Verbrande tong

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
dierke

Verbrande tong

Bericht door dierke »

Tongue bite,

blijkbaar nog niet allesover gezegd ;)



In't kort, een verbrande tong hoeft blijkbaar niet alleen met een basisch karakter van de rook te maken hebben, maar kan ook door een zure rook komen. Moet bekennen dat ik dat nog niet wist. Meningen?

--
btw:kijk ook eens naar zijn "onderzoekje" over nicotine gehaltes in oude tabak. Vond ze persoonlijk erg interessant :)



metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

wow :shock: te veel scheikunde in deze videos.. maar toch interesant.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hij verteld over zowel 'warmte' tongbite als 'chemische tonguebite. Probleem is dat ik heel graag zou willen weten hoe je aan die gegevens komt.

Voor wat betreft de temperatuur weet ik dat die al vaker gewoon gemeten is, en normaal is die temperatuur van rook niet zo hoog dat je je daar aan verbrand (ook dat is overigens per individu verschillend). Maar hogere temperaturen versnellen/verhevigen de chemische reacties, en dus ook de werking van te zure en of te basische rook.

Ik wist al dat de zuurgraad verantwoordelijk is voor het bijten op de tong, maar ik blijf eigenlijk tegenstrijdige berichten horen over of het alleen een te hoge PH, alleen een te lage PH of beiden kan zijn. Ik zou dolgraag eens ergens echte onderzoekgegevens hierover lezen, kompleet met methodologie...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ik lees regelmatig over tongbite bij pijprokers op het forum. Laat ik daar nou nooit last van hebben. Misschien heb ik in de 34 jaar dat ik pijprook een soort leren tong ontwikkeld? Als ik een pijp rook waarbij ik merk dat de rook scherp en heet is, neem ik automatisch een tandje terug. Meestal is de tabak dan te droog. Ik ben benieuwd hoe het komt dat mensen last hebben van tongbite.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ten eerste zal de persoonlijke fysiologie wel een factor zijn, hoe is men bestand tegen het basisch gehalte / zuurgraad, maar ik denk -ten tweede- dat hoe héét men rookt nog wel het voornaamste is.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Alhoewel lang geleden kan ik me nog goed voor de geest halen dat ik er frequent last van heb gehad. Gewoon onervarenheid, te snel willen roken of bang dat 'ie uitgaat.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Bericht door Kapitein Haddock »

janneman schreef:Hij verteld over zowel 'warmte' tongbite als 'chemische tonguebite. Probleem is dat ik heel graag zou willen weten hoe je aan die gegevens komt.

Voor wat betreft de temperatuur weet ik dat die al vaker gewoon gemeten is, en normaal is die temperatuur van rook niet zo hoog dat je je daar aan verbrand (ook dat is overigens per individu verschillend). Maar hogere temperaturen versnellen/verhevigen de chemische reacties, en dus ook de werking van te zure en of te basische rook.

Ik wist al dat de zuurgraad verantwoordelijk is voor het bijten op de tong, maar ik blijf eigenlijk tegenstrijdige berichten horen over of het alleen een te hoge PH, alleen een te lage PH of beiden kan zijn. Ik zou dolgraag eens ergens echte onderzoekgegevens hierover lezen, kompleet met methodologie...
Hogere temperatuur betekent vaak ook een andere chemie.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Is voor mij allemaal hokuspokus.
Ik blijf gewoon bij wie te snel rookt moet met de blaren puffen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Wanneer een bepaalde tabak een "bijtertje" kan het ook aan de pijp liggen. Een pijp met b.v. smallere kop of het gebruik van een filter kan een remedie zijn.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Ziet er allemaal erg ingewikkeld uit. Ik sluit mij aan bij de mening van Heer Bommel... Dus het advies: Rustig en genietend roken...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Als ik een appel eet als ik er een beetje last van heb, dan wordt mijn tong ineens een stuk minder gevoelig.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Heb ik als ik groene thee drink... Zo heeft ieder denk zijn eigen trucje. Wel leuk om een keertje te onderzoeken wie welk trucje toepast.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

zoethoutthee does the trick for me
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

als je wil weten wat tongue bite is moet je maar eens je mond spoelen Listerine kort na het roken van een stevige pijp.

Leer je gauw genoeg wat tongue bite is...

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Of een pijp opsteken na een salade met een flinke scheut azijn eroverheen. Brr.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Als ik eens een flinke tongue bite heb, en dat gebeurd zelden, dan smeer ik een klein lepeltje honing op de tong.
Niet gelijk de tong naar binnen, maar even die lap buiten laten hangen zodat de honing wat kan in trekken.
Dan de tong tegen de gehemelte, verhemelte, drukken en de honing laten smelten.
Werkt als een tierelier, er kan gelijk weer een pijp opgestoken worden.
Afbeelding

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: Verbrande tong

Bericht door diego »

hey
heb er nog wekelijks last van!!!!
rook gemiddeld een 45minuten aan een pijp en een pijp of 3per dag
en toch geef ik het niet op,ik wil op een gezellig en plezante manier kunnen pijproken
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Verbrande tong

Bericht door robvoorburg »

Normaliter bevindt er zich voldoende speeksel in je mond en op je
tong dat dit als een beschermende film werkt tegen tabaksrook.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Verbrande tong

Bericht door Ribbon »

diego schreef:rook gemiddeld een 45minuten aan een pijp en een pijp of 3per dag
Damn....
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Verbrande tong

Bericht door Kynikos »

Wat is daar zo bijzonder aan?

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: Verbrande tong

Bericht door diego »

misschien zegt het iets over de snelheid van het roken en de hoeveelheid
allee ik weet het niet
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Verbrande tong

Bericht door Kynikos »

Ja, maar ik vind zowel de snelheid als de hoeveelheid niet baanbrekend hoog of laag. Dus daarom ben ik benieuwd. :P

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Verbrande tong

Bericht door Ribbon »

Excuus ik zal me nader verklaren. Ik zelf doe makkelijk 1,5 á 2 uur met een pijp (ik leg hem af en toe even weg) en rook er hoogstens 2 per dag, meestal zelfs maar 1. Vandaar dat ik in vergelijking met mijn eigen rookgedrag even 'damn' moest zeggen :P .

Als ikzelf in hetzelfde tempo en de zelfde hoeveelheid zou roken als diego (met alle respect) zou ik last gaan krijgen van wat hier eerder op het forum werd omschreven als 'genotsinflatie' :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Frederic
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2011 12:32
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Verbrande tong

Bericht door Frederic »

Ik moet zeggen dat na een ferme tongue bite de zin in een nieuwe pijp bij mij ver weg is, en ik liever wacht tot ze helemaal genezen is. Niks smaakt meer in geval van tongue bite, en zeker geen tabak :?
Ik heb vooral last met die ene Alsbo Whisky, ik denk dat ik die gauw weg zal kieperen.
I gave an eye to see

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: Verbrande tong

Bericht door Charlie »

Iedereen kan claimen wetenschappelijk onderzoek te hebben gedaan. Het stelt allemaal niet zoveel voor. Zelfs de titel professor is in Nederland niet eens beschermd, dus je hebt nog wel eens lieden die zichzelf uitgeven voor professor (men denke aan Pim Fortuyn die jaren na zijn hoogleraarschap de titel nog bleef voeren).

Ik weet het allemaal niet, ik zit (gelukkig) totaal niet in de bètastudies.

Plaats reactie