smaak en geurbeleving tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Jozef

smaak en geurbeleving tabak

Bericht door Jozef »

Beste forumleden,
Onlangs een pijpje opgestoken van "Oud Brugge".
Ik merkte dat de tabak best droog was. Maar oké.. toch het pijpje gevuld en gerookt.
Bij tabak die bij mij droog is, maak ik mijn hand even nat, en dan even uitschudden boven de tabak. Zo voer ik de vochtigheidsgraad weer op. (doe dit met meer tabakken)
Nooit even over nagedacht, maar mijn smaak en geurbeleving is anders, bij tabak die "droog" is, dan bij tabak met mooie vochtigheidsgraad.
Ook is de tabak die droog is sneller op in de ketel, dan vochtige tabak.
Ligt dit aan mij, of is dit toch zo?
Gegroet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Harkos
Contacteer:

Re: smaak en geurbeleving tabak

Bericht door Harkos »

Dat klopt helemaal. In een deel van mijn leven produceerde ik vleeswaren, die gerookt werden in een ouderwetse, ambachtelijke rookkast. Het mot (zaagsel) dat werd gebruikt, werd een dag van tevoren met water gemengd om een juiste rookontwikkeling te krijgen. Het water zorgt voor een lagere verbrandingstemperatuur en daardoor minder scherpte van de rook. Hierdoor krijg je lekkerder aroma's op en in het product. Ik neem aan dat dit hetzelfde is in de pijp. Derhalve zorg ik ook steeds, dat mijn open tabakken een juiste vochtigheid hebben. Voor mij is dat niet te nat om te pruttelen, maar vochtig genoeg om bite te voorkomen.
Jozef schreef: 11 feb 2025 10:23 Beste forumleden,
Onlangs een pijpje opgestoken van "Oud Brugge".
Ik merkte dat de tabak best droog was. Maar oké.. toch het pijpje gevuld en gerookt.
Bij tabak die bij mij droog is, maak ik mijn hand even nat, en dan even uitschudden boven de tabak. Zo voer ik de vochtigheidsgraad weer op. (doe dit met meer tabakken)
Nooit even over nagedacht, maar mijn smaak en geurbeleving is anders, bij tabak die "droog" is, dan bij tabak met mooie vochtigheidsgraad.
Ook is de tabak die droog is sneller op in de ketel, dan vochtige tabak.
Ligt dit aan mij, of is dit toch zo?
Gegroet
Jozef

Jozef

Re: smaak en geurbeleving tabak

Bericht door Jozef »

Zoals je al vermeld "Derhalve zorg ik ook steeds, dat mijn open tabakken een juiste vochtigheid hebben. Voor mij is dat niet te nat om te pruttelen, maar vochtig genoeg om bite te voorkomen".
Doe ik ook, met natte hand even druppels uitschudden op "droge" tabak. De aroma's en verbranding is dus anders. Ik geniet hier meer van.
Maar misschien zijn er liefhebbers die droge tabak prefereren. Ieders heug en meug zeg maar.
Non, Je Ne Regrette Rien

Plaats reactie