Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Olivier Sch
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2023 10:46

Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Olivier Sch »

Goededag,
Ik ben een beginnende pijproker (3-4 maanden, gem. elke dag 1) , en ik heb ondervonden hoe hard the tabaksmarkt in België en Nederland de grond is in gereguleerd.

Ik ben al in redelijk wat tabakswinkels binnengegaan om telkens dezelfde producten tegen te komen (Brigg, Brookfield,...) , en dan door de accijnzen nog peperduur ook.

Van velen heb ik het advies al gekregen om naar het verre oosten te trekken (Duitsland, Luxemburg, . . .) om mijn tabak aan te schaffen.

Ik vraag u, hoe doet u het?

Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 215
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Tirman »

Ik ga er niet speciaal voor rijden, maar ben vaak genoeg in de gelegenheid om in Duitsland wat mee te nemen.. met mijn rook frequentie en de hoeveelheid tabak die ik zo de afgelopen paar jaar heb bemachtigd, kan ik nog wel even door voordat ik zonder kom.

Kiske

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Kiske »

Voor info zie de site van de douane of bel deze organisatie. Succes!


Ik vind dit nogal een vraag om deze als je eerste bericht te stellen op dit forum en dit wordt ook niet gewaardeerd. Stel je eerst eens netjes voor in het betreffende topic en "draai" eerst eens een tijdje mee zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door oehoe »

Ik woon redelijk dicht bij Duitsland waar er nog goede tabakszaken vertoeven. Voor de speciaaltjes af en toe 'n rit van drie kwartier/ uur. Voor de Nederland meer gangbare tabak altijd online besteld maar dit is helaas tot historie verworden.

Even voorstellen zou mooi en hoffelijk zijn overigens.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door GR69 »

Kiske schreef: 14 sep 2023 17:52 Voor info zie de site van de douane of bel deze organisatie. Succes!


Ik vind dit nogal een vraag om deze als je eerste bericht te stellen op dit forum en dit wordt ook niet gewaardeerd. Stel je eerst eens netjes voor in het betreffende topic en "draai" eerst eens een tijdje mee zou ik zeggen.
Eens.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Samwisegamgee
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2023 19:13

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Samwisegamgee »

Hi Olivier,

Persoonlijk koop ik geen tabak meer in Nederland (100gr 40eu). Ik rijd meerdere keren in het jaar naar Luxemburg (100gr 20eu) op de motor en ben meermaals in het jaar in Spanje(100gr 13eu) voor werk. Je mag max 1 Kilo tabak meenemen uit het buitenland. Luxemburg zit je zo, en is nog leuk om te bezoeken ook.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Olivier Sch
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2023 10:46

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Olivier Sch »

Kiske schreef: 14 sep 2023 17:52 Ik vind dit nogal een vraag om deze als je eerste bericht te stellen op dit forum en dit wordt ook niet gewaardeerd. Stel je eerst eens netjes voor in het betreffende topic en "draai" eerst eens een tijdje mee zou ik zeggen.

Mijn excuses, op andere fora is het tegenwoordig niet gebruikelijk.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door The_Undertaker »

Olivier Sch schreef: 17 sep 2023 12:58 Mijn excuses, op andere fora is het tegenwoordig niet gebruikelijk.
Wij zijn geen andere fora :lol: :wink:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door oehoe »

The_Undertaker schreef: 17 sep 2023 13:05
Olivier Sch schreef: 17 sep 2023 12:58 Mijn excuses, op andere fora is het tegenwoordig niet gebruikelijk.
Wij zijn geen andere fora :lol: :wink:
:mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door DKatinas »

oehoe schreef: 17 sep 2023 13:13
The_Undertaker schreef: 17 sep 2023 13:05
Olivier Sch schreef: 17 sep 2023 12:58 Mijn excuses, op andere fora is het tegenwoordig niet gebruikelijk.
Wij zijn geen andere fora :lol: :wink:
:mrgreen:
Hadden jullie allemaal een moeilijke week ofzo? :D

Kiske

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Kiske »

Nee,

tabak uit het buitenland invoeren is wettelijk verboden. Als er in topics keer op keer vol trots hierover wordt verteld, op een forum wat al onder een vergrootglas ligt omdat het over roken gaat, is dat een enorm risico en kan dat zelfs leiden tot een verbod.

