Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Pieter »

Lieve mensen, zo in deze laatste dagen voor kerst dacht ik: laat ik eens een review in het thema Kerst schrijven. Het thema Kerst?? Jazeker, want het Engelse dessert waar deze blend naar vernoemd is hoort typisch bij dat feest.

Tot dusver het thematische bruggetje.

Afbeelding

Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Plum Pudding is een blend van de Seattle Pipe Club, die in Amerika op de markt is met meerdere verschillende blends waarvan ik er een aantal in de kast heb staan en dit de eerste is die ik heb geprobeerd. De blends van dit merk zijn allemaal gemaakt door Joe Lankford, en als ik deze eerste tabak moet geloven, is dhr. Lankford een meester in zijn vak.

Het betreft hier een Balkan-blend in de snede cumble cake. Dat wil zeggen dat je in het blik plakjes aantreft van ongeveer 6 mm dik die zijn samengesteld uit samengeperste, voorgesneden tabak. Het is dus geen plug, die wordt namelijk samengeperst uit hele tabaksbladeren en is een stuk steviger dan de crumble cake. Deze cakes zijn vrij zacht, en vallen met licht wrijven al uit elkaar en zijn met een beetje zorgvuldigheid zelfs gewoon zo in de pijp te stoppen. Een mes heb je absoluut niet nodig.

Als je het blik voor het eerst open trekt domineert een sterke, zoetzure fermentatiegeur: Perique! Ja, dat zit hier zeker nadrukkelijk in. De geur is zo uit het blik vrij intens en op zich niet per se aangenaam, en nodigt niet meteen tot roken uit. Het is dan ook een goed idee om deze tabak na het openen van het blik eerst een tijdje te laten 'chambreren' zoals een goede wijn. Een beetje verse lucht erbij en dat intense is na een nachtje staan vervlogen. Lukt ook als je het meteen overdoet in een weckpot.

Als deze lucht weg is ruik je veel duidelijker de Latakia, maar die is in het aroma niet eens zo supersterk aanwezig. De Perique is er nog steeds, dat gefermenteerde element, zoals je dat ook hebt bij een goede wijn, maar nu op een aangename manier. En een complexer aroma, de Virginia, Cavendish en de Orientals. Een interessant samenspel en voor mij een aroma wat ik nog niet eerder bij Latakia's ben tegengekomen. Integendeel, de blikgeur van vrijwel alle Latakiatabakken is voor mij vrij eentonig: de Latakia overheerst altijd. Soms wordt die gecomplementeerd door het stro-achtige zoete van Virginia, soms komt het rokerige meer naar voren als er bijvoorbeeld Kentucky bij zit. Maar zoiets als deze Plum Pudding heb ik nog niet eerder onder mijn neus gehad.

Stoppen gaat gemakkelijk. Je kan stukjes van de cake zo in je pijp stoppen, maar ik wrijf hem wel een beetje los omdat het anders moeilijk is om een gelijkmatige trek te krijgen. Bij achteloos stoppen krijg ik meestal halverwege de pijp ineens last om hem aan te houden. Experimenteer daar een beetje mee, het is (althans voor mij nog) een ongebruikelijke snede, dus dat vergt enige oefening.

Dan de smaak. Meteen vanaf het begin merk je dat deze blend complex is. Er zit veel in. Perique, Latakia, Oriental, en dat alles op een solide basis van Virginia en Cavendish. De tonen die overheersen zijn het licht rokerige van de Latakia, een kruidigheid van Orientals en Perique, zoetheid van Cavendish en Latakia. Het element Plum Pudding komt terug in het steenvrucht-achtige aroma dat je vaker treft in Perique-blends. Maar waar je de kracht van deze blend in terugziet is dat het zich samen heeft gevormd tot één geheel. Niet een opeenstapeling van elementen, maar een vermenging, een samensmelting van dat alles. En daarin zit de complexiteit. De zoetheid neemt naar het einde van de pijp wat af, onderin krijg je nog even de zware aardetonen van de Orient mee. En dan om langzaam uit te gaan en dat was het. Een mooie geleidelijke lijn in de smaakontwikkeling, en op elk moment wel dat complexe boeket waar je elke keer weer iets nieuws in kan ontdekken, niet als plotselinge wending, maar meer als bijvoorbeeld een mooie boom waar je al vaker voorbij bent gelopen maar die je nu pas voor het eerst goed ziet staan en kan waarderen.

Mocht je nog eens een keer in de gelegenheid zijn om aan Amerikaanse tabakken te komen zou ik deze niet laten liggen. Uitstekend spul.

5/5
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door oehoe »

Als dit geen prachtige recentie is.............. ik ga er van watertanden.
Mijn enige blik USA ligt nog gesloten op mij te wachten. The Country Squire 50th Anniversary uit de nalatenschap van Huub waarvan ik op Youtube 'n mooie recentie heb gezien. Je review doet me smaken naar meer waar 't Amerikaanse tabak betreft. Ik zou mijn vrienden van 't Tacoma forum kunnen vragen iets te sturen maar ik ga geen risico lopen met de douane en de belastingdienst. Het zij zo. :)
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Arno »

Hele mooie review =D> En een hele lekkere blend :mrgreen:
Afbeelding

PietGeniet
Berichten: 710
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door PietGeniet »

Prachtige recensie. Helaas kunnen we die "Amerikaanse" tabak hier nergens kopen om eens te proberen.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Ribbon »

Fijne review.

Helaas heeft deze blender ons inmiddels ook verlaten...
https://www.smokingpipes.com/smokingpip ... b-tobaccos
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Geoff »

Knappe review!!! Zeer fijn om te lezen; lokt uit om uit te proberen! =D>
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Pieter »

Ribbon schreef: 23 dec 2022 05:41 Fijne review.

Helaas heeft deze blender ons inmiddels ook verlaten...
https://www.smokingpipes.com/smokingpip ... b-tobaccos
Hè wat sneu.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Ducheyne »

PietGeniet schreef: 22 dec 2022 23:44 Prachtige recensie. Helaas kunnen we die "Amerikaanse" tabak hier nergens kopen om eens te proberen.
Niet treuren . je reist regelmatig naar onze Oosterburen en daar zullen vanaf April een groot assortiment van GL Pease en Cornell & Diehl
beschikbaar zijn .
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door oehoe »

Ducheyne schreef: 23 dec 2022 18:49
PietGeniet schreef: 22 dec 2022 23:44 Prachtige recensie. Helaas kunnen we die "Amerikaanse" tabak hier nergens kopen om eens te proberen.
Niet treuren . je reist regelmatig naar onze Oosterburen en daar zullen vanaf April een groot assortiment van GL Pease en Cornell & Diehl
beschikbaar zijn .
Eerst zien en dan geloven. Maar ik hou ze in 't snotje. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Bericht door Ducheyne »

oehoe schreef: 23 dec 2022 19:55
Ducheyne schreef: 23 dec 2022 18:49
PietGeniet schreef: 22 dec 2022 23:44 Prachtige recensie. Helaas kunnen we die "Amerikaanse" tabak hier nergens kopen om eens te proberen.
Niet treuren . je reist regelmatig naar onze Oosterburen en daar zullen vanaf April een groot assortiment van GL Pease en Cornell & Diehl
beschikbaar zijn .
Eerst zien en dan geloven. Maar ik hou ze in 't snotje. :mrgreen:
Ken je het verhaaltje van de ongelovige Thomas ??
Om je twijfels weg te nemen ...
Kon het volledige artikel niet downloaden .
OP DE WEBSITE VAN CIGARWORLD
Homepage
Service
Community
Blog
met eerst de aanmelding dat SG vanaf nu beschikbaar is en verder de aankondiging van CD en GLPease

At yr service :wink: :wink: :wink:
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door oehoe »

Ik ga loeren bij Rauch-Lounge Heinsberg. :mrgreen:

Bedankt nog.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Ribbon »

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Kiske

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Kiske »

Bijzonder fraaie en prikkelende review Pieter!

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2748
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door oehoe »

De link werkt niet maar 't assortiment in Düsseldorf is meer dan veelbelovend en wordt enkel en alleen maar beter met de Amerikanen op komst. Niet echt verder dan Heinsberg maar wel Autobahn. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Ribbon »

Bij mij werkt de link prima.

Enfin, we dwalen af. Vooralsnog (helaas) dus (nog) geen SPC op te halen in de Duitse winkels, maar deze berichten stemmen hoopvol.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Sidekickelvis »

Hele goeie review die naar de tabak doet verlangen. Doe dat aub vaker.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Funky Bunky
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 nov 2023 16:08

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Funky Bunky »

Inderdaad een fijn tabakje. IMHO: laat het een jaartje rusten en het wordt een nog fijner tabakje. :roll:

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door Jozef »

Wat een mooie recensie !
Je mag het vaker doen hoor, compliment !
Gegroet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

dave22
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jul 2023 01:08

Re: Seattle Pipe Club - Plum Pudding

Bericht door dave22 »

Misschien een belachelijke ondervinding dit, maar deze ruikt voor mij, uit de pijpenkop, naar franse frietjes :D

Plaats reactie