Pipo

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Pipo

Pipo

Bericht door Pipo »

Goedenavond allen, bij deze stel ik me even voor. Ik ben nog geen pijproker maar ik ben in gespannen afwachting van m'n eerste 2 pijpen, een licht gebogen gebruikte Stanwell en een flink gekromde, ongerookte, gezandstraalde Lindbergh (ik mag in deze eerste post nog geen links plaatsen). Beide afkomstig van forumlid annie69, en hij heeft er, zeer vriendelijk, op m'n verzoek een pakje Neptune bij gedaan. Ik woon namelijk in België en daar schijnt die niet verkrijgbaar te zijn. Ik herinner me die tabak van vroeger en dat is voor mij dé (heerlijke) referentie voor pijptabaksgeur.

Ik heb me een beetje ingelezen op dit zeer informatieve forum, dank allen (en met name Pim) voor de informatievoorziening. Ik verheug me op de eerste pijp! M'n voorkeur gaat uit naar een gebogen pijp; ook al wordt dat afgeraden voor beginners. Ik ben eigenwijs :roll: Als het pijproken bevalt zal ik vast nog rechte pijpen aanschaffen, maar voorlopig is 't een aanschaf op basis van een irrationele voorkeur voor de esthetiek van een gebogen pijp.

Ik woon rond Gent, ik ben 44 jaar en ik maak relatief veel zelf. Dat zijn dan vooral etens- en drinkwaren zoals koffie (branden), brood, pizza's en bier. Verder ga ik graag zeevissen in de zomer en spring ik ook nog wel eens op de mountainbike.

In Gent heb je Caron als meest bekende tabakswarenwinkel, een prachtige zaak, maar als ik m'n vriendin moet geloven zijn de pijpen daar stevig aan de prijs. Ik koop er wel eens een kadosigaar of snuiftabak, wat een smerige gewoonte is en eigenlijk één van de redenen om eens een pijp op te pakken. Tabak is nu eenmaal, hoe ongezond ook, een fascinerend produkt en vooral het ritueel van het pijproken is een prachtige bezigheid. En er zijn schitterende pijpen!

Leuk om hier zo veel enthousiaste en vriendelijke pijprokers aan te treffen, ik hoop hier nog veel te op te pikken. Ik heb nog een heleboel vragen maar daar is dit onderwerp niet voor bedoeld. Verder besef ik dat het alleszins onzeker is of ik zal blijven pijproken, maar ik ga het een goeie poging geven. Aan dit forum zal het in elk geval niet liggen.

Rob

Re: Pipo zegt hallo

Bericht door Rob »

Welkom Pipo!
Goed dat je eigenwijs bent. Vind je eigen weg: onderzoek en behoud het goede. Heb ik zelf ook gedaan. Ik ben meteen aan de aromatische tabak gegaan ook al werd eerst baai geadviseerd, en ik heb er nooit spijt van gehad!

Ik hoop dat je nog veel plezier mag beleven aan dit forum en z'n bewoners. Mocht je ze willen ontmoeten: er is ene bijeenkomst gepland in Leerdam (Nederland) en Antwerpen, maar dat had je vast al wel gezien!

endevos

Bericht door endevos »

Van harte welkom!

In de walpoortstraat is er ook nog een winkel.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ha Pipo, welkom hier. Veel pijprokers zijn eigenwijs, ik ook, maar voor rede vatbaar.
Het is b.v. dat mijn beurs destijds niet groot genoeg was, anders was ik gelijk met Dunhills begonnen.
Door een beperkt budget als jongen van 15 jaar heb ik me dus een weg gerookt naar de Dunhills, dat was ook het algemene advies van welwillende tabakswinkeliers.
Nu ik hier op kan terugkijken ben ik er wel tevreden mee. Hierdoor heb ik verschillen in rookkwaliteiten leren herkennen. Van de meeste pijpmerken heb ik wel 1 a 2 modellen gehad. Langzamerhand krijg je dan voor jezelf een onderscheid wat je nu eigenlijk wil en wat je eraan wil besteden.
Doe het op je eigen manier en kijk zo af en toe met een schuin oog naar de verhalen van collega's hier om te zien of jouw ervaringen overeenkomen met wat hier verschijnt of al staat.
Daarnaast zal je zien dat je met raad en daad ter zijde wordt gestaan.
Veel plezier en rookgenot gewenst!