We hadden geen slechte week, we staan voor ons forum.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door The_Undertaker »

DKatinas schreef: 30 okt 2023 15:50 Hadden jullie allemaal een moeilijke week ofzo? :D
Niet moeilijker dan anders :lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door oehoe »

Ik heb alleen maar slechte weken.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Jozef »

Vanuit mijn woonplaats 1.5 km naar België. Daar worden ook onze boodschappen gedaan. Dat is dan wel een gelukkie.. :D
Non, Je Ne Regrette Rien

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door DKatinas »

Haha, mooie reacties. Nou, vooruit heren, ik zie het voor deze keer door de vingers :-?

Maar... met de blik op nieuwe leden die als een blij ei een vraag stellen waar jullie terecht een bepaalde lading bij voelen, omdat jullie dit soort vragen al jaren beantwoorden, ik begrijp het, wil ik toch beroep doen op jullie geduld als investering op de groei van dit forum, niet alleen op het behoud van de harde kern. Wat beide belangrijk is natuurlijk. En ja, dat is voor mij als nieuweling ook best brutaal, maar ik ben dus ook zo'n blij ei, "jong" en onbezonnen enzo.

Ik haalde er trouwens niet uit dat deze persoon iets uit het buitenland wou bestellen. En zo wel, ach, daar kan in mijn ogen en ervaring op andere forums best over gesproken worden zonder dat de daad zelf wordt aangemoedigd. Nederland is een vrij land met een vrije en bovendien moedige samenleving van ooit zeevaarders en handelslieden die de wereld op hun knieën bracht. Waar we ons niet voor hoeven te schamen, zo was die tijd nou eenmaal. En mocht het land niet vrij genoeg meer zijn om te mogen praten, dan moeten we ons misschien eerst afvragen hoe we het zover hebben laten komen voordat we ons zo gemakkelijk overgeven, dat zit namelijk niet in mijn aard. In mijn beleving is een grandioze tabaksrenaissance nog steeds mogelijk waarbij we alle nare teksten en plaatjes van de verpakkingen verbannen en vervolgens weer in alle tabakszaken mogen roken. Jawel, ik geloof er in. :sherlock:

Er zijn forums waar zaken worden besproken die wettelijk veel lastiger liggen en die gaan ook gewoon door. Het is niet zo dat als je over tabak bestellen in het buitenland spreekt, wat ik als lachwekkend onschuldig beschouw, dat je dan direct als geheel forum samenzweert tegen de overheid en de wetgeving. Een verbod zal dus niet veel kans hebben bij een rechter, die ook rekening houdt met Fifty Shades of Burgerlijke ongehoorzaamheid voordat je echt met criminaliteit te maken hebt. We hebben het immers niet over het smokkelen met vrachtwagens vol met blikjes pijptabak. Of tunnels onder de grens, waar men met de hand blikjes doorgeeft van pijprokende pijproker naar pijprokende pijproker. Dat moet een prachtig beeld zijn trouwens. Ik dwaal af.

Bovendien, we hebben te maken met de VN en hun World Health Organization WHO die in samenwerking (niet samenzweren, want ze schrijven er openlijk en trots over, het is dus geen complot) met universiteiten, en in ons land het ministerie van VWS, het Trimbos instituut en het RIVM werken aan een absoluut totaalverbod op tabak, waar ze overigens trots over spreken op hun websites met uitspraken als: "Our mission is to end the use of tobacco worldwide". We weten onderhand wat voor mensen dit zijn en wat ze kunnen, dat hebben we immers allemaal ondervonden met deze hobby.

Dus het zwaard is reeds onderweg naar onze nekken, als er ooit een tijd was om terug te duwen dan was het nu. Of waren jullie onder de indruk dat onze politici op eigen houtje op het idee van accijnsverhogingen en maatregelen waren gekomen? Dit gaat niet alleen over het vullen van de schatkist. Nu is het zo dat Nederland ergens in 2024 of 2025 gaat stemmen of we het WHO volledige macht geven bij bijvoorbeeld een epidemie, waarbij we hun bevel moeten volgen als het gaat hoe we omgaan met onze bewoners. Als je je dan beseft dat ze op hun websites schrijven dat ze tabaksgebruik zien als een wereldwijde epidemie, dan kun je er vanuit gaan dat onze hobby niet lang meer heeft. Wellicht iets om mee te nemen in het besluit op wie je stemt deze aankomende verkiezingen, er zijn immers anti WHO politici.

