Pagina 1 van 1
Vernis/laklaag eraf halen
Geplaatst: 19 mei 2009 19:00
door Joey Peters
Ik ben op vakantie naar Duitsland geweest en heb een bescheiden pijpje gekocht. Maar toen deze na 3 keer roken gerookt werd kwamen er belletjes onder de vernis. Ik ga denk ik de vernis laag eraf halen met thinner. Heeft hier iemand ervaring mee?
Geplaatst: 19 mei 2009 20:07
door dr. Watson
Hoi Joey ik ben benieuwd welk merk pijp je hebt gekocht. Ik heb verder geen ervaring met de problematiek, maar zou oppassen met chemische goedjes.....het is per slot van rekening toch een gebruiksvoorwerp, zo'n pijp.
Ik zelf zou zeggen vooral doorroken......wordt ie vanzelf wel kaal

Re: Vernis/laklaag eraf halen
Geplaatst: 19 mei 2009 20:32
door Hanske
Joey Peters schreef:Ik ben op vakantie naar Duitsland geweest en heb een bescheiden pijpje gekocht. Maar toen deze na 3 keer roken gerookt werd kwamen er belletjes onder de vernis. Ik ga denk ik de vernis laag eraf halen met thinner. Heeft hier iemand ervaring mee?
gebeurde dit doordat je de pijp te overvol gestopt hebt dus aan de rand... of aan de buitenkant van de kop??
Geplaatst: 19 mei 2009 20:48
door Joey Peters
Het is een Stefano. Onbekend merk, komt uit Oost Duitsland als ik het goed heb. Wat wel grappig was aan de tabak die ik daar kocht is dat er geen stickertje op zat met "roken is dodelijk" o.i.d.
Nee er komt teveel tabak op de bodem die tegelijk brand, waardoor de pijp te heet word en belletjes ontstaan aan de onderkant van de vernis laag.
Komende week ga ik het eens proberen. Volgens mijn vader verdampt thinner in de lucht dus als je het met een doekje doet zou het goed moeten kunnen...
Geplaatst: 20 mei 2009 01:39
door Hanske
Joey Peters schreef:Het is een Stefano. Onbekend merk, komt uit Oost Duitsland als ik het goed heb. Wat wel grappig was aan de tabak die ik daar kocht is dat er geen stickertje op zat met "roken is dodelijk" o.i.d.
Nee er komt teveel tabak op de bodem die tegelijk brand, waardoor de pijp te heet word en belletjes ontstaan aan de onderkant van de vernis laag.
Komende week ga ik het eens proberen. Volgens mijn vader verdampt thinner in de lucht dus als je het met een doekje doet zou het goed moeten kunnen...
ik vrees dat dat niet gaat helpen ik denk dat de pijp poreus is aan de onderkant.. bewerking gaat waarschijnlijk niet helpen...maar succes laat me weten of het gelukt is!?
groet
Hans
Geplaatst: 26 mei 2009 22:16
door Joey Peters
Ik heb het uit argwaan nog steeds niet gedaan. De pijp trekt namelijk zo lekker, ook al heeft hij een schoonheid foutje.

Geplaatst: 26 mei 2009 22:19
door Hanske
Joey Peters schreef:Ik heb het uit argwaan nog steeds niet gedaan. De pijp trekt namelijk zo lekker, ook al heeft hij een schoonheid foutje.

voel je een pruttelen terwijl je rookt? dat de lucht niet aleen door het rookkanaal ingaat?
gr
Hans
Geplaatst: 26 mei 2009 22:46
door Joey Peters
Nou pruttelen doet hij niet. Denk je dat de boel poreus is? Zou kunnen, maar hoe kom je daar achter?
Geplaatst: 28 mei 2009 23:58
door pim123
Als hij lekker rookt zou ik lekker niks eraan doen en alleen genieten

Geplaatst: 16 jun 2009 21:29
door stoffel
mijn pijp is van spitfire en gaf daarnet een kleine en een grote blaas vlak bij elkaar

ik heb de pijp gelijk leeg gegooid, wat een paniek, mijn mooie pijp met vieze blaren
hij rookte wel veel te heet

Geplaatst: 16 jun 2009 21:54
door Joey Peters
Ik ben dus niet de enige...

Geplaatst: 17 jun 2009 10:45
door stoffel
toch stom dat ze niet nadenken bij de productie van zo'n pijp dat de kop tegen temperaturen moet kunnen

