de Popey pijp

Hier kunnen leden een onderwerp aanmaken en bijhouden over hun eigen collectie.
Plaats reactie
Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

de Popey pijp

Bericht door Ametist »

Gisteren was hij al afgeleverd maar het pakje lag nog bij de huismeester. Vanochtend opgehaald en na opening meteen al een gespreksonderwerp met een niet roker....... een Popey pijp. Thuisgekomen deze pijp voor 3/4 losjes gevuld met Shamrock of Ireland. Wat een prettige verrassing is deze pijp. Brand in één keer en brand tot je er klaar mee bent? Geen gereutel in deze pijp want het vocht wordt goed opgenomen. De ketel wordt in mijn beleving minder heet dan mijn andere pijpen. De rookbeleving..... rookt iets droger dan een gewone pijp, smaak is iets wat afgevlakt maar dat kan komen omdat de pijp nog nieuw is. Voor mij een winnaar en een blijver. Weet niet hoe lang ze mee gaan maar voor die centen heb je zo een nieuwe. Voor diegene die nog geen corncobpijp hebben zou ik zeggen... doe eens gek. Voor minder dan 2 tientjes ligt hij nieuw op de mat.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: de Popey pijp

Bericht door oehoe »

Twee corncobs onderweg.

https://www.haddockspipeshop.com/nl/pij ... -finn.html

De geschiedenis is ook erg interessant overigens. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: de Popey pijp

Bericht door Ametist »

Ben benieuwd naar je ervaringen. Ook van de mensen die al corncobs hebben.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 378
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: de Popey pijp

Bericht door Beginneling »

Corncobs bevallen me uitstekend. Rook ze meer en meer. Heb er in totaal 5 van Missouri. 2 van die in NL ook te koop zijn. Legends heten die meen ik. Heb er wel een ander mondstuk ingezet. Dan verder nog 2 Diplomats en 1 Morgan. En zou er best nog wel een paar willen.
Bij smokingpipes Europe heb je best veel keus.
En tja ze roken niet net als briars, ze roken als corncobs. Ff wennen, maar ze roken lekker, zijn vergevingsgezind en ik vind de eenvoud mooi. Niet te ver doorroken, want dan brandt de bodem op den duur kapot...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: de Popey pijp

Bericht door Pieter »

Ik moest heel lang nadenken voordat ik doorhad wat er nu bedoeld werd met een Popey pijp. Is dat een merk? Misschien iets tijdens de meeting in Heukelum aangeraden door ons nieuwe lid Pope?

Nee, er ontbreekt gewoon een E.

PopeyE! :mrgreen:
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: de Popey pijp

Bericht door BAARD »

Ik had ook al even zitten googelen.. haha..

Hoe lang kun je gemiddeld met een corncob?
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: de Popey pijp

Bericht door Rob »

Met m'n eerste corncob doe ik al 15 jaar.

Ook een van m'n favorieten. Ik heb er vier in roulatie, inclusief een churchwarden met PRF logo!

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: de Popey pijp

Bericht door Ametist »

Rob schreef: 01 nov 2023 20:52 Met m'n eerste corncob doe ik al 15 jaar.

Ook een van m'n favorieten. Ik heb er vier in roulatie, inclusief een churchwarden met PRF logo!
Hoe vaak rook je de corncob die je al 15 jaar hebt? Is het een kwestie van goed drogen?
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1397
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: de Popey pijp

Bericht door George Bertram »

BAARD schreef: 01 nov 2023 18:18 Ik had ook al even zitten googelen.. haha..

Hoe lang kun je gemiddeld met een corncob?
Ik heb een tweetal corncobs in gebruik (of roulatie). Het gaat om een klein diplomatje van Missouri Meerschaum/Cornell & Diehl met acrylmondstuk en een poker model ook van MM/Dagner Pipes (ook met acrylmondstuk). Beiden rook ik zeker wekelijks een keer. Meestal voor het snelle rokertje onderweg bij honden uitaten enz. Belangrijk is inderdaad om de tige die in de corncob 'de bodem' van de ketel vormt goed te beschermen dmv een koollaagje. Er zijn zelfs specifieke pasta's voor in de handel. Dit is ook gelijk de achilleshiel van de corncob. Bij te ver doorroken (zonder goede bescherming) brandt je dus de bodem van de ketel weg. Bij mij heeft het gewerkt om voorzichtig het laatste bodempje tabak niet helemaal weg te roken en dit met de priem van het pijpbestek te vermengen met de as. Dit residu min of meer in de opening tussen de tige en bodem van de corncob te wroeten ter opvulling. Dit geeft meer bodem. Ook zorgen voor een goede gelijkmatige koollaag in de ketel. Ik gebruik de cobjes nu al een twee/drie jaar.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: de Popey pijp

Bericht door Rob »

Ametist schreef: 01 nov 2023 21:29
Rob schreef: 01 nov 2023 20:52 Met m'n eerste corncob doe ik al 15 jaar.

Ook een van m'n favorieten. Ik heb er vier in roulatie, inclusief een churchwarden met PRF logo!
Hoe vaak rook je de corncob die je al 15 jaar hebt? Is het een kwestie van goed drogen?
De oudste niet veel meer, een keer per kwartaal? De andere twee misschien twee keer per maand. Ik ben nogal een seizoensroker: 's winters bijna niet, 's zomers soms bijna dagelijks.

Plaats reactie