Is tabak uit het buitenland bestellen de oplossing tegen deze aanval? Nee, niet perse, daar is waarschijnlijk meer voor nodig qua organisatie. En wellicht is een forum dan ook niet de beste plek om te organiseren, hoewel opereren in het licht vaak beter is. Maar, op onze tenen lopen en behoedzaam zijn omdat we een forum hebben over, hou je vast aan iets stevigs, roken... Of dat de beste manier is?

Hoewel daar ook over te praten is op een goede dag, op een slechte dag heb je daar gewoon geen zin in, snap ik helemaal :lol: Maar praten zou wel beter zijn, ondanks dat het geduld soms op is. Want, draadjes zoals deze, met een persoon die netjes een vraag stelt, zonder suggesties voor het doen van iets wat verboden is, op zo'n manier de kroeg uit rossen terwijl hij alleen de weg wil weten naar de tabakszaak, daarmee sterft het forum misschien wel eerder uit dan de hobby zelf.

Ik schrijf dit overigens zonder wijzende vinger en met alle goede bedoelingen, daarom plaats ik dit ook na koffietijd.
Zo, nou kannie wel weer.
Hulde en een fijne dag.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door BAARD »

Dat de vraag van topicstarter niet gesteld kan worden als eerste vraag, en je daarvoor eerst “een tijdje” mee moet draaien, ben ik het ook niet mee eens.
Wél dat je je eerst even fatsoenlijk voor kunt stellen.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Kiske »

Dan zal ik het duidelijker stellen:

Er is destijds afgesproken dat dit niet meer openlijk wordt besproken op dit forum. Daar zijn verschillende redenen voor. Zolang daar geen nieuwe consensus over is, is dat hier van toepassing.

Ben je het daar niet mee eens, maak dan in overleg met de beheerders een poll aan om te bepalen of dit kan worden veranderd. Wil je dit niet, schik je dan gewoon naar de afspraken op dit forum of vertrek.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door BAARD »

De vraag is simpel; waar haalt men zijn/haar tabak vandaan. Lijkt me niet verboden toch?
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Kiske »

Duitsland, België en Luxemburg worden genoemd. Niet genoeg?

Doodziek word ik hiervan. Telkens dat gezeik en de randjes opzoeken. Forumregel is dat hierover geen topics worden gemaakt.

Is je mening anders dan de forumregels en vindt je dat jouw mening boven het forum staat, probeer dan in overleg met de beheerders de regels te veranderen. Wil je dit niet en is je ego zo groot dat je jezelf niet naar de regels van het forum wil schikken, begin dan een forum voor jezelf, mag je helemaal zelf bepalen wat je doet.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door BAARD »

Kiske schreef: 31 okt 2023 14:16 Duitsland, België en Luxemburg worden genoemd. Niet genoeg?

Doodziek word ik hiervan. Telkens dat gezeik en de randjes opzoeken. Forumregel is dat hierover geen topics worden gemaakt.

Is je mening anders dan de forumregels en vindt je dat jouw mening boven het forum staat, probeer dan in overleg met de beheerders de regels te veranderen. Wil je dit niet en is je ego zo groot dat je jezelf niet naar de regels van het forum wil schikken, begin dan een forum voor jezelf, mag je helemaal zelf bepalen wat je doet.
Het begint voornamelijk bij jouw reactie op topicstarter.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Kiske »

Ja, om duidelijk te maken dat dit not done is hier.


Maar schijnbaar mag hier alles, behalve mensen op hun verantwoordelijkheid wijzen.

Veel plezier nog verder!

