Zelf tabak kweken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

We kijken er naar uit! :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Mooi om te zien dat het merendeel volgens plan verloopt. Machtig interessant dit. Ik ben ook erg benieuwd naar de eindresultaten.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Afbeelding
Misschien ook leuk, mijn "vacuumtrekker". Wat PVC, met deksels en 2 fietsventielen elk in een andere doorgaansrichting gemonteerd. Ik plaats de tabakspot in de PVC pot, deksel erop en m.b.v. de pomp(een ontstopperpomp) trek ik vacuum. Even wachten tot de druk in de tabakspot gelijk getrokken is aan de druk in de PVC pot en dan het ventieldopje losdraaien zodat er weer lucht in de PVC-pot loopt. Terwijl dit gebeurd hoor je het klikdeksel klikken. Ik gebruik de term vacuum losjes, uiteraard heb ik het dan over onderdruk.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

De randjes van de flake smaakten goed. Niet de volheid van een gekochte flake, maar wel smakelijk. Misschien nog wat laten rusten en tot vol aroma laten komen, of zou het zijn dat er totaal geen smaakversterkers toegevoegd zijn? Ik proef wel ergens iets fruitigs, maar kan dat niet thuisbrengen. Ik kan zo ook niet bedenken waar dat vandaan zou moeten komen. In ieder geval kan ik zeggen: "veelbelovend". Ik ga dan ook volgende week van de volgende oogstronde weer de pers vullen. Die bladeren zijn van hogerop de plant. Wat zou dat voor de smaak schelen?

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door DKatinas »

Bedankt heren!

Een heel verhaal… vul de pijp en ga er lekker voor zitten zou ik zeggen.

Ik heb eerst het hele draadje gelezen inclusief alle links, prachtig kweekverslag! Het doet me denken aan de vele kweekverslagen op ourfigs.com waar liefhebbers van vijgenbomen ook kosten nog moeite sparen om aan goede vijgen te komen en hier uitgebreid over schrijven en fotograferen. Het geeft zeker motivatie om dit zelf ook te proberen. Daar kan ik de hele herfst en winter mee bezig, heerlijk.

Chris, dat document wat jij deelde was ook prachtig om te lezen! Er is zoveel kennis over dit onderwerp. Al die informatie maakt het later als we wat meer ervaring hebben heel overzichtelijk wat er precies mis gaat en wanneer het mis ging.

Na veel gelezen te hebben en wat videos te hebben gekeken, komt bij mij de gedachte omhoog dat het toch te nat in de potten heeft gezeten. Ook zaten er waarschijnlijk nog schimmelsporen van het drogen in het materiaal. Het verhitten tot 90 graden heeft de binnenkant wellicht niet zodanig verhit, de lucht in de pot isoleert tot een zekere hoogte. De toegevoegde rum, honing, etc kan de schimmelsporen geactiveerd hebben en waren blijkbaar een top voedingsbodem.
Het sterilisatie en concurrente verhaal kan ook de realiteit zijn.

Wel frustrerend omdat die video van die Rus het zo eenvoudig doet lijken. Het is ook hoopvol omdat dit laat zien dat je het proces, ondanks alle complexiteit, niet perse hoeft te micromanagen. 

Ik probeer het fermentatieproces beter te snappen door de vergelijking te maken met het bulk fermenteren, of bulking zoals het hier beschreven staat: https://www.smokingpipes.com/smokingpip ... ng-methods

Jullie hebben vast de video's ook gezien, waarbij men de tabaksbladeren opstapelt in lange rijen, halve meter hoog ongeveer en laat fermenteren. Zodra de kerntemperatuur in de stapel omlaag gaat weet men dat er te weinig vocht aanwezig is en wordt de stapel uit elkaar gehaald om te licht te benevelen, om daarna weer op te stapelen. Als de temperatuur te hoog wordt haalt men de stapel ook uit elkaar en schud men alle bundels om ze af te koelen, vervolgens wordt de stapel weer opgestapeld waarbij alle bundels een andere plek krijgen om gelijkmatige fermentatie te garanderen.

