Samuel Gawith - Algemeen

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Bananabox-Ninja
Contacteer:

Re: Een nieuwe Samuel Gawith tabak?

Bericht door Bananabox-Ninja »

Goedenavond Huub,

Wat ik van die Japanse websites doorkrijg is dat het shag tabak is en geen pijptabak.
Al die sites adverteren met 250gram pouch en zijn gerelateerd aan shagtabakken.

Maar ik kan het mis hebben hoor :)

Fijne avond verder.
BBN Arjen
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Huub

Bericht door Huub »

Hallo Arjen,

Ik heb inmiddels wat meer informatie via een vriend in Engeland.. Het is absoluut geen shag. SG maakt helemaal geen sigaretten tabak.
Deze tabak werd door Bob Gregory, hoofdblender bij SG, onlangs gepresenteerd op het British Pipesmokers Championship 2013.
Mijn vriend is daar geweest en heeft deze tabak ook in een 50 grams blikje gekocht. Het blikje heeft hij voor mij bewaard. Hij gaat zaterdag op een excursie naar SG en zal daar proberen iets meer informatie te verkrijgen over deze tabak. Als hij daar te koop is zal hij voor mij een blikje kopen. Het lege blikje dat hij heeft stuurt hij me volgende week toe.

Fijne dag,

Huub
Afbeelding

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Hallo Huub,

Dan is mijn Japans roestiger dan het geweest is :)

Ik ben benieuwd om te horen of het eenmalig is of dat het daadwerkelijk een nieuwe lijn wordt.

Fijne dag verder,
BBN Arjen

"Ninja des forums"

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Huub schreef:Hallo Arjen,

Ik heb inmiddels wat meer informatie via een vriend in Engeland.. Het is absoluut geen shag. SG maakt helemaal geen sigaretten tabak.
Deze tabak werd door Bob Gregory, hoofdblender bij SG, onlangs gepresenteerd op het British Pipesmokers Championship 2013.
Mijn vriend is daar geweest en heeft deze tabak ook in een 50 grams blikje gekocht. Het blikje heeft hij voor mij bewaard. Hij gaat zaterdag op een excursie naar SG en zal daar proberen iets meer informatie te verkrijgen over deze tabak. Als hij daar te koop is zal hij voor mij een blikje kopen. Het lege blikje dat hij heeft stuurt hij me volgende week toe.

Fijne dag,

Huub
Afbeelding
Hoi Huub, laat die vriend als hij bij SG is ook eens proberen of hij meer info kan krijgen over deze tabakken:

Afbeelding
Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Arno schreef:
Huub schreef:Hallo Arjen,

Fijne dag,

Huub
Afbeelding
Hoi Huub, laat die vriend als hij bij SG is ook eens proberen of hij meer info kan krijgen over deze tabakken:

Afbeelding

Oww Arno die wil ik toch ook wel eens proberen , :lol: had er nog niets van gezien . Zijn deze helemaal nieuw ?

Godfrey

Huub

Bericht door Huub »

Hallo Arno,

Natuurlijk zal ik hem dat vragen. Maar ik denk dat ik je ook wel wat informatie kan geven. Vermoedelijk zijn deze tabakken speciaal gemaakt voor de Firma Stanislaw in Tsjechië. Ik kon me ineens herinneren dat ik die blikjes eerder had gezien toen ik op Tjechische sites aan het zoeken was naar de GH Bosun Cut Plug.

Ik kwam toen op deze site: http://www.dymky-online.cz.

Als je daar klikt op Tábak do dýmky en dan Stanislaw kom je ze alle vier tegen. Je ziet op de blikjes op jouw afbeelding dat er Stanislaw staat en links het logo van SG.
Dat laatste is het verschil met de blikjes die op de site staan, waarvan onderstaand een voorbeeld.
english-summer-flake.jpg

Als je op Samuel Gawith klikt kom je ook SG tabakken tegen die je nergens anders ziet o.a. deze
cigar-leaf.jpg
Tabák_Samuel-Gawith-Luisiana.jpg
Fijne dag verder,

Huub
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Ken het niet Huub.

Hopelijk komt Gawith dit jaar weer eens met een Kersttabak op de markt. Ik heb er ooit eentje gehad en die was heel lekker!

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Huub schreef:Hallo Arno,

Natuurlijk zal ik hem dat vragen. Maar ik denk dat ik je ook wel wat informatie kan geven. Vermoedelijk zijn deze tabakken speciaal gemaakt voor de Firma Stanislaw in Tsjechië. Ik kon me ineens herinneren dat ik die blikjes eerder had gezien toen ik op Tjechische sites aan het zoeken was naar de GH Bosun Cut Plug.

