Vanmorgen keek ik op een site van een particuliere estates verkoper in de USA.
Daar waren afgelopen nacht twee Radice June Bugs aangeboden voor de prijs van $ 125 per stuk en direct verkocht.
Deze pijp werd door Radice gemaakt naar een ontwerp van Luca Di Piaza ( van Neat Pipes )en G.L. Pease en in een beperkte oplage gemaakt.
Ik had deze pijp altijd al graag willen hebben als estate zeker voor deze zeer redelijke prijs.
Je moet kennelijk 's-nachts opblijven om direct te kunnen reageren.
Ik vond de donkere het mooiste.
Voor aanbiedingen uit de USA moet je inderdaad 's nachts opblijven . Rad Davis stuur met enige regelmaat een een mailtje met de aankondiging dat er nieuwe pijpen op zijn site staa. 9 van de 10 keer zijn die al verkocht voordat je ze bekijken kunt........
Een droompijp heeft voor mij weinig te doen met speciaal design of een hogere prijs of of of... Dat zal ik in onderstaande tekst even toelichten.
Op een druilige dag ging ik naar een tabakszaak en hield halt bij een immens groot pijpenrek dat gevuld was met pijpen van verschillende merken zoals Vauen, Chacom, Dunhill, Savinellie, Peterson, Stanwell, Winslow etc...
Het was in dit rek dat ik mijn droompijp vond, namelijk de Butz - Choquin Cocarde. Ik kon mijn ogen niet afhouden van zijn simpele design (billiard) , zijn kop die me perfect in de hand leek te passen en naar mijn groot jolijt viel de prijs met amper 70 euro ook goed mee. Toen ik merkte dat het dan nog een filterloze pijp was, kon ik mijn geluk niet op.
Hij rookt enorm droog en zal van mijn 5 pijpen de onbetwiste favoriet blijven. Het waarom hiervan is moeilijk te beschrijven maar hij is mijn dagelijkse trouwe metgezel geworden.
In mijn pijpenrek heb ik ook een Dunhill staan en hoewel de eerste testen met deze pijp uiterst positief zijn en de afwerking perfect zal ook deze pijp vermoedelijk te kort schieten in vergelijking met mijn Butz - Choquin.
De reden hiervoor is enkel en alleen al de prijs. Als ik die Dunhill rook (wat prima is), ben ik op hem te zuinig. Er mag niks aan miskomen, gewoon omdat je hem duur hebt betaald.
Die Butz - Choquin daar mag ook niks aankomen en verzorg ik uiteraad prima maar rookt net dat tikje relaxter.
Dan heb je in ieder geval een pijp uit de "oudere" productie. Ik weet niet wanneer Dunhill Dunhill precies is overgegaan naar Butz Choquin. Wat ik wel heel vreemd vind voor een topmerk als Dunhill is dat er zoveel klachten over de kwaliteit zijn. En dat terwijl Butz Choquin schitterende pijpen voor zichzelf maar ook voor o.a Rattrays en Roger Wallenstein maakt. Daar heb ik me persoonlijk van kunnen overtuigen. Ik heb zelf ook twee Dunhills van voor de overgang naar BC maar kan ze helaas niet vergelijken met de nieuwe producten simpelweg omdat ik die nog niet tegengekomen ben.
Wat betreft die klachten over kwaliteit van de nieuwe productie kan ik niet meespreken.
Voor ik mijn Dunhill ging kopen, wist ik al dat ik hem waarschijnlijk te duur ging betalen voor wat hij waard is. In mijn ogen is namelijk geen enkele pijp een bedrag van om en bij de 400 euro waard.
Waarom heb ik hem dan toch gekocht? Ik had nog een plaats vrij in mijn pijpenrek en wou dit volzet zien. Mijn 4 andere pijpen zijn allen zonder meer degelijk maar staan qua merk niet zo hoog aangeschreven als Dunhill. Je kan maar een speciale pijp hebben in een beperkte verzameling en daarom koos ik voor een Dunhill.
Ik heb nog niet de ervaring van anderen hier op dit forum maar heb wel ogen in mijn kop.