Het proces is enorm vergelijkbaar met hoe je goede compost maakt, waarbij de composthoop groot genoeg moet zijn om voldoende hitte te genereren zodat alle slechte schimmels dood gaan, maar waarbij andere microbiologie blijft leven of eenvoudig de compost kan bewonen na verhitting om het plantmateriaal te fermenteren en af te breken. Bij tabak gebeurt dit ook, alleen laat je het niet zo lang doorgaan tot het helemaal afbreekt.

Eigenlijk, als je even alle microbiologie even links laat liggen, is het een proces van verwarmen en afkoelen, drogen en opnieuw bevochtigen. Echter, op zo'n manier dat er geen schimmel ontstaat. Genoeg beluchten is hierbij erg belangrijk. Als je bijvoorbeeld kruiden droogt, en vervolgens in potten doet om te rijpen of curen, dan is het ook nodig om gedurende een aantal weken de potten elke dag een uur open te zetten. Zowel om extra vocht kwijt te raken, als om vocht toe te laten zodat het plantmateriaal niet te droog zit en weer wat geur ontwikkelt. Dit doe ik elk jaar met Wilde Marjolein die ik uit de tuin pluk.

Maar dan heb je dus nog de microbiologie, welke rol dit speelt bij het fermenteren in potten of vaccuumgetrokken zakken? Dat wat ik niet. Vindt er überhaupt fermentatie plaats door de microbiologie of veranderd de geur, kleur en smaak door het verhitten / stomen / langzaam garen / etc?
Zuurkool fermenteert ook 3 dagen in een gesloten pot, dus blijkbaar kan dat, mits de tabak niet steriel is.



Fermentatie is een complexe symfonie aan bacteriën, micro-organismen en gisten die stuk voor stuk op verschillende momenten in het fermentatieproces, allemaal binnen hun eigen ideale temperatuurbereik, hun kunstje doen, om vervolgens sterk in aantallen af te nemen.

Zo las ik de volgende intro in een studie die verder te ingewikkeld is om volledig te begrijpen met mijn achtergrond, hoewel er veel interessante dingen in staan.
https://www.researchgate.net/publicatio ... rmentation

The Italian Toscano cigar production includes a fermentation step that starts when dark fire-cured tobacco leaves are moistened and mixed with ca. 20% prefermented tobacco to form a 500-kg bulk. The dynamics of the process, lasting ca. 18 days, has never been investigated in detail, and limited information is available on microbiota involved. Here we show that Toscano fermentation is invariably associated with the following: (i) an increase in temperature, pH, and total microbial population; (ii) a decrease in reducing sugars, citric and malic acids, and nitrate content; and (iii) an increase in oxalic acid, nitrite, and tobacco-specific nitrosamine content. The microbial community structure and dynamics were investigated by culture-based and culture-independent approaches, including denaturing gradient gel electrophoresis and single-strand conformational polymorphism. Results demonstrate that fermentation is assisted by a complex microbial community, changing in structure and composition during the process. During the early phase (Eerste fase), the moderately acidic and mesophilicenvironment supports the rapid growth of a yeast population predominated by Debaryomyces hansenii. At this stage, Staphylococcaceae (Jeotgalicoccus and Staphylococcus) and Lactobacillales (Aerococcus, Lactobacillus, and Weissella) are the most commonly detected bacteria. (Tweede fase) When temperature and pH increase, endospore-forming low-GⴙC content gram-positive bacilli (Bacillus spp.) become evident. (Derde fase) This leads to a further pH increase and promotes growth of moderately halotolerant and alkaliphilic Actinomycetales (Corynebacterium and Yania) during the late phase. To postulate a functional role for individual microbial species assisting the fermentation process, a preliminary physiological and biochemical characterization of representative isolates was performed.

Wat ik ook interessant vond om te lezen, is dat ze 20% bladeren toegevoegen die of al gefermenteerd zijn, uit de vorige lichting, of bladeren die een voorfermentatie gehad hebben. Dit bijvoorbeeld door microbiologie in een lab voor te kweken en daarmee een aantal bladeren te inoculeren, of gewoon door ze op natuurlijke manier bloot te stellen aan fermentatie. Vervolgens wordt de bulk geïnoculeerd met de voorgefermenteerde bladeren, als een soort kickstarter zeg maar.
Ik denk dat dit ook een heel verschil kan maken in de concurrentie met schadelijke schimmels.

