Motzek/ TAK - Kentucky Crumble

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Motzek/ TAK - Kentucky Crumble

Bericht door Ribbon »

Kentucky Crumble
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Merk: Motzek
Blender/ fabriek: Motzek/ TAK/ Tom Darasz
Blend type:: Burley geörienteerd
Ingrediënten: Virginia, Kentucky, Burley
Toegevoegde smaken: geen (?)
Snede: crumble cake
Verpakking: zak 25 gram, zak 100 gram
Land: DE
Productie: verkrijgbaar

De volgende 25 grams sample van TAK die eraan moet geloven is de Kentucky Crumble. Tijdens een bezoek aan de Pfeifenmesse in Lohmar enkele jaren geleden trakteerde ik mezelf op een 'tegel' van de wellicht vergelijkbare Burley Crumble, maar deze ligt nog op een juist moment te wachten zodat ik tijdens de aankomende apocalyps ook nog wat te roken heb ;)

Deze blend bevalt me significant veel beter dan de eerdere loose cut samples van TAK die ik probeerde. Wat opvalt is dat de TAK saus veel minder duidelijk aanwezig is, doch nog wel (zeer) lichtjes merkbaar. In dit geval vind het echter verre van hinderlijk. Deze kruimeltabak kenmerkt zich voornamelijk door de 'rondheid' van smaak. Hij smeult op een prettig tempo, min of meer tussen ribbon en flake in en brandt toch goed door zonder al teveel bijvlammen. Ik proef een bepaalde rokerigheid die me doet denken aan Old Dark Fired van MacBaren. Hij zou goed te vergelijken zijn met deze blend, al is het al een tijdje geleden dat ik die voor het laatst rookte. Ik weet nog wel dat het vrij lang duurde voordat ik mijn 100 grams blik ODF leeg had gerookt en me toch wat saai overkwam. Dat idee heb ik bij KC zeker niet. De hoofdmoot qua smaak is een zeer aangename soort rokerigheid (niet te vergelijken met latakia) welke passend word geflankeerd door de Virginia die meer een soort 'afrondende rol' aanneemt en minder die van smaakcomponent. Een tabak die uitnodigt tot zachtjes maar regelmatig doorpuffen om toch telkens weer die smaak op te pikken. De smaak intensiveert ook naarmate de pijp vordert, iets wat een echt goede tabak toch altijd wel moet doen vind ik...

Dit alles in acht nemend ben ik zeer enthousiast over deze TAK. Zodanig zelfs dat ik er eigenlijk niks kritisch over kan melden. De crumble cake hoedanigheid zorgt voor een prima behoud van vochtigheid op de lange termijn. Hij is makkelijk te verkruimelen en behoudt zoals eerder gezegd toch de langzaam smeulende eigenschap van een flaketabak. Maar het allergrootste pluspunt is mijns inziens de prijs/kwaliteitsverhouding. Met zijn 17,50 voor 100 gram is dit een ultieme 'bang for buck' voor de liefhebbers van kwalitatief goede Kentucky blends. Een voorlopige advies m.b.t. de TAK tabakken zou kunnen zijn: ga voor de 'tegels'.

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Motzek/ TAK - Kentucky Crumble

Bericht door Pieter »

Mooie review.

Als iemand die nul ervaring heeft met het aanbod van TAK, is er een lijstje van aanbevelingen dat je kan doen?
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Motzek/ TAK - Kentucky Crumble

Bericht door Ribbon »

Vooralsnog eigenlijk alleen de bovenstaande en de Curly Strang, al ben ik wat betreft die laatste enkel bekend met hoe die voorafgaand aan de overname door Tom Darasz werd gemaakt.
Ik heb echter wel een vermoeden dat de plugs/crumble's/cakes van betere kwaliteit zijn dan de loose cut blends.

Helaas ben ik momenteel enkel nog in bezit van loose cut samples, maar die zullen allemaal netjes worden beoordeeld.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Motzek/ TAK - Kentucky Crumble

Bericht door Arno »

Ribbon schreef: 26 mar 2022 07:01 Vooralsnog eigenlijk alleen de bovenstaande en de Curly Strang, al ben ik wat betreft die laatste enkel bekend met hoe die voorafgaand aan de overname door Tom Darasz werd gemaakt.
Ik heb echter wel een vermoeden dat de plugs/crumble's/cakes van betere kwaliteit zijn dan de loose cut blends.

Helaas ben ik momenteel enkel nog in bezit van loose cut samples, maar die zullen allemaal netjes worden beoordeeld.
Ik meende dat je ook al de Highland Balls had gerookt.. Of was dat Maarten? 🤔
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Motzek/ TAK - Kentucky Crumble

Bericht door Ribbon »

Ja klopt. Ik was daar alleen niet echt kapot van.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie