Over smaak valt niet te twisten, wel veel te bespreken

Naast het pijproken natuurlijk ...
Wowbagger

Over smaak valt niet te twisten, wel veel te bespreken

Bericht door Wowbagger »

Uit een recent topic: https://www.pijprokersforum.nl/viewtopi ... 68#p408550 is gebleken dat ook onder ons pijprokers smaken als het gaat om voeding en drank nog wel eens verschillen. Bij deze een plek om eens lekker te discussiëren over wat nu voor jou de lekkerste cola of sinas is en welk voedingsmiddel er afgeschaft danwel per direct (weer) in het leven geroepen dient te worden.

Wowbagger

Re: Over smaak valt niet te twisten, wel veel te bespreken

Bericht door Wowbagger »

Ik zal zelf aftrappen:
Lekkerste cola is Coca Cola, en ja dat verschil heb ik al meermaals blind geraden. Evenwel drink ik thuis voor tussendoor vaak First Choice, het geld groeit ook mij namelijk niet op de rug gezien de hoeveelheden die er hier wekelijks doorheen gaan.
Per direct weer in het leven roepen: de Pizza Crossa Venetiana van Iglo (bekende regisseur Martin Koolhoven is dit overigens met mij eens) en de Hete Hapjes van Hebro.

oehoe

Bericht door oehoe »

Het lezen van de woorden "Pizza Crossa Venetiana" doet me weer direct watertanden. Tachtiger/ negentiger jaren. Die waren écht ontzettend goed. Mijn huidige voorkeur voor pizza's gaat momenteel uit naar die van de Duitse pizzaproducent Wagner. Die van Dr. Oetker vind ik klutker.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

arnhem

Bericht door arnhem »

Over smaak valt zeker niet te twisten . Voor mij is er maar een soort hagelslag: die van Venz!

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Een onderwerp over smaak!!!?
Oh dear,………..🙃
Ad impossibile nemo tenetur

oehoe

Bericht door oehoe »

't Wordt minder leuk wanneer de smaak met jou twist overigens. Ik hoop dat van jou ferm op de weg terug is overigens Robbie-san.

Heb ik de échte griep (zo ééns in de tien jaar) smaakt alles wat ik rook naar aangebrande, droog gekookte aardappelen. Duurt weken (toch maar even proberen steeds of 't beter smaakt) en krijg ik trek in 'n mengsel van chocoladevla en appelmoes.

Smaak is en maakt ons individueel in haten, prefereren en perceptie.

Geldt waarschijnlijk ook voor de tabak die we roken.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Frisdrank nuttig ik bijna niet...

incidenteel een niet-sinas fanta (want in Sinas is Orangina beter) of een blikje wat Moeders ingekocht heeft van het een of ander. Maar iets wat ik vaker zou nuttigen als ik het kon vinden is Irn Bru. Gelukkig voor de gezondheid is het relatief duur, en moeilijk lokaal te krijgen.

Tenzij men Kombucha onder frisdrank rekent... daar gaat er wel een liter van door per week. Niet alleen voor de lekker, maar ook voor de gezond, het heeft positieve invloeden op enige klachten die ik heb.

Als ik eens wat anders wil dan water of thee, mijn standaard vloeistoffen, dan heb ik een selectie Bolero aanmaak poeder. Stevia gezoete poedertjes voor aanmaaklimonade, die ik afhankelijk van de smaak in 2 tot 2,5 liter water doe, in plaats van de aangeraden 1,5 liter. Anders is die meuk me VEEL te zoet.

En wat van mij wel terug mag komen is betaalbare pijptabak. :mrgreen:
Groet, Mark

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Jah, Irn Bru! Hier in Arnhem bij de Engelse winkel wel verkrijgbaar maar inderdaad hier aan de dure kant. Vrienden die afgelopen herfstvakantie aan de overkant van de plas waren kwamen terug met een bus vol. Toch eens vaker op bezoek daar...

