Mijn tweede project

Pijpmakers allerhande, verenigt u!
Plaats reactie
Eric A. Arborea

Mijn tweede project

Bericht door Eric A. Arborea »

Na de bouw van pijp nr.1 had ik de smaak te pakken en nog twee stukken hout aangekocht op ebay en ben weer aan de slag gegaan. Nu wilde ik een echte chimney gaan maken, min of meer naar het evenbeeld van een piepklein chimney-achtig pijpje dat ik heb.
Dat lukt best aardig. Dit keer ook het mondstuk zelf proberen te maken en tot zo ver lukt dat ook redelijk. Wel merk ik dat dit hout van een mindere kwaliteit is dan dat waarvan nr.1 gemaakt is. Dat denk ik omdat ik steeds "luchtbellen" in het hout tegenkom zoals deze:

Afbeelding

Hopende dat zoiets niet te diep het hout in gaat kom ik er dan achter dat dat wel het geval is en dat niet alleen, het wordt steeds groter:

Afbeelding

maar dat verdween uiteindelijk gelukkig in zijn geheel.

Eentje die maar niet wil verdwijnen en nu zelf steeds weer groter wordt is deze:

Afbeelding

Alleen zit ik nu echt aan het maximum van wat ik daar weg wil/kan schuren dus zit er niets anders op dan die "gaten" te gaan vullen met iets. Niet echt gaten want ze komen gelukkig niet uit in het rookkanaal...
Nu heb ik hier een blik staalplamuur staan maar kan me indenken dat er beter spul bestaat om dat mee te doen voor een toch nog mooi eindresultaat.
Wie kan mij zeggen wat, naast de openhaard, de beste oplossing is voor dit probleem?
Laatst gewijzigd door Eric A. Arborea op 27 jan 2018 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

janneman
Contacteer:

Re: Mijn tweede project

Bericht door janneman »

Het ziet er uit als een tamelijk spectaculaire pijp in aanbouw! En tsja, de foutjes in het hout zijn nu eenmaal een onvermijdelijk onderdeel van werken met natuurlijke materialen. Het blijft een soort van loterij...

Ik hoop dat andere pijpmakers hier op het forum een tip hebben voor wat betreft het vullen van de foutjes. De foutjes open laten is overigens ook een optie...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

janneman schreef:Het ziet er uit als een tamelijk spectaculaire pijp in aanbouw! En tsja, de foutjes in het hout zijn nu eenmaal een onvermijdelijk onderdeel van werken met natuurlijke materialen. Het blijft een soort van loterij...

Ik hoop dat andere pijpmakers hier op het forum een tip hebben voor wat betreft het vullen van de foutjes. De foutjes open laten is overigens ook een optie...
Wat een originele gedachte Jan, lang niet fout en niet jouw
eerste.
Indertijd toen het over het verkleuren van meerschuim ging en
ik trachtte met een soort Falcon kop óp de meerschuimen kop
een egale verkleuring te geven, wist jij mij op het verkeerde
been te zetten door aan te geven dat het zoveel aardiger is
zoiets juist niet te doen, waardoor de meerschuimen pijp zijn
verkleuring zelf maar moest verkrijgen op een wijze die de
pijp zelf bepaald.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

epoxylijm of secondelijm mengen met bruyereschuursel zou moeten volstaan om te vullen, maar ik heb het zelf nooit gebruikt.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

meindert

Bericht door meindert »

gaatjes uitkrabben en vullen met Alabastine kneedbaar hout ( midden eiken/teak ) werkt prima!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Claude

Bericht door Claude »

Zou ik niet doen, dat uitkrabben en vullen. Gewoon zo houden. Geeft de pijp karakter!

Eric A. Arborea

Dank voor jullie adviezen! Gewoon zo laten, het was niet eens in me opgekomen maar zo gek nog niet :) Ik ga er nog eens over nadenken wat het moet worden. Eerst maar verder met de rest.
Wel is het een zwakke plek denk ik omdat de diameter van de tige daar nog maar 11mm is en er een rookkanaal van 3mm diameter in zit. Het ene gaatje is goed 2mm diep dus het is wel dun richting het rookkanaal.

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Eric je hebt nog meer oplossingen is namelijk zo hoe donkerder je de pijp maakt hoe minder het opvalt dit kun je gewoon proberen met lak dan zie je het resultaat vanzelf.
Je kan ook nog zandstralen of rustiek maken van bepaalde gedeeltes.
En dat 2 mm diepe gat laat je vollopen met seconde lijm en dicht mocht je voor een donkere kleur gaan dan is er ook nog zwarte seconde lijm.
Succes en we zien het resultaat vanzelf verschijnen.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Eric A. Arborea

Kees, dank voor je meedenken en ideeën. Bij de eerste grote "luchtbel" aan de rechterkant dacht ik ook aan zandstralen. Ik heb zelfs een bedrijfje hier in de buurt gevonden waar ik voor een vriendelijk bedragje per uur een zandstraalbox mag huren. Dat ook vooral met het appelboom hout dat ik heb liggen in het achterhoofd. Maar deze pijp is inmiddels zandstralen voorbij, de tige geeft die ruimte niet meer.
Voor deze pijp had ik eigenlijk ook dezelfde afwerking als die van nr.1 voor ogen, dus met veel zicht op het mooie stukje hout qua nerf/tekening.
In beginsel stelde ik mijn vraag dan ook met het idee om iets te vinden dat allereerst opvult maar ook goed hecht en stevigheid meebrengt en ook nog eens overschilderbaar is en niet detoneert.
Uiteraard ga ik alhier laten weten waar dit project eindigt.

Eric A. Arborea

" Uiteraard ga ik alhier laten weten waar dit project eindigt. " Dat zei ik hier ruim vijf jaar geleden alweer.

Het duurde weer even maar bij deze dan uiteindelijk toch, zoals gezegd, het vervolg...

Afbeelding

Heeft in deze vorm 5 jaar staan staan... en kreeg eergister dan een schoonmaak met ethanol 98% en daarna een behandeling met een zelf aangemaakte 'carnauba wax mixture' zoals ik die op Google vond.

Afbeelding

De 'ellendige luchtbellen' van toen zijn inmiddels verworden tot een mooi detail wat mij betreft.

Afbeelding

Langzaam maar zeker wordt het tijd om het ruwe stuk eboniet dat ik van Elmer heb mogen ontvangen indertijd verder af te maken tot een mooi passend mondstuk.

Uiteraard ga ik alhier laten weten waar dit project eindigt...

Plaats reactie