ... n-de-hemel
Cioran heb ik ook recent ontdekt. Maar dat is nog weer een heel verhaal. Een oud-collega/vriendin had in dr nieuwe baan de Myers Briggs persoonlijkheidstest gedaan als team. Die moest ik ook nog eens doen zei ze. Maanden later op een boeiende blog kwam ik die test tegen en heb deze ingevuld. Een keer snel en een keer serieus. Beide keren kwam er INFP uit. Toen ik de beschrijving van dat type las en valkuilen, bijpassende banen etc etc ging er echt een wereld voor me open. Alsof ik een biografie over mezelf las. Er viel veel op zn plek. Na wat zoeken en lezen kwam ik op de site personality-database.com terecht. Daar kon je zien welke profielen beroemdheden uit heden en verleden (waarschijnlijk) hadden. Bij de INFP-ers kwam ik al mn vrienden tegen: Schubert, Kierkegaard, Rilke, Tchaikovsky, Berlioz etc. Maar ook mensen die ik niet kende zoals Pessoa en Cioran. Daarom die gaan lezen en dat roept wel herkenning op. Die oud collega overigens gevraagd wat er destijds bij haar uit de test kwam. Ook INFP... Dat verklaarde onze klik. Zoals een collega zei bij ons afscheid: a match made in heaven.
Cioran heb ik ook recent ontdekt. Maar dat is nog weer een heel verhaal. Een oud-collega/vriendin had in dr nieuwe baan de Myers Briggs persoonlijkheidstest gedaan als team. Die moest ik ook nog eens doen zei ze. Maanden later op een boeiende blog kwam ik die test tegen en heb deze ingevuld. Een keer snel en een keer serieus. Beide keren kwam er INFP uit. Toen ik de beschrijving van dat type las en valkuilen, bijpassende banen etc etc ging er echt een wereld voor me open. Alsof ik een biografie over mezelf las. Er viel veel op zn plek. Na wat zoeken en lezen kwam ik op de site personality-database.com terecht. Daar kon je zien welke profielen beroemdheden uit heden en verleden (waarschijnlijk) hadden. Bij de INFP-ers kwam ik al mn vrienden tegen: Schubert, Kierkegaard, Rilke, Tchaikovsky, Berlioz etc. Maar ook mensen die ik niet kende zoals Pessoa en Cioran. Daarom die gaan lezen en dat roept wel herkenning op. Die oud collega overigens gevraagd wat er destijds bij haar uit de test kwam. Ook INFP... Dat verklaarde onze klik. Zoals een collega zei bij ons afscheid: a match made in heaven.
- Ribbon
Ah, oké. Ik klikte uit automatisme op de link, maar bedacht me even later. Ik ga hem lezen als ik het boek uit heb. Momenteel ben ik halverwege en mijn uiteindelijk oordeel zal sterk van de tweede helft af gaan hangen. Ik ben benieuwd of ik dezelfde mening toebedeeld ben.Victor Baarn schreef: ↑05 feb 2022 17:06 Walden staat ook op mn wensenlijst! Van Kierkegaard heb ik recent de vuistdikke biografie aangeschaft. Die wil ik dit jaar ook lezen. Daarna zijn Of/Of maar eens aanschaffen. De ontdekking van de hemel heb ik paar jaar geleden gelezen maar daar was ik niet heel positief over: https://www.hebban.nl/recensie/wouw-ove ... n-de-hemel
Wat een bijzondere aanleiding om bij Cioran uit te komen. Wat ik begreep is dat zijn pessimismeVictor Baarn schreef: ↑05 feb 2022 17:06 Cioran heb ik ook recent ontdekt. Maar dat is nog weer een heel verhaal. Een oud-collega/vriendin had in dr nieuwe baan de Myers Briggs persoonlijkheidstest gedaan als team. Die moest ik ook nog eens doen zei ze. Maanden later op een boeiende blog kwam ik die test tegen en heb deze ingevuld. Een keer snel en een keer serieus. Beide keren kwam er INFP uit. Toen ik de beschrijving van dat type las en valkuilen, bijpassende banen etc etc ging er echt een wereld voor me open. Alsof ik een biografie over mezelf las. Er viel veel op zn plek. Na wat zoeken en lezen kwam ik op de site personality-database.com terecht. Daar kon je zien welke profielen beroemdheden uit heden en verleden (waarschijnlijk) hadden. Bij de INFP-ers kwam ik al mn vrienden tegen: Schubert, Kierkegaard, Rilke, Tchaikovsky, Berlioz etc. Maar ook mensen die ik niet kende zoals Pessoa en Cioran. Daarom die gaan lezen en dat roept wel herkenning op. Die oud collega overigens gevraagd wat er destijds bij haar uit de test kwam. Ook INFP... Dat verklaarde onze klik. Zoals een collega zei bij ons afscheid: a match made in heaven.
en zijn schrijven over het 'doelloze bestaan' het vermoeden wekt dat hij een enorm zwaarmoedig persoon was, maar dat dit in sociale zin enorm meeviel.
Huidige rotatie:DTM Patriot Flake (2014), Orlik Bull's Eye (2014), SG Grousemoor (2013)
- Eelco
- Contacteer:
Van Ian Kershaw kan ik Roller-Coaster Europe (vertaald als "Een naoorlogse achtbaan" aanraden. Het is zeker geen boek dat je in één keer uitleest, maar verdeeld in kleine porties is het een mooi overzicht van de Europese geschiedenis van na WO2.
Tussen Kerst en Oud en Nieuw, bij mijn vader, heb ik "De goedheidsparadox" van Richard Wrangham gelezen. In het Nederlands dit keer, want een goede vertaling en non-fictie hoef ik niet per se in de originele taal te lezen. Ondanks de ondertitel "Deugen de meeste mensen wel?" (die de Nederlandse uitgever strategisch heeft toegevoegd) vond ik het boek niet zozeer een pendant van Bregman, maar juist van Sapiens van Harari. Wrangham argumenteert waarom en hoe de mens zichzelf heeft gedomesticeerd, waarbij reactieve agressie - spontane agressie, zoals je bij wilde dieren ziet - grotendeels is verdwenen, maar wel vervangen door pro-actieve (geplande) (groeps)agressie. Met name in het tweede deel werd het onverwacht toch complex en begin je beter te begrijpen waarom bijvoorbeeld de oorlogen, plotselinge haat en genocides in Ruanda en voormalig Joegoslavië hebben kunnen plaatsvinden. Het is wel raadzaam het boek redelijk snel te lezen, maar dan is het ook een aanrader.
Momenteel lees ik Crossroads (Kruispunt) van Jonathan Franzen. Minder monumentaal dan bijvoorbeeld The Corrections, maar - zoals verwacht - een lekker rollend verhaal, goede dialogen en keiharde karakterschetsen. Het verhaal speelt in de jaren zeventig in een soort kerkelijke jeugdcommune
- Victor Baarn
Herkenbaar