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Mijn smaak is nog steeds aangetast, komt waarschijnlijk ook nooit meer goed!
Dat geeft vaak een hoop gedoe met koken en het proeven van nuances.
Dit geschreven hebbende, zal mijn Pindakaas altijd Calvé zijn (behalve in tijden van financiële nood,..... dedju wat is die Calvé duur geworden). Zal mijn Cola altijd Coca Cola zijn. Ik never ever nooit niet ok nie ok nie, nog niet misschien, zelfs niet wanneer varkens kunnen vliegen bloemkool zal eten, want dah lus ik nie!!

Venz de beste hagelslag ter wereld is ook al is die van de Gruyter soms ook lekker. Friet gebakken dient te worden in Ossewit. En Nederlandse friet, geen patat is ondanks dat boven de rivieren friet, patat genoemd wordt! Friet is friet en kan dus nooit patat zijn :mrgreen: :mrgreen: :

Hier laat ik het maar ff bij, voor nou,.......
Ad impossibile nemo tenetur

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco »

Het is vast geen verrassing dat ik, vers verhuisd naar Nieuwegein en daarom een poosje incommunicado, hierop reageer :)

Onlangs was er bij de Keuringsdienst van Waarde een aflevering over 'natuurwijn', eigenlijk traditioneel geproduceerde wijn - maar dan zonder kennis van zaken. Deze 'mislukte' wijn, die vroeger wegens te zuur/zoet/watdanook normaal gesproken zou zijn afgekeurd, is ondertussen hartstikke hip, want 'bijzonder'. Over smaak valt dus inderdaad niet te twisten.

Qua wijn ben ik trouwens een overtuigde slobberwijndrinker: die smaken me prima, de duurdere wijnen zijn me vaak niet zozeer te 'complex' als te 'gewild'. Uitzonderingen en speciale gelegenheden daargelaten natuurlijk.

Ik drink zelf geen frisdrank, gewoon omdat ik liever óf thee óf water óf een lekker (slobber :D )wijntje drink. Mijn man, Kristof, drinkt graag een glaasje cola. Hij vindt willekeurige huismerken vaak lekkerder dan de 'echte' Coca Cola (of ook Pepsi). Dat blijft dus een goedkope hobby. Daarentegen proeft hij duidelijk een verschil tussen Calvé Pindakaas en huismerken, en ook de biologische Calvé (of ook die van de biologische winkels) kan hem niet bekoren.

Eigenlijk ben ik qua smaak best een snob, en dan niet een snob die uit principe dure producten koopt, maar een snob die zijn smaak zo veel mogelijk zelf wil bepalen. Dus maak ik mijn eigen currypoeder, mix mijn eigen sauzen, en dat allemaal uit de losse pols. Nooit is de smaak precies hetzelfde, maar altijd wel lekker. Ik hou eigenlijk vooral van variatie, ook van bepaalde 'mislukkingen', maar wel binnen bepaalde marges.

En, om toch weer terug naar het onderwerp pijproken te komen, ik zoek een zekere balans tussen voorspelbaarheid en verrassing. Als je een pijp stopt, heb je toch bepaalde verwachtingen qua smaak en beleving. Maar het idee om vanaf nu maar één tabak ('mijn perfecte huistabak') te roken, zoals in de jaren '70 gebruikelijk, vind ik nogal beperkend. Eigenlijk had ik graag de Amerikaanse tabakken van G.L. Pease verder willen doorgronden, maar omdat deze tabakken hier erg moeilijk (legaal) te krijgen zijn, ben ik extra enthousiast over HU Tobacco. En Hans Wiedemann is niet 'slechts' een tweede keuze, maar echt de Europese equivalent van G.L. Pease.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Ook hier een "échte" Cola drinker: Coca Cola dus, maar dan wel de zero variant. Ik moet eerlijk bekennen dat ik sinds jaren al zelden of nooit nog de gewone drink, die is me te "plakkerig".
Andere merken kunnen mij echt niet bekoren, een Pepsi-max krijgen op restaurant/café vind ik bijna een belediging als ik om een cola vraag...

Tijdje terug ook met vrienden de discussie gehad dat je zogezegd het verschil tussen echte cola, zero en light "toch niet kan proeven". Meteen de proef op de som genomen en iemand aan de bar één van elk laten halen. De zero haalden zowel mijn partner als ik er metéén uit zonder problemen. Echter konden we geen verschil ontdekken tussen de twee anderen, die smaakten precies als gewone coca cola.