Erg interessant weer.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door DKatinas »

lindbergh-nl schreef: 12 okt 2023 21:48 De randjes van de flake smaakten goed. Niet de volheid van een gekochte flake, maar wel smakelijk. Misschien nog wat laten rusten en tot vol aroma laten komen, of zou het zijn dat er totaal geen smaakversterkers toegevoegd zijn? Ik proef wel ergens iets fruitigs, maar kan dat niet thuisbrengen. Ik kan zo ook niet bedenken waar dat vandaan zou moeten komen. In ieder geval kan ik zeggen: "veelbelovend". Ik ga dan ook volgende week van de volgende oogstronde weer de pers vullen. Die bladeren zijn van hogerop de plant. Wat zou dat voor de smaak schelen?
Wel heel gaaf dat dit lukt, dat wordt kijken voor een stel klemmen. Ik kan me voorstellen als je de bladeren eerst op smaak brengt en vervolgens nog harder perst, dat dit sowieso iets meer qua smaak moet geven. Toch heb je het nu wel heel puur deze lichting. Dit geeft de burger moed.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Ik denk toch wat meer vocht en honing, zodat de binding wat beter wordt. Extra hard persen lijkt me ten koste gaan van de snijbaarheid. In het betreffende filmpje werd alleen de perique extra bevochtigd om betere binding te krijgen, misschien had hij de virginia in de basis al wat vochtiger.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door DKatinas »

Ja precies. Je ziet in filmpjes behoorlijke bakstenen en tegeltjes geperst tabak voorbij komen wat met een hakmes wordt gesneden en geschaafd. Soms zie je het plastic waar ze in persen helemaal doordrenkt van de vloeistoffen, het lijkt dan net een blok chocolade met caramel, maar of het dan lekker rookt, geen idee.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Anyway, 'n geslaagde onderneming die ik steeds meer ben gaan waarderen gezien het proces. Genoten van deze reis net als iedereen denk ik.

Ik kijk al uit naar 't project van volgend jaar. Dank voor 't delen van je ups en downs in dit toch wel indrukwekkende avontuur. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Volgende experiment met de volgende portie van de oogst. Ik heb snippers eikehout gekregen en een "pellet smoker tube", waarin schijnbaar ook met houtsnippers koudgerookt kan worden. Daar eiken een wat sterker aroma geeft dan beuken wil ik eens proberen wat het smaakresultaat op orient tabak is. Hopelijk nog meer richting latakia smaak.
Overigens had ik verwacht in de schimmelproblemen te komen met het huidige vochtige weer. Maar elke avond als ik even controleer onder de overkapping lijkt het drogen nog steeds door te gaan, ik heb de indruk nog beter en gelijkmatiger dan met het warmere weer.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

De snippers in de pellet smoker tube en de orient tabak.
Afbeelding

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door DKatinas »

Mooie observaties qua vochtigheid. Ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop aangezien we voldoende vocht en koud weer hebben momenteel. Het koelere weer werkt veel schimmels tegen, dat kan ook helpen. Op dit moment is er een hoge luchtvochtigheid van 92%, maar met 7 graden Celsius zit je tegen de ondergrens van 4 graden Celsius waarbij schimmels nog kunnen ontwikkelen.

Ook heerlijk dat je op een plek woont waar je dit kant doen met zo'n roker. Hier hoesten de buren al als je een worstje op de grill legt.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Bij het koudroken van de orient blijven de bladeren vochtig. Ik heb het nog maar een 2e dag koudgerookt. Toen ik aan het ontnerven ging natuurlijk even geroken en er is een geur in de richting van Dunhill 965, oftewel Latakia :D . Niet zo sterk, maar kan me voorstellen dat de tabak op Cyprus in de 6 weken drogen meer rookgeur oppikt dan bij mij in 2 dagen, al is de rookconcentratie bij mij waarschijnlijk hoger. Als vervolg denk ik de onversneden, maar wel ontnerfde tabak warm te gaan roken met eiken, zodat het gelijk droogt en dan op te slaan in een weckpot. Voor het vocht denk ik de "Russische" verhouding van 400gram tabak en 10 ml water aan te houden.
Vertaald uit russisch:
Het verschil tussen te droge en te vochtige tabak is onbeduidend, slechts een paar procent, en de juiste keuze van het vochtigheidsniveau is een soort verzekering tegen tabaksverlies van 10-20% tijdens opslag. Het toevoegen van een “extra” 2-3 ml water per 100 g tabak is een kleine prijs om te voorkomen dat gedroogde tabak verstoft.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