Geplaatst: 17 jun 2009 14:15
door Werner
Misschien een praktische vraag, Joey, maar rook je niet te snel? De meeste materialen zijn gewoon niet bestand tegen oververhitting... Wat voor soort tabak rook je in deze pijp?
Gr. Werner
Geplaatst: 17 jun 2009 15:17
door stoffel
nieuw probleem, ik rook mijn pijp op!
heb vandaag na het roken ontdekt dat een heel stukje naast het gat in de kop waar de rook in gezogen word weggebrand is.
Geplaatst: 17 jun 2009 15:20
door Hanske
stoffel schreef:nieuw probleem, ik rook mijn pijp op!
heb vandaag na het roken ontdekt dat een heel stukje naast het gat in de kop waar de rook in gezogen word weggebrand is.
mogelijk trek je op het einde van de rooksessie te hard. Wanneer ik een pijp rook dan is het op een gegeven moment gedaan... vaak zit er dan nog een plukje onverbrandde tabak in de onderkant van de kop. Vaak heel vochtig en bitter.. je merkt vanzelf wanneer je bij dit "bittere einde"bent aangekomen... dus misschien moet je iets eerder stoppen of minder hard trekken op het einde van de pijp... is het een groot stuk? is het niet afgebroken met schoonmaken???
hoop dat je hier wat aan hebt...
groeten
Hans
Geplaatst: 17 jun 2009 15:21
door Werner
Komt waarschijnlijk ook door te snel, te gulzig roken. Kan ook liggen aan de kwaliteit van je pijp; welk merk is 't?
Gr. Werner
Geplaatst: 17 jun 2009 15:37
door Joey Peters
Werner schreef:Misschien een praktische vraag, Joey, maar rook je niet te snel? De meeste materialen zijn gewoon niet bestand tegen oververhitting... Wat voor soort tabak rook je in deze pijp?
Gr. Werner
Ik rook vrij snel ja, maar niet te snel naar mijn mening. Bij andere pijpen word de kop niet zo heet als bij deze. Ik rook gearomatiseerde tabak erin...
Geplaatst: 17 jun 2009 15:44
door stoffel
het is echt opgebrand en idd ik probeer altijd 'alles' op te roken

(fout dus) een stukje verkoold en errond weg, ik rook gesausde traag brandende tabbaken mijn merk is spitfire, daar vind ik niet veel van op het net
Geplaatst: 17 jun 2009 17:40
door Hanske
stoffel schreef:het is echt opgebrand en idd ik probeer altijd 'alles' op te roken

(fout dus) een stukje verkoold en errond weg, ik rook gesausde traag brandende tabbaken mijn merk is spitfire, daar vind ik niet veel van op het net
het allerlaatste stukje is vaak toch niet meer op smaak, dus gewoon de pijp wegleggen en rustig laten koelen...
Geplaatst: 17 jun 2009 18:17
door Werner
Bij andere pijpen word de kop niet zo heet als bij deze.
Dan zal 't aan de kwaliteit van je pijp liggen ben ik bang; je kan toch vaak maar beter iets meer geld uitgeven
Ik ben niet bekend met 't merk Spitfire, maar daarvoor geldt wellicht hetzelfde als voor Joey's Duitse pijp... koop 'ns een mooi Peterson zou ik zeggen
Alles proberen op te roken is inderdaad niet verstandig; zeker niet het allerlaatste restje opnieuw aansteken, dat is helemaal funest. Inderdaad gewoon je pijp wegleggen en laten afkoelen!
Geplaatst: 19 jun 2009 14:42
door stoffel
idd de kwalliteit, de belletjes drogen op en breken af, ik krijg zo een kop met perfecte rondjes verwijderd vernis

de belletjes pipe
Geplaatst: 19 aug 2009 15:40
door janneman
Hallo Allemaal,
Tsja, een pijp hoort ook niet gevernist te zijn, beits is echt beter... Vernis kom je inderdaad doorgaans tegen op goedkopere pijpen. Het eerste nadeel hebben jullie al ontdekt, de vernis heeft last van warmte...
In de toekomst kan zich ook nog het probleem voordoen dat zo'n pijp eigenlijk nooit echt goed droogt en langzaam steeds scherper wordt van smaak.
Ik heb een pijp wel eens van zijn vernislaag ontdaan door een polijstschijf (zo'n vilten schijf) op een boormachine te zetten, de boormachine vast te zetten en toen de pijpenkop opnieuw te polijsten met een beetje fijne polijstpasta. Dat werkte prima, en sedertdien is het een best wel veel gerookte pijp geworden.
Met thinner of alcohol heb ik geen ervaring, maar dat zou ook best kunnen werken. Als je de kop na afloop maar even een paar dagen laat 'uitwaaien' zal het best wel goed komen. Als je het doet, laat ons dan eens weten hoe het gelukt is (foto?)
Hou er wel rekening mee dat naast de vernis ook de huidige kleur van de pijp vermoedelijk verdwijnt. Je blijft zitten met een wat mattere bruine pijp; houtkleur...
Groetings, Janneman
Geplaatst: 26 aug 2009 16:40
door stoffel
mijn pijp is nu mooi goudbruin, maar begind meer en meer af te snipperen, eronder zit een wit, bruinige houtkleur, ik ga gewoon door blijven roken, en de blaasjes af krabben. Zo wordt hij stilaan toch blank
Re: Vernis/laklaag eraf halen
Geplaatst: 24 mar 2012 12:32
door Generaal
Pijpen en vernis...Ik heb m'n Jolly Roger pas ingerookt en ik merk al dat er op 'n plaats de vernis al verbrandt is...denk dat ik het voorlopig zo ga laten en zien wat er verder van komt.
Kan er misschien wel mee terug ivm garantie, maar vrees dat dit naar 't zelfde resultaat gaat leiden.
Re: Vernis/laklaag eraf halen
Geplaatst: 24 mar 2012 13:32
door Pieter
Ik ken het verhaal. Ik heb twee pijpen teruggestuurd naar de fabrikant (ja ja, Jolly Roger) voor een nieuwe laklaag. Een der pijpen kreeg gelijk weer bellen bij de eerste maal roken.
Re: Vernis/laklaag eraf halen
Geplaatst: 24 mar 2012 14:14
door Generaal
Ik heb net terug contact opgenomen met Paul van Haddocks, en hij heeft me voorgesteld om het exemplaar te komen omruilen voor 'n driftwood, ietsje duurder, maar geen problemen met 'n vernis, er zit er geen op! Dus dit zal wel tot 'n goed eind komen.
Toen ik de big ben café noir 033, inrookte, dacht ik dat die mooie glans er zo vanaf zou gaan, maar niets is minder! Die blijft heel mooi, nu blijkt dat ze die big ben niet vernissen maar waxen..
De rest van m'n pijpen collectie blijft mooi gaaf, oef!
Heb ook nog de big ben café noir 423 laten klaar leggen om op te halen..
Ben echt te vinden voor deze serie, mooi afgewerkt, mooie grain..vakmanschap!

