Opkalefateren van niet pijprook gerelateerde dingen.

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
oehoe

Opkalefateren van niet pijprook gerelateerde dingen.

Bericht door oehoe »

Toen 't uiltje 't ouderlijk nest verliet kreeg 't niets mee van de vooral getroubleerde relatie met mijn moeder. Maanden geleden zag ik ergens op 'n kast bij mijn zus iets wat altijd op mijn nachtkastje heeft gestaan in mijn kinder- en pubertijd. 'n Oude wekker van Kienzle van rond 't jaar 1960. Ik mocht de wekker meenemen. De wekker oogt goor en 't opwindmechanisme van het uurwerk werkt niet meer. De achterwand verwijderd en daar ziet er nog erg fris en degelijk uit echter. Ik ga hem opknappen, reinigen en tot leven wekken ondanks dat de achterkant zonder draaimechanismen er als 'n droevige smiley uitziet. De wijzers gloeien nog als radioactief groen maar daar ga ik me op mijn leeftijd geen zorgen over maken.

Afbeelding
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

PietGeniet

Re: Opkalefateren van niet pijprook gerelateerde dingen.

Bericht door PietGeniet »

Leuk ding uit de oude doos Oehoe.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Zo worden ze niet meer gemaakt!! Zeker de moeite waard om op te knappen!!
Ad impossibile nemo tenetur

Pieter

Bericht door Pieter »

Wens je succes. Dit soort oude wekkers hebben vaak een grote slijtvastheid, niet omdat ze minder snel slijten, maar omdat ze daar minder snel last van krijgen. Als ze uiteindelijk stoppen met lopen zitten ze echt aan het einde van de levensduur en is een volledige restauratie noodzakelijk om erger te voorkomen. Dat betekent dat je met alleen een beetje schoonmaken je hem waarschijnlijk wel lopend krijgt, maar dat hij vervolgens ineens heel snel gaat slijten waardoor steeds ergere problemen ontstaan.

Kan nog toevoegen dat een echte reparatie van deze wekkers vrijwel onmogelijk wordt met gewone middelen. Ze zijn destijds gemaakt voor makkelijke service, maar daar heb je de originele fabrieksonderdelen voor nodig, en die zijn vrij zeldzaam. Mocht je de juiste stukken kunnen vinden is vervangen wel makkelijk indien je de juiste gereedschappen hebt.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

oehoe

Bericht door oehoe »

Gereedschap heb ik wel. Ik ga er pas aan beginnen wanneer ik er zin in heb en de temperatuur binnen boven de 25 graden is. Mocht ik 'm niet aan de praat krijgen wordt 't in ieder geval toch 'n visueel juweeltje.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Samwisegamgee

Bericht door Samwisegamgee »

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

oehoe

Bericht door oehoe »

Na 'n gruwelijke halve week zonder internet en TV de KPN monteur over de vloer. Hij begon helemaal te stralen bij 't zien van mijn oude T58 bakelieten telefoon op 't daarvoor bestemde kastje. Ooit aangeschaft in '94 en er ook jaren mee gebeld totdat ik en KPN besloot alles digitaal en via 'n RJ11 kabel in het modem te stoppen. Met draad bellen was ook vermoeiend en ook 'n stoel steeds moeten bijschuiven gezien de lengte van 't snoer deden me besluiten om zo'n vervelende draadloze handset aan te schaffen.

Besloten om de T58 ('t zelfde geboortejaar als ondergetekende) toch weer in ere te herstellen. Verloop naar het modem is mogelijk met de nodige kunstgreep in de vorm van 'n PTT- RJ11 doosje. Nu nog 't reinigen van 't ding omdat ik in 'n nogal "gepatineerd" appartement leef en verder weinig zin heb dit te veranderen omdat 't me niet interesseert en er geen zin in heb.

Anyway, nog even op zoek naar 'n handleiding van 't zorgvuldig reinigen en conserveren van 't bakelieten relikwie.

Afbeelding

Mark Twain

oldgreenfield

Bericht door oldgreenfield »

goedenavond,
met de puls toon converter van dialgizmo en een aansluitsetje kun je verder zonder kunstgrepen.
bij kunstgrepen denk ik namelijk aan het in bouwen van een stukje techniek en het opnieuw solderen van een aantal verbindingen.
voor het reinigen zou ik wat zachte zeep gebruiken. je kunt wel iets van oxi action of biotex pakken maar dan is de glans weg.
overigens is die weer terug te krijgen met wat commandant, ja dat poetsmiddel voor auto`s in een groen blik. weet overigens niet of dat nog te krijgen is.

succes.
Problemen zijn zo opgelost, wonderen duren wat langer.

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Bakelieten bak, leg die maar eens uit aan Gen Z en Gen X,………
Schoonmaken van bakkeliet, kan volgens mij ook, met wat olie, sigaren as en/ of tandpasta. Sigarenas werkt voor mij altijd goed op spullen die een lichte mate van schuring nodig hebben.

Succes
Ad impossibile nemo tenetur

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

oldgreenfield schreef: 17 apr 2023 18:41 goedenavond,
met de puls toon converter van dialgizmo en een aansluitsetje kun je verder zonder kunstgrepen.
bij kunstgrepen denk ik namelijk aan het in bouwen van een stukje techniek en het opnieuw solderen van een aantal verbindingen.
voor het reinigen zou ik wat zachte zeep gebruiken. je kunt wel iets van oxi action of biotex pakken maar dan is de glans weg.
overigens is die weer terug te krijgen met wat commandant, ja dat poetsmiddel voor auto`s in een groen blik. weet overigens niet of dat nog te krijgen is.

succes.
Commandant 4 (wat dus impliceert dat er meerdere versies zijn/waren) zit in dat groene blik. 1 blik doe je de rest van je leven mee.
Curator des Forums! tegen wil en dank!

oehoe

Bericht door oehoe »

Dank, dank. Ik ga 't qua bellen eerst proberen met 'n verloopstukje (pulse/ tone converter is me te nog iets te duur) Ik hoef er niet mee te bellen, wil alleen gebeld worden mocht enige onverlaat 't verkiezen om me op mijn vaste nummer te bereiken. Vroegah had je nog 0140 om te testen of je de zaak goed had aangesloten.

't Beste spul om bakeliet te onderhouden? Toen gewoon Pledge meubelolie gebruikt. Iemand 'n 'n betere danwel de juiste optie?

Mark Twain

Rob

Bericht door Rob »

Wat een prachtige telefoon, koesteren dat ding!

Plaats reactie