Estate pijpen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Estate pijpen

Bericht door Jozef »

Beste forumleden.
Op YouTube zie ik diverse filmpjes waaronder de Pfeiffenmesse maar ook de pipeshows in Amerika.
Nu wordt daar veel gesproken over Estate-pijpen (vertaalt: landgoed)
Bij het zien van deze filmpjes zie ik veel modellen en vormen daarin. Daardoor zie ik het verschil niet van een Estate.
Waarop moet ik letten, om wel een Estate te herkennen? Wat heeft het te maken met het vertaalde" Landgoed "?
Gegroet,
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Estate pijpen

Bericht door Sidekickelvis »

Jozef schreef: 12 feb 2023 21:27 Beste forumleden.
Op YouTube zie ik diverse filmpjes waaronder de Pfeiffenmesse maar ook de pipeshows in Amerika.
Nu wordt daar veel gesproken over Estate-pijpen (vertaalt: landgoed)
Bij het zien van deze filmpjes zie ik veel modellen en vormen daarin. Daardoor zie ik het verschil niet van een Estate.
Waarop moet ik letten, om wel een Estate te herkennen? Wat heeft het te maken met het vertaalde" Landgoed "?
Gegroet,
Jozef
Met 'Estate' bedoelen ze tweedehands pijpen. Er is een levendige handel in tweedehands rookhout in de pijprookwereld. Ook ik bezit veel eerder door een ander gerookte pijpen. Sommige Amerikanen betalen zelfs meer voor een tweedehands pijp dan voor een nieuwe.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Estate pijpen

Bericht door Jozef »

Duidelijk! Dank voor je antwoord!
Misschien kun je mij vertellen hoe ze aan het woord Estate komen (landgoed)? of is dit een term die ze zomaar gegeven hebben voor gebruikte pijpen?
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Estate pijpen

Bericht door smoorder »

Estate in de zin van nalatenschap/erfenis.
S.

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Estate pijpen

Bericht door Jozef »

Dank jullie wel voor de duidelijk omschreven antwoorden!
Nu kan ik Estate plaatsen waar het thuis hoort.
Gegroet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Estate pijpen

Bericht door Liebaart »

smoorder schreef: 12 feb 2023 22:52 Estate in de zin van nalatenschap/erfenis.
Inderdaad. "Landgoed" is een verkeerde letterlijke vertaling als het betrekking heeft op pijpen.
Elke reeds gebruikte pijp is in principe een "estate" pijp. Het klinkt gewoon veel deftiger dan tweedehandsje of second hander.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Estate pijpen

Bericht door Deadl0ck »

Sterker nog, een Estate zou ook nog een woonwijk of een industrieterrein kunnen zijn, zeker in Engeland.

Maar in dit geval gaat het inderdaad om pijpen die uit eigendom van iemand anders komen.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Estate pijpen

Bericht door oehoe »

Anyway, ik heb er zeer goede ervaringen mee. Zeker wanneer ze van Liebaart afkomstig zijn. Met de laatste Big Ben van Agarapijp ben ik zeer in mijn nopjes enne.................. Rob, die selfie met jouw prachtige pijpje komt er écht!

Ik heb met de gekochte estates (zou trouwens ook 'n model automobiel kunnen zijn overigens) op dit forum alleen maar positieve ervaringen. Zowel qua kwaliteit/ prijsverhouding als 't meer dan aangename verloop van de transactie waarvoor dank allen.

Mooi om op dit forum iets te kunnen verwerven dat mooier en ook meer beleving geeft dan 'n nieuwe pijp.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie