In zo'n heerlijk klef stukje baquette...YES!
Over smaak valt niet te twisten, wel veel te bespreken
- GR69
Re: Over smaak valt niet te twisten, wel veel te bespreken
"There are two medicines for all ills: time and silence"
Alexandre Dumas
Alexandre Dumas
- Paasei
Juist ja, zo verkopen ze die ook... lekker !
Koninklijke Eikel Des Forums.
- Luys
- Moderator
Je hebt gelijk Paasei, hoe konden we de Hema rookworst vergeten! Zo fout, maar wel lekker 

Pijproker des forums
- oehoe
Ik ben waarschijnlijk één van de weinigen in Nederland die hem nooit geproefd hebben. Doe 't momenteel met die magnetron-plop-explosieven van Unox. De kleintjes.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
-
Volgens mij komt de Hema rookworst gewoon uit de fabriek van Unox
- Wowbagger
Een halve warme uit het vuistje bij de Hema is zo af en toe (1 per jaar is al te hoog als mijn persoonlijk gemiddelde te noemen) wel erg lekker. Voor thuis bij de stamppot zuurkool haal ik een grove rookworst bij de landwinkel hier in het naburige dorp.
- Bommel
Een vers schoongemaakte Hollandse nieuwe van de visboer met een weinig uitje.
En niet die in het buitenland vergaste voorverpakte vislijken uit de super.
Zo uit het knuistje happen met een fijne ijskoude Ketel 1 erbij.
En niet die in het buitenland vergaste voorverpakte vislijken uit de super.
Zo uit het knuistje happen met een fijne ijskoude Ketel 1 erbij.
- oehoe
Ik eet geen dieren met minder dan twee en meer dan vier poten.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
- oehoe
Vorig jaar nog nostalgische boterhammen gegeten met Bebogeen, gestampte muisjes en de onvergetelijke Choba. 
Mijn jonge collega's (knagend op verfoeilijke komkommers en andere enge dingen zoals avocado's) wisten niet wat hun overkwam. Cultuurshock.

Mijn jonge collega's (knagend op verfoeilijke komkommers en andere enge dingen zoals avocado's) wisten niet wat hun overkwam. Cultuurshock.
Mark Twain
Mark Twain
-
Die was vroeger goed en lekker die Hema worst, nu raak hem niet meer aan, smaak is veranderd in de loop der jaren, mijn smaak is zeker veranderd, helaas
Ad impossibile nemo tenetur
- Paasei
Die moest gaan goegelen, nog nooit van gehoord.
Vermoedelijk nooit zuidwaarts geraakt, maar klinkt eigenlijk wel lekker.
-
Nu ik weer thuis woon in de Zuid Westhoek van het altijd zonnige Noord-Brabant, mis ik na 20 jaar in het oosten van het altijd zonnige Noord-Brabant te hebben gewoond, Balkenbrij!!!
Ik kan dat, dedju hier nergens vinden. Het is de tijd voor balkenbrij en bloedworst. Balkenbrij, gebakken met wat suiker, heeeeeerlijk!!!
Ik kan dat, dedju hier nergens vinden. Het is de tijd voor balkenbrij en bloedworst. Balkenbrij, gebakken met wat suiker, heeeeeerlijk!!!
- Bommel
Over regionale lekkernijen gesproken.
Met gepaste regelmaat dwalen mijn gedachten af naar een boterham belegd met plakken Schiedamse Beuling van slager Hoorman.
Met gepaste regelmaat dwalen mijn gedachten af naar een boterham belegd met plakken Schiedamse Beuling van slager Hoorman.
- oehoe
Balkenbrij (zaterdagavond broodmaaltijd met roggebrood) is helaas nergens meer te vinden. Zaterdag de late broodmaaltijd met balkenbrij. Op roggebrood. Misschien wat bedenkingen bij sommigen over hoe en van wat 't gemaakt werd, vragen weinigen zich af hoe 'n frikandel in elkaar steekt. De toenmalige verhalen van koeienuiers en paardenlippen kan ik ontkrachten omdat mijn zus toendertijd bij Beckers werkte. Tegenwoordig is 't allemaal separatorvlees van voornamelijk pluimvee. Denk daar maar 'ns over na.............. Hoge druk met 'n beetje chemie en de nodige botsplinters.
Alles van 't dier werd gebruikt vroeger. Voor zult was 't bij mij echter 'n dikke nee. 't Lekkerste voor mij was 't tweede leven van 't soepvlees van de koe die was gebruikt voor 't trekken van de zondagse soep. Op maandag fijngesneden en knapperig opgebakken met grof gesneden uienringen.
Alles van 't dier werd gebruikt vroeger. Voor zult was 't bij mij echter 'n dikke nee. 't Lekkerste voor mij was 't tweede leven van 't soepvlees van de koe die was gebruikt voor 't trekken van de zondagse soep. Op maandag fijngesneden en knapperig opgebakken met grof gesneden uienringen.
Mark Twain
Mark Twain
-
En zo gaan er steeds meer dingen verdwijnen,....... helaas maar waar.
- Deadl0ck
Vroegert was de Hema rookworst gewoon Unox, en dus geweldig.... dat is veranderd in de loop der jaren doordat de recepten uit mekaar liepen. Ze komen overigens nog wel uit dezelfde fabriek.... in 2017 had Hema opeens geen rookworsten meer, toen er bij de Unox fabriek een staking was.
Nog steeds, op een koude dag, en ik ben in de stad, doe ik iets wat ik als kind al geleerd heb... een halve worst kopen om in de handen te houden, zo de handen op te warmen, en tijdens het knabbelen ook de inwendige mens te verwarmen.
Vreemd, hier liggen er blokken genoeg van bij de Appie, en het is ook prima te krijgen bij de slager, of op de markt.
Groet, Mark
- Wowbagger
Zondagse soep, als kind wist ik niet beter dan dat het een algemeen bekende soep was. Later kwam ik er achter dat het een regionaal dingetje was. Bij ons thuis werd het soepvlees als een soort tussengang na de soep gegeten met mosterd, augurken en zilveruitjes.
Balkenbrij (inderdaad bij uitstek iets voor zaterdags als er niet echt gekookt werd), is nog best verkrijgbaar hier in de buurt. Een heel enkele keer heb ik zin in, vroeger te veel gekregen denk ik.
Balkenbrij (inderdaad bij uitstek iets voor zaterdags als er niet echt gekookt werd), is nog best verkrijgbaar hier in de buurt. Een heel enkele keer heb ik zin in, vroeger te veel gekregen denk ik.
- oehoe
Erwtensoep van weekerwten met vlies in plaats van de latere spliterwten. Rookworst bestond nog niet hier (althans thuis) dus 't vlees in de snert werd geleverd door 'n meegekookt varkenshieltje.
Als visverfoeiers was 't vrijdag "streuf". Pannenkoeken. Stevige pannenkoeken met appelschijven eventueel naar voorkeur. 't Katholicisme had zo zijn beperkingen. Tot mijn grote vreugde.
Als visverfoeiers was 't vrijdag "streuf". Pannenkoeken. Stevige pannenkoeken met appelschijven eventueel naar voorkeur. 't Katholicisme had zo zijn beperkingen. Tot mijn grote vreugde.

Mark Twain
Mark Twain
- Arno
- Contacteer:
Lekker spul! Koop het steevast als ik in Duitsland ben. Maar (pijptabak uitgezonderd) heb ik ook geen smaak.
- Paasei
Ik zie hierboven zult vermeld staan.
Van Nederlandse collega's weet ik dat er dan kopvlees bedoeld wordt.
Vlaanderen heeft daar veel mooie woorden voor: kop, frut, huuflakke (dialect kanten van Gent)
Heerlijk spul. Dikke plak op de boterham met wat mosterd.
Of een dikke plak of twee op een bord, daarover een blob verse hete aardappepuree, wat pezo en mosterd en onder elkaar draaien... verdorie, ik krijg er gelijk zin in.
Gelukkig nog overal verkrijgbaar in vele varianten, gemaakt van redelijk fijne stukjes tot kop met echt herkenbare stukken zoals tong er onder. Lekkerst van bij een slager die 'm zelf maakt!
In de zelfde categorie : kalfsrollade met hersensaus... soms noemt men het hier ook wel eens 'tafelpoot'...

Bedenk me net dat dit een Antwerps streekproduct blijkt te zijn.
beschrijving van de rollade opgezocht :
is een gekookte buikrol van het kalf gevuld met kalf gehakt en varkens tong met augurkjes
Van Seniorennet gekopieerd, recept voor hersensaus :
je legt de hersens eerst in koud zout water om het meeste bloed weg te krijgen. Daarna "pel"je ze =het vliesje met de bloedvaten verwijderen (vraagt wel wat geduld). Dan kook je ze 5 minuten in zout water. Giet ze in een zeef, houd het kookvocht bij, en laat afkoelen. Maak ondertussen een dik papje met maïzena en het kookvocht (koken). Snijd een ui fijn en snipper een bosje peterselie. Mix de hersens fijn en, als ze koud zijn, roer er voorzichtig olie onder, zoals je mayonaise maakt. Als het echt dik (vast) wordt doe er dan azijn (mag redelijk veel) onder en een beetje later het maïzenapapje. Dit om te voorkomen dat het gaat schiften en te vet is. Je kan nog verder olie eronder roeren. Als je voldoende hebt doe je er peper, zout, de fijngesnipperde ui en peterselie onder. De saus wordt echt lekker als die een aantal uren gestaan heeft.
Van Nederlandse collega's weet ik dat er dan kopvlees bedoeld wordt.
Vlaanderen heeft daar veel mooie woorden voor: kop, frut, huuflakke (dialect kanten van Gent)
Heerlijk spul. Dikke plak op de boterham met wat mosterd.
Of een dikke plak of twee op een bord, daarover een blob verse hete aardappepuree, wat pezo en mosterd en onder elkaar draaien... verdorie, ik krijg er gelijk zin in.
Gelukkig nog overal verkrijgbaar in vele varianten, gemaakt van redelijk fijne stukjes tot kop met echt herkenbare stukken zoals tong er onder. Lekkerst van bij een slager die 'm zelf maakt!
In de zelfde categorie : kalfsrollade met hersensaus... soms noemt men het hier ook wel eens 'tafelpoot'...

Bedenk me net dat dit een Antwerps streekproduct blijkt te zijn.
beschrijving van de rollade opgezocht :
is een gekookte buikrol van het kalf gevuld met kalf gehakt en varkens tong met augurkjes
Van Seniorennet gekopieerd, recept voor hersensaus :
je legt de hersens eerst in koud zout water om het meeste bloed weg te krijgen. Daarna "pel"je ze =het vliesje met de bloedvaten verwijderen (vraagt wel wat geduld). Dan kook je ze 5 minuten in zout water. Giet ze in een zeef, houd het kookvocht bij, en laat afkoelen. Maak ondertussen een dik papje met maïzena en het kookvocht (koken). Snijd een ui fijn en snipper een bosje peterselie. Mix de hersens fijn en, als ze koud zijn, roer er voorzichtig olie onder, zoals je mayonaise maakt. Als het echt dik (vast) wordt doe er dan azijn (mag redelijk veel) onder en een beetje later het maïzenapapje. Dit om te voorkomen dat het gaat schiften en te vet is. Je kan nog verder olie eronder roeren. Als je voldoende hebt doe je er peper, zout, de fijngesnipperde ui en peterselie onder. De saus wordt echt lekker als die een aantal uren gestaan heeft.
- Arno
- Contacteer:
Heet dat ook geen zult, Paasei? Ik ken zoiets tenminste als zult. Mijn oma maakte het vroeger zelf. Nooit meer zulke goede gehad..
- Paasei
bij ons is er een duidelijk verschil tussen kopvlees (zult) en die kalfsrol...
- roocker
Heerlijk , groffe en niet te zure zult ! Zo ook een verse droge worst uit het vuistje , of in de lengte een stuk halveren en zachtjes bakken .
Dikke varkens ribben koken , af laten koelen en dan koud eten met Dijon mosterd erop . Het koken met flink zout en kruiden en juin .
Jonge mensen weten niet waar ik het over heb , en vrouwmens uit NH wist niet wat ze zag toen ik dit alles aan het eten was . Keer op keer verbaasde ze zich en trok een vies gezicht .
Dikke varkens ribben koken , af laten koelen en dan koud eten met Dijon mosterd erop . Het koken met flink zout en kruiden en juin .
Jonge mensen weten niet waar ik het over heb , en vrouwmens uit NH wist niet wat ze zag toen ik dit alles aan het eten was . Keer op keer verbaasde ze zich en trok een vies gezicht .