De Dunhill die ik heb, is perfect afgewerkt. Het mondstuk is zonder meer de beste van al mijn pijpen.
Toen ik mijn 4 andere pijpen inrookte, stond er na het roken telkens - hoe miniscuul ook- een klein waterplasje vanonder in de kop. Ik heb nu mijn Dunhill voor de 3 keer ingerookt en hiervan is niks te bespeuren.Dus kurkdroog met andere woorden. Dus ik ben overtuigd, wat anderen ook zeggen, dat Dunhill goede pijpen maakt. Bij mijn andere pijpen en vooral de Butz - Choquin had ik de indruk dat ik bij het inroken het hout kon smaken. Dat gevoel heb ik niet bij een Dunhill.
Het kan gewoon mijn droompijp niet zijn door het financiële gedeelte ervan.
Ik ben met die pijp dus zeer blij maar nu de koollaag gevormd is, rookt mijn Butz - Choquin ook kurkdroog en voel me met die pijp verbonden.
De prijs van een pijp is van veel factoren afhankelijk. Om bij Dunhill (als seriepijp) te blijven: je betaalt een forse som ,alleen omdat het een Dunhill is. De mate van verkrijgbaarheid: modellen van Dunhill die volop verkkrijgbaar zijn hebben een prijskaartje van zo'n 250,= euro. De speciale uitvoeringen zoals bijvoorbeeld de kerstpijp waarvan er jaarlijks maar een paar worden gemaakt hebben een prijskaartje van 1500,= euro of meer. Verder wordt de prijs van een seriepijp beïnvloed door de winstmarge die de tabakshandelaar neemt. Bij mijn Rattray's was het verschil bij twee handelaren 40,= euro. Natuurlijk zit er verschil in kwaliteit bij de diverse merken, hoe hoger de kwaliteit, hoe hoger de prijs.
Hetzelfde fenomeen zie je bij de pijpenmaker. Hoe beroemder hij wordt hoe hoger de prijs. Je ziet dat een professionele pijpenmaker, naarmate hij groeit in vakkundigheid, steeds hogere eisen aan bijvoorbeeld het hout, zijn gereedschap enz. stelt. Ook de tijd die hij kwijt is aan het maken van een pijp beïnvloed de prijs. Kun je een pijp direkt bij de maker kopen dan ben je (veel) minder kwijt dan wanneer je bij een handelaar koopt. Ik besef dat er ongetwijfeld meer factoren zijn die de prijs beïnvloeden maar dit is wat me zo te binnen schoot.
Ik heb hier al eens geschreven dat ik vroeger een Anne Julie heb gehad. Een prachtig gemaakte klassieke chubby Pot met een barnstenen mondstuk. Rechtstreeks van haar gekocht tegen een zeer redelijke prijs toen ze nog niet op Laeso woonde. Die pijp ben ik kwijt. In de trein laten liggen. Zie mijn verhaal.
De rookkwaliteiten waren niet goed. Pijpen van o.a. Jens "Tao " Nielsen, Poul Ilsted , Peter Heeschen en wijlen Peter Hedegaard die ik heb hebben absoluut betere rookkwaliteiten dan de pijp van Anne Julie.
Zij is meer een kunstenares dan een vakbekwame pijpenmaker.
De prijzen van haar pijpen rijzen tegenwoordig in China en Rusland werkelijk de pan uit. Daar tegenover is de prijs van Peter Heinrichs nog goedkoop.
Ik heb hier al eens geschreven dat ik vroeger een Anne Julie heb gehad. Een prachtig gemaakte klassieke chubby Pot met een barnstenen mondstuk. Rechtstreeks van haar gekocht tegen een zeer redelijke prijs toen ze nog niet op Laeso woonde. Die pijp ben ik kwijt. In de trein laten liggen. Zie mijn verhaal.
De rookkwaliteiten waren niet goed. Pijpen van o.a. Jens "Tao " Nielsen, Poul Ilsted , Peter Heeschen en wijlen Peter Hedegaard die ik heb hebben absoluut betere rookkwaliteiten dan de pijp van Anne Julie.