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door BAARD »

Heeft helemaal niets met verantwoordelijkheid uit te staan. Dat je je eerst netjes kunt voorstellen ben ik met je eens. Maar hij vraagt verder niet om illegale praktijken o.i.d. Je mag nog altijd gewoon bij onze oosterburen wat tabak ophalen. En volgens mij is dat de vraag. Hoe doen jullie dat? Neem je bijvoorbeeld wat mee van vakantie. Rijd je er speciaal voor naar de grens. Of laten jullie wat bestellen bij de Primera.
Dat gesprek had hij hier volgens mij op gang willen laten komen.
Ook als dit forum onder een vergrootglas zou liggen, is dat een heel normaal gesprek lijkt me.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Kiske »

Blijf maar zaken op zo'n manier uitleggen zodat ze wel moeten kunnen Baard. Zoek de randjes fijn op. Ik ben er klaar mee.

Ik heb gezegd hoe ik erin sta en daarin is niets veranderd. Zodra een vergelijkbaar topic wordt gestart, zal ik daar met volle overtuiging op dezelfde wijze op reageren. Dan kun jij dat ook doen en wordt heel dit gezeik voortgezet totdat eindelijk de beheerders eens duidelijk maken of regels betreffende dit onderwerp veranderd zijn of niet. Indien regels niet zijn veranderd vraag ik me overigens wel af waarom dit zolang door moet blijven etteren.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door BAARD »

Wijs mij dan eens de weg naar de regel waar staat dat je niet mag praten over waar je je tabak weg haalt.
Daar wordt op dit gehele forum namelijk zo vaak over gesproken. “Ik heb vandaag hier een blikje gekocht”, “Ik heb dit en dat meegenomen vanuit daar en daar”.
Je leest het overal. Waarin is dit topic dan een uitzondering?

Misschien moet je de eerste post van topicstarter nog eens overlezen. En wijs daar “de tegen de regels” punten dan eens aan.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Kiske »

Baard,

Ik ga niet verder in dit verhaal.

Wij hebben beiden ons verhaal uitvoerig gedaan. Ik heb gezegd wat ik ervan vind, en jij hebt hetzelde gedaan. Jij vindt oprecht dat ik ernaast zit, ik vind oprecht hetzelfde van jou. Wij gaan hier samen dus niet uitkomen en daar kan ik mee leven. Je hoeft het namelijk niet met alles eens te zijn om toch door 1 deur te kunnen.

Ik stel voor dat we dat van elkaar accepteren en deze discussie beëindigen. Wil je dat niet, accepteer ik dat ook. Echter ikzelf ben er wel klaar mee, een herhaling van zaken bevestigd enkel opnieuw onze verschillende meningen.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door BAARD »

Ik vind het best.
Wel jammer dat je niet 1 keer inhoudelijk in kunt gaan op wat ik zeg. Maar dat bewaren we dan maar voor een volgende keer.
Wat mij betreft einde discussie! Even goede vrienden. (T)
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door Ametist »

BAARD schreef: 31 okt 2023 14:02 De vraag is simpel; waar haalt men zijn/haar tabak vandaan. Lijkt me niet verboden toch?
Soort van..... Wanneer je in persoon Nederland binnenkomt dan mag je voor wat betreft losse tabak 1 kilo meenemen. Wil je het per post 'importeren' .... dan mag het niet. Staat keurig vermeld op de pagina's van de (r)overheid.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door BAARD »

Ik ben niet degene die deze vraag stelt, maar topicstarter. En “lijkt me niet verboden”, gaat over het stellen van de vraag. Niet over wat wel en niet mag. Dat is een ieder wel duidelijk lijkt me.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door The_Undertaker »

Heren heren, rook een pijp en blijf kalm. Zonder al te veel in detail op de discussie hierboven in te gaan, even de feiten en regels:

Forumregels vind je hier: app.php/rules

Dan dus 2.b:
Reclame voor illegale producten en/of diensten is ten allen tijde verboden, in elk onderdeel van het forum. Hieronder valt ook het vermelden van / verwijzen naar verzenden van tabak uit het buitenland naar Nederland of België.
Berichten hieromtrent zullen zonder waarschuwing aangepast over verwijderd worden.
Tabak mag je natuurlijk nog altijd over de grens halen (en dan wel dat, in persoon halen en in persoon meenemen) in beperkte hoeveelheden, correct me if I'm wrong.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Tabak bij ons of ga je op trektocht?

Bericht door BAARD »

Dank voor deze opheldering. Topicstarter valt dus niets te verwijten aangezien hij nergens praat over online bestellen of reclame maakt. Dit was dus geheel mijn punt.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Plaats reactie