Re: Vernis/laklaag eraf halen
Geplaatst: 24 mar 2012 16:13
door Winslow Collector
Niet om wijsneuzerig over te willen komen, en de details weet ik trouwens niet eens, maar lakken en vernissen zijn erg moeilijke bewerking. Of beter, de combinatie van de bewerking en het materiaal (de verf/beits).
Van de paar pijpenmakers die ik ken, weet ik dat zij hun formule van de beits- of verfmaterialen angstvallig geheim houden. Het is dus veel meer dan een potje bij de bouwmarkt of verfwinkel halen.
Enerzijds moet het materiaal bepaalde kwaliteiten hebben in koude toestand van de pijp (glans, hardheid, kleurvastheid, niet te snel verouderen, e.d.), maar het moet ook nog tegen warmte kunnen.
Nu hebben de grotere pijpenfabrikanten nog een kritiek puntje voor wat de bewerking: namelijk tijd. Ik weet vanuit mijn werk dat elke manier van meer lagen lak of beits opbrengen, tijd nodig heeft om de vorige laag goed uit te laten harden. En vooral de tijd te geven om de vluchtige dampen uit die laag te laten vervliegen. Bij bedrijven die seriewerk verrichten en planningen/levertijden willen halen, kan die tijd wel eens minder eerbiedig aangehouden worden. Juist omdat dit een van de laatste bewerkingen van een pijp is, worden eerdere vertragingen in het productieproces nogal eens geprobeerd bij de laatste processen in te halen. Bijvoorbeeld door de droogtijden niet te eerbiedigen. Hierdoor sluit men met een volgende laklaag de uitdamping van de vorige laag af en die onderlaag zal dan nooit meer goed drogen of uitharden.
Mijn idee is, dat de kleine artisane pijpenmaker zeker wel de tijd heeft voor droog- en uithardingstijden van zijn lak/beits, maar vaak lang gezocht heeft naar een goede lak of beits. En componenten in die lak met toevallig een andere kleur kan dan weleens problemen opleveren. Die artisane pijpenmaker zal de bewerking misschien niet altijd onder de correcte omstandigheden (kunnen) uitvoeren.
Daarentegen mag je van pijpenfabrieken wel verwachten dat zij zeer goede lakken en beitsen gebruiken en dat procesdeel in de goede omgevingsfactoren uitvoeren, maar dat er daar met die droogtermijnen misschien wel eens wat gesmokkeld wordt om afgesproken levertermijnen te behalen.
Ik weet van een kennis, dat zelfs zijn Anne Julie pijp van € 1400 na 2 rooksessies begon te bladderen. Het heeft dus niet eens te maken met een dure of goedkope pijp. Het kan altijd gebeuren, om diverse redenen.
Misschien helpt dit een beetje in de begripsvorming van lak- en beitsproblemen. Just my 2 cents.
Re: Vernis/laklaag eraf halen
Geplaatst: 26 mar 2012 19:15
door annie69
Mooi beantwoord @wc
Ik heb het ook een keer mee gemaakt,een en al blaasjes erop,een mooie oldenkott bulldog was dat.
Maar pas op ,soms zijn die vernis of wat voor lak ook die er op zit erg hard.
Dus het eenvoudigste is polijsten met grove polijst pasta en hopen dat het voldoende is ,daarna met carbanauwas weer inzetten(wel goed schoonmaken).
Maar bij mij werkte dat niet, dus werdt het schuren,maar over her resultaat ben ik niet tevreden.
Het heeft niets te maken met te heet roken maar gewoon een fabrieks fout.