Terecht bleek even later: de light was op... Het wàs dus ook allebei de gewone coca cola...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Fanta met Jack Daniels is geen zuipen!
Curator des Forums! tegen wil en dank!

oehoe

Bericht door oehoe »

Cola ook niet.

Mark Twain

Sidekickelvis

oehoe schreef: 08 dec 2022 17:37Cola ook niet.
Klopt, Fanta met Cola is voor Duitsers.

GR69

Bericht door GR69 »

Sidekickelvis schreef: 08 dec 2022 17:38
🤣🤣🤣🤣
"There are two medicines for all ills: time and silence"
Alexandre Dumas

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Skippy want lekkerder olie. Coca is er uit gemieterd omdat ze alleen nog die irritante smalle blikjes verkopen. Brand is evenzo van de lijst geschrapt omdat ze Wylre sluiten. Utker eet ik niet want ons is geleerd Oetker te zeggen. Het liefst eet ik principes...

GR69

Bericht door GR69 »

Rittersport chocolade. Te duur maar zoo lekker.
Tomatensoep uit een blik van unox.
Unox rookworst...geen andere.
Coca Cola maar geen blikjes meer om dezelfde reden.
Grolsch en zeker geen Amstel. (Dat scheppen ze uit de grachten van onze hoofdstad)
Kippies van de poelier in stadkanaal...🤤
Jack Daniels..zonder cola..zonde.
Oude Rutte...welke andere
Weduwe Joustra...ander spul is niet te hachelen.
Krentebollen van de Appie heijn.

Verder mag ik alles eten.😄
Alexandre Dumas

oehoe

Bericht door oehoe »

Na vele dwalingen toch de originele Calvé pindakaas.

ERU Goudkuipje danwel Prestige als de enige smeerkaas.

Chocomel. De enige échte. Volle melk.

Four Roses Bourbon. Straight. Slobber whisky.

Unox snert en andere klassieke soepen zoals de groenten- en bruine bonensoep. Andere smaken en merken buiten dezen zijn not done here. De rookworst niet te vergeten.

De Ruijter broodstrooisels. Bij Venz afgehaakt met hun dure en meest vreemde kleine verpakkingen en smaken. Groene en gele vlokken moet men niet willen behalve dan de ADO aanhang. Krokodillen vlokken en zo.

Koffie DE aroma variaties 7 mocca na 't verdwijnen van de intense 9 in de supermarkten hier. Erg sterk (vier flinke scheppen met 'n ferme kop erop voor twee mokken). Geen melk en suiker!

Thee enkel Ceylon, bij voorkeur van DE Pickwick.

Molenbrood met zonnebloempitten van de COOP die er hier helaas mee ophoudt per 21 decemberen en dus niet meer verkrijgbaar gaat zijn helaas. Broodrooster aangeschaft.

Kaas per stuk. Gesneden plakken verliezen zoveel smaak en ik kan zelf de dikte (lekker dik) van mijn beleg bepalen. Belegen, extra belegen of oud en 'n enkele keer de overjarige waarmee geen plakken te behalen zijn............... Wat men vroeger oud noemde is heden ten dage extra belegen overigens, de oude van toen nu overjarig.

KPN.

Omdat ik samenwoon nog even de voorkeur van mijn kat. Droogvoer Whiskas maar te paaien met de brokjes van de Jumbo. Natvoer maakt momenteel geen flikker meer uit omdat meneer sinds weken nog enkel voor de jus gaat. Kattenbak gevuld met houtkorrels. Jumbo heeft ze niet meer in 't assortiment hier maar de COOP weer wel. Die gaat sluiten dus. Gelukkig 'n dik half jaar aan voorraad hier.