robvoorburg

Dan hebben we het nog niet eens over tabak gehad realiseer ik me.

endevos

Bericht door endevos »

Ik denk dat als je niet een tikkeltje eigenwijs bent, je er zelfs niet aan denkt om de pijp te smoren, om het met een mooi, oud vlaamsch woord te zeggen. :P

robvoorburg

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar klopt dat?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Hartelijk welkom, Pipo.

En met die eigenwijsheid valt het voor de meesten reuze mee. Je moet er gewoon een spatie tussen zetten: eigen wijsheid, dus de wijsheid van jezelf, je eigen ervaringen en onderzoek, niet de mening van anderen. Prima eigenschap, lijkt me.

endevos

Bericht door endevos »

:lol::lol:

Denk van wel,
let wel: hedendaags he, vroeger is iets anders.

Maar als je niet eigenwijs bent, volg je toch gewoon de massa en rook je sigaretjes of niets...

endevos

Bericht door endevos »

@winslow: ja tuurlijk is dat zo, hoe denk je dat men anders in eerste instantie bij kennis is gekomen :)

Bovendien een kenmerk van een nieuw, al dan niet, revolutionair denkbeeld (vb darwin met de mens heeft gemeenschappelijke voorouders met de aap (niet stamt af van!)) dat het
eerst verworpen wordt en dat het belachelijk gemaakt wordt,
daarna begint men erover na te denken,
en uiteindelijk neemt iedereen het voor waar aan, alsof er nooit iets anders gedacht is.

robvoorburg

endevos, daar roer je iets aan dat mij wel eens bezig houdt. Mensen die hun tijd (ver) vooruit zijn hebben in de regel geen prettig leven. Worden niet begrepen, willen niet begrepen worden.

Mensen houden niet van grote veranderingen, met het ouder worden neemt dit in de regel alleen maar toe. Het maakt onzeker.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Mijn beste Pipo, Hartelijk welkom op dit mooie forum... Lees alle wijsheden van andere, en ontdek je eigen... Succes en veel lees en rookplezier...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Welkom in ons midden pipo,... ik denk dat het wel goed komt met het roken van een pijp met jouw,... een zeer respectabel Nederlandse pijpenmaker heeft zelfs een model vernoemd naar jouw,.... dat kan alleen maar goedkomen :wink: :D
Afbeelding

metaltommy

Bericht door metaltommy »

wees welkom op dit mooie en gezellige forum!

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Hallo Pipo,

Van harte welkom!

Pim123 is de oorspronkelijke oprichter van het forum maar zelf niet erg actief (meer).

De 'informatievoorziening' waar jij het waarschijnlijk over hebt (http://pijprokersforum.forum2go.nl/pijp ... is-f8.html), danken we aan forumlid Janneman, een icoon in zijn eigen tijd. Onder de nieuwe generatie pijprokers in elk geval.

Over het 'ongezond zijn van tabak' is nog het een en ander te zeggen en overdenken. Voor het geval het je interesseert, er is een boek dat een heel ander licht werpt over het gebruik van tabak:

http://pijprokersforum.forum2go.nl/boek ... t1804.html

Kort gezegd: Misbruik is schadelijk. Matig gebruik is bevorderlijk.

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Welkom op dit uiterst informatieve forum! ;) Veel leesplezier.

willemvb

Bericht door willemvb »

Welkom Pipo!

En zoals hier al aangegeven werd in de Walpoortsraat is er ook nog een tabakszaakje. Een ware belevenis want het is er piepklein, je kan je er met moeite draaien of keren tussen de sigaren en tabakken. "Madame" Nicole achter de toog is super vriendelijk en haar sigarenvoorraad is in prima conditie mocht je zin hebben in een longfiller ter afwisseling. Genieten maar!

Groeten,

Willem

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Welkom!