De prijzen van haar pijpen rijzen tegenwoordig in China en Rusland werkelijk de pan uit. Daar tegenover is de prijs van Peter Heinrichs nog goedkoop.
Fijne avond verder,
Ik had al meerdere dingen over haar gelezen op dit forum inderdaad, voornamelijk door u gepost. Ik had ergens ook al de verwachting dat u wel zou reageren
Geen goede rookkwaliteit en dan is dit zelfs goedkoop? Dan is het of geen pijp meer maar kunst, of het is wel een pijp en de koper wil graag als vermogend gezien worden...
Eigenlijk ga ik van het eerste uit, maar dan heb ik wat deze pijp betreft geen kennersoog...
Voor mij is het meest belangrijke dat de pijp voor een behoorlijk aantal jaren een goede roker is. Al de rest is secundair.
Het is natuurlijk meegnomen dat naast de goede rookkwaliteiten en pijp ook nog mooi ontworpen is.
Voor mij is het meest belangrijke dat de pijp een goede roker is. Al de rest is secundair.
Fijne avond verder,
Ik had al meerdere dingen over haar gelezen op dit forum inderdaad, voornamelijk door u gepost. Ik had ergens ook al de verwachting dat u wel zou reageren
Geen goede rookkwaliteit en dan is dit zelfs goedkoop? Dan is het of geen pijp meer maar kunst, of het is wel een pijp en de koper wil graag als vermogend gezien worden...
Eigenlijk ga ik van het eerste uit, maar dan heb ik wat deze pijp betreft geen kennersoog...
Ik heb de adelaarsklauw al in meerschuim. Maar hij is/wordt ook in bruyere gemaakt......maar ik vermoed dat door het prijskaartje het wel een droompijp zal blijven. Ik weet niet wie de maker van dit exemplaar is. Wel dat Design ze gemaakt heeft en Manuel Shaabi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Erg boeiend topic dit. (Toevallig had ik net zelf vandaag eenzelfde topic geopend, die vanzelfsprekend direct weer werd gelocked. Wist ik veel... ).
Leuk om te zien hoe sommigen dromen van een bepaalde pijp waar ikzelf nog geen dubbeltje voor over zou hebben. Zelf hou ik van simpel en strak (en dan bedoel ik geen 17-jarig blondje). Ik heb nog niet echt een droompijp, al vind ik de Porsche Design-pijpen wel erg fraai.
Apart (én betaalbaar) vind ik de Chacom Maya.
De Chacom Country Jaune
En voor mij het tegenovergestelde van een droompijp zijn de drollen van Roger Wallenstein. Echt spuuglelijk...
Laatst gewijzigd door Maarten_V op 19 jan 2013 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten - Benjamin Franklin .
Sorry Maarten_V maar er waren al twee identieke topics,... smaak heb je wel want Wallenstein pijpen staan ook hier niet op de lijst van droompijpen vwb de 19 jarige blondjes echter ............. ow, crap, je hebt het over 17 jarige blondjes
Gisteravond heb ik besloten wat mijn droompijp is.
Namelijk een pijp met het Disney logo.
Tot 1991 stond er een tabakzaak op Mainstreet, daar verkochten ze ook pijpen met het Disney logo erop.
Gezien dat Disney tabak enzo in de ban gedaan heeft zijn deze pijpen collector's items.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
In de US is een man die verzamelaar is van deze Walt Disney pijpen.
Hij heeft een hele collectie opgebouwd.
Deze mooie bulldog uit zijn collectie zag ik eens op het Internet. Vermoedelijk gemaakt bij de beroemde Amerikaanse pijpenfabriek Kaiwoodie.
Fijne avond verder,
Huub
553216_175779359221540_1211704920_n.jpg
Ja ik had van hem gehoord/gelezen.
Voor mij is het ook een stukje verdwenen 'Walt' zeg maar.
Vandaar de droompijp
Prachtige Bulldog idd, ik las ergens ook dat deze pijpen destijds voor plus minus $10,- weg gingen.
Dat was destijds 35 gulden (om en nabij) tegenwoordig beginnen deze pijpen bij $120,- maar eindigen meestal veel hoger.
Ah well, blijven dromen
Fijne avond verder,
BBN
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.