't Blijft 'n spannend en intrigerend draadje deze.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Plan B. Als je bladeren wil bewaren in een weckfles moeten ze wel buigbaar zijn :oops: . Voor gesneden tabak is kurkdroog zijn niet zo'n bezwaar. Maar goed, om weer wat (steriel)vocht aan de bladeren toe te voegen heb ik een schaaltje water boven het vuur gezet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Hierbij mijn lijstje met nog to do dingen, wat ik volgend jaar wil doen en een beetje waarom. Als jullie nog tips en trucs hebben, graag.
To do:
Volgend jaar ca. 5 zaadjes per potje. Bij verspenen beste laten staan, anderen verwijderen. Dit jaar ook gezaaid in een verzamelpotje en grotere plantjes bij verspenen apart potje gegeven, deze groeiden minder snel.
Potjes groter, rond 7-8 cm, niet meer in 4x4 trays. Geeft meer “basis”grond bij uitpoten.

Koude grond: hele akker gras/onkruidvrij maken, niet alleen de rij en dit ook tijdens de groei bijhouden. Lijkt me minder concurrentie voor de tabaksplanten.
Uitpoten: laagste 2 bladeren mogen onder de grond zitten. Poten in een “heuveltje” of later aanaarden. Steviger tegen wind.

Soorten verbouwen:
Burley: Veel, ook bruikbaar als zware shag. Vorig jaar gekochte Burley bladeren in ruim vocht en vacuum een soort van perique gemaakt, lijkt te werken. Eigen Burley ook een deel op deze manier fermenteren. Kijken wat dit oplevert. Burley puur, voor pijp geeft een niet spectaculaire smaak, maar lekker als “every day smoke”, een relaxte tabak.

Vriginia: Flake in combinatie met eigen “perique” smaakt goed. Beetje fruitachtig. Voor meer geconcentreerd roken. Pure virginia nog proberen. Wat minder verbouwen als Burley, maar goede 2e.

Orient: Latakia achtige smaak te bereiken door minstens 2 dagen koudroken. Nog proberen in blends. Ook puur nog proberen. Verwacht volgend jaar niet zoveel nodig te hebben. Grensgeval wel of niet verbouwen.

Havanna: Wel geplant, nog niet geprobeerd. Misschien een lekker sigaar aroma te verwachten? Heb daarmee weinig inspiratie, denk niet deze volgend jaar te gaan verbouwen.

Verwerking:
Drogen: onder overkapping, bij warme dagen soms nodig om i.p.v. de plastic gordijnen natte handdoeken op te hangen. Te snel drogen geeft groen blijvende bladeren.
Bundels van 4 met gekleurd elastiek geeft goed overzicht welke soort hangt, maar levert schimmelgevaar waar de nerven bij elkaar gebonden zijn. Volgend jaar bladeren van 1 soort aan een draad rijgen zonder onderling contact. Soorten uit elkaar houden door elastiekjes in kleur om de draad?
Koudroken geeft net even wat meer smaak dan alleen honing en rum oplossing. Behalve misschien Virginia? Dochter heeft sigaretten van koudgerookte Virginia gedraaid, klaagt over huis wat naar gerookte paling ruikt.
Warmroken kan tabak compleet uitdrogen, schimmel wel om zeep. Lijkt een oplossing voor grotere opslag. Herbevochtigen voor gebruik/blend mixen.
Persoonlijke voorkeur voor eerst versnijden, daarna koud/warm roken. Voor flake maken zijn toch ontnerfde bladeren nodig.
Kijken wat de mogelijkheden voor “crumble cake“ zijn voor eigen verbouwde tabak. Pers van PVC buis en kitspuit al gemaakt. Frankencake van restjes gekochte tabak blijft geur houden en geen schimmelvorming. Compactere opslag.
Laatst gewijzigd door lindbergh-nl op 23 okt 2023 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Zo'n beetje de laatste loodjes.

