Ik heb me een beetje ingelezen op dit zeer informatieve forum, dank allen (en met name Pim) voor de informatievoorziening. Ik verheug me op de eerste pijp! M'n voorkeur gaat uit naar een gebogen pijp; ook al wordt dat afgeraden voor beginners. Ik ben eigenwijs

Ik woon rond Gent, ik ben 44 jaar en ik maak relatief veel zelf. Dat zijn dan vooral etens- en drinkwaren zoals koffie (branden), brood, pizza's en bier. Verder ga ik graag zeevissen in de zomer en spring ik ook nog wel eens op de mountainbike.
In Gent heb je Caron als meest bekende tabakswarenwinkel, een prachtige zaak, maar als ik m'n vriendin moet geloven zijn de pijpen daar stevig aan de prijs. Ik koop er wel eens een kadosigaar of snuiftabak, wat een smerige gewoonte is en eigenlijk één van de redenen om eens een pijp op te pakken. Tabak is nu eenmaal, hoe ongezond ook, een fascinerend produkt en vooral het ritueel van het pijproken is een prachtige bezigheid. En er zijn schitterende pijpen!
Leuk om hier zo veel enthousiaste en vriendelijke pijprokers aan te treffen, ik hoop hier nog veel te op te pikken. Ik heb nog een heleboel vragen maar daar is dit onderwerp niet voor bedoeld. Verder besef ik dat het alleszins onzeker is of ik zal blijven pijproken, maar ik ga het een goeie poging geven. Aan dit forum zal het in elk geval niet liggen.