Als je daar klikt op Tábak do dýmky en dan Stanislaw kom je ze alle vier tegen. Je ziet op de blikjes op jouw afbeelding dat er Stanislaw staat en links het logo van SG.
Dat laatste is het verschil met de blikjes die op de site staan, waarvan onderstaand een voorbeeld.
english-summer-flake.jpg

Als je op Samuel Gawith klikt kom je ook SG tabakken tegen die je nergens anders ziet o.a. deze
cigar-leaf.jpg
Fijne dag verder,

Huub
Ach! Dat is toch die site die je me laatst mailde? Ja het is hem! Oooooh, nu is het wel erg interessant om wat te gaan bestellen!
Afbeelding

Huub

Bericht door Huub »

Hallo Arno,

Nee dat is niet de site die ik je laatste mailde. Dat was www.etrafika.cz
Maar die hebben die seizoenen flakes ook. Links te vinden onder Dýmkové tabáky en dan Stanislaw.

Goede weekend

Huub

Arno schreef:
Huub schreef:Hallo Arno,

english-summer-flake.jpg

cigar-leaf.jpg
Fijne dag verder,

Huub
Ach! Dat is toch die site die je me laatst mailde? Ja het is hem! Oooooh, nu is het wel erg interessant om wat te gaan bestellen!

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

:shock: Oeps! Ik zie het! Wat stom van me.. Dan heb ik vandaag de verkeerde gemaild... :oops:
Bij Etrafika had je besteld toch?
Afbeelding

Huub

Bericht door Huub »

Arno schreef::shock: Oeps! Ik zie het! Wat stom van me.. Dan heb ik vandaag de verkeerde gemaild... :oops:
Bij Etrafika had je besteld toch?
Hallo Arno.

Ik had inderdaad bij Etrafika besteld.

Email adres: etrafika@etrafika.cz De eigenaar is Michal Hubacz.
Omdat ik het niet makkelijk vond om de gebruikelijke handelingen voor de bestelling te plegen via de site in verband met de taal heb ik hem een bericht gestuurd met mijn bestelling. Hij beheerst de Engelse taal.
Ik kreeg snel antwoord en heb betaald via PayPal.

Fijne dag verder,

Huub

Huub

Samuel Gawith Diversen

Bericht door Huub »

Hallo,

Van vriend Graham in de UK kreeg ik voor mijn collectie dit wondermooie blikje van Samuel Gawith tabak.
Hoewel in de UK verplicht had dit blikje geen gezondheidswaarschuwing. Wel in kleine gedrukte tektst die op Amerikaanse tabak wordt vermeld voor de staat California. Maar ook in de US is deze tabak nergens te koop.
Mijn vriend kocht de tabak op het British Pipesmokers Championsship.
Er zat een kleine sampler in.
De tabak is dezelfde als Samuel Gawith Bulk Pure Izmir Turkish Leaf.
Ik houd niet van pure Orient tabakken.
De sampler is naar Arno gegaan, die hem waarschijnlijk is gaan mengen.

Fijne avond verder,

Huub
IMAG0154.jpg
P.S.

Ik moest de foto verkleinen, derhalve is hij wat onduidelijk.

Eliminator
Moderator

Re: Samuel Gawith Diversen

Bericht door Eliminator »

Diverse topics samengevoegd

Hier graag alleen ALGEMENE info omtrent dit merk, recentie's van specifieke tabakken graag in de daarvoor bedoelde recentietopics !
Afbeelding

Stanwell

Re: Samuel Gawith - Algemeen

Bericht door Stanwell »

Hier een link naar een fotoreportage over de fabriek, of eerder werkplaats. Is in het Spaans maar het gaat toch om de foto's. Jammergenoeg moet je elke foto individueel aanklikken, maar dan heb je ook wat (dat is alleen op de tablet zie ik nu).

http://rinconpipa.foroactivo.com/t3239- ... no-piquero
Laatst gewijzigd door Stanwell op 24 jan 2014 03:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Huub

Bericht door Huub »

Hallo Stanwell,

Bedankt voor het plaatsen van deze reportage. Prachtig om te zien hoe ouderwets men daar nog werkt. Het lijkt wel of de tijd daar heeft stil gestaan.

Stanwell

Bericht door Stanwell »

Leuk hè, Huub.

Er werken 7 mensen in de productie, of bij SG algeheel, dat is mij niet duidelijk.
Laatst gewijzigd door Stanwell op 24 jan 2014 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Als ik de foto reportge zo zie, vraag ik met het volgende af.

Samuel Gawith zit in de UK toch?
Zou daarom hun tabak zo vochtig zijn?