Er bestaat ook geen toeval. Kreeg van een vriend, die afgelopen week op bezoek was, onderstaand boek cadeau. Ik ken haar als pianiste en was haar tegengekomen op die personality database als een INFP-er. Dus dacht al: moet via Spotify eens een opname van haar beluisteren. Tot m'n verbazing kreeg ik dus dit boek cadeau over haar innerlijke zoektocht. Ik wist niet eens dat ze ook schreef. Boeiend boek, ook goed geschreven. Multi-talent

- Eliminator
- Moderator
Eén van mijn eerste posts hier waarschijnlijk, ben niet zo'n lezer.
Vroeger was ik een Veronica-gids lezer
maar zelfs dat niet meer.
Maar dat doet, verdomme, geen zeer aan de ogen zeg
Vroeger was ik een Veronica-gids lezer

Maar dat doet, verdomme, geen zeer aan de ogen zeg

- Calinero
De Crèche van Elle van Rijn, over de verzorgsters die zo’n 600 joodse kinderen redde.
Een prachtig boek!!
Een prachtig boek!!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!
- Sidekickelvis
Kijk nou eens wat de kat naar binnen sleept.... Hoe issut met jou dan?
Curator des Forums! tegen wil en dank!
- Calinero
Hé Kerel,Sidekickelvis schreef: ↑07 feb 2022 16:06Kijk nou eens wat de kat naar binnen sleept.... Hoe issut met jou dan?
Ach ,je kent het wel, z’n gangetje!!
Ik heb je gisteren gemist, kerel.
Ik hoop dat het goed met je gaat!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!
- Luys
- Moderator
Kijk da's nou jammer... Eerste post, dis ik denk nog: 'Eli aan het lezen?!?!', maar neen die illusie is snel vervlogen' Eli zit in het verkeerde topic.Eliminator schreef: ↑07 feb 2022 13:06 Eén van mijn eerste posts hier waarschijnlijk, ben niet zo'n lezer.
Vroeger was ik een Veronica-gids lezer![]()
maar zelfs dat niet meer.
Maar dat doet, verdomme, geen zeer aan de ogen zeg![]()
Graag verwijzen we hem door naar de 'plaatjes kijken' topics