Burrey

Bericht door Burrey »

Van harte welkom, Pipo!

belgianpipesmoker

Bericht door belgianpipesmoker »

welkom ook van mij.

welkom op dit fijne,warme forum
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794

Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom! Het ziet ernaar uit dat je alvast met twee prima pijpen aan je vurig leven gaat beginnen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bommel

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Pipo was toch die clown die de wijde wereld in trok en zijn eigen weg bepaalde en daardoor avonturen beleefde?
Voor jou geldt het een beetje het zelfde, een nieuw avontuur en vele ontdekkingen staan voor je.
Veel plezier in het ontdekken van het pijproken, pijpen kiezen en tabak ontdekken. :lol:
Afbeelding

tweetakt [*RIP*]

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

welkom beste man en......eigenwijs is ook wijs :D
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Voske

Bericht door Voske »

Welkom en geniet

Exxos

Bericht door Exxos »

Van harte welkom!

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Welkom !
Afbeelding pijpmaker

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Hartelijk Welkom!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Pipo

Bericht door Pipo »

Dank allen voor de welkomstwoorden.

Pardon aan janneman wiens onschatbare bijdragen ik aan Pim toeschreef. Excuus: het lezen op veel te kleine, draagbare schermpjes. :roll:

Inmiddels zijn de Stanwell Silke Brun 184 en het gezandstraalde Lindbergh pijpje binnen en is de Stanwell zelfs al gerookt. Dank annie69! Natuurlijk met de meegestuurde Neptune, en dat viel niet tegen! Hij bleef zelfs aardig branden, al was de pijp wel na ongeveer een half uurtje leeggerookt. Misschien iets te enthousiast :)

Wat de tabak betreft: dat wordt een speurtocht die inmiddels is begonnen. Op jacht naar wat in mijn jeugdherrinnering dé typische pijptabakgeur is. Een denk ik wat sterker gesausde geur dan Neptune, zoet en aromatisch. Het zou een Sail kunnen zijn, daar staat me iets van bij. Ik herrinner me ook lichtgekleurde blikken met zo'n papieren kraag erin, en dan spreek ik over een jaar of dertig geleden. In elk geval met een 'roomnote' (ik weet nu hoe het heet...) ik onmiddellijk zal herkennen. De naam Mac Baren doet ook een belletje rinkelen, maar welke... :?

Het moet een in die dagen populaire tabak zijn geweest, want volgens mij rook ik het destijds op meer plekken tegelijk. Ik denk dat de tabak zelf ook vrij licht van kleur was... :-T

Vandaag Caron nog eens bezocht voor een paar probeersels. Amphora Rood, Mac Baren Sweet Aromatic en Peterson University Flake liggen klaar, maar ik denk niet dat er één in de buurt komt van wat ik zoek. Wat natuurlijk niet betekent dat het geen lekkere tabak kan zijn. Vooral de geur van de Peterson lijkt me erg goed. Klopt het dat er ongeveer 2 flakes in die Stanwell passen?

robvoorburg

Ik denk de Scottish Blend van Mac Baren.

Pipo

Bericht door Pipo »

robvoorburg schreef:Ik denk de Scottish Blend van Mac Baren.
Nou moe, de's toch geestig dat janneman nét een paar minuten geleden die tabak reviewt:
janneman schreef: Ik heb zelf een beetje het idee dat deze Mac Baren ooit, toen ik begon met roken' een soort van basis tabak was, op de manier waarop ik nu vaak neptune aanraad; toen was het denk ik een van de meest verkochte tabakken in de catagorie net boven de tankstation-tabakken (sail, amphora, voortrekken). Ook ik heb hem toen vrij veel gerookt, totdat ik Neptune ontdekte. Vandaar ook dat de geur uit het pakje me meteen 30 jaar terug slingerde... Het verbaats me een beetje dat de tabak nu goed bevalt, over het algemeen ben ik niet zo'n Mac Baren fan. Zoals Joey schreef: Mac Baren is altijd goed maar blinkt nooit uit. Maar misschien is dat wel een beetje de charme dit keer.
Dat klinkt precies wat ik zoek.

En nog beter nieuws is da'k 'm volgens mij bij Caron heb zien staan. Dat wordt nog een tripje morgen :P

Plaats reactie