AfbeeldingDe virginia ontnerfd en toen zag ik deze witte uitslag. Het is geen schimmel, zijn dit dan de suikerkristallen waarover gesproken werd?

AfbeeldingMaar 2 plakken flake in 1 keer in de pers. Van alles even iets meer dan de vorige keer:
  • iets meer honing in het water
  • iets meer bevochtigd, ook tussen de virginia bladeren, niet meer alleen bij "perique"
  • iets meer druk
En plastic gebruikt in plaats van aluminiumfolie om het vocht binnen te houden nu beide plakken in de broedstoof zitten.

AfbeeldingDe afgesneden randjes van de beide blokken versneden en nu laten drogen, ruikt nu al goed!

AfbeeldingEn de kurkdroge Burley, Orient en Havanna vacuum verpakt en klaar om naar zolder te brengen.

Ik heb nog iets Burley en Havanna onder de overkapping hangen. Dat zal koudroken gevolgd door fermenteren in de broedstoof worden.
Afbeelding Hopen dat dat nog wat bijbruint. Het is het laatste wat geoogst is.

Beetje weemoedig beeld, maar volgend jaar opnieuw!

Kiske

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Kiske »

Lijkt inderdaad op suikerkristallen. Wel een flinke afzetting.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

An sich toch wel t nodige succes denk ik en wellicht volgend jaar beter. Ik hoop dan ook een fraai verslag in 't nieuwe jaar te mogen volgen!
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door The_Undertaker »

Dank voor al deze bijzondere bijdragen! Mooi om dit proces te zien en mooi dat het een schoolvoorbeeld van vallen en opstaan is. Ben benieuwd hoe e.e.a. rookt!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Chris »


Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Dank je voor dit artikel. Ik denk voor mijn mix experimenten de 2 dagen gerookte Orient maar te gebruiken alsof het Latakia is. Je moet toch ergens een richtpunt hebben.
Ik heb op mijn 1e flake blok schimmel aangetroffen :( . Ik ga dat proberen te verhelpen door een combinatie van alcohol en magnetron zoals in deze post viewtopic.php?t=10745 gemeld is door Re: Schimmel Bericht door NoneNicer » 28 dec 2017 21:04

Mijn kleine papiersnijder is niet tegen de taak om flakes te snijden opgewassen.
Afbeelding

Het zal dus als de schimmel is bestreden weer handwerk worden met
Afbeelding

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

nog even wat plaatjes van de 2e flake poging. De 1e is overigens na behandeling met azijn/alcohol en nog een dagje persen weer goed rookbaar.
Deze batch is wat donkerder geworden, maar ja, had ook alles iets meer (druk, temperatuur, "perique"). Het ruikt ook wat zwaarder.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

De successen gaan je eigen aanvankelijke teleurstellingen overtreffen in aantal. Iets om trots op en blij mee te zijn, toch?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Ja, gelukkig wel.
Hopen dat het volgend jaar wat minder teleurstellingen geeft. Daarom ga ik op 23 november op cursus "Tabak telen". Misschien een beetje laat, maar ik heb in ieder geval de ervaring van dingen die niet goed liepen en kan daar waarschijnlijk meer gericht naar oplossingen vragen.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Keep us posted! Het leukste topic op PRF. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door DKatinas »

Prachtig resultaat, heel mooi om te zien dit! Kijk wat een mooie blokken!

Gebruikersavatar
Samwisegamgee
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2023 19:13

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Samwisegamgee »

Wellicht is een vlees snijmachine hier perfect voor?


Afbeelding

PietGeniet
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door PietGeniet »

Knap gedaan =D> . Veel succes met de cursus.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Samwisegamgee schreef: 13 nov 2023 14:55 Wellicht is een vlees snijmachine hier perfect voor?


Afbeelding
Is aangeschaft, ga ik proberen. Als alternatief denk ik aan een zelfgemaakte snijder op basis van een schaafbeitel.

Plaats reactie