Om on-topic te blijven: mijn literatuur blijft over het algemeen beperkt tot SF, Fantasy, technisch informatieve boeken en handleidingen

Ben nu bezig in 'The Ghost King' van R.A. Salvatore uit de Drizzt do'Urden reeks.
Pijproker des forums
- Victor Baarn
Gisteren deze uitgelezen. Mooi - het is en blijft een briljant denker natuurlijk - maar ik vond de selectie van Munster voor mezelf aansprekender: https://www.boomfilosofie.nl/product/10 ... -dagboeken

- GR69
Op aanraden van mij dochter opnieuw begonnen in dostojevsky's the idiot
"There are two medicines for all ills: time and silence"
Alexandre Dumas
Alexandre Dumas
- Victor Baarn
Die staat ook nog op mn leeslijst. Gebroeders Karamazov en Misdaad en straf gelezen maar De idioot nog niet. Ben benieuwd wat je er van vindt.
- oehoe
Als neus- en grasduinboeken met 't naderende prepensioen naslagwerkjes betreffende antiek gekocht. De kleine hardcovers van uitgeverij Waanders. Kleine juweeltjes. 

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
- Eelco
- Contacteer:
Een nieuw ontdekt literair meesterwerkje. Mij echter te spannend

- oehoe
Ik heb een aantal tweedehands Winfairs liggen. Jeugdsentiment. Van zins om ook de oude meuk jeugdboeken van zolder te halen.

Mark Twain
Mark Twain
- Ribbon

Helemaal niet om te lachen misschien, maar goed...
- oehoe
Boek onderweg. Elaine Morgan. Ooit haar "De vrouw, onze voorvader" in mijn bezit gehad. Uitgeleend aan 'n collega meer dan 20 jaar geleden en ondanks herhaaldelijk vragen niet terug gekregen. 't Voornoemde boek verklaarde veel menselijke, lichamelijke eigenschappen die volgens haar zouden kunnen duiden op 't verblijf van onze voorouders in 't water gedurende de evolutie. Vandaar ook de échte missing link. 't Boek is helaas nergens meer verkrijgbaar. 't Boek onderweg zou 'n verklaring moeten kunnen bieden voor kwalen en ongemakken die we als aap met de naam Homo Sapiens Sapiens (met 'n enkele Sapiens is men Neanderthaler) ervaren. Ik ben benieuwd.
Mark Twain
Mark Twain
- Victor Baarn
- Ribbon
- Eliminator
- Moderator
- oehoe

Mark Twain
Mark Twain
- Victor Baarn
Haha geweldig
@Ribbon: is dat boek van Camus een aanrader?

@Ribbon: is dat boek van Camus een aanrader?
- Ribbon
Ja, het is het eerste boek wat ik van hem lees en zal het waarschijnlijk nog een tweede of derde leesbeurt moeten geven om het nog meer te doorgronden, maar het is zeker een aanrader.
Ik ben nog niet bekend met zijn romans, maar daar zal ook wel verandering in gaan komen binnenkort.
Ik ben nog niet bekend met zijn romans, maar daar zal ook wel verandering in gaan komen binnenkort.
- Victor Baarn
'De pest' was natuurlijk een hype tijdens corona. Ik had het net gelezen voordat corona uitbrak.
- Ribbon
Ja, ik zag er destijds zelfs een item van voorbij komen op DWDD. Toen was Camus ineens wel heel 'hot' inderdaad...
- oehoe
Onderweg. Als puber al de meeste verhalen gelezen in de Nederlandse vertaling. Hapklare brokjes veelal. Benieuwd naar de originelen en de gedichten.

Mark Twain
Mark Twain