Ik meen me te herinneren dat een vriend van mij in het buitenland zo verbaast was dat Nederlandse sigaren zo droog waren ten opzichte van de Cubaanse die hij wel eens rookte. En dat 'tropische' sigaren daarom in een humidor zitten.
Zou dat ook gelden voor pijp tabak ingepakt in een 'nat land' zoals de UK.

Hmm :-T
Laatst gewijzigd door Bananabox-Ninja op 23 jan 2014 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

"Ninja des forums"

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Bedankt Stanwell, als SG liefhebber heb ik ervan genoten.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Mooie reportage. Bedankt voor het delen Stanwell. :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

maboc

Bericht door maboc »

Heel erg leuke reportage.

Ik dacht dat SG vast wel een knaller van een fabriek zou zijn, maar nee dus.
En zoveel handwerk nog. Mooi inkijkje zo.

Rook ik m'n grousemoore of perfection toch met een ander gevoel.
--
Cheers maboc

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

:shock: Dat gaat er serieus anders aan toe dan verwacht, geweldig leuk om te zien, thanks !!
Afbeelding

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Wat een prachtige en uitgebreide fotoreportage. Dank voor de link, Stanwell. Zo te zien werken ze bij SG nog op ambachtelijke wijze, waarvoor ik bewondering heb.
Bananabox-Ninja schreef:Als ik de foto reportge zo zie, vraag ik met het volgende af.

Samuel Gawith zit in de UK toch?
Zou daarom hun tabak zo vochtig zijn?

Ik meen me te herinneren dat een vriend van mij in het buitenland zo verbaast was dat Nederlandse sigaren zo droog waren ten opzichte van de Cubaanse die hij wel eens rookte. En dat 'tropische' sigaren daarom in een humidor zitten.
Zou dat ook gelden voor pijp tabak ingepakt in een 'nat land' zoals de UK.

Hmm :-T
Het klimaat in het VK betreft, net als in Nederland, een gematigd zeeklimaat. Het verschil in vochtigheid tussen 'tropische' sigaren en Nederlandse sigaren zit hem in de wijze van productie, maar misschien weet je dit al.

De 'tropische' sigaren worden vervaardigd in Midden- & Zuid-Amerika en de Caraïben zelf. De luchtvochtigheid ligt daar omwille van het klimaat doorgaans tussen de 70-80%, een stuk hoger dan hier dus. De sigaren, veelal longfillers (=het binnengoed bestaat uit hele tabaksbladeren), worden in regel handgemaakt. De tabaksbladeren hebben bij het rollen een bepaalde luchtvochtigheid en dienen dan ook ook op die luchtvochtigheid bewaard te worden om de kwaliteit (trek, brand, smaak, ...) te garanderen. Er wordt aangeraden om longfillers te bewaren tussen 68-70% luchtvochtigheid. Hoe lager de luchtvochtigheid, hoe droger de sigaren worden, waardoor ze scheuren en scherp/bitter roken. Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe moeilijker de sigaren branden/trekken en hoe hoger de kans op schimmelvorming.

Shortfillers (=het binnengoed bestaat uit verkapte tabaksbladeren zoals bij sigaretten) worden doorgaans gemaakt in landen die geen eigen tabaksproductie hebben en worden in regel machinaal vervaardigd. Er wordt gewerkt met gedroogde tabak, onder andere om schimmels te voorkomen. Omdat de tabak gedroogd is hoeven shortfillers niet in een humidor bewaard te worden, ze verliezen hierdoor namelijk geen eigenschappen. Sommige liefhebbers houden shortfillers echter wel in een humidor om hun smaak te verzachten. Verkapte tabak brandt namelijk sneller, waardoor het scherper smaakt. Een hogere vochtigheid verhelpt dit.

Tot zover het verschil tussen vochtige en droge sigaren. Het is off-topic, maar ik wou het even duiden. :-)
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Stanwell

Bericht door Stanwell »

Als we toch eens met ons allen iemand met de boot sturen om daar even enkele van die tegels in te laden :twisted:
Hoeven ze het ook niet te verpakken, beter voor het milieu zeg maar :mrgreen:
Zal wel weer niet mogen, heb er geen verstand van.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Wat betreft die tegels, ik heb even gekeken waar ze zitten.....een vriendin van mij woont daar nog geen uur rijden vandaan.....MUAHAHAH

Wat betreft de vochtigheid, thanks Arclaud.

"Ninja des forums"

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Stanwell schreef:Die flake-persen zijn echt uit omstreeks 1750.
De flake persen zijn niet van 1750, de machine waarmee de snuiftabak wordt gemaakt (de snuif-molen) is van rond 1750. Deze is gebouwd in Noord-Schotland en werd eerst gebruikt voor het maken van buskruit voor de oorlog met Napoleon. In 1792 heeft Thomas Harrison deze gekocht om zijn bedrijf (pas later werd het Samuel Gawith) mee op te zetten.
Als ik kijk naar de foto's van de flake persen kan ik op de bovenkant nog net "London" ontcijferen. Voor mij genoeg om te weten dat deze zijn gemaakt door de firma Robt. Legg Engineers uit Londen. Iedere zichzelf respecterende tabaksfabriek had eind 19e eeuw, begin 20e eeuw flake-persen van deze firma (W. D. & H. O. Wills, Germain etc.):
Robert Legg was founded in London in 1849 and was originally established as a general engineering company. It became involved in the Primary tobacco industry during the 1870’s manufacturing presses and cutters. Legg’s progressed over the next 80 years to lead the market in tobacco processing equipment, and was acquired by the American based AMF in 1960. In 1853 Robert Legg invented a new type of cutting machine which was mechanically operated. This was the first step taken in the tobacco industry towards automation.
Afbeelding

Huub

Bericht door Huub »

Arno schreef:
Stanwell schreef:Die flake-persen zijn echt uit omstreeks 1750.
De flake persen zijn niet van 1750, de machine waarmee de snuiftabak wordt gemaakt (de snuif-molen) is van rond 1750. Deze is gebouwd in Noord-Schotland en werd eerst gebruikt voor het maken van buskruit voor de oorlog met Napoleon. In 1792 heeft Thomas Harrison deze gekocht om zijn bedrijf (pas later werd het Samuel Gawith) mee op te zetten.
Als ik kijk naar de foto's van de flake persen kan ik op de bovenkant nog net "London" ontcijferen. Voor mij genoeg om te weten dat deze zijn gemaakt door de firma Robt. Legg Engineers uit Londen. Iedere zichzelf respecterende tabaksfabriek had eind 19e eeuw, begin 20e eeuw flake-persen van deze firma (W. D. & H. O. Wills, Germain etc.):
Robert Legg was founded in London in 1849 and was originally established as a general engineering company. It became involved in the Primary tobacco industry during the 1870’s manufacturing presses and cutters. Legg’s progressed over the next 80 years to lead the market in tobacco processing equipment, and was acquired by the American based AMF in 1960. In 1853 Robert Legg invented a new type of cutting machine which was mechanically operated. This was the first step taken in the tobacco industry towards automation.
@ Arno,

Bedankt voor deze interessante informatie.

Huub

Huub

Bericht door Huub »

Hallo Arclaud.

Een vriend van mij is een fervent sigarenroker. 10 jaar geleden ging hij bij Hajenius in Amsterdam een cursus sigaren roken volgen..
Uit interesse ben ik toen met hem mee gegaan.
Een van de mensen die de cursus gaven was een 81 jarige man die directeur was geweest van de vroegere sigarenfabriek Henri Wintermans. Die vertelde dat vroeger en tot ver in de 50-tiger jaren toen mensen vaak was in huis ophingen de luchtvochtigheid in huis hoger was. Hij had mensen gekend die toen de ervaring hadden dat de sigaren van Nederlandse makelij ( short-fillers) beter smaakten als ze in een open kistje in huis lagen.

Fijne dag,

Huub

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Goedemorgen Huub,

Een interessant en leuk weetje vertel je me daar. Ik had het nog niet eerder gehoord. :)

Ik raad mensen die af en toe graag een longfiller roken, maar (nog) geen humidor willen kopen, altijd aan om de sigaren ik een kast in de badkamer te bewaren. Daar is het van nature ook altijd wat vochtiger.

Bij mij gaan De Olifant-sigaren (Nederlandse shortfillers) ook altijd de humidor in. Ik vind ze hierdoor altijd voller en minder scherp smaken.

Prettige dag!
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Huub

Bericht door Huub »

Arclaud schreef:Goedemorgen Huub,

Een interessant en leuk weetje vertel je me daar. Ik had het nog niet eerder gehoord. :)

Ik raad mensen die af en toe graag een longfiller roken, maar (nog) geen humidor willen kopen, altijd aan om de sigaren ik een kast in de badkamer te bewaren. Daar is het van nature ook altijd wat vochtiger.

Bij mij gaan De Olifant-sigaren (Nederlandse shortfillers) ook altijd de humidor in. Ik vind ze hierdoor altijd voller en minder scherp smaken.

Prettige dag!
Hallo Arclaud,

Kijk, die oud directeur van Henri Wintermans vertelde dus geen sprookjes.

Fijne dag verder,

Huub

Stanwell

Bericht door Stanwell »

Hele mooie informatie Arno, ik zal mijn opmerking corrigeren danwel verwijderen.

Plaats reactie