Pieter schreef: ↑10 nov 2021 12:03
Ik heb onlangs uit de krochten van mijn verzameling nog een oud blik van deze flake opgerakeld. Destijds gekocht in 2013 en eigenlijk nooit aan toe gekomen om er meer dan een paar pijpjes van te roken.
Wat wil nu, de grote rechthoekige blikken waar dit in zit, alsmede de plastic zak binnenin, zijn niet luchtdicht (ze worden vanuit de fabriek niet eens luchtdicht afgesloten). Dus deze tabak was kurkdroog. Ik heb hem weer op vochtigheid gebracht en gisteren een pijpje gerookt maar was niet direct onder de indruk. Het blikaroma is nog lekker van krentjes, maar in de smaakervaring is alles een beetje teruggezakt naar een vlakke burley. De rokerigheid van de kentucky lijkt er uit te zijn, en van de smaak van de virginia krijg ik ook niet veel meer mee. Moet hem waarschijnlijk nog een paar keer roken (en dan met wat meer aandacht) om tot een goed oordele te komen, dus niet direct afgeschreven, maar goed.
Nu is mijn eerste ingeving natuurlijk om mezelf gelukkig te prijzen met een 8 jaar gerijpte flake, maar aan de andere kant heb ik eigenlijk geen idee of het nog een redelijke opgave is om deze tabak nog tot leven te willen wekken. Ik heb ook niet echt een goede vergelijkingsbasis met het origineel, want maar beperkt en erg lang geleden gerookt, om een mening uit op te maken. Maar om van een tabak die 8 jaar is blijven liggen nou gelijk weer een ons te kopen...
Wat ik eigenlijk zou willen doen is een sampleruil met iemand die een jongere versie van deze in zijn voorraad heeft zodat we samen tot een beter inzicht kunnen komen.
Dus... Wie voelt zich geroepen?
Zoals reeds vermeld moet je de Solani Silver in een " airtight " recipiënt stockeren . Zie op site van Esterval en de Franstalige site " Fumeurs de pipe - kroniek " font ils un tabac" van Erwin Van Hove .
Dat je geen Virginia meer waarneemt is normaal . Het is een typische Burley .
En van nature is dit een " droge " tabak die onmiddellijk gestopt kan worden .
Ik stuur je graag een sample , sampleruil is niet nodig . Aangekocht 7/2020 bij Cigarworld waar de tabakken een snelle rotatie hebben .
Onmiddellijk in weckpot gestockeerd .
Indien ik je met een sample gelukkig kan maken dan graag PB met adres
Willy Ducheyne
Life is a time trial .
Smoke more , worry less