Met mijn hekel aan en afkeer van cola vraag ik me af of er ooit 'n pijptabak met 'n colasmaak ontwikkeld is. :roll:

Mark Twain

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

@oehoe: de Coop is hier inmiddels ook door een Plus vervangen, maar deze voeren hetzelfde Molenbrood merk.

oehoe

Bericht door oehoe »

Plus heeft helaas gekozen deze vestiging op te heffen in ons centrum in het dorp. 'n Kern met vele senioren als klandizie gaat dit gemis zeker merken helaas. Plus krijgt 'n dikke min van mij derhalve. Animo en klanten genoeg maar te klein geacht door de Plus voor deze toch wel ideale supermarkt voor velen waaronder ik ook als mantelzorger voor mijn zus. Sociale betrokkenheid van 'n supermarktconcern is helaas ver te zoeken, ondanks de irritante minispeelfilmpjes in de reclame waarmee je in deze tijd dood gegooid wordt en "betrokkenheid" meent te worden getoond. Men maakt het leven in de plattelandsdorpen toch wel ergens steeds moeilijker met al die supermarktreuzen die de markt bepalen. Aangewezen op 'n verfoeilijke ALDI die de biezen ook pakt de komende tijd en overgeleverd aan 'n Jumbo.

Uit voorzorg 'n broodrooster gekocht om 't onverteerbare en uiterst onsmakelijke brood van de Jumbo in de toekomst te kunnen nuttigen

Mark Twain

Eelco
Contacteer:

Bericht door Eelco »

oehoe schreef: 08 dec 2022 21:31 Uit voorzorg 'n broodrooster gekocht om 't onverteerbare en uiterst onsmakelijke brood van de Jumbo in de toekomst te kunnen nuttigen
In mijn beleving is vrijwel elk Nederlands supermarktbrood een variatie op toastbroad, sowieso niet bedoeld om gewoon zo, met een plakje kaas oid, te eten. Alleen de vorm varieert, en soms wordt er wat mout toegevoegd voor de kleur, en misschien een of twee excuuszaadjes om het gezonderig te doen lijken. Wij bakken hier gewoon elke week een lekker stevig Duits brood.

En de Jumbo vind ik persoonlijk een vrij verschrikkelijke supermarkt. De groenteafdeling is vaak nogal slordig opgezet en redelijk beperkt (in ieder geval in die filialen die ik heb bezocht) en de focus lijkt vrij nadrukkelijk op kant-en-klare producten en tussendoortjes van A-merken te liggen. Ik kom er alleen af en toe om wat verse gist te scoren (want die vind je vrijwel nergens anders).

GR69

Bericht door GR69 »

Eelco schreef: 09 dec 2022 11:42
oehoe schreef: 08 dec 2022 21:31 Uit voorzorg 'n broodrooster gekocht om 't onverteerbare en uiterst onsmakelijke brood van de Jumbo in de toekomst te kunnen nuttigen
In mijn beleving is vrijwel elk Nederlands supermarktbrood een variatie op toastbroad, sowieso niet bedoeld om gewoon zo, met een plakje kaas oid, te eten. Alleen de vorm varieert, en soms wordt er wat mout toegevoegd voor de kleur, en misschien een of twee excuuszaadjes om het gezonderig te doen lijken. Wij bakken hier gewoon elke week een lekker stevig Duits brood.

En de Jumbo vind ik persoonlijk een vrij verschrikkelijke supermarkt. De groenteafdeling is vaak nogal slordig opgezet en redelijk beperkt (in ieder geval in die filialen die ik heb bezocht) en de focus lijkt vrij nadrukkelijk op kant-en-klare producten en tussendoortjes van A-merken te liggen. Ik kom er alleen af en toe om wat verse gist te scoren (want die vind je vrijwel nergens anders).
Wat brood betreft...eens wij halen desem brood uit DE of de markt
Alexandre Dumas

Paasei

Bericht door Paasei »

Spezi !
Leren kennen in de eighties, nog steeds een ding in Germanië.
(en ik en de kids blijven het lekker vinden, als er 'vrije tap' is als we eens een keertje fast-fooden, dan mixen we dat gegarandeerd. Bij de BurgerKing zelfs standaard als schwipp-schwappà)
Koninklijke Eikel Des Forums.

oehoe

Bericht door oehoe »

Paasei schreef: 09 dec 2022 15:19
Spezi !
Leren kennen in de eighties, nog steeds een ding in Germanië.
(en ik en de kids blijven het lekker vinden, als er 'vrije tap' is als we eens een keertje fast-fooden, dan mixen we dat gegarandeerd. Bij de BurgerKing zelfs standaard als schwipp-schwappà)
Duitsers doen dit écht? :shock:

Smakeloos zoiets. Als kind in de sixties deden we echter ook rare dingen met prik. De gele gazeuse van Exota met citroensmaak (niets mis mee tot 't merk om zeep werd geholpen door geënsceneerde ontploffende flessen door de VARA met Marcel van Dam) voorzien van suiker en koffiemelk en dit tot 'n stevig schuim roerend. Lekker was niet 't woord, anders was het wel.

Mark Twain

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Nu valt er hier alvast veel op van alles aan te merken natuurlijk, maar hierboven wordt al een aantal keer Calvé pindakaas genoemd. Dat is inderdaad de lekkerste, maar dan wel die met de oranje dop (en stukjes pinda). Inderdaad aan de prijs, maar ik koop doorgaans de kilo-potten als ze in een prettige aanbieding zijn. Dat scheelt een slok op een borrel.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

oehoe

Bericht door oehoe »

The_Undertaker schreef: 09 dec 2022 20:36 Nu valt er hier alvast veel op van alles aan te merken natuurlijk, maar hierboven wordt al een aantal keer Calvé pindakaas genoemd. Dat is inderdaad de lekkerste, maar dan wel die met de oranje dop (en stukjes pinda). Inderdaad aan de prijs, maar ik koop doorgaans de kilo-potten als ze in een prettige aanbieding zijn. Dat scheelt een slok op een borrel.
Voor zover je nog kan slikken/ slokken met de zwijgpasta. :mrgreen:

Mark Twain

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Calve: eensch. Maar ik moet geen klontjes in mijn smeuige smeersel (bij ons heet een boterham pindakaas overigens 'plakbek', maar 'zwijgpasta' begrijp ik ook :) ).

En qua cola (als we dan toch bezig zijn): ik drink het bijna nooit, net als andere frisdranken, maar als ik het drink: Coca-Cola; Pepsi is voor de jongere generatie heb ik begrepen :P

Erwtensoep: zelf gemaakt natuurlijk en dan als snert die je kunt snijden (heb ooit 'erwtensoep' gekregen die bestond uit erwten die in bouillon dreven... Misschien 'luie erwtensoep'?).

Rookworst: Unox is wel lekkerder dan 'eigen merk', alhoewel dat een goede worstmaker ongetwijfeld een fraaie rookworst kan vervaardigen.
Pijproker des forums

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Dukdalf schreef: 08 dec 2022 18:54 Skippy want lekkerder olie. Coca is er uit gemieterd omdat ze alleen nog die irritante smalle blikjes verkopen. Brand is evenzo van de lijst geschrapt omdat ze Wylre sluiten. Utker eet ik niet want ons is geleerd Oetker te zeggen. Het liefst eet ik principes...
Maar goed dat koetjesrepen niet uit Duitsland afkomstig zijn.

Sidekickelvis

Luys schreef: 09 dec 2022 21:02 Calve: eensch. Maar ik moet geen klontjes in mijn smeuige smeersel (bij ons heet een boterham pindakaas overigens 'plakbek', maar 'zwijgpasta' begrijp ik ook :) ). Ik mag het eigenlijk niet meer maar ook ik zweer bij de Oranje dop.Pindakaas met pinda er in!

En qua cola (als we dan toch bezig zijn): ik drink het bijna nooit, net als andere frisdranken, maar als ik het drink: Coca-Cola; Pepsi is voor de jongere generatie heb ik begrepen :P

Erwtensoep: zelf gemaakt natuurlijk en dan als snert die je kunt snijden (heb ooit 'erwtensoep' gekregen die bestond uit erwten die in bouillon dreven... Misschien 'luie erwtensoep'?). Ik maak altijd vleessoep met erwtjes. Wel Dik natuurlijk, anders is het erwtenconsommé.

Rookworst: Unox is wel lekkerder dan 'eigen merk', alhoewel dat een goede worstmaker ongetwijfeld een fraaie rookworst kan vervaardigen. Ik heb wel eens door een hele goeie slager gemaakte Rookworst gegeten. Daarbij kan geen verpakte rookworst ook maar in de geur van de schaduw staan!

Paasei

Bericht door Paasei »

Wat rookworst betreft, wat denken de Heren Kenners over die van de Hema?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Plaats reactie